Tips gezocht wat betreft ouder paard onder de dekens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Nicky

Tips gezocht wat betreft ouder paard onder de dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 18:57

We zijn van plan onze opa onder de dekens te gaan zetten. Met mij loopt hij namelijk gewoon nog wedstrijden en we trainen vrolijk verder. Hij is wel wat sneller stijver maar verder nog in goede conditie. Hij maakt 's winters alleen een vacht aan waar die mee op Antarctica kan overleven waardoor hij dus ook na 10 minuten van top tot teen zeiknat is. We hebben besloten hem deze winter onder de dekens te zetten. Hij heeft nu al een flinke vacht erop zitten. Dus nu een deken erop gooien heeft denk ik niet veel zin. Ik zat te denken om hem te laten scheren. Niet helemaal maar in een jachtmodel. Nu vraag ik me af onder wat voor dekens ik hem dan zal zetten. Hij staat van zonsopgang tot zonsondergang op het land met schuilstal. Op het land staat wel veel wind, er zijn niet veel bomen oid. 's Avonds staat hij op stal waar het misschien 1 a 2 graadjes warmer is dan buiten.

Hoe zouden jullie hem inpakken overdag en 's nachts? Het gaat dus om een ouder paard van 20.

Anoniem

Re: Tips gezocht wat betreft ouder paard onder de dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:49

Je bent een beetje laat, maar dat wist je al.
Als je het persé wilt kun je scheren en daarna een deken erop leggen.
Maar scheren kan ook niet echt prettig zijn. Al dan niet met deken :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:53

Ik zie als woonplaats staan Noordwijk en Italie. Waar staat je paard?? (ivm temperatuur?)

In NL zou ik gaan voor een 200 grams deken om te beginnen, en daarna wellicht een nog iets dikkere deken. In Italie: hoe is het weer daar nu?

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 21:26

Nederland hoor :P

En bedoel je dan 200 grams als ie geschoren is of niet?

heavenley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 07:46

ik zou `m niet scheren..en zou `m snel onder een 0 grams regendeken zetten 2 weekjes en dan rustig opbouwen..mijn paarden zijn iets jonger maar staan altijd buiten (met inloopstal) en in de winter zit ik op 250 en 300 grams daar hebben ze genoeg aan ...je kan met je handen volen of `t te warm of koud is..

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 07:51

Ik zou je in ieder geval de Weatherbeeta Landa als deken willen adviseren. Die hebben aan de achterkatn een "rokje", en als ze dan met de kont in de wind/regen gaan staan dan is zo'n enorme staartflap echt een voordeel en waait het die oudjes niet zo in de billen.
Zo ziet de deken er aan de achterkant uit bij mijn pony.
Afbeelding

Doordat hij nu al een flinke vacht heeft zou ik hem wel scheren denk ik. Die oudjes krijgen snel problemen met de vacht, dat ze zo enorm veel aanmaken. Dus lekker scheren en goede dekens op! Benen hoofd en deel van de hals zou ik wel laten zitten ivm het weer.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 15:35

Ilsemarie schreef:
Ik zou je in ieder geval de Weatherbeeta Landa als deken willen adviseren. Die hebben aan de achterkatn een "rokje", en als ze dan met de kont in de wind/regen gaan staan dan is zo'n enorme staartflap echt een voordeel en waait het die oudjes niet zo in de billen.
Zo ziet de deken er aan de achterkant uit bij mijn pony.
Afbeelding

Doordat hij nu al een flinke vacht heeft zou ik hem wel scheren denk ik. Die oudjes krijgen snel problemen met de vacht, dat ze zo enorm veel aanmaken. Dus lekker scheren en goede dekens op! Benen hoofd en deel van de hals zou ik wel laten zitten ivm het weer.

Thanks!

We willen hem ook zeker niet helemaal scheren. Een (half) jachtmodelletje moet hij genoeg aan hebben om z'n warmte kwijt te kunnen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:39

__Nicky schreef:
Nederland hoor :P

En bedoel je dan 200 grams als ie geschoren is of niet?

