Paard springt van de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Faith_

Paard springt van de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 13:15

Ik schrijf een nieuw onderwerp omdat ik er alleen maar vond over paarden die niet op de trailer willen.
Als er hier al iets over staat, laat het mij gerust weten, ik ben op zoek naar zo veel mogelijk tips.

Ik zit met een quarter die echt panisch van de trailer springt. Het inladen was oorspronkelijk ook een probleem, maar dat wordt langzamerhand beter. Ook eens ze er op staat horen we ze slechts af en toe (maar ik denk dat dat gewoon lompigheid is, haar kennende. Het klinkt niet paniekerig ofzo). Het was oorspronkelijk ook geen probleem om haar eraf te halen. Tot iemand anders dan ikzelf ze eens van de trailer wou halen en het hekje achteraan opende zonder haar los te maken. Ze dacht dat ze eraf kon en wou achteruit stappen, en sloeg in paniek toen ze merkte dat ze niet wegkon. Bijgevolg ben ik tussen mijn panikerend paard en de wand van de van geklommen en heb haar losgemaakt, terwijl ze stond te steigeren en de angst in haar ogen stond. In een reactie sprong ze met haar 4 benen tegelijk van de trailer en heeft zich hierbij een wonde bezorgt aan haar been. Op zich niks ergs, maar sindsdien springt ze altijd zo van de trailer. De enige manier dat een beetje helpt is als er iemand naast de trailer zijn hand op haar achterste legt en zo wat weerstand biedt, dan gaat ze langzamer. Nog een probleem is dat ik zelf zo in shock was van die ene gebeurtenis, dat ik nu iedere keer zelf bang ben dat ze zich gaat bezeren. (Ik weet het, mijn angst wordt haar angst, maar ik kan het écht niet verstoppen voor haar. En hoe rustig ik mij ook gedraag, als er ergens in mij ook maar een beetje twijfel achterblijft, neemt zij dit over) Daarom dacht ik eventueel iemand anders te vragen om dit met haar te oefenen. Of kan ik dit beter niet doen? Ze vertrouwt namelijk heel moeilijk mensen, en mij wel voor de volle 100%. Heeft er in dat geval iemand tips zodat ik mijn eigen angst kan controleren?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:16

Vaak ben je zelf ook schuldig,die van mij is ook niet te laden. Ik probeer me altijd rustig te houden,ma na 2 uur proberen lukt dat niet meer.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:21

Misschien een tip waar je iets aan hebt:

Zelf oefen ik niet alleen met trailer laden, maar ook met trailer uitladen.
Als je bijvoorbeeld helemaal vanaf het begint start, is dat al netjes naar voren en naar achteren meelopen.
Dat daarna uitbreiden naar verschillende soorten ondergronden; zand, steen, een houten plank, et cetera.
Daarna begin ik meestal met een 'neptrailer' bouwen in de bak van een twee staanders en een ligger.
Die zet ik op een brede afstand van de wand en daar ga ik dan weer vooruit en achteruit langslopen.
Dan breidt ik vervolgens uit door de afstand tussen muur en 'nepwand' steeds ietsje smaller te maken.
Daarna doe ik de hele serie opnieuw, maar dan met een zeil tussen de twee staanders
En tenslotte door dit allemaal weer op verschillende ondergronden te doen.

Dus alles steeds vooruit en achteruit oefenen. Misschien dat je met je paard even opnieuw moet beginnen, en je dan met name focussen op het achterwaarts gaan. :)

Faith_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 13:22

marleen_usar schreef:
Vaak ben je zelf ook schuldig,die van mij is ook niet te laden. Ik probeer me altijd rustig te houden,ma na 2 uur proberen lukt dat niet meer.

Laden is het probleem niet, dat gaat vrij vlot. Het probleem is dat ze eraf springt as ze er weer uit mag.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:23

Wat bedoel je met er af springen?

Faith_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 13:25

Rumpleteaser schreef:
Misschien een tip waar je iets aan hebt:

Zelf oefen ik niet alleen met trailer laden, maar ook met trailer uitladen.
Als je bijvoorbeeld helemaal vanaf het begint start, is dat al netjes naar voren en naar achteren meelopen.
Dat daarna uitbreiden naar verschillende soorten ondergronden; zand, steen, een houten plank, et cetera.
Daarna begin ik meestal met een 'neptrailer' bouwen in de bak van een twee staanders en een ligger.
Die zet ik op een brede afstand van de wand en daar ga ik dan weer vooruit en achteruit langslopen.
Dan breidt ik vervolgens uit door de afstand tussen muur en 'nepwand' steeds ietsje smaller te maken.
Daarna doe ik de hele serie opnieuw, maar dan met een zeil tussen de twee staanders
En tenslotte door dit allemaal weer op verschillende ondergronden te doen.

