Hoe veulen electrische waterbak leren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Hoe veulen electrische waterbak leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 23:14

Ja, goede vraag. Hoe leer je een veulen/jaarling hoe een waterbak met zo'n lepel werkt, waar ze tegen aan moeten duwen zodat er water uit komt? We hebben er 2 op stal die het niet begrijpen, ook met voordoen niet, dus ben heel benieuwd naar tips!!

44Myrthe44

Re: Hoe veulen electrische waterbak leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 23:18

gewoon geen water neerzetten. Na een uurtje of 10 hebben ze het wss echt wel door, veulens zijn nieuwsgierig en gaan het uiteindelijk echt wel proberen :).
Ik weet niet of de moeder er nog bij staat? Maar in dat geval komt het zeker goed!

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 23:21

Paar keer vol laten lopen en ervan uit gaan dat een paard makkelijk een dag zonder water kan :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 23:36

Zijn de neusjes niet te klein om tegelijk te drinken en op de lepel te duwen?
Dat was bij die van mij in het begin. Maar hebben ze snel genoeg door als ze dorst hebben.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 23:39

Onze kalfjes hebben ook dit soort drinkbakken als ze uit de eenlingbox in een groot hok komen, wij zetten de waterbakjes altijd vol water. Als ze dan gaan drinken en het bakje is bijna leeg, komen ze vanzelf met de neus tegen de lepel en merken ze dat er water bij komt. In elk geval géén water in een emmer geven, ze mogen best even dorst hebben. Komt vanzelf goed hoor!

shyso2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 00:02

meestal hebben ze het toch wel door als je in de stal op de lepel drukt... meestal trekt het geluid aandacht

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 00:51

Mijn shet snapte het principe van die waterbakken ook niet....en kon hem zonder water zetten in de hoop dat hij het zou leren,maar niet dus!
Sta nu op een stal waar die lepel niet in de waterbak zit,het water vult automatisch bij als het onder een bepaald niveau komt,en dat gaat perfect!
Eerst 2 keer schrok hij even van het water wat plots ging lopen,maar dat was hij zo gewend.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:39

Soms is de lepel te zwaar, en sommigen leren het dan nooit. Wij hebben daarom gekozen voor drinkbakken met een staafnippel, die is heel makkelijk in te drukken én schoon te houden. Zelfs hele kleintjes met hele fijne neusjes kunnen hier toch probleemloos uit drinken.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:45

Die van mij heeft toendertijd ook eeuwig nodig gehad om het systeem te snappen :D .
Wij hebben op een gegeven moment appels en wortels in de drinkbak gedaan en toen kreeg ze het na een paar dagen wel door dat met "d´r neus in de drinkbak" wat te maken had met "water krijgen".
Je moet wel even in de gaten houden of er niet een worteltje onder de lepel verdwijnd, want dan blokkeerd die natuurlijk en krijgen ze alsnog geen water :+ .

veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:49

wij zetten er altijd een volwassen ponytje bij, die een opvoed funtie heeft. daar leren ze veel van. zoals drinken uit een waterbak met lepel.

al is het maar voor even. wij zetten ieder maand een paar dagen een volwassen bij de groep, zodat ze even een stukje opvoeding krijgen van hun soort genoot

succes

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:50

ShamalArabs schreef:
Soms is de lepel te zwaar, en sommigen leren het dan nooit. Wij hebben daarom gekozen voor drinkbakken met een staafnippel, die is heel makkelijk in te drukken én schoon te houden. Zelfs hele kleintjes met hele fijne neusjes kunnen hier toch probleemloos uit drinken.

Die waternappen met staafnippels worden hier ook meer gewaardeerd dan die met lepel, zozeer zelfs dat ze het er voor over hadden om er een stuk voor om te lopen en dat zegt wat voor dat stelletje luipaarden. Tegenwoordig hebben we dus maar alleen maar staafnappen, ook omdat het idd makkelijker schoonhouden is.
Met veulens nooit wat gemerkt, die kopieerden gewoon het gedrag van de anderen denk ik, en dronken net zo hard mee uit de napjes, maar nou waren dat ook wel lekker eigenwijze donders die met alles vrolijk meededen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:53

Stroom eraf halen!! (automatische waterbak bedoel je......)

Mijn veulen dronk al met 2 weken uit de bak. Ik heb er een steen in gelegd zodat hij er niet meer uit kon drinken omdat hij de hele dag met dat ding stond te klooien. Ik heb 2 hoge bakken en 1 lage voor de shet. Nu is hij ruim 3 maanden en drinkt hij er gewoon uit als hij dorst heeft. werkt perfect!! maar hoe je dat aanleerd?? geen idee. ze moeten het gewoon doen omdat er niks anders is denk ik! Laat hem vollopen zodat hij eerst gewoon daaruit drinkt. dan gaat de lepel vanzelf

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 22:25

44Myrthe44 schreef:
gewoon geen water neerzetten. Na een uurtje of 10 hebben ze het wss echt wel door, veulens zijn nieuwsgierig en gaan het uiteindelijk echt wel proberen :).
Ik weet niet of de moeder er nog bij staat? Maar in dat geval komt het zeker goed!

