Schrikreflex is verandert na training, herkenbaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Schrikreflex is verandert na training, herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 11:08

Ik heb bij mijn eigen paarden een enorme verandering in schrikreflex meegemaakt.
Paarden die kozen voor flight, kiezen nu om eerst na te denken, en dan meestal te reageren door te bevriezen. (hoeveelheid schrikken is ook veel minder).
Zowel ohz, aan de hand of los in de wei.

Is dit meer mensen opgevallen bij hun paard? Met training bedoel ik gewoon de basis (bos, rijden, longeren), niet gericht op echt het schrikken afleren.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:07

Klopt, mijn paard doet dat ook, als ze schrikt, hoor je in 1 keer alle 4 hoeven op het asfalt, klapbam! en dan bevriest ze kompleet. Mijn man's paard schrok een keer van iets achter zich, hij had hem aan een los touwtje, en het paard stond in 1 keer voor hem, nog steeds aan een los touwtje. :D

cissy

Re: Schrikreflex is verandert na training, herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:12

lijkt me vrij logisch, hoe meer training paarden hebben gehad hoe meer ervaring ze krijgen en daardoor ook minder snel zich druk maken om 'veemde' zaken.
Paarden die altijd op eigen terrein blijven (en die zijn er!) en door recreanten gereden worden schrikken van elk blaadje wat scheef staat als ze eens verder gaan dan hun comfort zone.... :)

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:16

Pentax schreef:
Ik heb bij mijn eigen paarden een enorme verandering in schrikreflex meegemaakt.
Paarden die kozen voor flight, kiezen nu om eerst na te denken, en dan meestal te reageren door te bevriezen. (hoeveelheid schrikken is ook veel minder).
Zowel ohz, aan de hand of los in de wei.

Is dit meer mensen opgevallen bij hun paard? Met training bedoel ik gewoon de basis (bos, rijden, longeren), niet gericht op echt het schrikken afleren.

Paarden kunnen niet echt nadenken hoor. ;) Maar het is wel zo dat jij de zekere factor moet zijn en als het paard vertrouwen heeft in de ruiter of diegene die hem vastheeft, het paard wel minder onzeker al zijn.
Met andere woorden, wanneer een paard goede leiding heeft zal hij minder schrikachtig zijn en wat zekerder van worden.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:17

Vind het niet meer dan logisch dat het gedrag kan veranderen, iedereen gedraagt zich anders in bepaalde situaties. Ik weet van mezelf dat ik aardig rustig blijf. Toen ik mijn paard net had kook hij ervoor om te vluchten, tegenwoordig kan ik bijna al zijn angst onder controle krijgen.

Okielove75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:28

Ja, dat heeft mijn pony soms ook. Heb alleen geen idee hoe het zou komen. Zou het ook graag willen weten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 00:03

Wat leuk dat je dat zo merkt!
Mijn paardje had toen ik haar kocht die reactie al, vind ik superfijn. Ik moedig haar altijd aan om even bij iets engs te gaan kijken. Hop neus erbovenop, bij ontspanning stap ik weer verder. :j

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:20

ik vind het best wel apart eigelijk.
zelf merk ik wel dat het paardje waar ik op rijd eerst 1 minuut gaat staan kijken naar bijv. een paraplu en vervolgens (na die minuut) pas weg rent

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:57

Haha die van mij is juist springeriger/actiever geworden door de training. Omdat ze nu lekker soepel is gooit ze graag alle vier die beentjes van de grond, waar ze voorheen als verstijfd bleef staan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 23:16

vlooike schreef:
Paarden kunnen niet echt nadenken hoor. ;) Maar het is wel zo dat jij de zekere factor moet zijn en als het paard vertrouwen heeft in de ruiter of diegene die hem vastheeft, het paard wel minder onzeker al zijn.
Met andere woorden, wanneer een paard goede leiding heeft zal hij minder schrikachtig zijn en wat zekerder van worden.

