Eigen paard goed te combineren met fulltime baan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissJ

Eigen paard goed te combineren met fulltime baan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 11:04

Ik weet niet of het hier goed staat. Maar zo niet, dan gaan de mods het vast wel verplaatsen ;)

De vraag lijkt mij vrij duidelijk: is een paard goed te combineren met een fulltime baan, relatie en huishouden? Ik zie om me heen bijna allemaal mensen die nog thuis wonen, studeren, vrijgezel zijn, noem maar op.

Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die bovenstaande 3 punten combineren met een paard, positief dan wel negatief. Bij voorbaat dank!

dromertje2

Re: Eigen paard goed te combineren met fulltime baan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:10

Er zijn hier al veel topic over geopent, zie je als je de zoekfunctie gebruikt ;) :D

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:11

Ik heb een fulltime baan en 5 paarden thuis waarvan er 2 van mijzelf zijn En 3 pensionklanten.
De ene van mijzelf is een jaarling en de andere is met vervroegd pensioen dus die staan niet in het werk maar moet wel dagelijks de stallen doen en voeren etc.
Scheelt dat ik redelijk veel thuis kan werken ivm voeren en buiten zetten en op de dagen dat ik er niet ben is mijn moeder hier om op de kleine te passen en om die zorgt dan overdag ook voor de paarden.
Daarnaast heb ik nog 2paarden op een pensionstal staan ivm de faciliteiten voor de winter en die heb ik wel in training.
Het is voor mij gewoon een levensstijl en mijn vriend gaat er helemaal in mee en we hebben ook de regel dat ik pas met de paarden aan de slag ga als de kleine in bed ligt dus ik ben vaak tot 23:00 wel bezig maar ik zou het niet anders meer willen.
Als je echt wilt kan het dus prima en helemaal 1 paard is een eitje in mijn ogen.

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:13

Kan prima ik werk 40 uur, heb een lieve vriend en een paard waar ik fanatiek mee rijd. Je moet er wel rekening mee houden dat andere sociale activiteiten zorgvuldig gepland moeten worden maar dat heb ik er graag voor over :)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:13

Het hangt er maar vanaf hoeveel energie jij na je werk nog hebt en op wat voor een stal je paard staat. Kies je voor een stal waar vrijwel alles voor je wordt gedaan, dan zal het veel makkelijker zijn, dan op een stal waar je ook nog alles zelf moet doen. Kan je niet eerst een paard gaan bijrijden? Dan kan je op je gemak bekijken of een eigen paard wel geschikt voor je is.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 11:14

Maar jouw vriend staat er dus achter, begrijp ik? Die van mij staat er, zachts gezegd, niet bepaald om te springen :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:15

1 paard gaat makkelijk, maar ik rijd er 2 en dat is dan wel teveel vind ik , ik ben bijna iedere dag pas na 20.00 thuis en dan moet je nog gaan koken, opruimen etc.

Dus 2 is niet goed als je ook nog een sociaal leven wil....

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 11:16

it_is_me schreef:
Het hangt er maar vanaf hoeveel energie jij na je werk nog hebt en op wat voor een stal je paard staat. Kies je voor een stal waar vrijwel alles voor je wordt gedaan, dan zal het veel makkelijker zijn, dan op een stal waar je ook nog alles zelf moet doen. Kan je niet eerst een paard gaan bijrijden? Dan kan je op je gemak bekijken of een eigen paard wel geschikt voor je is.

Dat doe ik al jaren ;) Maar daar hoef ik dus niet dagelijks heen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:16

MissJ schreef:
Maar jouw vriend staat er dus achter, begrijp ik? Die van mij staat er, zachts gezegd, niet bepaald om te springen :D

Maar ik neem aan dat de hobby er al was voor de vriend? Als hij voor jou kiest krijgt hij dat erbij PUNT :Y)

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:18

Mijn vriend zal wel moeten haha....
De paarden waren er al ver voordat hij er was dus hij wist voordat we hier gingen wonen waar hij aan begon.
Hij wilde zelf graag buitenaf wonen en beesten om het huis en tja dat kost tijd.
Hij moppert ook echt wel eens hoor en dat doe ik zelf ook wel eens maar als dan zoals vandaag het zonnetje weer schijnt en de paarden als een stel herten door de wei heen crossen ben ik toch een heel tevreden mens.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 11:19

listiglistje schreef:
Maar ik neem aan dat de hobby er al was voor de vriend? Als hij voor jou kiest krijgt hij dat erbij PUNT :Y)