Ze staan al een paar weken/maanden zonder water. (overdag wel, maar in de nacht moeten ze echt poging uit die waterbak drinken doen). Ze staan zonder moeder, wel met zijn tweeën (beide veulens). Paar keer vol laten lopen heeft geen zin, ze drinken hem leeg en stoppen er dan mee, doen ook niet echt hun best het te begrijpen. Volgende ochtend hebben ze wel altijd flink dorst, maar ze doen het gewoon níet uit de waterbak, terwijl de lepel echt niet zwaar is. :n

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:30

wortel erin gooien of slobber zodat ze de bak gaan scchoonlikken ?
blijkbaar hebben ze niet door hoe het werkt!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:32

En als je het zelf bijvult dat ze der achter komen dat er water in dat bakje komt snappen ze het ook niet?
Ik denk dat als ze eenmaal door hebben dat in dat bakje water hoort ze zelf wel gaan zoeken naar het knopje.

Het veulen hier bij ons had het heel snel door. Alleen vond hij het nogal leuk om uit verveling dat ding in te drukken en in die houding te blijven staan, wat resulteerde in een overgelopen stal :')

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:34

bij mijn oude stage was er ook een die aandacht deed trekken ermee het geluidje zo leuk ....pfff maar dus wel zeiknatte stal en op den duur ook heel vervelend geluidje, iedere keer als een ander paard ging drinken dachten wij dat het de aandacht-trekker was, maar ze leren het vanzelf kwestie van geduld als ze dorst hebben gaan ze vanzelf kijken als je het voor doet!

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:00

Geen tips want onze ponies kunnen/willen het echt niet en die zijn 4 en 8................
Gevolg is dat er gewoon grote emmers met water worden neergezet!

marianne1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:06

Titel: Gelukkig is het geen electrische waterbak.. Dan dronken ze nooit meer!! :+ (automatische)

Ik ga mee met de meeste tips; met de moeder er nog bij kopiëren ze het gedrag en gaan ze het vanzelf doen,
maar volgens mij staan de moeders er niet bij toch?
Dan inderdaad vol (of halfvol) laten lopen, wanneer ze dan gaan drinken duwen ze m vanzelf in (en waarschijnlijk schrikken
ze zich de eerste keer de blubber als het water gaat stromen!)

cresendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:37

Meestal hebben ze dat wel door wij hebben er nog nooit wat aangedaan ze leren het vanzelf wel

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:41

Joscaa schreef:
44Myrthe44 schreef:

Ze staan al een paar weken/maanden zonder water. (overdag wel, maar in de nacht moeten ze echt poging uit die waterbak drinken doen). Ze staan zonder moeder, wel met zijn tweeën (beide veulens). Paar keer vol laten lopen heeft geen zin, ze drinken hem leeg en stoppen er dan mee, doen ook niet echt hun best het te begrijpen. Volgende ochtend hebben ze wel altijd flink dorst, maar ze doen het gewoon níet uit de waterbak, terwijl de lepel echt niet zwaar is. :n

Ik denk dat het daar misschien aan ligt. Ze hebben niemand om het gedrag van te kopieren.. Misschien paardje erbij zetten zodat ze het kunnen zien en dan gaan ze het uit zich zelf wel nadoen.. Dat was bij die van mij iig het geval.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:44

Ik heb er ook een..... van bijna 8. Altijd emmers gewend. De lepel ging voor haar fijne neusje erg zwaar. Dus andere waterbak gekocht met staafnippel en die afgesteld dat het neit te hard stroomt (want dat vond ze ook eng) Ze komt heel lief kijken als ik het voordoe en drinkt dan het water op. maar zelf erop duwen.... :n
Appelmoes erop helpt ook niet.

Vanaf morgen staan ze niet meer opde wei maar op de paddock waar GEEN water is en zal ze het dus moeten leren.

StoeterijPB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:32

Ik heb wel eens gehoord dat een beetje (appel)stroop erin smeren helpt..

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:04

Ik heb echt alle truukjes toen losgelaten op mn shet,maar hij weigerde uit de bak met klepel te drinken.
Enige waar hij wel uit drinkt is die zelfbijvullende waterbak zoals ik al eerder zei ;)
Voorheen zat ik dus vast aan een emmer....die hij soms omgooide ondanks dat ik die vastmaakte aan een oud haltertouw of verzwaarde met stenen.
Nu met die automatische drinkbak die zelf bijvult gaat het prima;

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:08

Echt??? bij mij drinken ze er allemaal uit!! ik heb ze op diverse hoogtes hangen zodat shet, veuklen , kwpn en haf er allemaal uit kunnen drinken. geen probleem!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:19

suuzepuus schreef:
Echt??? bij mij drinken ze er allemaal uit!! ik heb ze op diverse hoogtes hangen zodat shet, veuklen , kwpn en haf er allemaal uit kunnen drinken. geen probleem!

Hoogte maakt niet uit hier...ze hangen op shethoogte,en dat hingen ze eerder ook toen ik ze op stal had ;)
Maar hij weigerd pertinent uit een bak met klepel te drinken.
Toen hij bij jou stond hadden we die bak onder de regenpijp dus daar dronk hij uit...maar hij weigerd echt de bakjes met klepel :D
Heb voorheen weleens uitgeprobeerd door hem even zonder water te zetten,maar hij dronk het bakje leeg,en weigerde de klepel in te drukken.
Tja ik heb aparte shetten joh :+