Paarden kunnen wel degelijk "nadenken" over waar ze mee bezig zijn. En de theorie dat een paard minder schrikachtig zal zijn bij goede leiding is ook maar beperkt waar. Als een paard een heel sterk vluchtinstinct heeft kun je nog zo "goede leiding" geven, dan gaat hij bij schrik.
Wij hebben de verandering die TS beschrijft bewust aangeleerd bij een Welsh Cob met heel heftige vluchtreacties. Waar hij eerst blind vertrok bij schrik (en hij had al schrik van het geritsel van zijn eigen staart tegen een droge struik), heeft hij geleerd om juist te stoppen, te kijken en na te denken voordat hij zou vertrekken. Met als uiteindelijk resultaat dat hij bij schrik op "enge dingen" afgaat om te kijken wat het is. ;)

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 06:05

Waratje schreef:
vlooike schreef:

Paarden kunnen wel degelijk "nadenken" over waar ze mee bezig zijn. En de theorie dat een paard minder schrikachtig zal zijn bij goede leiding is ook maar beperkt waar. Als een paard een heel sterk vluchtinstinct heeft kun je nog zo "goede leiding" geven, dan gaat hij bij schrik.
Wij hebben de verandering die TS beschrijft bewust aangeleerd bij een Welsh Cob met heel heftige vluchtreacties. Waar hij eerst blind vertrok bij schrik (en hij had al schrik van het geritsel van zijn eigen staart tegen een droge struik), heeft hij geleerd om juist te stoppen, te kijken en na te denken voordat hij zou vertrekken. Met als uiteindelijk resultaat dat hij bij schrik op "enge dingen" afgaat om te kijken wat het is. ;)

Een paard kan niet nadenken :n . Jouw welsh is gewoon wat zekerder geworden en minder angstig. Dat is de reden dat hij niet meteen vertrekt als hij wat spannends hoort.
Ik heb zelf het levende bewijs op stal staan. Wat eerst een angsthaas was is nu een heel stoer paard geworden. Wil niet zeggen dat hij niet meer zal schrikken, maar in ieder geval pas als er echt een reden voor is en niet meer op elk geluidje.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 07:24

cissy schreef:
lijkt me vrij logisch, hoe meer training paarden hebben gehad hoe meer ervaring ze krijgen en daardoor ook minder snel zich druk maken om 'veemde' zaken.
Paarden die altijd op eigen terrein blijven (en die zijn er!) en door recreanten gereden worden schrikken van elk blaadje wat scheef staat als ze eens verder gaan dan hun comfort zone.... :)

Dat ligt aan de discipline. Van veel dressuur rijden worden paarden juist niet minder schrikkerig eerder tegenovergesteld. Daar heeft laatst nog een heel stuk over in de BIT gestaan. En ja, paarden die op eigen erf blijven zullen minder gewend zijn en daardoor schrikkerig zijn maar wat heeft dat met het rijden door recreanten te maken?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:20

vlooike schreef:
Een paard kan niet nadenken :n . Jouw welsh is gewoon wat zekerder geworden en minder angstig. Dat is de reden dat hij niet meteen vertrekt als hij wat spannends hoort.
Ik heb zelf het levende bewijs op stal staan. Wat eerst een angsthaas was is nu een heel stoer paard geworden. Wil niet zeggen dat hij niet meer zal schrikken, maar in ieder geval pas als er echt een reden voor is en niet meer op elk geluidje.

Geeft het jou een beter gevoel om te denken dat een paard niet kan nadenken? Op het moment dat een paard een prikkel verwerkt denkt het na, dat is misschien niet heel erg ingewikkeld, maar daarmee nog steeds wel nadenken.
Die Welsh is niet zozeer minder angstig geworden, maar heeft geleerd om op een andere manier te reageren omdat we zijn oorspronkelijke reflex bijzonder oncomfortabel hebben gemaakt. Als je dan ziet dat hij middenin zijn oorspronkelijke reactie bedenkt "oeps, dit is geen handige actie", dan is dat toch een vorm van denken. En pas daarna is hij gaan leren dat de wereld misschien toch niet zo bedreigend is als hij eerst dacht.