:D Niet helemaal. Ik had een aantal jaren niet gereden. Het is zijn schuld dat ik er weer mee begonnen ben :D Die heeft wel spijt denk ik :P

Hij houdt het niet tegen, maar hij wordt er niet heel gelukkig van, omdat het gewoon veel tijd kost.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:21

MissJ schreef:
listiglistje schreef:

:D Niet helemaal. Ik had een aantal jaren niet gereden. Het is zijn schuld dat ik er weer mee begonnen ben :D Die heeft wel spijt denk ik :P

Hij houdt het niet tegen, maar hij wordt er niet heel gelukkig van, omdat het gewoon veel tijd kost.

En geld :$ paarden zijn echt een bodemloze put, maar je krijgt er veel voor terug :+:

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 11:22

Klopt helemaal!

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:23

Ik zeg altijd dat je nog lang genoeg samen hand in hand achter garaniums kunt zitten later en nu vooral genieten van het leven.
Het geeft alleen maar wrijving als je je partner beperkt in zijn of haar vrijheid en als je van elkaar houd steun je elkaar in alles dus ook in jou hobby.
Krijg altijd een beetje de kriebels als ik mensen hoor zeggen dat hun vriend het niet leuk vind....
Dus...
Je bent zijn bezit niet dan zoekt hij zelf maar een hobby ik zou dol worden van iemand die zo afhankelijk is van mij en dat gepiep van dan zie ik je zo weinig...kom op zeg dan gaat hij toch mee als het hem daar om gaat?

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:25

Ik zit fulltime op school. elke dag behalve woensdag tot 5 uur van huis plus dinsdag van 7 tot 10 werken.
En voor mij lukt dit niet! Ik moet er echt een bijrijder bij hebben om hem elke dag beweging te geven. omdat ik ook nog huiswerk heb en ik anders echt van 8 tot 8 van huis ben.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:27

MissJ schreef:
it_is_me schreef:

Dat doe ik al jaren ;) Maar daar hoef ik dus niet dagelijks heen.

Dan zou dat voor jou ook een oplossing kunnen zijn?

Werk zelf tegenwoordig niet meer fulltime (32 uur, wel bijna fulltime), heb geen relatie.
Gekozen om geen bijrijdster te nemen. Wel staat mijn paard in volpension omdat ik anders nooit een weekend weg kan en ik het ook niet red om alles zelf te doen.. En aangezien mijn moeder aan de andere kant van het land woont wil ik dat wel graag regelmatig kunnen doen.
Huishouden is plannen. En een toekomstige partner zal moeten accepteren dat dit mijn passie is. Aan de andere kant zal ik ook strakker gaan plannen in dat geval. Nu kan ik zo lang als ik wil op stal blijven.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 11:28

ajesca123 schreef:
Ik zeg altijd dat je nog lang genoeg samen hand in hand achter garaniums kunt zitten later en nu vooral genieten van het leven.
Het geeft alleen maar wrijving als je je partner beperkt in zijn of haar vrijheid en als je van elkaar houd steun je elkaar in alles dus ook in jou hobby.
Krijg altijd een beetje de kriebels als ik mensen hoor zeggen dat hun vriend het niet leuk vind....
Dus...
Je bent zijn bezit niet dan zoekt hij zelf maar een hobby ik zou dol worden van iemand die zo afhankelijk is van mij en dat gepiep van dan zie ik je zo weinig...kom op zeg dan gaat hij toch mee als het hem daar om gaat?

Het ligt stukken genuanceerder dan dat hoor :j Ik zit gelukkig ook niet aan een ketting :D Maar ik vind dit wel dingen om te overleggen. :)

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 11:30

BrankaZ schreef:
Dan zou dat voor jou ook een oplossing kunnen zijn?

Werk zelf tegenwoordig niet meer fulltime (32 uur, wel bijna fulltime), heb geen relatie.
Gekozen om geen bijrijdster te nemen. Wel staat mijn paard in volpension omdat ik anders nooit een weekend weg kan en ik het ook niet red om alles zelf te doen.. En aangezien mijn moeder aan de andere kant van het land woont wil ik dat wel graag regelmatig kunnen doen.
Huishouden is plannen. En een toekomstige partner zal moeten accepteren dat dit mijn passie is. Aan de andere kant zal ik ook strakker gaan plannen in dat geval. Nu kan ik zo lang als ik wil op stal blijven.