Dus alles steeds vooruit en achteruit oefenen. Misschien dat je met je paard even opnieuw moet beginnen, en je dan met name focussen op het achterwaarts gaan. :)

Dit lukt allemaal.. Zo heeft ze zich vorig jaar in een veel te kleine stal gewurmd (die we bijgevolg onmiddelijk afgebroken hebben), en moest ik onder haar in de stal kruipen, en eens ik voor haar stond kon ik haar probleemloos achteruit eruit laten lopen. Ze had compleet geen angst. Dus ik denk dat het springen echt te maken heeft met de trailer zelf.

Faith_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 13:26

marleen_usar schreef:
Wat bedoel je met er af springen?

haar voorste benen afzetten en echt een achterwaartse sprong maken (vraag mij niet hoe ze t doet) zodat ze met haar vier benen in de lucht achterwaarts op, naast, of achter de laadklep terechtkomt.

Rumpleteaser

Re: Paard springt van de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:28

Wat gebeurt er als je haar inlaadt, even laat staan en dan weer uitlaadt?

Faith_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 13:31

Rumpleteaser schreef:
Wat gebeurt er als je haar inlaadt, even laat staan en dan weer uitlaadt?

Heb ik nog niet geprobeerd, aangezien we ze moeten laden in de buurt van een straat, en ik wou eerst wat meerdere tips horen vooraleer ik zomaar wat probeer. Ik denk dat ze gewoon 'getraumatiseerd' (klinkt mss overdreven, maar hoe druk je dat minder dramatisch uit?) is. Ze leert ook niet bepaald bij. Zo heeft ze met haar sprong te maken eens een val gemaakt waarbij ze met haar been zijling lang de laadklep schroefde, bijgevolg: diepe groef in haar been.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:32

Dan zou je dat misschien eens kunnen proberen om te beginnen. Eens kijken of ze dan wel bij je blijft.
Je zou het zelfs nog kunnen proberen door eerst een pasje op de laadklep vooruit te doen, en daarna weer achteruit. En dat uitbreiden naar 2, 3, 4 pasjes, totdat ze helemaal de trailer ingaat en rustig uitgaat. En pas als dat goed gaat; even de stang kort dicht en weer open, etc etc

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:33

Iets er achter houden om haar tegen te houden?

Faith_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 13:35

Rumpleteaser schreef:
Dan zou je dat misschien eens kunnen proberen om te beginnen. Eens kijken of ze dan wel bij je blijft.
Je zou het zelfs nog kunnen proberen door eerst een pasje op de laadklep vooruit te doen, en daarna weer achteruit. En dat uitbreiden naar 2, 3, 4 pasjes, totdat ze helemaal de trailer ingaat en rustig uitgaat. En pas als dat goed gaat; even de stang kort dicht en weer open, etc etc

Ok ga ik proberen.
Bedankt!
Ik rijd haar nu nog amper gewoon omdat ik niet wil dat er haar iets overkomt. :(

Faith_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 13:36

marleen_usar schreef:
Iets er achter houden om haar tegen te houden?

Van zodra iemand haar hand op haar achterste legt en ligt tegenwerkt, is ze rustiger.
Maar het probleem is dat die persoon zich dan wel in een 'gevaarlijke' situatie bevindt.
Niet dat ze uit zichzelf iemand een trap zou verkopen, maar je weet nooit..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:36

Longeerlijn er achter en dan steeds iets losser doen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:37

Faith_ schreef:
Rumpleteaser schreef:

Ok ga ik proberen.
Bedankt!
Ik rijd haar nu nog amper gewoon omdat ik niet wil dat er haar iets overkomt. :(

Succes!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:37

Probeer het ebook van eddy modde eens. Dit kun je via de site http://www.diagonaal-paardenvervoer.com downloaden. Dat is vooral gericht op problemen met in de trailer krijgen, maar je laat je paard ook vaak terug lopen van de klep. Ik denk als je dat tussendoor al veel oefent dat springerige er vanzelf afgaat.

Faith_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 13:39

marleen_usar schreef:
Longeerlijn er achter en dan steeds iets losser doen.

Dan gaat ze schuin en 'valt' ze van de laadklep. Ze wil zich gewoon zo snel mogelijk kunnen omdraaien ofzo denk ik.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:03

Rumpleteaser schreef:

Dit is de meest nuttige tip!
Niet helemaal laden maar steeds weer terug, eerst 1 stap en weer terug dan 2 en weer terug etc.

Daarmee leren ze dat de klep helemaal niet zo eng is als ze denken en gaat het achteruit steeds beter. Blijf zelf rustig en bedaard maar wel consequent en zorg dat jij zelf zo min mogelijk beweegt en je paard niet te kort vastpakt. Laat haar maar kijken en snuffelen aan de trailer als ze dat wil, alle aandacht van paard voor de trailer is ok.

