Hoe maak ik mijn pony actiever?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sas1997

Hoe maak ik mijn pony actiever?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 11:21

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over de pony waar ik sinds kort op rijd.
Het is een haflinger en heeft redelijk wat overgewicht.
En ze is niet erg actief,eerder vreselijk lui. :')
Ik en de eigenaar van de haflinger proberen al een tijdje om haar wat actiever te krijgen,maar het werkt niet echt.
Ik ga ook vaak met andere mensen rijden om haar gezelschap te houden,dan is ze wel actief.
Maar als ze alleen loopt,gaat ze al veel slomer lopen.
Ik heb altijd een zweepje bij me,dat werkt in het begin maar daarna negeert ze het een beetje.
Ik heb ook geprobeert om lekker lange buitenritten met haar te maken,de routes die ze leuk vindt,maar het werkt niet echt helaas.
Ze is al wel een klein beetje op leeftijd,14 jaar. Maar er zou toch een manier moeten zijn om haar actiever te krijgen?
Weten jullie misschien iets?

Groetjes, Sacha

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:41

Afvallen. Extra gewicht mee nemen is zwaar, ze heeft misschien een mindere conditie.
Dus ik zou ze laten afvallen en aan de conditie gaan werken. En goed aan het been zetten. Dus druk met je kuit geen reactie, nogmaals iets duidelijker, nog geen reactie een tik achter je kuit. Eventueel met behulp van een instructeur als je het zelf niet goed voor elkaar krijgt.

jorienm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:47

Ik denk niet dat het aan de leeftijd ligt, ik heb een haflinger van 24, die is nog zeer actief. ( af en toe een buitenritje )
Maar ik heb inderdaad ook een haflinger die heel langzaam is in de bak, of op de heenweg buiten, maar ik mende ook wedstrijden en daar was ze heel erg vooruit, omdat ze dat leuk vind. Ik heb het onder het zadel nooit eruit kunnen krijgen, dus ik denk dat het gewoon er in zit. Het enige is misschien het nog meer leuk proberen te houden ( spelletjes en ponyvoetbal doet ze wel enthousiast mee ) En sinds ik een zeer enthousiast ruitertje heb voor haar, gaat ze al iets actiever worden, maar dat is ook niet van harte. IIG succes er mee! Ik denk dat je gewoon moet blijven proberen het leuk te houden.

Marvel

Re: Hoe maak ik mijn pony actiever?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:52

Bij ons ook een paard met teveel overgewicht die ook niet vooruit te branden was. Behalve een dieet moet het echt rijtechnisch of op de grond opgelost worden. Op dit moment heeft ze gewoon geen respect voor been en zweep. Ik denk dat als het je niet lukt, je ook stopt met proberen, je paard leert om er zo 'mee weg te komen'. Dus als je been of zweepje geeft, doe dit dan alleen met effect. In het begin dus een grote hulp, als ze het doorheeft kan je dat vanzelf kleiner maken. Maar geef nooit een hulp zonder dat het effect heeft, want dan word je paard inderdaad lui.

Sas1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 15:23

Bedankt allemaal,
Ik ga zeker de dingen die jullie genoemd hebben uitproberen.
Ben benieuwd of het lukt!

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:39

ik zou ook kiezen voor afvallen en misschien kijken of je wat aan de conditie kan doen

StoeterijPB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:36

Naast het afvallen ook tijdens het rijden er veel mee bezig zijn.. Dus 'vooruit' denken, dan maar even wat minder je hand eraan.. Als ze op een gegeven moment dat voorwaarste maar hebben kun je vanuit daar verder werken!

Sas1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 11:17

Hallo allemaal,ik heb gisteren paardgereden op de 'luie haflinger' :P ,en het ging eigenlijk heel goed.
Ik heb wel samen met iemand gereden,dus ze liep sowieso al wat vlotter..maar meestal laat ik dr achteraan lopen,maar nu had ik dr vooraan gezet en flink beziggehouden,en dat ging eigenlijk best goed!

In ieder geval,allemaal bedankt voor de reacties! Als ik volgende keer weer alleen ga rijden ga ik er zeker wat mee doen! :)

soof109

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:55

Hai,
jouw paard is ook sloom hoor ik. Nou er is iets grappigs met mijn paard. Hij heeft een vriend Nozem en die vind ie leuk. Als we samen in de bak rijden en ik er achter zit gaat ie VET hard. Maar als ik dan een keertje voorop loop gaat ie echt super langzaam zodat hij naast zijn vriend kan lopen. Hij is dan echt niet vooruit te branden, ook mijn moeder heeft er moeite mee als ze een keer op hem rijdt (ze rijd overigens al 40 jaar :D). Ik vind het niet echt een probleem maar eerder grappig het is grappig dat hij op het ene moment echt in slomotion kan draven en het andere moment zowat in de galop gaat omdat hij bij zijn vriend wilt blijven.
Nouja dat kan je dus ook nog hebben als je samen rijd met een ander paard.
Als ik echt wil dat hij gewoon zijn tempo behoudt dan ga ik er met een snelheid op af en dan wil ik dat hij die snelheid ook blijft behouden. Dat doe ik door extra klikgeluidjes en een tikje met mijn zweep te geven, dan voel ik wel de teleurstelling van Nero hoor. Maarja Succcs met je Haflinger :D
X Soof109

