Angst gaat maar niet weg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Angst gaat maar niet weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 19:02

Ik rijd sinds mijn 9e, nu ben ik bijna 19 en ben ik nog steeds angstig. Zelfs voor mijn c-pony(!) Ik zie meisjes van een jaar of 10 zo een parcour met een ponietje rijden en ik durf niet eens in galop. Rijden vind ik dus eng, maar ik wil wel graag, dressuur hou ik niet van en ik wil graag leren springen.
Nu was ik in omgang al wat minder bang, tot gisteren, ik ging longeren en mn pony dreigde opeens naar me (deed de oren plat in de nek) toen ik haar in draf wilde hebben. Dus gelijk gestopt, want ik durfde niet meer. Ik dacht dat ze geen zin had, omdat ze honger had, want ze had al 5 uren geen hooi meer gehad. Dus dat was het probleem dacht ik. Vanmiddag heeft iemand anders haar voor me gelongeerd en deed ze het weer, ze had net hooi gehad, dus dat was toch niet het probleem. Daarna hebben we haar laten vrijspringen, dat vond ze wel leuk. Longeren vind mijn pony saai denk ik. Dingen die ik wel durf zijn bij de pony's in het land lopen, gewoon tussen de pony's lopen (wat ik een paar jaar geleden niet durfde, knuffelen durfde ik ook niet zo goed), meenemen aan touw vind ik ook niet meer zo eng en poetsen ook niet. Zelfs vriendinnen en familie die verder niets met paarden hebben durven nog meer dan mij... Ik dacht een paar jaar geleden als ik straks 18/19 ben zal die angst wel over zijn,nu nog steeds niet. Waar kan dat aan liggen? Een paard heeft me nog nooit wat aan gedaan. Wel een paar keer gevallen, maar niet zo erg was dat en is al lang geleden.

Somebitch

Re: Angst gaat maar niet weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:04

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:20

www.parelliconnect.com
1e 30 dgn zijn gratis en je kan level 1 bekijken. Level 1 gaat over veilig met je paard omgaan, dan leer je wat je paard aangeeft en hoe je daarop correct kan reageren. Levels daarna bouwen vandaaruit een band op en verfijnen de communicatie.

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:38

wat ik me afvraag is waarom jij nog met paarden om wil gaan als je zo bang bent en niets durft
en dat al heel veel jaren
zou zeggen zoek een andere hobby waar je wel lol in hebt
en dat je pony dat doet is omdat ie geen respekt voor je heeft omdat ie voelt dat je bang bent
dus jij bent geen baas maar je pony
zeker als je meteen stopt als ie maar een klein beetje dreigt

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 20:59

Somebitch schreef:
[RT-P] Angstige ruiter Ik denk dat je veel aan dit topic kan hebben. :) Succes ik weet hoe lastig het is.

Dankjewel, daar heb ik al wat dingen gelezen. Bij een verhaal herken ik mezelf wel veel. Als ik geen controle meer heb, dan raak ik in paniek. Maar bij velen is die angst gekomen, omdat ze een keer hard zijn gevallen, bij mij is de oorzaak niet echt duidelijk.

heidi1973: Er mee stoppen heb ik al veel over nagedacht, maar bij andere sporten/hobby's kun je niet een band opbouwen zoals je dat met een paard wel kan. Mijn pony's zie ik als mijn vriendinnen. Ik heb erbij gezet dat mijn pony het saai vind longeren en ik kan me dat best voorstellen. We hebben haar destijds gekocht als springpony, springen vind ze echt leuk. Als ik zelf iets saai vind doe ik dat ook niet, waarom zou ik mijn pony nog langer laten longeren als ze er niets aan vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:31

heidi1973 schreef:
wat ik me afvraag is waarom jij nog met paarden om wil gaan als je zo bang bent en niets durft
en dat al heel veel jaren
zou zeggen zoek een andere hobby waar je wel lol in hebt
en dat je pony dat doet is omdat ie geen respekt voor je heeft omdat ie voelt dat je bang bent
dus jij bent geen baas maar je pony
zeker als je meteen stopt als ie maar een klein beetje dreigt

Ja dat snap ik dus ook niet. Misschien klinkt het heel hard maar waarom het jezelf altijd zo lastig maken?

