2.5 jarig paard, lomp of onbalans?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

izzy1985

2.5 jarig paard, lomp of onbalans?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 19:41

Hoop dat het hier goed staat.. wist even niet waar ik het anders zou moeten zetten..

Het gebeurt gewoon wel eens; ik ben met mijn oudere paard aan het wandelen en mijn 2.5 jarig trekpaard maakt zich druk in de wei. Ze trekt langs de draad een sprintje van de ene naar de andere kant. Het is wat glad in de wei en net dat ik zie dat ze wel erg hard aan het sprinten is maakt ze tegen het einde van de draad een glijer.. beduust blijft ze even liggen maar staat toch op en gaat grazen. Oké, het gras stond kort en het was wat nat. Dus dom, maar begrijpelijk.

Heel af en toe doe ik met mijn jarige wat loswerken, niet te vaak en niet te lang op een mooie stevige zandbodem. Moet kunnen lijkt me, is goed voor balans en gehoorzaamheid. Mevrouw was aan het draven... en ineens pats... lag ze gestrekt voorbenen voor, achterbenen achter. Ze stond wat onhandig op en loopt vrolijk verder. Opgelucht dat ze zonder te kreupelen verder gaat, zit ik me te bedenken wat er nu precies gebeurde... eigenlijk niets. Grote slee-sporen zijn in het zand te zien, maar ik kan me niet bedenken waarom ze een glijer heeft gemaakt. Ze was gewoon aan het draven, wel hard maar niets bijzonders.

Maak me een beetje zorgen.. volgend jaar wil ik toch zo langzamerhand erop en het jaar daarop verder door rijden. Als ze nu al zo snel haar balans verliest en plat ligt.. Hoe gaat dat straks met rijden? Zit er niet echt op te wachten om met paard en al om te gaan..

Is dit herkenbaar voor zo'n jong paard of moet ze gewoon ontzettend onhandig zijn?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:49

Ze kunnen juist beter nu ze nog jong en flexibel zijn een keer flink op hun plaat gaan, kijken ze daarna wel uit...

Geloof me, ik heb er een die dat schijnbaar nooit geleerd heeft en dat is pas echt een wandelend ongeluk...Ik zou willen dat die in zijn jonge jaren de kans had gehad een paar goede glijers te maken, had heel wat blessures gescheeld denk ik zo.

izzy1985

Re: 2.5 jarig paard, lomp of onbalans?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 19:51

Dat is het em nou juist.. ze lijkt er juist niet van te leren.. heb het namelijk wel vaker gezien bij haar...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:52

Lomp en onhandig kan heel goed. Als paard midden in een groeispurt zit zal de balans ook blijven veranderen en daarmee ook de coördinatie.
Jonkie hier is ook wel een paar keer op zijn snufferd gegaan, maar die leert er rap van. Nu is die een jaartje ouder en is de grote groeispurt wel voorbij gelukkig. Zolang ze er van leren en dus voorzichtiger worden kan ik met er niet druk om maken, ik heb liever dat hij die foutjes maakt zonder mij er op. Hoogstens dat ik een osteo langs laat komen voor het inrijden.

Ik zou met rijden wachten totdat ze niet zo makkelijk plat gaat. Je kan vaak de coördinatie helpen door TTEAM oefeningen aan de hand te doen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:58

izzy1985 schreef:
Dat is het em nou juist.. ze lijkt er juist niet van te leren.. heb het namelijk wel vaker gezien bij haar...

Mmz, persoonlijk zou ik me voorlopig niet teveel zorgen maken, tenzij ze ook duidelijk onstabiel is als ze gewoon staat bijvoorbeeld. Maar haar lijf verandert nu nog zo, daar moet ze telkens weer aan wennen...Ik zou verwachten dat het gewoon overgaat als ze straks een heel eind uitgegroeid is.

Het is ook wel een trekpaard he, kan me zo voorstellen dat als die begint te schuiven ze zichzelf iets minder makkelijk overeind kan houden dan een rank warmbloedje...er gaat gewoon meer gewicht richting grond.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 20:04

Dat is waar, heb die ervaring al met oudere trekpaarden die vanwege arthrose/slijtage zich bij het struikelen niet meer op 4 benen konden houden. Had gehoopt dat dat probleem met een jong paard minder zou zijn ;) Ze is nu ook lichtjes overbouwd, dat was veel erger.. gaat echt alle kanten uit.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:12

Ik zou het wijten aan het jonge, speelse gedrag in combinatie van geen balans en het nog niet goed kennen van hun eigen lichaam, wat ook nog steeds groeit en veranderd. Mijn jonge paarden heb ik ook allemaal wel eens een glijder zien maken tijdens hun "gekke uurtje". Ik zou me er nog geen zorgen over maken.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 20:15

Ok, het komt dus gelukkig wel vaker voor ;) ben altijd zo bang dat ze zich bezeren of kneuzen. Soms loop ik aan de hand een balkje met haar maar ze heeft geen idee dat ze ook nog achterbenen heeft.. haha

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:31

Amira maakt ook altijd van die lompe glijers en huppelt daarna vrolijk verder.
Begrijp wel heel goed dat je er niet onder wil liggen, want geloof me, it hurts!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:08

Met grote rijpaarden duurt het ook vaak wat langer voor ze hun grove motoriek goed beheersen, dus misschien bij een trekpaard ook? Mijn grote paard sloeg zich voortdurend tegen haar eigen benen en botste overal tegenop als driejarige, echt te lomp voor woorden. Ze was voortdurend geblesseerd. Pas nu is dat in orde en ze is zes jaar ondertussen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:27

ik ken een pony van 17 met hele lange benen en beetje platvoeten, ook hij struikelt regelmatig (met name als hij zelf geen concentratie heeft) over zijn eigen benen, het voordeel bij hem is hij weet ongeveer hoe hij moet gaan vallen aangezien hij wel ervaring heeft, en het is dus aan de ruiter om hem erbij te houden dan gebeurt er niks! maar ik denk bij die van jou dat het ontwikkeling is zowel lichamelijk als geestelijk en die twee hoeven niet op het zelfde tempo te gaan, ik zou me nu nog niet druk maken erom.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:33

Had mijn 4 jarige kunnen zijn :') .. Vorig jaar winter stond hij met mijn andere paarden in op het land, en door de sneeuw ging hij wel iedere dag een paar keer op zijn plaat := .. In de bak ook.. Op het land doet hij nu normaal maar in de bak kan ik hem niet zonder bescherming laten lopen.. Hij had iedere keer wonden tot bloedens toe. Gewoon omdat hij heel erg veel speelt met de rest, alleen weet hij niet waar hij zijn benen moet laten :') .