Kan de wintervacht verstikken door een deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Darkness85

Kan de wintervacht verstikken door een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 16:17

Ik vroeg me is wat af. Ik sta nu 1 jaar en 4 maanden op een andere stal. Dus afgelopen winter was de 1e winter voor mijn paard op deze stal. Op deze nieuwe locatie heeft mijn paard een fijne buitenbox. En als het buiten donker word, is het daar dus ook pik donker. Op de oude stal stond hij in een grote loods waar het TL licht tot 23.30u brandde.

Aangezien het aanmaken van de vacht niet alleen op temperatuur gaat maar ook op het korter worden van de dagen heeft mijn paard vorig jaar voor het eerst in z'n leven een explosie qua wintervacht gehad. Het was een beste teddybeer. En dat terwijl hij op de vorige stal ook in de winter een vacht als zijde had. Mooi dus en glad.

En dat terwijl ik nu niks veranderd heb qua dikte van de dekens. Hij heeft nog steeds het zelfde aantal gram op in de winter als voorheen. Het enige verschil is dat hij nu waterdichte dekens heeft van Horseware ipv gewone staldekens. Want op de vorige stal kwamen ze in de winter nagenoeg niet buiten/los. En op deze stal staan ze in de winter overdag wel gewoon buiten in de paddock. Ook al ligt er sneeuw of ijs.

Maar hetgeen waar ik dus een beetje mee zit is het volgende. Als mijn paard een dikke wintervacht krijgt en hij heeft straks in dec, jan, feb z'n 350gr deken op. Gaat die vacht dan niet verstikken? Omdat die dikke vacht dan nogal platgedrukt word door z'n dikke deken.

Vorig jaar zat ik daar ook al mee. Toen heb ik m ieder dag goed met een noppen/massage borstel gepoetst om z'n vacht voor mijn gevoel wat luchtig te houden.

Ik wil m liever niet scheren, omdat hij niet heel zwaar in het werk staat. En voor dat de mensen beginnen over dat ik m zonder dekens moet zetten omdat dekens slecht zijn. Ik wil hem niet zonder deken zetten. En hij gaat dus ook niet zonder deken.

Ik weet best dat de dikke wintervacht de natuurlijke deken is en dat ze de haren opzetten zodat de tussen hangende lucht isoleert. Maar nogmaals, mijn paard, mijn keus. Hij krijgt gewoon een deken op.

Angela

Re: Kan de wintervacht verstikken door een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:12

Ik heb nooit gemerkt dat de vacht zou verstikken. De deken ademt, ook een regendeken. Zolang ze er niet onder staan te zweten, hebben ze volgens mij geen last van de deken. Ze kunnen inderdaad geen haren overeind zetten, maar dat is door de deken ook niet nodig.

Zolang ze niet staan te zweten onder de deken, is de deken ook niet te warm. Daarnaast denk ik dat een paard die wel een deken op heeft die aan de warme kant is, vanzelf een deel van de wintervacht gaat loslaten.

Mijn vorige paard heeft een paar jaar terug 3,5 week vakantie gehad tijdens mijn vakantie in de maand december. In die weken had hij de hele dag een deken op, die er ook niet af is geweest (ook niet om te poetsen). De vacht was gewoon nog precies zoals daar voor. Zelfs dus zonder te poetsen bleef de vacht gewoon "gewoon". En hij had ook al echt een duidelijke wintervacht onder de deken hoor :j

Zolang je goed ademende dekens gebruikt, kan ik me dus niet voorstellen dat de vacht onder de deken zal lijden.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 17:40

Ik heb het vorig jaar ook niet zo gemerkt. Heb ook het idee dat het meer tussen m'n oren zit. Daarom wil ik even weten wat Bokt er van vind.. :D

Ik denk dat mijn dekens wel goed ademen. Horseware adverteert daar wel mee iig. :=

Fijn te horen dat het bij jou wel gewoon goed gaat ook al hebben we een best vachtje. :j

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:54

Ik denk niet dat de vacht gaat verstikken bij een goed ademende deken maar toch... ik ben er echt voorstander van om minimaal een paar keer per week de vacht te laten luchten (dat doe je al met bv longeren of rijden), en de vacht wat te borstelen. Tevens ben ik voorstander van de deken iedere dag een keer op nieuw op te leggen, zodat de deken niet scheef gaat liggen en trekken/schuren.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 22:07

Ja maar dat doe ik ook wel. :j Bij mij gaat de deken zoizo elke dag af. Ook om te kijken of m'n paard nog helemaal heel is en geen rare dingen of plekjes heeft.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:08

Dan verwacht ik helemaal geen probleem met de vacht :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:08

Wat bedoel je met verstikken?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:09

Een fleece deken ademt wel veel minder.
Dus ik zou bij extreme kou er geen fleece onder doen.
Een gewone 350 moet geen problemen opleveren.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:22

Als de vacht echt heel dik wordt zou je er voor kunnen kiezen om 'm geen 350 maar 200 grams op te doen en dan alleen bij vriezend weer 350 grams...