Zorg dat je niet op de momenten dat ze het probeert teveel druk zet want dat werkt averechts.
En zorg dat je zonder tijdsdruk kunt oefenen.
Als je een 2 paards trailer hebt zet het schot dan opzij zodat ze bij het achterwaarts gaan genoeg ruimte heeft en zorg dat er niks uitsteekt aan de klep waarachter ze kan blijven hangen, ook geen latjes op de klep.

Succes!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:07

Marleenusar, heb je uberhaubt de OP gelezen?

Buiten de tips van rumpleteaser en cissy: Heb je weleens een trailer met een voorlader geprobeerd? Zodat ze niet achteruit hoeft?

Faith_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 15:11

cissy schreef:
Rumpleteaser schreef:

Dit is de meest nuttige tip!
Niet helemaal laden maar steeds weer terug, eerst 1 stap en weer terug dan 2 en weer terug etc.

Daarmee leren ze dat de klep helemaal niet zo eng is als ze denken en gaat het achteruit steeds beter. Blijf zelf rustig en bedaard maar wel consequent en zorg dat jij zelf zo min mogelijk beweegt en je paard niet te kort vastpakt. Laat haar maar kijken en snuffelen aan de trailer als ze dat wil, alle aandacht van paard voor de trailer is ok.

Zorg dat je niet op de momenten dat ze het probeert teveel druk zet want dat werkt averechts.
En zorg dat je zonder tijdsdruk kunt oefenen.
Als je een 2 paards trailer hebt zet het schot dan opzij zodat ze bij het achterwaarts gaan genoeg ruimte heeft en zorg dat er niks uitsteekt aan de klep waarachter ze kan blijven hangen, ook geen latjes op de klep.

Succes!

Daar had ik nog niet aan gedacht! Ik zet het schot wel opzij bij het inladen.. Maar dat kan inderdaad wel helpen. Ze vertrouwt en reageert uitermate hard op mij, dus misschien als ik er naast haar mee af kan, in plaats van voor haar te staan, helpt dat wel.
Bedankt voor de tip!

Faith_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 15:11

stef schreef:
Marleenusar, heb je uberhaubt de OP gelezen?

Buiten de tips van rumpleteaser en cissy: Heb je weleens een trailer met een voorlader geprobeerd? Zodat ze niet achteruit hoeft?

Lijkt me heel handig maar heb er het budget niet voor..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:17

je moet het eerst zo makkelijk mogelijk maken voor je paard zodat ze kan wennen, langzaam ga je de ruimte verkleinen als ze zich ermee vertrouwd voelt. Dat zou je zelf ook prettiger vinden denk ik :)

Nog mooier is het als je straks je paard voor je uit kunt sturen de trailer in en dat ze dan in vertrouwen blijft staan en langzaam achteruit wandelt.
Daar wil je uiteindelijk naartoe, maar je moet eerst zo veilig mogelijk gaan beginnen in een zo groot mogelijke ruime trailer. Als ze dan ontdekt dat ze echt niet dood gaat daarbinnen en ook niet als ze gewoon rustig eruit loopt dan heb je al de helft gewonnen en kun je verder uitbouwen naar schot terug en stang erachter.
Je zou ook nog de voorstang eruit kunnen halen zodat je meer ruimte hebt en niet steeds hoeft te bukken onder de stang door. Uiteraard wel voordeurtje dicht laten voor geval dat....
En als ze dan braaf is gelijk belonen met je stem, prijs dr maar de hemel in en geef dr wat lekkers. Niet lokken met voer maar belonen mag wel.

Een voorlader nemen is ook een optie maar dat kost meer geld dan een poosje oefenen... :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:25

Das waar, helaas... Maar ik dacht meer van: Misschien ken je iemand die er 1 heeft om te proberen / te oefenen ;) Niet zozeer om gelijk aan te schaffen ;)

Faith_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 15:27

stef schreef:
Das waar, helaas... Maar ik dacht meer van: Misschien ken je iemand die er 1 heeft om te proberen / te oefenen ;) Niet zozeer om gelijk aan te schaffen ;)

Neen ik ben bij ons al vrij vernieuwend me een trailer voor 2 paarden.. :)

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:28

Ik kan je de online cursus van Eddy Modde aanraden.!!

Heb dit zelf met mijn paard gedaan die de trailer niet op wou (niet bij de kudde weg), op locatie geen probleem! Ook mij paard volgt mij langs de gevaarlijkste en grootste machienes op een boerderij, die altijd verkeerd staan geparkeerd :D .

Zijn principe is dat het paard de trailer als een veilige haven ziet, maar ook dat hij er altijd af mag. Het is duidelijker als je naar zijn site gaat. Het gaat dan wel voornamelijk over laden maar zijn bedoeling (trailer=veilig/rust) werkt bij paarden. Je kunt hem ook mailen en video oploaden!

Succes!!