Paard reageer opeens boos met opzadelen aan de stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

woezeltje

Paard reageer opeens boos met opzadelen aan de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 14:10

Ik heb sinds een klein maandje een nieuw zadel aan laten meten omdat ik twijfelde aan de ligging van mijn vorige zadel. En zoals mijn gevoel al aan gaf lag het zadel niet optimaal, nu met mijn nieuwe zadel begint ze opeens vreemde kuren te vertonen (sinds een dag of 3). Ik poets haar altijd aan de stal vast zodat ze nog wat hooi kan eten (verwend kreng :D ). Na het poetsen leg ik haar zadel erop waarop ze nu boos reageer happende bewegingen en oren plat in de nek. Natuurlijk schrik ik hiervan maar toch het zadel er op gelegd en naar de bak gelopen, en nog even wat aan singelen (ik singel aan de stal absoluut niet aan) en ze geef geen problemen, sta gewoon braaf stil.

Gisteren weer boos reageren en ik ben me er zeker van bewust dat er iets niet goed gaat. Dus ik heb haar op de poetsplaats gezet en het zadel erop gelegd en helemaal geen probleem ze werd niet boos op het zadel ook niet met de singel vastmaken. Ze vertoon die kuren nu dus nog alleen nog maar als ze bij haar stal staat.

Ik snap er even niks van. Het is een vrij dominante merrie maar boos reageren op het zadel heeft ze nooit gedaan. Ik heb voorgaands ook niet doorgereden toen ik twijfelde aan mijn vorige zadel, ik ben gewoon resoluut gestopt. Ik heb haar ook laten behandelen door een osteopaat en ze had verders absoluut geen schade van het vorige zadel.

Zowiezo laat ik natuurlijk de zadelpasser nog langs komen om het e.a. te chekke. Verder met rijden bevalt het zadel me super ze loopt er goed onder.

Maar ben benieuwd of er meer mensen zijn met een soort gelijke ervaring :o

smd

Re: Paard reageer opeens boos met opzadelen aan de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:26

Mijn paard heeft het ook. En ook met poetsen in de box zelf. Ze is een vrij dominante merrie. Volgens mij heeft het te maken met het feit dat je in "haar domein" bent en ze niet zomaar accepteert dat je haar daar opzadelt. Zodra ik op de poetsplaats sta is bij mij ook het probleem over. Hoeft dus niets met je zadel te maken te hebben.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:32

Tja, als mijn baas mij in huis tijdens het eten stoort ben ik ook niet heel aardig.....
Oftewel, ik ga mee met de rest: niet opzadelen in de stal waar ze ook voer krijgt. Dus of niet voeren als je daar toch wilt opzadelen of haar elders poetsen en opzadelen.

winnieloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:35

Mijn paard doet dat ook! Sinds paar weken nieuw zadel en zodra je haar aan dr box opzadelt doet ze boos (ook met vorige zadel) maar met zadels passen heb ze er 6 opgehad en was ze poeslief. Ze is eerder onderdanig dan dominant. Heel apart..

Okielove75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:27

Misschien moet ze nog even wennen, als hij dat oude zadel gewent was, is het wel even wennen. Het kan zelfs raar voelen.
Maar hieraan hoeft het niet te liggen.
Ik denk nog heel even afwachten, misschien is het wel even wennen.

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 08:22

Super bedankt voor jullie reacties :) ... Ik zat uiteraard ook al te denken dat het met het voer te maken had en daarnaast staan 2 kleine ponys (in 1 box) waar ze ook altijd boos op reageer dus misschien heeft het wel te maken met die combinatie... Het vreemde is dat ik het zo altijd heb gedaan opzadelen bij haar box maarja ze is een slimme dame als ze die link eenmaal leg :P ... Het zadel is waarschijnlijk wel even wennen inderdaad maar ze doet het echt pas sinds een dag of drie.

Ik kijk het nog even aan ik neem haar gewoon mee met opzadelen naar de poetsplaats :)

StoeterijPB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:35

Het kan inderdaad even gewenning zijn.. Blijf gewoon heel voorzichtig opzadelen, dus zachtjes zadel erop leggen en niet ineens volop aansingelen, maar gaatje voor gaatje. En blijven belonen! Dan zou het snel beter moeten gaan en tsja.. Anders ligt het zadel misschien toch niet helemaal goed? Succes!!

lollyke_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:00

misschien heeft hij pijn en is het zadel te klein wat jullie niet gemerkt hebben?!
of misschien heeft hij pijn in zijn rug!
laat me weten wat het was!!