Scheren en een deken zonder hals?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BonaFide

Scheren en een deken zonder hals?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 13:00

Hallo!

Ik wil mijn paard voor het eerst scheren, maar kan ik haar dan gewoon een deken zonder hals opdoen?

Mijn verzameling dekens:
2x 300gram
2x onderdeken 100/150 gram
2x regendeken
1 zomerdeken
2x zweetdeken

Zou ik hier genoeg aan hebben?
Als ik haar geschoren heb, zou ik dan genoeg hebben aan 300 gram tot het vriest? En daarna een onderdeken met 300 gram (400gram)?

Ik ben erg bang dat ze het te koud krijgt..

Wij hebben alleen een buitenbak. Wat als het regent? Kan ik dan gewoon trainen of is dat weer te koud? Benen wel of niet scheren?

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:06

Mijn paard heeft het ook lang gedaan met een deken zonder hals. Het kan prima. Je hebt denk ik wel genoeg dekens. Je moet wel een goede waterdichte!!!! bovendeken hebben. En voor het rijden kun je er eerst een zweetdeken opleggen en bij het uitstappen idem dito. Aangezien je alleen een buitenbak hebt zou je kunnen kijken naar een waterdichte uitrijdeken. Die gebruik ik ook als ik een buitenrit maak in de winter.

BonaFide

Re: Scheren en een deken zonder hals?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 13:21

Oke dankje egnie voor je advies.

Ik hoorde op stal dat de paarden vaak 800 grams opkrijgen in de winter, maar is dat niet een beetje overdreven veel? Ik zit niet te wachten om mn paard vol te proppen met dekens ..Jij denkt dus dan 400 grams voldoende is?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:23

Bij mijn pony heb ik de hals gewoon geschoren, maar zij heeft wel hangende manen aan beide kanten, waar ze altijd warm onder is.
Zij heeft altijd meer dan genoeg aan 350 gr. Met dag en nacht buiten en geschoren, maar ze heeft het dan ook niet snel koud.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:24

Ik vind het eigenlijk niet kunnen als hij ook naar buiten gaat.
Je scheert wel z'n hele hals kaal maar hij krijgt
er niets voor terug. Erg koud lijkt me. Op stal waait het niet dus dan
zou ik het niet zo erg vinden maar buiten :brr:

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:25

300 gr, na het scheren zou ik nu wel voldoende vinden. Als het straks kouder gaat worden kan je altijd een dikkere opdoen, of een onderdeken er onder doen. 800 grams :wow: vind ik wel errug veel!!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:35

Wij hebben toch ook niet allemaal een muts op. Een paard kan echt wel met een geschoren hals naar buiten. Ik vind 800 gram ook wel erg veel. Je moet ook gewoon naar het dier zelf kijken.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:37

egnie schreef:
Wij hebben toch ook niet allemaal een muts op. Een paard kan echt wel met een geschoren hals naar buiten. Ik vind 800 gram ook wel erg veel. Je moet ook gewoon naar het dier zelf kijken.

Nou als je hoofd kaalgeschoren is, doe je echt wel een muts op hoor ! ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:46

De warmteregulering van een paardenhuid en -vacht werkt wel een beetje anders dan die van een mens, hoor. Is niet zo te vergelijken.
Paard kan best met een geschoren hals in de frisse lucht staan, is geen probleem. Je hoeft paarden niet compleet te smoren en bovendien groeit er al heel snel weer wat haar op die hals waarmee ze echt voldoende kunnen regelen.
Gewoon een goede deken op de romp is goed zat, tenzij je een hopeloze koukleum hebt (en die zijn heeeeel zeldzaam, meestal zijn de baasjes de koukleum).

BonaFide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 15:44

Bedankt voor jullie informatie! ik ga hem scheren :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:26

VSW-->SV

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:30

Die van mij heb ik afgelopen maandag geschoren en die staat met een 200gr op. als het overdag 10 graden of kouder wordt krijgt ie een 400/500 op. doet ie het al jaren goed op. met rijden heb ik nierdeken op indien het erg koud is maar met zon en weinig wind doe ik die die af. na het rijden weer zweetdeken of nierdeken om.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:32

Die van mij is twee weken geleden geschoren en daarna kreeg ze een regendeken op. Pas sinds gisteren heb ik er een 200 grams op liggen, als het echt kouder wordt gooi ik er een 300 op. Veel meer niet, vind alles vanaf 500 gram veel te dik.

shyso2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 00:03

ik heb een deken met hals gekocht vorig jaar... maar die heeft me pony maar een paar weken aan gehad... ze verzoop in die hals.... dus afgedaan.. en ging eigenlijk prima :D

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 00:20

Ach dat is genoeg die dekens die je nu hebt! :))
Hals begin in niet aan, heb ook een geschoren pony, hij heeft wat sprietjes bij zijn manen en dat vind ik ook wel genoeg, ben bang dat het gaat schuren :=

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:06

Onze merrie wordt elk najaar geschoren en soms begin januari nogmaals. Staat elke dag in de wei. Nu met een onderdeken van 300 gram en een ongevoerde regendeken erover heen. Als het richting vriespunt gaat (overdag) komt er nog een 200 grams staldeken bij op. Alles zonder hals, omdat deze (welke we ook geprobeerd hebben) steeds een stuk manen weg schuren. Met knotten in niet zo fijn omdat je dan zo'n 15 cm mist. Valt het met bakken uit de lucht en moet ze die dag ('s avonds) nog naar les of later de dag op wedstrijd, dan krijgt ze die dag wel een losse halsdeken op, zodat ze wat schoner blijft (schimmel he ;) ).

Kai_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:10

Ik scheer mijn pony altijd vanaf zijn
Hoofd TOT bibs en alverwege zijn benen.
En hij staat ook zonder hals.
In en uit rijden doe ik ook met n zweet dekentje.

Nja ieder geval succes nog met scheren enz.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:59

Mijn wedstrijdpaarden werden ook altijd geschoren. En liepen gewoon zonder halsdeken buiten. Geen probleem, zolang het lijf (mn de rug) maar goed warm en droog blijft. Scheren en 24/7 buiten zonder halsdeken zou ik weer niet doen.
En voor een geschoren paard is ongeveer 400-500 gram meer dan genoeg. Je kan beter twee dunnere dekens nemen dan 1 hele dikke. Tussen de dekens vormt zich dan weer een isolatielaagje.
Mijn paarden hebben in de winter altijd een dunne onderdeken op met daarover heen een dikkere staldeken. Als ze naar buiten gaan komt er een ongevoerde regendeken overheen.

Evadi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:44

Onze dekens hebben ook geen hals, behalve de zweetdekens.