Deken of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Taat_

Deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 10:51

Hallo,

Normaal gesproken staat mijn paard 's winters gewoon 24/7 op stal, maar deze winter heb ik het (eindelijk) voor elkaar gekregen dat ze lekker met nog een paardje buiten mag staan. (Zijn 2 uitloopstallen met dan nog best een grote ruimte om lekker te lopen.

Mijn andere paardje (een shetlander) staat wel altijd 's winters ook overdag buiten, maar daar weet ik van dat ze toch geen deken op hoeft, omdat ze toch een enorme wintervacht heeft haha.

Maar bij m'n andere paard ben ik daar dus heeelemaal niet bekend mee en vroeg me eigenlijk af wat het handigst is.
Ik was eigenlijk gewoon vanplan geen deken op te doen, maar ik vind t nu al behooooorlijk koud buiten en het is natuurlijk nog geeneens winter.
Ze heeft wel al een klein wintervachtje maarja ik weet dus niet of dat genoeg kou tegen houd?

Daarom wil ik jullie graag om advies vragen, wat zouden jullie doen? :D

Alvast bedankt. :)

Groetjes Tamar.

Angela

Re: Deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:12

Super dat je paard nu wel lekker buiten kan staan :j

Bijna alle paarden maken direct genoeg wintervacht aan, zeker als ze voldoende ruwvoer te eten hebben krijgen ze het niet koud. Ik zou zeggen: hou het gewoon in de gaten houden. Een deken opleggen kan altijd nog als je merkt dat je paard het koud heeft, of begint af te vallen ondanks voldoende (onbeperkt) ruwvoer (het warm houden kost veel energie).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:29

Gewoon kijken hoe hij het doet, net wat Angela al zegt, die deken kun je altijd nog opleggen. Zou wel zorgen dat je een passende deken beschikbaar hebt liggen, eventueel voor slecht weer dagen.

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 12:58

Bedankt voor jullie reacties! :)

Ze krijgt inderdaad genoeg ruwvoer en ze is ook nog wat aan de stevige kant, dus dan zou het nu nog niet nodig zijn? :)
Ik merk nu ook nog niks aan haar gelukkig en hoop dat ze ook lekker de hele winter zonder deken kan staan. :D

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:11

Ik zou gewoon zolang het gaat dr zonder deken houden!
Het is misschien wel handig om vast een deken in huis te hebben, zodat mocht ze het koud krijgen je wel meteen kan ingrijpen en niet nog op dekenjacht moet.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:30

VSW-->SV

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:41

Ik zou het ook zeker zonder deken proberen. Een deken opleggen, kun je altijd nog.
Vooral genoeg hooi voeren, zodat ze zich warm kan (blijven) eten.

Een dikke of dunne wintervacht is trouwens ook niet bepalend voor het antwoord op de vraag of je paard zich warm kan houden. Zo maakt mijn paard amper een wintervacht aan. Waar andere paarden met wintervacht eruit zien als een IJslander, ziet mijn paard eruit alsof ze haar zomervacht behouden heeft. Maar koud? Nee hoor :n. Alleen als het echt veel regent en vies waait, staat ze een enkele keer erbij alsof ze het koud heeft, maar dat is gelukkig zelden.

Volgens onze dierenarts is het juist een goed teken dat ze zich met zo'n dun vachtje warm kan houden. :)

lovealvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:41

mijn paardje mag ook buiten staan en heeft ook een vlinke winter vacht en heb hem togmaar een deken opgedaan maar in uw/jou geval zal ik inderdaat even afwagten of een dekn opleggen en een half uurtje later kijke hoe het onder die deken voelt