Bedenk wel dat hoe jouw paard heeft geleerd niet de enige manier van leren is voor paarden. Er zijn heel veel verschillende paarden, die hun eigen leermethode hebben. De kunst is om daar goed mee om te gaan. Ook angsthazen zijn er in veel verschillende vormen en zullen dan ook op verschillende manieren omgaan met (het confronteren van) zijn angsten.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 10:31

Het valt mij op dat al mijn paarden zo verandert zijn. En de een staat nog hoger in het bloed dan de ander (kwpn, nrps), dus wat dat betreft geen paarden die op nuchterheid gefokt zijn.
Ik dacht misschien is dit iets dat normaal is of dat ik ze onbewust aanleer dat op hol slaan onnodig is.
En het is niet zo dat ze nooit iets eng vinden, maar ze reageren er gewoon anders op.

Ook handig als je in een groep rijd en ze gaan er allemaal vandoor, dan wacht ik gewoon even tot ze weer met of zonder ruiter komen teruglopen :+
Laatst bijgewerkt door Pentax op 28-10-11 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 10:32

Junia schreef:
Haha die van mij is juist springeriger/actiever geworden door de training. Omdat ze nu lekker soepel is gooit ze graag alle vier die beentjes van de grond, waar ze voorheen als verstijfd bleef staan.

Heb je meerdere paarden en zijn die allemaal zo verandert?

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:41

Waratje schreef:
Geeft het jou een beter gevoel om te denken dat een paard niet kan nadenken? Op het moment dat een paard een prikkel verwerkt denkt het na, dat is misschien niet heel erg ingewikkeld, maar daarmee nog steeds wel nadenken.
Die Welsh is niet zozeer minder angstig geworden, maar heeft geleerd om op een andere manier te reageren omdat we zijn oorspronkelijke reflex bijzonder oncomfortabel hebben gemaakt. Als je dan ziet dat hij middenin zijn oorspronkelijke reactie bedenkt "oeps, dit is geen handige actie", dan is dat toch een vorm van denken. En pas daarna is hij gaan leren dat de wereld misschien toch niet zo bedreigend is als hij eerst dacht.

Bedenk wel dat hoe jouw paard heeft geleerd niet de enige manier van leren is voor paarden. Er zijn heel veel verschillende paarden, die hun eigen leermethode hebben. De kunst is om daar goed mee om te gaan. Ook angsthazen zijn er in veel verschillende vormen en zullen dan ook op verschillende manieren omgaan met (het confronteren van) zijn angsten.

Het gaat er niet om of ik er een beter gevoel bij heb maar om feiten. Een paard kan denken maar niet logisch (na)denken. Jij geeft een paard menselijke trekjes en ik zeg dat het niet kan. En hier laat ik het bij. Ik heb totaal geen behoefte om mij hier te gaan verdedigen.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:30

Pentax schreef:
Junia schreef:

Heb je meerdere paarden en zijn die allemaal zo verandert?

Nee hoor ik heb er maar eentje. Het is ook geen nukkigheid of dat ze echt bang is ofzo, ze zit gewoon lekker in haar vel en is goed in vorm. Ik heb haar laatst ook voor het eerst tijdens het spelen op de wei echt zien bokken; dat probeerde ze vroeger en dan kwam ze niet van de grond (beetje een sneu gezicht ;) )Dus het is meer een soort speelsheid/plezier dat ze nu heeft ondekt. Wegrennen doet ze trouwens niet. Nu ik erover nadenk heeft ze dat vroeger toen ik haar net had wel een paar keer gedaan, dus misschien dat dat ze dat door de training dan toch heeft afgeleerd.