Dilemma over dekens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Mari_

Dilemma over dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 18:51

hallo allemaal,

Ik zit te twijfelen over de dekens van mijn tinker. mijn tinker is twee weken geleden geschoren(muv benen en hoofd) en staat tot nu toe gewoon met een 0 grams regendeken om en heeft het totaal niet koud. de oren zijn niet koud en onder het deken voelt het warm aan. hij heeft vorig jaar met de sneeuw etc. met maximaal 200 gram gestaan (geschoren) en opgehouden tot de winter weer voorbij was en ik wil eigenlijk niet meer grams op hem gooien dan 200 in de winter. hij word ook in januari nog een keertje geschoren.
oja en hij staat wel in een stal s' avonds en staat s' ochtends vier uurtjes in de paddock met de kudde, maar deze stal is zo goed als buiten want het zit in een schuur waarvan de deur gewoon open is dus kan je wel beschouwen als een buitenstal.

hoe doen jullie dat allemaal? Zijn er ook tinkers die ook geschoren onder 0 gram staan en het niet koud hebben?

Alvast bedankt allemaal :)

Groetjes marielle

Ariebren

Re: Dilemma over dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:49

Hoe kan je aan de oren voelen of een paard warm of koud is ??

_Mari_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 22:57

omdat als het paard het koud heeft, gaat het lichaam de kern warm houden en dat is vooral de romp en dan zijn de extremiteiten minder belangrijk om als eerste warm gehouden te worden en hetzelfde is met mensen. als je bij mensen gaat kijken zijn vaak de mensen met een winterjas etc. wel warm genoeg ,maar de oren blijven in de buitenlucht koud en dat is net zoals de tenen en je vingers, omdat het lichaam bezig is om vooral je romp warm te krijgen.
Bij paarden is het makkelijkst om te voelen bij de oren, want met behang zijn de benen moeilijk te beoordelen. Dus als de oren vaak koud aanvoelen betekent dat het lichaam te hard werkt om het warm te hebben en te houden, dus moet het paard een eventuele dikkere deken om krijgen.

maar daar ging het niet over haha heb jij nog ervaring?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 00:26

TI-->VSW

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 00:40

WAarom wil je max 200 gram? Dat je een 2e keer moet scheren vind ik niet raar.
De vacht van je paard stelt meer voor dan een ongevoerde deken, dus je haalt dr meer af dan je erop doet.

MInimaal naar een fleece. Maar dat jou paard warm staat is dat een meevaller, maar dan staat die waarschijnlijk niet stil.
Mijn geschoren pony staat onder 300 met hals, Ik hoef dan ook maar 1 keer te scheren.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 00:45

_Mari_ schreef:
omdat als het paard het koud heeft, gaat het lichaam de kern warm houden en dat is vooral de romp en dan zijn de extremiteiten minder belangrijk om als eerste warm gehouden te worden en hetzelfde is met mensen. als je bij mensen gaat kijken zijn vaak de mensen met een winterjas etc. wel warm genoeg ,maar de oren blijven in de buitenlucht koud en dat is net zoals de tenen en je vingers, omdat het lichaam bezig is om vooral je romp warm te krijgen.
Bij paarden is het makkelijkst om te voelen bij de oren, want met behang zijn de benen moeilijk te beoordelen. Dus als de oren vaak koud aanvoelen betekent dat het lichaam te hard werkt om het warm te hebben en te houden, dus moet het paard een eventuele dikkere deken om krijgen.

Geen tinker, wel een paard dat geschoren en onder dekens staat. Overigens vind ik de opmerking over warm aanvoelen dus maar beperkt. Mijn paard voelt altijd heerlijk warm aan (ook voordat hij geschoren werd). Maar ondanks dat was het vaak niet warm genoeg. Dat maakte ik bij hem op uit het feit dat hij, als het kouder werd, geslotener en slomer werd. Hij stopte al zijn energie in warm blijven waardoor hij dus te weinig energie overhield voor andere dingen. Zodra hij een wamere deken opkreeg was hij vrolijker en energieker.
Hij stond ongeschoren onder 200 gram en als het vroor onder 300 gram. Geschoren staat hij als het richting vriespunt gaat onder 300 gram en als het nog kouder wordt onder 400 gram. Hij hoeft trouwens maar 1x geschoren te worden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 09:49

BrankaZ schreef:
_Mari_ schreef:

En daarom schieten ze zo makkelijk een oorbel in de oren.
Oren zijn hoofdzakelijk kraakbeen met heel weinig bloedvaten.
Vingers die het koud krijgen, net zoals tenen is een bepaalde ziekte.
Ik heb daar ook last van, onder de vijf graden gaan mijn vingers zeer doen van de kou.
Juist vingers en tenen zijn goed doorbloed.
Suiker wordt toch getest op de vinger top, liggen veel kleine bloedvaatjes.

Geen tinker, wel een paard dat geschoren en onder dekens staat. Overigens vind ik de opmerking over warm aanvoelen dus maar beperkt. Mijn paard voelt altijd heerlijk warm aan (ook voordat hij geschoren werd). Maar ondanks dat was het vaak niet warm genoeg. Dat maakte ik bij hem op uit het feit dat hij, als het kouder werd, geslotener en slomer werd. Hij stopte al zijn energie in warm blijven waardoor hij dus te weinig energie overhield voor andere dingen. Zodra hij een wamere deken opkreeg was hij vrolijker en energieker.
Hij stond ongeschoren onder 200 gram en als het vroor onder 300 gram. Geschoren staat hij als het richting vriespunt gaat onder 300 gram en als het nog kouder wordt onder 400 gram. Hij hoeft trouwens maar 1x geschoren te worden.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:29

_Mari_ schreef:

Ariebren schreef:
BrankaZ schreef:

En daarom schieten ze zo makkelijk een oorbel in de oren.
Oren zijn hoofdzakelijk kraakbeen met heel weinig bloedvaten.
Vingers die het koud krijgen, net zoals tenen is een bepaalde ziekte.
Ik heb daar ook last van, onder de vijf graden gaan mijn vingers zeer doen van de kou.
Juist vingers en tenen zijn goed doorbloed.
Suiker wordt toch getest op de vinger top, liggen veel kleine bloedvaatjes.

Even quote kloppend/leesbaar gemaakt.

Oorbellen worden juist in het deel geschoten waar geen kraakbeen zit. Kraakbeen is inderdaad niet goed doorbloed.
Ben het dus met je eens dat oren niet een zuiver punt zijn om te voelen of een paard het koud heeft. Maar dat had ik ook al aangegeven met mijn ervaring.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:51

volgens mij doe je het goed. tinkers hebben niet hele dikke dekens nodig. Ook niet geschoren. Maar hoeveel vacht gaat er in januari af?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:18

VSW-->SV

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:26

Al mijn Tinkers hebben nu de wintervacht, staan te glanzen en te glimmen in de avond zon. (of TL lamp).
En de dikte van de vacht valt reuze mee.

En ze voelen allemaal lekker fris en koel aan, behalve afgelopen vrijdag, toen liep ik ook bijna in een korte broek buiten.
Was warm en vochtig weer, dat vertekend heel erg.