buitenrit drunense duinen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MD_Triumph

buitenrit drunense duinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 11:50

Hallo,

ik wil graag met een vriendin van mij een buitenrit gaan maken in de drunense duinen, het liefst zonder begeleiding. Hebben allebei ongeveer 10 jaar rij ervaring. Zijn allebei 19 maar hebben geen ruiterrijbewijs.
Weet iemand een manege waar je dit kunt doen?
Ik heb wel topics gelezen maar die waren uit 2006..dus misschien dat er wat veranderd is.

Alvast bedankt!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:36

Ja dat kan, bij Maaike's Adventure stallen http://www.adventure-stallen.nl/
Maar kennen jullie het gebied? Het is vrij groot en je kan er makkelijk verdwalen, al zullen de paarden de weg terug waarschijnlijk wel weten.

MD_Triumph

Re: buitenrit drunense duinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 14:44

jaa die had ik ook net gevonden haha
ja ik ga er wel vaak met de hond heen maar dan ga ik natuurlijk niet zo ver wandelen als dat ik met de paarden wil gaan rijden. Zijn er ruiterpaden? en die dan ook zeg maar gemakkelijk te rijden zijn, in een rondje ofzo?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:50

Ja, er zijn verplichte ruiterpaden, buiten de paden mag je niet komen. Er wordt dan ook regelmatig gecontroleerd. Op de duinen mag je overal op het zand komen en op de paadjes tussen de heide door.
Vanaf daar kun je prima een rondje rijden hoor, maar dat is niet zo makkelijk uit te leggen :+ Zeker als je de duinen opgaat wordt het lastig navigeren als je niet weet waar de doorgangen naar de ruiterpaden zijn. Wil je dus echt een leuk rondje rijden, dan kun je beter onder begeleiding gaan, of iemand zoeken als gids.

MD_Triumph

Re: buitenrit drunense duinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 14:56

hmm ja dat is het probleem we willen eigenlijk niet in zo'n groep!
maar als je de bordjes van ruiterpad volgt dan rijdt je toch een rondje?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:51

Helaas niet dus. Het is een heel netwerk aan ruiterroutes met veel kruisingen en splitsingen en dikke kans dat je op de duinen uitkomt waar dus geen paaltjes meer staan. Als je geluk hebt, is het druk en kom je misschien in de duinen mensen tegen, maar ik rijd vaak genoeg op de duinen zonder mensen tegen te komen. Ook vaak zat voorgekomen dat ik mensen de weg moest wijzen die dus helemaal aan de andere kant moesten zijn. Sommigen hadden de pech om te voet te zijn. Je kan wel redelijk het fietspad volgen, maar dan rijd je dus de hele weg langs het fietspad en ook stukken buitenom. Dan mis je ook alle leuke en mooie ruiterpaden. En op bepaalde punten ligt er ook geen ruiterpad naast het fietspad.
Vanuit Maaike zijn de duinen wel heel makkelijk te vinden, dat is het bos in en alsmaar rechtdoor. Het is alleen weer heel lastig om die duinopgang weer terug te vinden.