Paard vind (denk ik ) jodphurs eng tijdens het rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PuurxNatuur

Paard vind (denk ik ) jodphurs eng tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 18:53

Hoi hoi,

Vandaag ging ik proberen om alleen met jodphurs te rijden, gewoon even omdat het ook best warm was, maar zodra ik erop zat stapte hij met zijn hoofd in de lucht en veel sneller na 1 keer zacht drijven ging hij al heel snel in draf. Ik tegenhouden, en dat ging met moeite! Paar pasjes draf gedaan en gelijk al helemaal zweten op zijn borst en je zag dat witte van zijn oog zegmaar heel goed.
Toen heb ik mijn chaps omgedaan en toen was alles weer goed, hij moest nog even wennen maar toen ik eenmaal mijn chaps om had was het goed!

Ik weet niet hoe het komt, misschien een angst ofzo?

Groetjes Naomi :)

zodiacje

Re: Paard vind (denk ik ) jodphurs eng tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:54

:=
sorry maar denk niet dat jouw paard van de modepolitie is en schrikt van jouw outfit

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 18:56

maar hij is wel echt drukker! K weet het niet, misschien voelt het anders ofzo?

Dit is echt geen grapje hoor ;)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:56

Ik denk eigenlijk dat jij je been niet zo goed stil kan houden en anders plaatst zonder je chaps. Verder kan het randje van je jodphurs ook nog een rol gespeeld hebben. Maar alleen zonder chaps rijden zal het niet van komen, waarschijnlijk doe jij iets verkeerd zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:58

Bij mij zitten op mijn hakken een soort punten. (aan de voorkant ook)
Dat kan wel prikken?

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 18:59

Ik weet het ook niet, want ik houd ze denk ik hetzelfde ik houd mijn hak goed uitgedrukt ook niet meer drijven enzo! Maar dankjewel voor de tip!

Verder kan het aan het randje ook liggen, maar bij mijn oude jodpurs, daar zit niet zo'n vlaggetje aan aan het einde doet hij het ook, of bedoel je een ander randje?

@ PassieAppel
Dat zou ook nog eens kunnen ja! Ik zal eens gaan kijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:59

Jodphurs steken aan de achterkant uit als je gaat rijden, dus wellicht prik je hem onbewust in de buik. Je enkels zijn ook losser en doordat je geen chaps hebt is je onderbeen onrustiger. D

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 19:00

Aah! Het voelde ook een stuk lichter aan m'n benen, Naja voortaan gewoon de chaps aan dan :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:09

Hmm. Beter zorg je ervoor dat je been zo stil ligt dat je ook met jodhpurs kunt rijden zonder dat je paard niet goed wordt er van. Als hij last van jou heeft is het niet erg eerlijk om aan symptoombestrijding te doen door dan maar maskerende chaps te dragen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:11

Ibbel schreef:
Hmm. Beter zorg je ervoor dat je been zo stil ligt dat je ook met jodhpurs kunt rijden zonder dat je paard niet goed wordt er van. Als hij last van jou heeft is het niet erg eerlijk om aan symptoombestrijding te doen door dan maar maskerende chaps te dragen.

jahoor :+
jij rijdt zonder zadel? bedoel, waarom een zadel gebruiken om te maskeren dat je niet kunt zitten?

Ik zou niet weten waar de extreme reactie vandaan kwam TS. Misschien, als je wil, kun je het nog eens doen en iemand vragen te kijken of ze verschillen zien in jouw zit/beenhouding etc? :)

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 19:21

Ja, mijn vriendin was mee maar die lette niet zo op! Ik rijd voortaan nu wel maar met chaps maar vond het best raar hoe die deed! Maar wat is symptoonstrijdig ofzo iets?
Ik rijd gewoon met zadel hoor!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:29

Ibbel schreef:

Ik heb aan de bovenkant van mijn jodphurs best veel ruimte over, dus ook aan de zijkant. Ik kan me voorstellen dat je daarmee ook met een goed beenligging nog net de buik van je paard raakt en het dus fijner is om met chaps te rijden, want die drukken het weer aan.

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:17

PaardenliefJ schreef:
Ja, mijn vriendin was mee maar die lette niet zo op! Ik rijd voortaan nu wel maar met chaps maar vond het best raar hoe die deed! Maar wat is symptoonstrijdig ofzo iets?
Ik rijd gewoon met zadel hoor!

Nou, bijvoorbeeld een tonglepelbit erinhangen als je paard zijn tong over het bit gooit, zonder te kijken of ie misschien ergens pijn heeft ;)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:35

Ja maar een tonglepel en chaps vind ik een hele rare vergelijking....

Het kan best zijn dat de jodphurs iets te wijd zijn aan de bovenkant, en als de ruiter dan de hak goed uitdrukt staat er een randje af, dit word niet te voelen met chaps. Dus om dat nou te vergelijken met een tonglepel.... nee die kan dr bij mij niet in.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:54

Heel ander antwoord: Je paard voelt de warmte en zachtheid van je been ipv schacht van je laars of leer van je chaps (ook harder en kouder).
Mijn paard vind het voelen van mijn been ook heel erg en ik weet dat ik correct mijn been gebruik, mijn hakken komen niet in contact met het paard, ik drijf met mijn binnen bovenkant van de kuit.

Mijn theorie is dat hij denkt dat het iets anders is dan je been omdat het anders aanvoelt en dat het wellicht een beest is..., immers lichaamswarmte en zacht.

Kwestie van aanwennen door hem ook met je hand, of beter onderarm stevig aan te raken in het gebied waar je drijft, bij het poetsen vooraf bv.
Als je er op zit het been zo aanleggen dat hij het altijd voelt ook als je niet drijft. Hij zal dan beste een rondje harder willen, maar merkt meteen dat er verder niks gebeurt. Als je tenminste niet van schrik aan de teugels gaat trekken ofzo. :+ ;)
Dat werkt bij mijn paard in elk geval wel.

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 11:12

Oke bedankt! :) Ik denk dat hier nu wel een slotje op kan.