Bijrijden is leuk, maar heeft ook een hoop nadelen. :) Het paard gaat sowieso in volpension, o.a. om de redenen die jij noemt.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:31

Haha gelukkig maar....

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:35

Mij lijkt het niet zo goed haalbaar, en ondanks dat ik het mis begin ik er nu eerst niet aan.
Werk ook 40u, zo nu en dan een beetje langer en heb ook nog 2u reistijd per dag (minstens).
Zonder de reistijd zou ik er misschien wel weer voor willen gaan, maar met 170km op een dag ben ik er meestal wel klaar mee.

Is een bijrijdpaard misschien iets voor je? Hoef je net even wat minder vaak naartoe.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:39

Ik heb bewust gekozen voor paarden die niet elke dag beweging hoeven te krijgen, lekker 24/7 buiten kunnen lopen met schuilstal (dus eigenlijk weinig verzorging nodig hebben)

Ik werk 40 uur (woon nog wel thuis maar daar hebben we ook de klusje)
Paarden staan in de wei 200 meter van huis en moet alles zelf doen (Pa voert in het weekend in de ochtend omdat hij dan toch waker is en ik mag blijven liggen)
Mijn vriend vindt ze wel leuk en gaat ook rustig mee. Het is plannen als we wat willen doen hij heeft ook een hobby die veel tijd kost (vissen) maar hij en ik wisten waar we aan begonnen toen we wat kregen.

In de winter staan mijn paarden dus eigenlijk heel de week stil en rij ik in het weekend en keer als het weer goed is (ben een echte goed weer ruiter) maar de stallen moeten altijd wel gedaan worden net als reperaties ect. maar met plannen en handige vriend en vader lukt het altijd goed.

Had ik die hulp niet dan wordt het een duurdere hobby want kan zelf hellaas geen dak vervangen ect.

Wel wil ik nu op mijn zelf maar dat is weer lastig omdat ik eigenlijk niet te ver bij de paarden vandaan wil wonen want dan is het niet te doen om 2x per dag erheen te gaan en alles te doen naast een baan, vriend en dan huishouden.

Je moet dus of je paarden aanpassen aan je tijd of je eigen ambities

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:40

Ik sluit me graag aan bij ajesca123. Zeker als er, zoals bij mij het geval is, kinderen zijn vergt het wat planing om ieder aan je eigen ding te komen, je samen genoeg tijd hebt en genoeg tijd voor de kinderen hebt.
Uitbesteden wat je kan..het huishouden dus is voor ons noodzakelijk. En ik zal moeten accepteren dat mijn paard 2 dagen in de week vrij heeft(er natuurlijk wel uitkomt) want aan bijrijders begin ik niet meer.
Ik werk 32 uur.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:42

Voor mij zou het goed haalbaar zijn. Ik werk 32 uur en huishouden zou geen probleem zijn. Mijn man staat erchter dus ook dat zou geen punt zijn.

Alleen heb ik ook nog een dochtertje...en dan is het weer minder haalbaar. Maar natuurlijk niet onmogenlijk.
Ik heb nu een bijrijdpaardje en die rij ik 2 x per week en probeer ook nog een 3e keer te gaan. Dit alles door de week omdat in het weekend de eigenaresse rijd. Als ik de weekenden ook had was 3a4 keer per week geen enkel probleem.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:43

ik heb dat altijd gedaan, paarden moeten toch ergens van betaald worden en van mijn ouders kreeg ik het niet, het is een gegoochel soms, vooral in de feestmaanden, ik ging altijd meteen uit mn werk naar stal en dan kon ik eventueel daarna nog naar vrienden of familie, maar komt toch vooral op t weekend aan, als je het wat veel vind kan je 1 of 2 doorweweekse dagen een bijrijder nemen, dan heb je op die dag altijd de mogelijkheid ook andere dingen te doen, mijn zusje heeft bv een tijdje mn paarden op maandag en dinsdag gedaan zodat ik op die avonden naar cursus kon, het is dus een heel geplan maar ik heb het altijd waard gevonden, kreeeg altijd energie van mn paarden ookal kwam ik soms doodmoe op stal aan, heb nu helaas geen paarden meer omdat ik volledig ben afgekeurd en het financieel niet meer ging, niet omdat ik ze niet meer leuk vond oid, ik had mn paarden overigens wel volpension staan zodat ik alleen nog hoefde te rijden en ze overdag al lekker buiten waren geweest als ik savonds kwam.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:43

