Enkel hals scheren; deken nodig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Enkel hals scheren; deken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 14:04

Mijn paard raakt haar warmte heel moeilijk kwijt met haar wintervacht. Van de week 's avonds in de buitenbak een uurtje gereden, niet heel erg intensief maar ze was echt zeiknat, vooral dan haar hals en borst. Voor de rest voelde ze ook wel klammig aan.
Nu denk ik erover om haar hals en borst te laten scheren, maar heb ik dan een deken nodig daarna? Of kan ze gewoon met dit stukje geschoren zonder deken blijven? Paard staat 24/7 buiten met inloopstallen.

Indien dit niet afdoende helpt kan ik haar eventueel nog verder laten scheren, maar dan zal er zeker wel een deken op moeten neem ik aan?!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:06

Waarom alleen de hals en borst scheren? Naast dat ik het geen gezicht vind ( sorry :o ) lijkt het me niet voldoende om het zweten tegen te gaan. Het merendeel van zijn lichaam is alsnog voorzien van wintervacht.

Ik zou eerder kiezen voor een jachtmodel bijv. Allerlei modellen zijn wel te vinden op het internet.

edit:

Afbeelding

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:07

niet doen, je paard staat dag en nacht buiten, en als jij de hals eraf scheert, en het regent of vriest kan je paard niks daar. Ik zou dan voor een dekenmodel kiezen en het paard een deken op doen, of genoegen nemen met het feit dat je paard wat zweet als je rijdt.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:09

bij mijn oude werk hebben we de shetten altijd geschoren, de borst en een streep over het lijf, deze stonden altijd in een loopstal, onder een kap schuur, dus net zo koud als buiten,
volgens mij kan het als je alleen zn borst en ahls scheerd geen kwaad om hm buiten te laten zonder deken, miss even in de gaten houden hoe die zich gedraagd... maar volgens mij kan het makkelijk.
het lijkt mij beter als dat ie zijknat weer op t land moet, de lange vacht blijft lang nat.
succes!!!

Lieverdje86

Re: Enkel hals scheren; deken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:15

Ik weet niet of een inloopstal voldoende warmte geeft voor een geschoren paard tijdens hartje winter. Het zal ook wel per individu verschillen.
Persoonlijk zou ik bij een (deels) geschoren paard wel een dekentje opgooien. En als je het vermoeden hebt dat je paard het koud krijgt, kun je ook nog kiezen voor een deken met hals.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:20

Met model 11, of zelfs tot halverwege de hals kan prima dekenloos 24/7 buiten (met schuilstal). Regen loopt nl via het ongeschoren deel en valt dan recht omlaag. Het ongeschoren gedeelte wordt amper nat. En zo wel is het zo droog. En bij vorst is het al helemaal geen probleem omdat het grootste gedeelte van het lichaam ongeschoren is en dus voldoende geïsoleerd is.

En of zo'n klein beetje scheren scheelt? :j Natuurlijk zal hij bij de singel en in de liezen alsnog ook gaan zweten, maar dat stukje scheren bij de hals helpt echt al een heleboel in het kwijtraken van warmte bij inspanning. En lelijk? Ach, ik hou van praktisch, mooi of lelijk maakt dan niet uit..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:22

kan prima, maar dan wel zo snel mogelijk scheren zodaing dat wanneer het echt koud de vacht vanjepaard alweer wat gegroeid is...
Naar mijnmening kan je alles tot en met model 8 (uitz misschien 9) scheren zonder deken op te gooien, en dan de vacht als natuurlijke deken beschouwen. Dus de hals kan er volledig uit.

Ik ken genoeg mensen die hun paard volledig scheren, geen deken met hals opleggen en deze toch overdag buiten laten. Als je rijdt ineen butienbak heb je toch ook geen halsdeken op je paard liggen. Wel zorgendat ze kunnen schuilen en uit de wind staan.
Laatst bijgewerkt door petitparis op 28-10-11 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 14:26

Dus enkel de hals kan zonder deken? Dan ga ik dat alvast proberen!
Is het niet afdoende, laat ik meer weg scheren en dan zorg ik dat er meteen een deken op komt.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:32

Je lost het probleem van het zweten echt niet op als je alleen de hals scheert en de rest van het lichaam niet :n Ik zou dan eerder voor een model als 10 of 11. Dan is een deken ook niet meteen nodig.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:40

Ik scheer ze ongeveer zo als 11. Maar dan niet buiten de voorbenen lang, en juist wel er tussen door en neem de singel plek ook mee.

Door het vele haar word de singelplek altijd een zootje omdat ze daar met hun prut voeten tegen aankomen als ze ligen, daarom scheer ik dat ook mee.
En omdat ik maar kleintjes met lange manen heb zie je het bijna niet dat ik met het scheer apparaat in de weer geweest ben.

Na dat ik in een binnenbak echt heel stevig aan het rijden geweest ben zijn ze echt nog wel nat, maar dat is maar 1x of max 2x per maand. In mijn training buiten blijven ze nu wel bijna altijd droog (of droog genoeg om meteen weer het land in te kunnen).

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 14:54

rowo schreef:
Je lost het probleem van het zweten echt niet op als je alleen de hals scheert en de rest van het lichaam niet :n Ik zou dan eerder voor een model als 10 of 11. Dan is een deken ook niet meteen nodig.

Ik bedoel ook dat ik model 11 zal proberen. De luchtpijp en borst.