Dan inderdaad de 200 grams na het (gedeeltelijk) scheren.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 16:41

Oke dankje :) Hoe zouden we het dan 's avonds moeten doen als ie weer op stal gaat? Deken eraf of gewoon omlaten? Hij staat dan natuurlijk wel uit de regen en wind.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:53

ik zou er 200gr op doen en ook zo laten, ook snachts. Hier staat ons oudje de hele winter met een 200gr (ongeschoren) en als het snachts dik onder 0 gaat gooi ik er nog een 200 (alleen snachts) overheen, die haal ik er smorgens weer af.

Ik zou er in iedergeval geen 0 grams opleggen, je neemt het natuurlijk warmtesysteem van het paard wegdoor een deken op te leggen(haren omhoog zetten), je zult dan wel warmte moeten toevoegen.

En ik denk zelf, ook al was je in september begonnen met dekens, dat je bij veel oude pony's de dikke vacht niet kunt tegenhouden. Ik zie veel pony's, ondanks goed dekenmanagement, met al een dik pak haren.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 17:20

Nathalie84 schreef:
ik zou er 200gr op doen en ook zo laten, ook snachts. Hier staat ons oudje de hele winter met een 200gr (ongeschoren) en als het snachts dik onder 0 gaat gooi ik er nog een 200 (alleen snachts) overheen, die haal ik er smorgens weer af.

Ik zou er in iedergeval geen 0 grams opleggen, je neemt het natuurlijk warmtesysteem van het paard wegdoor een deken op te leggen(haren omhoog zetten), je zult dan wel warmte moeten toevoegen.

En ik denk zelf, ook al was je in september begonnen met dekens, dat je bij veel oude pony's de dikke vacht niet kunt tegenhouden. Ik zie veel pony's, ondanks goed dekenmanagement, met al een dik pak haren.

Oke thanks!

Ja precies, het is lastig. Al het haar maakt me niet uit maar het is zo lastig droog te krijgen en na 10 minuten is ie al zeiknat. Vind dat gewoon sneu en erg lastig.

gipsycob

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:24

Misschien scheren en toch onder een deken zetten

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 19:08

gipsycob schreef:
Misschien scheren en toch onder een deken zetten

Dit voegt niets aan het topic toe, dit ben ik namelijk al van plan.

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:40

als hij in jachtmodel geschoren is een 200 gr deken opdoen en als het kouder wordt kan je er een fleecedekentje onderdoen en als het echt heel erg hard gaat vriezen dan kan je hem een 300 of 400 gr deken omdoen en dan zou ik hem met stalbandages om in stal zetten zo blijven zijn gewrichten toch iets warmer ik doe dat namelijk zelf ook en heb ook een paard van 20 jaar en met die stalbandages komt ze toch minder stijf uit stal.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 17:13

Ik zou hem wel scheren :), spreek uit ervaring.

Ik heb een pony van 25 en hoe ouder ze worden hoe meer vacht! (Nee geen cushing).

Mijn pony is blij als hij geschoren is. Ik laat dit 3 x per jaar doen, september, november en april of mei.

Ik zou nu met deze hoge temperaturen een 100 gram opleggen! Mijn pony heeft het hier al warm onder!

Vanaf 15 graden tot 7 a 8 graden 200 gram (overdag) daar onder 300 tot 400 wat je paardje nodig heeft.

Het is vaak moeilijk om in te schatten welke dikte je nodig hebt! Ieder paard is anders.

Succes :), als je vragen hebt Pb gerust

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 17:22

veel succes met het oplosen van het probleem

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:43

Renee1990 schreef:

Ik heb een pony van 25 en hoe ouder ze worden hoe meer vacht! (Nee geen cushing).

Mijn pony is blij als hij geschoren is. Ik laat dit 3 x per jaar doen, september, november en april of mei.

Ik zou nu met deze hoge temperaturen een 100 gram opleggen! Mijn pony heeft het hier al warm onder!

Vanaf 15 graden tot 7 a 8 graden 200 gram (overdag) daar onder 300 tot 400 wat je paardje nodig heeft.

Het is vaak moeilijk om in te schatten welke dikte je nodig hebt! Ieder paard is anders.

