Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
cyn23 schreef:Probeer eens gewoon ermee lekker aan de hand te wandelen zodat je 3jarige er lekker aan kan wennen
Dobel schreef:Ik heb een 3 jarige haflinger merrie, harstikke jong nog dus. Ik heb haar van de zomer zelf beleerd en de plannen zijn om met haar buiten te rijden dor het bos en over de weg. Nu heb ik vanaf dat ze een jaarling is al veel gewandeld over de weg en door het bos, ze kijkt aan het halstertouw van niets op of om. De eerste paar keren dat ik onder het zadel met haar naar buiten ben geweest heeft er iemand naast gelopen, dan is er ook geen probleem
Nu ga ik de laatste tijd veel alleen naar buiten, rondje van een half uurtje dor het bos. Op de weg gaat alles prima, van autos kijkt mijn pony niet op of om maar in het bos en dan vooral de terugweg naar huis gaat mijn pony zich zo opfokken dat ze drijf en drijfnat onder het witte schuim thuis komt.. Ik dacht eerst het went wel, maar het lijkt wel of de pony zich hoe beter ze de weg naar huis weet steeds drukker maakt.
Heeft iemand tips? Als er iemand naast loopt is er niets aan de hand, maar de stap dat ze allen op pad moet, moet een keer gemaakt worden en op deze manier is het voor zowel mij als ruiter niet leuk, en voor de pony ook niet.
cyn23 schreef:Probeer eens gewoon ermee lekker aan de hand te wandelen zodat je 3jarige er lekker aan kan wennen

.Waratje schreef:Ze maakt zich druk omdat ze zich niet veilig voelt, onzeker is. Volstrekt normaal voor een kleuterpaard dat alleen op pad moet. Neem een volwassen paard mee voor de rust, je leert het diertje nu alleen maar stressen op buitenrit. Of nog beter, laat haar, nu ze zadelmak is, nog een winter gewoon in de groep lopen en pak in de lente het rijden rustig aan weer op.
Waratje schreef:Ze maakt zich druk omdat ze zich niet veilig voelt, onzeker is. Volstrekt normaal voor een kleuterpaard dat alleen op pad moet. Neem een volwassen paard mee voor de rust, je leert het diertje nu alleen maar stressen op buitenrit. Of nog beter, laat haar, nu ze zadelmak is, nog een winter gewoon in de groep lopen en pak in de lente het rijden rustig aan weer op.
ownwise schreef:@wiifke, helaas werkt het niet zo dat als je een rondje maakt zonder 'duidelijke terugweg' dat het dan beter gaat. Paarden hebben een natuurlijk kompas. Hoeveel bochten of hoe anders ik ook reed, welke route van het ruiterpad ik ook nam, op het punt dat we met neus richting de stal reden, werd ze heter. Op de kaart kon ik achteraf zien, dat dat het punt was dat we weer richting huis gingen, ookal was het vaak nog wel een half uur of uur verder! Helaas valt een paard hierin niet te foppen
wiifke schreef:ownwise schreef:@wiifke, helaas werkt het niet zo dat als je een rondje maakt zonder 'duidelijke terugweg' dat het dan beter gaat. Paarden hebben een natuurlijk kompas. Hoeveel bochten of hoe anders ik ook reed, welke route van het ruiterpad ik ook nam, op het punt dat we met neus richting de stal reden, werd ze heter. Op de kaart kon ik achteraf zien, dat dat het punt was dat we weer richting huis gingen, ookal was het vaak nog wel een half uur of uur verder! Helaas valt een paard hierin niet te foppen
Oh echt? Ik heb altijd geleerd, dat het juist niet goed is om tijdens een buitenrit om te draaien. Als in, terug naar huis gaan. Wel erg interessant eigenlijk.