ik heb sinds een halfjaar een paard erbij. vanaf hartje zomer al. deze loopt bij mij buiten. Maar krijgt geen vacht.
Hij rilt nog niet. al kan ik dat snachts niet zien.
nu lan dit natuurlijk niet. maar wat nu? Welke deken? Zowieso een regendeken dat staat vast. maar hoeveel grams? Ik kan helaas niet wisselen voor snachts.
Ik heb er geen verstand van dus ik vraag jullie hulp.
Ik zou nu niet meteen een al te dikke deken omdoen gezien je anders volgende maand of in december/januari vastloopt. Welke deken je presies om moet doen weet ik niet, dat laat ik aan de mensen met genoeg ervaring over.
Sjors
Geplaatst: 22-10-11 12:51
mijn 3.5jarige maakt ook (nog) geen wintervacht aan terwijl de andere er wel mee 'bezig' zijn. IK maak me geen zorgen, al hou ik het wel in de gaten en heb ik een deken bijdehand.
Oke. ja hij rilt nog niet. zelf had ik niet echt de gedachten dat het erg is voor hem. maar mijn stalhouder zou er het.liefst wat om gooien. Ondanks dat aan hem niet te zien is of hij het koud heeft. hij voelt ook gewoon warm op de huid.
het liefst zou ik hem zonder deken zien. Maar niet als hij het dan koud krijgt.
Benfan
Geplaatst: 22-10-11 12:58
Zolang hij het niet koud heeft is er toch geen probleem? De een maakt een teddy-beren vacht aan de ander nauwelijks. Dat zegt weinig over of ze het echt koud gaan hebben of niet, gewoon in de gaten houden dus.
Tigra_
Geplaatst: 22-10-11 13:34
Mijn paard maakt ook nauwelijks een vacht aan. In ieder geval hij wordt niet echt dikker/langer. Maar ze krijgt het toch nooit koud. Ik zou zolang het paard niet aangeeft het koud te hebben geen deken opdoen. Zeker niet als je ook geen dekens kunt wisselen in de avond.
Zolang het paard niet aangeeft het koud te hebben zou ik ook niets doen. Sommige paarden hebben de haren gewoon heel dicht op elkaar staan, en hebben daarom ondanks korte haren toch een goede isolerende laag.
Vet houd een paard ook warm. Het zit hem niet zo in de lengte van de vacht, maar ook hoe doorvoed ze zijn en hoeveel vet er onderhuids zit. Een mager paard of een paard dat niet genoeg voedsel kan vinden heeft het kouder (en kan daar wel degelijk aan doodgaan, lange vacht of niet) dan een goed doorvoed paard. Ik schat zomaar dat je paard niet mager is en geen honger heeft....
misschien lijnzaad/slobber erbij geven van de winter dit geeft ze wat extra's kwa vitaminen enz om door de vacht heen te komen of juist te krijgen...daarnaast moet je wel wachten met de goed gevulde dekens tot het echt heel koud word een gezond volwassen paard heeft het niet zo snel koud, maar als ze het wel koud hebben is dat niet echt snel te zien vaak als ze constant aan het rillen zijn hebben ze het wel echt koud.