Hier sluit ik me bij aan, mijne wordt in febr. 20, maakt ook een mega vacht aan en heb ik in 1e instantie alleen streep luchtpijp en borst geschoren i.v.m zweten binnen korte tijd zoals TS ook beschrijft.
Heb vorige week besloten om tóch de streep door te trekken en hele buik tot aan haar lies te scheren en nóg wordt ze nat met rijden. Kan er niet meer afscheren omdat ze overdag buiten loopt en misschien binnenkort dag en nacht als ik dat kan vinden (vanwege luchtwegen). Had haar 100 grams opgedaan vanwege het zachte weer maar de afgelopen twee dagen stond ze daar ook klam onder te wezen dus ongevoerde regendeken opgedaan. Maar nu 200 gram met gedeeltelijke dikke vacht lijkt mij echt veel te warm ;)

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 11:52

Hier ook een 20-jarige die elke dag 12u buiten op de weide komt (met schuilstal), 's nachts in een binnenstal (tochtvrij, maar niet veel warmer). Hij wordt 1x per week indoor getraind, 1x outdoor en 1 buitenrit (veel stap). Ik weet ook niet goed wat gedaan.
Hij staat nu buiten onder een regendeken. Van zodra de temperaturen onder +/- 7° gaan krijgt hij een dikker deken (regendeken met zware fleece gevoerd).
Vorige jaren ging het zo goed, maar dit jaar is zijn vacht precies veel dikker.
Ik scheer hem liever niet, maar anderzijds staat hij na training wel lang met een vochtige vacht, hoewel ik hem minstens 15' uit stap.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:02

maureen schreef:
Renee1990 schreef:

Hier sluit ik me bij aan, mijne wordt in febr. 20, maakt ook een mega vacht aan en heb ik in 1e instantie alleen streep luchtpijp en borst geschoren i.v.m zweten binnen korte tijd zoals TS ook beschrijft.
Heb vorige week besloten om tóch de streep door te trekken en hele buik tot aan haar lies te scheren en nóg wordt ze nat met rijden. Kan er niet meer afscheren omdat ze overdag buiten loopt en misschien binnenkort dag en nacht als ik dat kan vinden (vanwege luchtwegen). Had haar 100 grams opgedaan vanwege het zachte weer maar de afgelopen twee dagen stond ze daar ook klam onder te wezen dus ongevoerde regendeken opgedaan. Maar nu 200 gram met gedeeltelijke dikke vacht lijkt mij echt veel te warm ;)

mijne heeft ook bronchitis en nu helaas ook nog long emfyseem!
ik heb hem zondag voor de 2e keer laten scheren! en goede waterdichte dekens helpen ook al om nieuwe vacht tegen te gaan.

mijne had laatst met een HH deken in de regen gestaan en die had gelekt :( toen was het net een teddy beer, kreeg de vacht niet meer weg met meer dekens! dus maar opnieuw geschoren!
zelfs als mijn pony binnenkort niet meer kan rijden wordt hij deken model geschoren + nek! veel mensen onderschatten hoeveel last een pony van de vacht kan hebben.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:51

Citaat:
veel mensen onderschatten hoeveel last een pony van de vacht kan hebben.

Ja, dat merk ik ook, kreeg ook vd week weer eens reacties over de capillaire werking *zucht* en dat het zielig is dat ze nu kou vat als we aan het rijden zijn nu ze een streep geschoren heeft....
Nee, dat ze haar warmte niet kwijt kan en echt úren nat blijft ondanks eerst meer dan een half uur uitstappen, dan half uur op buitenstal uit de wind zonder deken, nogmaals half uur wandelen en grazen met fleece op én een ronde naast de fiets van weer een half uur stappen en dan eigenlijk na meer dan twee bijna 3 uur nog te nat is om haar buitendeken om te kunnen doen is wel gezond voor een paard wat hoest :roll: En nee, het is geen condititie gebrek dat ze zweet, ze maakt zich druk en is een fanatieke oude hittepetit met buitenritten :D

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:30

Ik zou ook kiezen voor scheren en een lekker warm dekentje op!