Probeer dan wat anders te doen zoals idd parelli en grondwerk. Wel onder begeleiding zodat je weet wat je doet.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:56

Waarom longeer je haar dan, als jullie het beide niet leuk vinden?

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:03

Zit ook met verbazing te lezen, hoe kan je het nog hobby noemen?
Waarom moet je per se? anders misschien iets anders met pony's, mennen, vrijheidsdressuur etc?

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 08:26

Gucci_ schreef:
Somebitch schreef:
[RT-P] Angstige ruiter Ik denk dat je veel aan dit topic kan hebben. :) Succes ik weet hoe lastig het is.

.

Mijn pony's zie ik als mijn vriendinnen. Ik heb erbij gezet dat mijn pony het saai vind longeren en ik kan me dat best voorstellen. We hebben haar destijds gekocht als springpony, springen vind ze echt leuk. Als ik zelf iets saai vind doe ik dat ook niet, waarom zou ik mijn pony nog langer laten longeren als ze er niets aan vind.

met vriendinen heb je een vertrouwens bant en die heb jij met je pony niet anders zou je er niet bang voor zijn

en sorry dat ik het zeg maar als mijn pony "geen"zin heeft in longeeren zal die toch echt moeten
heb ook wel is geen zin in werken maar moet ook
dat is een stukje respeckt wat je pony mist tegen over jou
die denkt ik drijg mooi even en ik mag stoppen
heel erg fout dus
altijd door gaan tot ze netjes doet wat jij van der vraagt en dan pas stoppen

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 09:13

ik kan t me goed voorstellen hoor, dat je ondanks je angst toch wil blijven paardrijden, want ja, het is natuurlijk wel de leukste hobby die er bestaat :P nee even serieus: ik vind het echt knap van je dat door zet!!

Misschien kun je iemand zoeken die je echt vertrouwd die bij je blijft staan als je longeert, die je helpt bij het rijden etc. Iemand die jou kan "beschermen" en die jou een veiliger gevoel kan geven. Want ik denk dat jij en je pony een beetje in een cirkeltje zitten, jij bent bang bij het longeren, pony gaat vervelend doen en ziet dat ie beloond wordt doordat ie mag stoppen, logisch dat die pony gaat denken: dus als ik vervelend doe, hoef ik niet te werken. Jij wordt alsmaar banger omdat ie steeds vervelender doet en het cirkeltje is rond. Als die cirkel nu doorbroken gaat worden, doordat iemand jou helpt ervoor te zorgen dat ze wel moet blijven doorlopen ondanks dat dreigen, zal je pony na een paar keer veel minder vaak dreigen/vervelend doen.

Paarden en pony's zijn kudde-dieren die een leider nodig hebben, de meeste paarden en pony's zijn dus volgers. Omdat jij de leiding niet duidelijk genoeg op je neemt, zal je pony de leiding op zich nemen, terwijl ie dat waarschijnlijk helemaal niet fijn vindt. Als jij kunt leren om die leiding op je te nemen zul je zien dat je je veel gemakkelijker gaat voelen omdat het paard ook meer kan ontspannnen. De band tussen jou en je pony zal daardoor echt beter worden.

lollyke_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:44

haal iemand erbij die er ervaring mee heeft!
en als je paard dreigt hou niet op met wat je bezig bent!
als je wel ophoud dan gaat je paard dat meer doen
en gaat hij ervan profiteren!!!

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:53

Allereerst knap dat je toe durft te geven dat je angst hebt voor je pony. Ik rijd inmiddels zelf 21 jaar en moet toegeven dat ik ook vroeger momenten heb gehad waarop ik dacht waar ben ik nou mee bezig. Diverse keren van een paardenrug afgevallen en trappen gehad.
Als je echt zo'n angst heb kan je kiezen om op te geven of eraan te werken, vraag aan iemand met veel paardrijervaring hulp.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:56

Wat ik mij even afvraag... Ben jij in het dagelijks leven ook vrij onzeker? Raak je snel in paniek? Bang om dingen verkeerd te doen?
Bang om de controle te verliezen misschien ook?
Dit staat vaak niet los van de omgang met paarden als je zonder directe aanleiding bang bent (geworden) :)