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:51

ja als je een dikke vacht hebt zou ik voor minder vulling kiezen, en een goed ademende deken erop, daarnaast wel regelmatig luchten dit moet altijd wat voor deken je ook hebt en indd goed borstelen is heel belangrijk met een deken!

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 17:53

Focussed schreef:
Wat bedoel je met verstikken?

Ja het is een beetje moeilijk uitleggen. Eeeeh... Nou de wintervacht is natuurlijk best dik. En met een deken op word dat helemaal plat gedrukt. Dus dan heb je eerst de regendeken, dan de dikke laag haar en dan de huid. Zou al dat platgedrukte haar in combinatie met die deken de huid niet wat gaan verstikken zodat er smet plekjes kunnen ontstaan. - Snap je? - :+

@ Iris82: een fleece deken heeft mijn biefstukje nooit op. Alleen even als zweetdeken. Maar daarna gaat hij weer af. Ik vind die dekens altijd scheef gaan zitten en naar achteren trekken zodat hij helemaal klem om de hoge schoft van mijn paard ligt.

@ Nouvel: Vorig jaar heeft hij ook bijna het hele seizoen onder een 200gr Horseware deken gestaan. Puur omdat hij daaronder gewoon warm genoeg aanvoelde. En dus echt niet dikker nodig had. Hij heeft denk ik vorige winter z'n 350gr deken maximaal 4 weken op gehad.

@ Boompje1985: De deken gaat zoizo iedere dag af om te poetsen en te chekken of m'n biefstuk nog helemaal heel is. Het kan een enkel keertje voorkomen dat ik wat haast heb, dat ik m wel op laat liggen en alleen z'n stal doen. (Boer zet ze altijd binnen en buiten) Maar dat zal hooguit 1x p week zijn.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:29

O je bedoelt broeien!

Ja dat is gewoon een kwestie van sowieso iedere dag even luchten. Ook regelmatig een borsteltje erover halen. En dan heb je er als het goed is helemaal geen last van.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 08:16

Ik heb meerdere paarden gezien die vol in de wintervacht zitten en dan van het baasje een dikke deken opkrijgen. Paarden werden gek van de jeuk....
Ik ben er van overtuigd dat als de deken niet vaak genoeg even afgaat dat de vacht inderdaad verstikt.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 09:41

Nou dat zal bij mijn paard dan gelukkig niet snel gebeuren. Omdat de deken nagenoeg dagelijks even af gaat voor de poetsbeurt. :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:53

ik heb bij mijn pony wel gehad dat hij kale plekjes kreeg onder de deken in zijn wintervacht, maar of dat echt door de deken kwam omdat die te slecht ademde of er te lang niet af kwam, of door een gebrek aan iets dat weet ik niet. Er kwam dan wel weer nieuw haar door en het trok in het voorjaar met de zomervacht gelukkig weer helemaal onzichtbaar weg.
Ik liet hem dan wel overdag even zonder deken lopen als het zonnetje scheen zodat hij even lekker kon luchten en rollen. Wassen om de vacht en huid eens goed schoon te krijgen zag ik in de winter niet zo zitten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:59

ik denk inderdaad adt als je dagelijks de dekens er af haalt er niets aan de hand is.
Ik heb dit jaar bewust gekozen om geen dekens op te leggen, omdat ik denk dat hij deze winter nog met pensioen gaat. En dan ga ik er gewoon niet meer iedere dag heen omdat het een heel eind rijden is. Dus ook niet scheren en al helemaal geen deken, want die zou hij dan vaak dagen achter elkaar op hebben..

Als je iedere dag deken er af haalt is er niets aan de hand gok ik.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:52

Hartje schreef:
Ik heb meerdere paarden gezien die vol in de wintervacht zitten en dan van het baasje een dikke deken opkrijgen. Paarden werden gek van de jeuk....
Ik ben er van overtuigd dat als de deken niet vaak genoeg even afgaat dat de vacht inderdaad verstikt.

Hier ook gezien en ondanks dagelijks luchten en poetsbeurt, vacht was té dik door laat beginnen met dekens, toen met zwaar winterweer in decemger er een 300 grams op ging werd het dier gek van de jeuk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:52

De dekens moeten er wel regelmatig af. Op een stal heb ik vroeger gezien dat een eigenaar zo twee maanden niet kwam, en die deken bleef al die tijd op het paard liggen. Dan zie je wel aan de vacht dat hij steeds bedekt is geweest, er lag ook nog eens een laagje losgekomen oud haar tussen paard en deken in.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:55

Ik borstel de buitenkant van de deken ook regelmatig even, zodat ie lekker door blijft ademen.

Als ik een deken gebruik, pak ik niet meer dan 200 gram omdat die van mij al een dikke vacht heeft.