stalcontract, voorbeelden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

stalcontract, voorbeelden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 12:19

Heeft er iemand een goed voorbeeld voor een stalcontract?
wat moet er zeker instaan?
kan ik "eisen" inzetten in de zin van dat ik wil dat paard minstens iedere dag een uur of 8 buiten komt,of bv 234/7 buiten staat, en dat ik zelf naar behoefte mag voordroog en brok bijvoeren (die de stal voorziet?)
ik zou 150 euro betalen voor (normaal) 24/7 weidegang, ze voeren bij, mesten uit en geven water in de winter.
goed bereikbaar langs een grote weg, geen piste maar wel maneges op 5 km afstand

Sjolvir

Re: stalcontract, voorbeelden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:23

Doorgaans heeft de stal zelf een contract en daar ben je het mee eens of niet en je kan dan nog wat aangeven wat jij belangrijk vind.

Afh. van het land, kan je misschien niet altijd 8 uur naar buiten (Denk aan extreem nat, weet niet wat voor bodem ze daar hebben).

En ruwvoer, bodembedekking, zijn vaak niet ongelimiteerd.

Zou dat dus echt goed afspreken.

Weet je zeker dat er voor die 150 euro ook brok bij zit?
En misschien wil jij wel hele andere brokken voeren dan ze op stal voeren? (weet je wat ze voeren?)
Neem aan dat je ze dan toch echt zelf moet kopen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 12:54

Sjolvir schreef:
Doorgaans heeft de stal zelf een contract en daar ben je het mee eens of niet en je kan dan nog wat aangeven wat jij belangrijk vind.

Afh. van het land, kan je misschien niet altijd 8 uur naar buiten (Denk aan extreem nat, weet niet wat voor bodem ze daar hebben).

En ruwvoer, bodembedekking, zijn vaak niet ongelimiteerd.

Zou dat dus echt goed afspreken.

Weet je zeker dat er voor die 150 euro ook brok bij zit?
En misschien wil jij wel hele andere brokken voeren dan ze op stal voeren? (weet je wat ze voeren?)
Neem aan dat je ze dan toch echt zelf moet kopen.

het is een particulier die bij uitzondering mijn paard wil stallen, heeft zelf geen contract maar mocht het zelf opmaken.
brok is een gewone basisbrok, hetzelfde als wat ik nu voer maar ander merk.
Ikzelf voer amper brok, een halfje per dag, zijn trekpaarden. enkel als ze gewerkt heeft krijgt ze een schep extra.

Nu heeft hij gezegd dat ze 24/7 buiten zouden staan met schuilstal.
Toen ik vorige week belde om ze dinsdag te brengen, zei hij dat hij de schuilstal ging klaarmaken zodat ze snachts met zijn 4 naar binnen kunnen, maar ik heb niet goed begrepen of ze opgestald zouden staan, of dat de stal gewoon zou open zijn.
Paarden hebben gigantisch veel land, dus over ruwvoer maak ik me niet echt zorgen, ze hebben altijd wel te knabbelen.
Enkel is ze wel gewend om na het rijden wat brok te krijgen, dus dat laat ik zeker niet vallen, maar ben niet van plan om zelf nog extra voer te kopen als ik al 150 euro betaal voor wat hooi en brok.
zeker niet omdat ze maar max 1 kilo per dag hoeft bij de gewone voederbeurten.

Het is meer van: hoe stel ik een goed contract op, en wat mag er zeker niet ontbreken?

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:19

Duhelo schreef:
het is een particulier die bij uitzondering mijn paard wil stallen, heeft zelf geen contract maar mocht het zelf opmaken.<snap>
Nu heeft hij gezegd dat ze 24/7 buiten zouden staan met schuilstal.
Toen ik vorige week belde om ze dinsdag te brengen, zei hij dat hij de schuilstal ging klaarmaken zodat ze s nachts met zijn 4 naar binnen kunnen, maar ik heb niet goed begrepen of ze opgestald zouden staan, of dat de stal gewoon zou open zijn.

Je gaat bij een particulier staan; die per uitzondering je paard wil stallen. Ik kan me zomaar voorstellen, dat er dat die beslissing (van die particulier) voortkomt uit een bestaande vertrouwensband?

Je kan dan wel een "contract" willen opstellen, maar WAT wil je doen als het contract niet nagekomen wordt? Wat zijn dan je vervolgstappen? Een kort geding aanspannen? Ik denk het niet: alleen al gezien de kosten van een kort geding. Bovendien is daarna het vertrouwen zo verstoord, dat je alsnog een andere stal kunt opzoeken...

Is het een idee, dat je een lijst met jullie overeengekomen afspraken maakt? ( Zonder het "contract"te noemen?). Dus dat je puntsgewijs de afspraken opschrijft en navraagt, of je jullie afspraken op deze manier goed begrepen hebt? Of dit ook is, wat hij van plan is? Ik zou zelf inzetten op goede wederzijdse communicatie en de vertrouwensrelatie. Een "contract" gaat jou m.i. écht geen "zekerheid" bieden :n

Duhelo schreef:
Paarden hebben gigantisch veel land, dus over ruwvoer maak ik me niet echt zorgen, ze hebben altijd wel te knabbelen. Enkel is ze wel gewend om na het rijden wat brok te krijgen, dus dat laat ik zeker niet vallen, maar ben niet van plan om zelf nog extra voer te kopen als ik al 150 euro betaal voor wat hooi en brok.