Ik ben er regelmatig op weggekeken door sommigen omdat ik een fulltime baan in combinatie met een paard bepaald geen ideale situatie vind. De dooddoeners zijn altijd "als het je hobby is levert het je energie op", "een échte liefhebber heeft dat er graag voor over", bla bla bla. Feit is gewoon dat een paard véél tijd en véél geld kost. In een relatie sta je daar samen voor, en hoewel ik hoop dat jouw vriend niet bepaalt wat jij wel en niet kunt doen en laten ga ik er toch vanuit dat je er enige vorm van overleg over pleegt.

Het hangt ook samen met de manier waarop je met je paard bezig wilt zijn. Iemand die een paard op een stal heeft staan waar ze 24/7 of in elk geval 12/7 in de wei staan en je gaat er 2 of 3 keer per week mee in het bos rijden, dat is een ander verhaal dan iemand die een paard op een sportstal zet, 5-6 keer per week intensief rijdt en wekelijks gaat lessen en wedstrijden gaat rijden. Daarmee hangt dus ook je keuze voor een bepaald paard samen met de omstandigheden die voor jou ideaal zijn, en het lijkt me zinvol als je daar vantevoren over nadenkt.

Ik ken in mijn omgeving meerdere relaties die zijn stukgelopen op een paard. Ja, niet letterlijk op het paard, maar meer op gebrek aan communicatie en een beetje aandacht voor elkaar. Dames die elke avond tot laat op stal zaten, en toen meneer ineens aangaf dat hij dat niet zo leuk vond was het vooral "ja maar hij heeft er nooit iets van gezegd..." (vind je het dan zelf niet leuk om tijd met je partner door te brengen?) Of de dames vonden het prima om op brood met pindakaas te leven, maar de heren wilden toch eigenlijk wel graag op skivakantie elk jaar. Dat zijn dingen waar je samen uit moet komen en als het paard er nog moet komen zou ik dat vooraf goed doorspreken.

Ik heb best moeten zoeken naar een goede formule om de boel te kunnen combineren en de enige reden dat ik toch weer gekozen heb voor een sportpaard is dat ik nu in de luxe positie zit dat ik mijn werkzaamheden zeer flexibel kan indelen. Toen ik verplicht van 8 tot 6 op kantoor zat met 2x 45min reistijd liep ik altijd achter de feiten aan, en daardoor kon ik ook niet uit mijn sport halen wat ik daar in zocht.
Toen wij een ernstig ziektegeval in de familie hadden zijn mijn paarden een paar maanden door de stalhouder verzorgt omdat ik dat gewoon niet meer op kon brengen naast werk, ziekenbezoek en af en toe gewoon thuis zijn omdat mijn vriend dat nodig had. Ik weet dat er door sommige stalgenoten achter mijn rug om schande van gesproken werd maar ik heb toen echt voor mijn partner gekozen.

Voor het huishouden hebben we bewust een hulp ingeschakeld zodat daar nooit enige vorm van discussie over kan ontstaan. Maar dat is wel een oplossing die binnen het financiële plaatje uit moet kunnen natuurlijk. Mijn vriend gaat soms mee naar stal en als ik een wedstrijd oid heb komt hij vaak op eigen gelegenheid kijken en gaat dan weer weg (net zoals ik doe bij zijn sportwedstrijden) Hij doet in elk geval nooit "klusjes" of zo, al kan hij inmiddels al net iets meer dan alleen een paard vasthouden en heeft ook 1 keertje op een braaf paard gereden.

Ik betaal mijn sport van mijn eigen geld, maar dat (forse!) bedrag per maand zou ik natuurlijk ook in onze gezamenlijke pot kunnen stoppen. Ik kies ervoor om dat niet te doen en mijn partner heeft daar geen problemen mee, maar ik kan me voorstellen dat het discussies kan opleveren.

Ik zou er in elk geval nooit aan beginnen als je jezelf + paard zonder de financiele inbreng van je partner niet zou kunnen bedruipen.