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:58

Als je al 10 jaar angst hebt, heb je dan nog hoop dat het ooit over gaat? Een hobby hoort in mijn ogen plezier op te leveren en niet 10 jaar lang angst.
Ik hoop echt voor je dat je je er overheen kunt zetten.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:09

Ik heb dit eerder ook erg vaak gehad, periodes waarin ik doodsbenauwd was om, noem maar even een voorbeeld, een pony naar het weiland te brengen. Nu had ik het geluk dat ik op een handelsstal werkte en die mensen mij ontzettend geholpen hebben om die angst te overwinnen. En op gegeven moment was het over :) Nu ben ik niet meer bang om een pony naar het land te brengen bijvoorbeeld.

Focus je op de dingen die wél goed gaan en zoek iemand die je kan helpen het vertrouwen weer op te bouwen. Het moet leuk blijven voor zowel de pony als jou. Je geeft aan dat je wel durft te poetsen, dat is al goed. :)

dewittehemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:09

zorg iig dat je een oude en wijze pony krijgt die bij je past......

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 20:10

LiVetime schreef:
Wat ik mij even afvraag... Ben jij in het dagelijks leven ook vrij onzeker? Raak je snel in paniek? Bang om dingen verkeerd te doen?
Bang om de controle te verliezen misschien ook?
Dit staat vaak niet los van de omgang met paarden als je zonder directe aanleiding bang bent (geworden) :)

Ja, dat klopt ik raak snel in paniek en bang om de controle te verliezen, niet alleen als ik met pony's omga, maar ook in het dagelijks leven.

Ik moet er wel even bijzetten als ik dichtbij een pony ben (als ik bijvoorbeeld rij, dat ik meer controle heb) ben ik minder angstig dan wanneer ze op een afstand van mij is. Maar is het niet logisch dat een pony dreigt, als ik dan stop om ongelukken te voorkomen. Ik kan niet weten wat er in het hoofd van een pony omgaat.
Ik wil niet stoppen, want ik vind paarden veel te leuk. Ik word er altijd vrolijk van als ik hooi en paarden ruik :P
Nu heb ik 1 week geleden zonder zadel op mijn pony gereden (even gestapt), na afloop voel ik me dan erg goed. Alleen zit ik met dat longeren nu, ik ben gewent voordat ik ga rijden om haar te longeren. Ik durf het zelf eigenlijk niet meer, maar wil het wel graag.
Een paar jaar geleden reed ik altijd op een pony waar ik niet bang voor was, soms een beetje dan. Daar durfde ik veel meer mee, kan daar ook aan liggen, dat het verschilt per pony? Ik had echt een klik met die pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:12

Heb je goede begeleiding? Ik denk dat dat al een heleboel gaat helpen.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:26

ik weet hoe je je voelt, ik merk het aan de manier waarop je schrijft. (ja ik weet niet hoe dat kan :P )

maar waar ben je precies bang voor?

bijv. ik ben ook weleens bang als ik rijd. en dan vraag ik mezelf af wat het ergste is wat er kan gebeuren?
dat ik val, maar ik weet dat toch ik blijf zitten. en meestal is het dan over.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:48

Ik denk dat het jou een stuk gaat schelen om écht een goede instructie te zoeken die jou begeleidt op de grond en op jouw paard. En niet gelijk met dressuurtechniek aan het werk gaat, maar jou via je paard leert om met minder angst in het leven te staan.
Of anders toch een coach op te zoeken, buiten de paarden om, die jou de 'kunst' van het loslaten gaat leren, waardoor je minder snel in paniek zult raken en niet constant op zoek bent naar het vasthouden van controle.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:41

als het kan misschien een paar zit lesjes aan de longe??? dat leert je de controle los te laten en op de juiste manier te handelen(door ontspanning), een goede instructrice is heel belangrijk iemand die jou vertrouwen geeft, en je laat inzien dat je best wel wat in je mars hebt...en ik vind het heel knap dat je je angsten onder ogen wil komen, je knijpt hem misschien wel maar je geeft niet op en dat is heel knap van je en ben je eigenlijk al een stap verder dan je dacht misschien....