Geen idee welke regio je zit en wat de faciliteiten zijn, maar €150,00 klinkt niet alsof het vel je over de oren getrokken wordt ;-). Wat zijn de prijzen normalerwijze in jouw regio? Succes trouwens, met je nieuwe stalling!

Edit:
Duhelo schreef:
kan ik "eisen" inzetten in de zin van dat <snap> ik zelf naar behoefte mag voordroog en brok bijvoeren (die de stal voorziet?

Ik zie net in je profiel dat je een Belgisch trekpaard hebt. Ik denk dat je reëel moet proberen te zijn je "eisen" :+
Een rondje bellen langs fouragehandelaren, geeft je een idee van de kostprijzen van hooi en brok. En daarmee de eventuele winst van je toekomstige PH...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 20:24

het is iemand dat ik via via heb leren kennen
lees: ik heb toen ik stalling zocht gewoon bij verschillende mensen gaan aanbellen of ze iets wisten, kwam een vriend van me tegen die mss een plaatsje wist bij een ander trekpaard, daar was er geen weiland genoeg,; maar hij wist wel iemand die een paar paarden lopen had van andere mensen, en heeft daar naar gebeld voor me.
heb de staleigenaar 2 X gezien, lijkt me een goede eerlijke man, maar alles ziet er goed uit tot het zover is.
mijn paard eet ong een halve kleine baal per dag (of 1 grote kruiwagen voordroog) en een halve schep krachtvoer. ev in de winter tot 2 balen per drie dagen ong.
faciliteiten zijn:
-een hele grote gigantische weide
-kleine schuilstal met grindpaddock waar ik ze eventueel alleen kan opzetten snachts
of
-grote schuilstal met betonplateau, gedeeld met drie andere paarden (daar is het niet duidelijk of ze snachts binnen komen of niet
-krachtvoer
- voordroog
-en ik denk stromend water, maar ben dat niet zeker

prijzen liggen hier op maneges op 250 euro, particulier geen idee.

dus eigenlijk opteer je door gewone mondelinge afspraken te maken, en als het niet naar mijn zin is het stilletjes te laten passeren en zoeken naar iets anders?

capriz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 20:47

Mijn paard staat momenteel particulier. Overdag weiland, 's nachts stal. Zomer 24/24 buiten. Grote weide, ruime stal. Ik betaal 100€/maand. Deze man maakt geen reclame voor zijn stal, ben er ook via/via geraakt. Mondelinge afspraken gemaakt. Hij zet de paarden binnen/buiten en ruimt de stal iedere dag. Ik doe op mijne vrije dagen de stal grondig en check alles als ik er ben..water, weide,...hooi is inbegrepen en ik zorg voor brok, liksteen, ondergrond stal. Als ik mijn stal grondig doe en de zijne is nog niet gedaan, doe ik dat erbij. Werkt prima.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:27

aks die man nog meer trekpaarden heeft staan dan weet hij wat ze eten en als die paarden er goed uit zien dan weet jij dat ze genoeg krijgen. Ik zou het gewoon avonturen en als het je niet bevalt dan kun je altijd nog weggaan.
Je kunt toch gewoon vragen wat normaal is daar met binnen/buiten zetten etc?
Als ik als particulier een stal zou verhuren en diegene komt dan gelijk met een contract en een pak eisen aanwandelen dan zou ik er nog eens over nadenken of ik wel die stal zou willen verhuren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 13:11

man heeft geen trekpaarden staan, maar de gewone paarden zien er tiptop uit :)
denk dat ik het idd eerst maar eens mondeling aanzie :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 10:03

Zo, paardlief is verhuisd.
We zijn gewoon mondeling overeen gekomen
(paarden lopen 24/7 buiten, de grote koestal gaat open waar er zaagsel en een dikke laag stro gaat liggen zodat ze comfortabel en droog kunnen liggen. In eerste instantie wordt er nog niet echt bijgevoerd (gigantische grote weide, met nog mooi, lang gras, en ieder jaar goed onderhouden)
er wordt ruwvoer bijgevoerd wanneer nodig, en ze krijgen iedere dag hun schepje basismengeling. ikzelf mag mengeling bijvoeren zoveel ik wil van daar uit.

enige wat ik wel gedaan heb is een boekje aangelegd waarop hij Voldaan schrijft en tekent iedere keer als ik betaald heb. Simpelweg om mijn boekhouding wat bij te houden :D

paard heeft eerst kennisgemaakt met de rest, en dan de weide in, stond gisteren apart want de ruin jaagde ze nogal op.
Vanmorgen stonden ze redelijk samen, maar deed zij nu wat lelijk tegen de ruin, maar izet er naar uit dat ze elkaar al tolereren.
Volgende maandag krijgen ze toegang tot alle weides, dus dat zal dan ideaal zijn!