Sas1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 21:46

soof109: Haha,ja jou probleem lijkt een beetje op het mijne ja,want de haflinger waar ik op rij heeft ook een vriendin die ze heel erg leuk vind! Ze gaat dan ook harder lopen als ze erachter loopt,en ze is dan veel actiever! Maar nu laat ik dr dus voorop lopen en ben ik strenger voor haar. En zo gaat t wel goed voorlopig denk ik! :)

soof109

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:42

Sas1997 schreef:
soof109: Haha,ja jou probleem lijkt een beetje op het mijne ja,want de haflinger waar ik op rij heeft ook een vriendin die ze heel erg leuk vind! Ze gaat dan ook harder lopen als ze erachter loopt,en ze is dan veel actiever! Maar nu laat ik dr dus voorop lopen en ben ik strenger voor haar. En zo gaat t wel goed voorlopig denk ik! :)

Haha, ja klopt is wel handig anders blijft ie maar 'plakken'.
Maar ik moet wel altijd heel erg lachen als ie dit doet want zelf laat ie er niks van blijken hoor, hij vind het heel normaal dat ie ff langzamer gaat lopen om tenslotte keihard te draven naast of achter zijn vriend. :P :D

StephanieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:41

Een herkenbaar probleem, ik heb ook een merrie die moeilijk te motiveren is (geweest).

Wat bij ons werkte was veel belonen als ze een paar stappen voorwaarts loopt, en toch zeer consequent zijn; duidelijk aan het paard laten weten wat je van hem/haar verwacht, en verwacht niet teveel in een keer. Bouw het voorwaartse langzaam op.

Hierbij je stem als hulpmiddel gebruiken is een goede optie. Belonend toespreken als ze voorwaarts is, en streng toespreken als ze weer wat terugvalt.

Ook optijd stoppen als ze goed heeft gelopen lijkt bij ons nu z'n vruchten af te werpen!

Succes ermee!

soof109

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:30

haha, ja Nero is opzich geen probleem meer want als ik ahah zeg of uh en 'm dan extra drijf loopt ie weer verder. Ook heb ik 'm iets grappigs aangeleerd namelijk als ik een geluidje maakt (zo'n zuiggeluidje alsof je gaat fluiten maar dan je mond iets dichter doen) dan mag ie stil gaan staan en dan krijg ie een snoepje. Het werkt eigenlijk al een clickersysteem als wat ze bij honden doen. Allen kan ik niet tijdens het rijden als ik 'm voorwaarst wil hebben dit geluid maken want dan staat ie stil :P :D
maar hij reageert ook goed op mijn stem hoor want als ik zeg, goed zoo, ga door, hup, ja ja ja.. kom op! daar reageert ie ook op hoor :D

X Sophie
Bedankt voor de info

poekie68

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 00:07

Onze haf is niet dik, maar zooo sloom met stappen, doet eigenlijk alles in rustig tempo als je hem z'n gang laat gaan, onze dochter heeft nu les van een meisje thuis, rijdt ook vaker en het begint iets beter te gaan maar je wordt er zo moe van, steeds dat aandrijven...

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 11:23

Stapritjes aan een lang teugeltje om af te vallen is al een goed begin. Als ze goed op gewicht is, gewoon heel veel tempowisselingen maken, wordt mijn paard altijd heel acitef van en heel scherp op de hulpen. Iets te scherp als ik er teveel mee bezig ben.

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:26

Je kan ook de conditie opbouwen door soms te longeren, zo leert hij goed op stemhulpen lopen en weet hij ook dat hij een tikje met de zweep krijgt als hij niet actief genoeg loopt?

Dit kwam bij me op, ik weet het niet zeker natuurlijk :o

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:31

De conditie opbouwen lijkt me een goed punt. Om de pony bij de les te houden kun je eerst draven, dan even een paar passen stappen en dan weer aandraven. Je pony is dan als het goed is weer wat actiever, en je leert ook nog even goede overgangen te maken.

amberbaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:37

Afvallen! Probeer conditie op te bouwen door te longeren, steeds iets langer en intensiever.
Goede beenhulpen geven.

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:38

afvallen, conditie opbouwen en overgangen rijden, halthouden en hup meteen draven etc.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:41

Wat krijgt de haf te eten?

Sas1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 17:08

Fransje_70 schreef:
Wat krijgt de haf te eten?

Op dit moment niet veel..ze staat nu nog op de wei,en verder krijgt ze hooi.
Ik weet niet precies of de eigenaar nog meer bij voert..want ze is niet van mij..
Maar voor in de winter denken we eraan om dr op zaagsel te zetten en hooi te voeren.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:12

Brok geeft je paard ook energie, maar oppassen, ze worden er wel dik van.

Toen mijn Haf te dik was ging ik ook gewoon lekker wandelen met dr.
Of lekker spelen, niet alleen maar trainen om het buikje eraf te halen, maar gewoon lol maken :+!