Checklist paard kopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSaarSaar

Checklist paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 16:22

Mijn ouders zijn eindelijk overstag en we zijn aan het rondkijken naar een paard! :D

Nu willen we eigenlijk graag mijn oude verzorgpaard overkopen, maar de onderhandelingen over de prijs verlopen wat moeizaam en we kijken ook voorzichtig verder naar andere paarden.

Omdat het ons eerste echte eigen paard is (verzorgpaard mocht ik haast als eigen behandelen, maar dat is toch anders) willen we geen miskoop doen, dus wat is belangrijk?
Zelf dachten we in ieder geval aan:
- Keuren? Klinisch en rontgenologisch of een van beide?
- Proefperiode?
- Ervaren kennis meevragen?
- Meerdere keren kijken/rijden?
- Navraag doen evt. ziektegeschiedenis vh. paard?

Hebben jullie bokkers nog speciale tips? :)

friesiszwart

Re: Checklist paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:29

Ik zou in ieder geval laten keuren dan weet je wat je koopt.
Met een proefperiode zou ik als eigenaar niet mee akkoord gaan, indien je een van mijn paarden zou willen kopen kun je vaker komen kijken / rijden. Verplaatsen zou ik te risicovol vinden.
Ervaren kennis mee is natuurlijk nooit verkeerd, jij bent wellicht teveel bezig met een klik met het paard
Je kunt meerdere keren gaan kijken / rijden, maar als je twijfeld verder zoeken.
zo wie zo navraag doen over de geschiedenis en een eventuele keuring daaraan aanpassen

Voorafgaand aan je zoektocht een lijstje maken met je wensen voor je paard, waar moet het paard aan voldoen maar ook in combinatie wat jij nu of op termijn zou willen met het paard.

Annemaarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:35

Altijd laten keuren! Komen er gebreken naar boven en je hebt niet gekeurd dan hang je, anders kun je nog dingen regelen ivm het keuringsrapport. Laat ook zeker iemand meegaan met ervaring want zoals friesiszwart zegt, je bent waarschijnlijk teveel bezig met het uiterlijk en de klik. Meerdere keren gaan rijden is altijd handig natuurlijk, meeste onderlinge kopen krijg je geen proeftijd, bij handelaren wel, alleen niet iedereen is fan van een handelaar.. Zet voor jezelf op een lijstje wat je met je paard wilt doen (denk aan recreatie, dressuur, springen of echt wedstrijden?) Uiterlijk moet je niet erg op af gaan, het gaat meer om het innerlijk. Want wil je bijvoorbeeld gaan springen, kun je beter een KWPN, Welsh ehh BWP ofzo nemen ipv een tinker (natuurlijk kunnen deze ook springen) Vraag naar de boekjes van het paard en kijk waar hij/zij al is ingeent, dan kun je misschien ergens anders navragen hoe het paard was. Bedenk ook voor jezelf of je een merrie, ruin of hengst wilt. Een merrie is veel onvoorspelbaarder dan een ruin bijvoorbeeld.

Succes! ik hoop dat je wat leuks vind :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:37

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:49

buiten de technische dingen waar je aan moet denken, kijk ook naar jou karakter en naar dat van toekomstige paard, is hij afwachtend of juist eerder onder de indruk, heb jij geduld of schiet je snel in de stress? en ik raad altijd aan om iets uit te lokken waar hij misschien wel van schrikt dan weet je ook hoe hij kan reageren op een onverwachte situatie, wijkt hij alleen uit of is hij gelijk uit zijn doen en rent ie hard bokkend weg....dit allemaal vind ik ook erg belangrijke dingen, en vergeet waterpret zeker niet, er is niets fijner dan een paard afspuiten na zwaar werk. En een goed paard heeft geen kleur!!!!!

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 17:42

Bedankt voor de tips! :)
@vjestagirl - dat is inderdaad een handige lijst
@boompje1985 - dat van het schrikken is inderdaad ook een goede tip!

We zijn op zoek naar een springpaard (KWPN oid) bij voorkeur merrie. :j

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:26

Als je echt een springpaard voor de sport zoekt lijkt het me handig haar ook rontgologisch te laten keuren!