ik zit met een probleem. als ik mijn pony afzadel, en hem in de box wil zetten, probeert ze uitte breken. het is haar altijd nog gelukt. zelfs bij andere mensen. ook volwassenen kunnen haar niet aan. ze gebruikt gewoon haar sterkte in haar nek. ook tijdens het rijden, trekt ze heel veel aan de teugels en is ze niet meer te houden. ik moet haar altijd op de volte sturen. maar ze gaat gewoonweg haar eigen gang.
hoe moet ik dit oplossen???
SaraSindy
Geplaatst: 21-10-11 23:24
staat verkeerd, ik tem even
shetjessweet
Geplaatst: 21-10-11 23:45
Je hebt eigenlijk twee problemen: 1. De pony breekt uit als je haar in de stal wilt zetten. 2. Je kunt tijdens het rijden de pony niet op de juiste manier rustig houden en hebt daardoor het gevoel dat de pony trekt.
Voor het eerste probleem zul je toch wat duidelijker moeten uitleggen wat er gebeurt: Loopt de pony je omver of trekt ze zich los? Of raakt ze in paniek?
Het tweede probleem is alleen op te lossen door goed les te nemen van een goede instructeur. Je schrijft dat je pony sterk is. Ik neem aan dat je daarmee bedoelt dat je pony harder gaat dan jij wil en jij daardoor veel aan de teugels moet trekken en je pony daar niet op reageert. Je zult moeten leren je pony langzamer te laten gaan door signalen met je houding en zit te geven. Van zoveel druk in de mond wordt ze namelijk alleen maar gespannen en zal dus nog harder gaan. Daarnaast is het heel belangrijk dat je niet te veel druk geeft (de pony wordt niet rustiger als je harder trekt) en op tijd de druk van het bit afhaalt, zodra de pony ook maar iets rustiger gaat. Dit als beloning omdat ze reageert. Blijven trekken heeft geen zin. Zelf moet je rechtop en ontspannen blijven zitten en ook je armen ontspannen. Je wil immers dat de pony rustig wordt. Dat gebeurt niet als je zelf gespannen zit. Alleen een goede instructeur kan je dat leren.
Is het trouwens de Welshpony waar je ook al een ander topic over hebt dat ze te snel gaat? Het is dus niet je eigen pony? Kan de eigenaar je niet helpen?
Het eerste en het tweede probleem los je op door een goede instructie te gaan zoeken. Je pony heeft totaal geen respect voor je, en walst in alle gevallen over/door je hulpen heen. Begin op de grond, en pas als je daar goed met de pony om kan gaan, (weer) in het zadel. Soms kunnen 1 of 2 lessen op de grond al genoeg zijn. Onder het zadel gaat langer duren, maar ook daarbij ga je er komen zonder te trekken en/of scherpe bitten/hulpmiddelen te gebruiken. Het gaat om rust en respect, en die kun je beide niet afdwingen.
wat bij mij helpt is voor het rijden even 15 min te longeeren. Als ze het dan braaf doet stoppen en anders doorgaan tot dat jij hebt gewonnen. Als je bij het rijden een volte wilt maken probeer eerst ligt te stureneerst buitenteugel tegen de hals en binnenteugel van de hals. als ze niet wil zachtjes trekken buitenbeen erbij. wil ze nog niet kun je wat harder trekken harder been en misschien klein tikje tegen haar buitenschouder. maar probeer als ze het goed doet zo licht mogelijk te zijn in je hand.