grondwerk ok; staken bij het rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

espiga1984

grondwerk ok; staken bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 14:25

Hallo iedereen,

Ik heb mijn paard nu iets langer als een jaar bij mij staan. Het gaat om een 11-jarige ruin met arabisch bloed. Hij had anderhalf jaar stilgestaan in de wei en was moddervet en kende geen leider.
Ik ben dus begonnen met grondwerken en longeren om conditie te kweken. Ik wou dat hij mij als leider ziet. Ik heb voornamelijk parelli gedaan, maar eigenlijk kwam het er vooral op neer dat ik hem stuur via lichaamstaal. Ik ben zover dat hij nog weinig schrikt, want daar had hij in het begin vreselijk last mee. Ik laat hem stoppen, stappen, draven en galopperen aan de hand van lichaamstaal. ik leerde hem ook wijken voor de druk op voorhand en achterhand. Ook friendly game gaat goed.

Na enkele maanden besloot ik erop te stappen. Dit ging welgeteld 5 minuten goed. Daarna staken. Staken in de vorm van stoppen, schrapen met de voorbenen. Indien ik hem vooruit spoor, bokken en omhoog springen. Proberen om te draaien. Tegentrekken gaat niet, daar is hij te sterk voor. Dus op cirkel zetten tot hij wel de juiste kant op gaat. Ook op de wei (geen bak) zelfde probleem. Paard loopt goed, krijgt het opeens in zn hoofd dat hij wil terugkeren, en gaat versneld richting stal. Ik probeer dus gewoon de dingen te doen die ik op de grond ook doe. Op cirkel zetten, laten werken, maar probleem is dat bokken en stijgeren. Ik heb schrik dat ik ga vallen |(

ik ben dan maar terug begonnen met grondwerk en sinds een paar maanden terug aan het rijden. het gaat goed, heel goed en we hebben zelf al een buitenritje gemaakt. Enige probleem hierbij is dat hij steeds gilt naar andere paarden en dat je hem echt wel vooruit moet krijgen. In het bos loopt hij zeer relaxed, koppie naar beneden. Op straat kan hij soms wel eens schrikken van onbenulligheden (bv rioolputje).

Ok nu rij ik hem terug in de wei; ik wil wat werken op stelling en ontspanning. ik rijd ongeveer 2 tot drie keer een klein uurtje. het ging zelf zo goed dat ik met gemak stukken kon galopperen enzo.

Maar dus, sinds een week of twee heeft hij dus terug zn kuren. Hij wil dan niet meer. Stopt en wil de andere richting uit. Wanneer ik hem een tik geef of benen geef, gaat hij de lucht in.
Daar kan ik dus echt zo kwaad voor worden hé.
Wat ik dan doe is afstappen (weet niet of dit goed is of niet) en jaag ik hem om in een cirkeltje (dus longeren in feite). Zodat hij begrijpt dat als hij zo doet, dat hij dan serieus mag werken. Dan stap ik terug op, en laat ik hem met losse teugels terug stappen. Tot ik hem weer iets vraag gaat het goed, dan begint het spelletje weer.

Ik weet niet echt hoe dit op te lossen. hij is me echt aan het kloten dan. Dus ik denk: grondwerk, maar wat dan juist? Ik kan hem perfect uit de wei halen, hij komt naar me toe en doet goed z'n oefeningen. Ik vind het ook zo raar dat het allemaal goed ging en dat hij nu terug vervalt in zn oude gewoontes.

(het feit dat hij steeds gaat staken was ook de reden waarom hij verkocht is, maar vorige eigenaar nam de moeite niet om te zoeken waarom hij dat deed, ik probeer dit dus wel te doen).

Anoniem

Re: grondwerk ok; staken bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:13

Goed dat je veel grondwerk doet, dat is altijd een goede basis.

Jouw paard probeert je iets aan te geven. Vind hij het werk bijvoorbeeld echt niet leuk? Heeft hij pijn? Snapt hij niet wat je bedoeld? Doet hij het alleen als hij van stal weg moet lopen? Past het zadel hem wel goed?

Wat heb jij of de vorige eigenaar medisch onderzocht?

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:18

Joolien schreef:

Jouw paard probeert je iets aan te geven. Vind hij het werk bijvoorbeeld echt niet leuk? Heeft hij pijn? Snapt hij niet wat je bedoeld? Doet hij het alleen als hij van stal weg moet lopen? Past het zadel hem wel goed?

Ja dat of hij speelt gewoon een spelletje met haar ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:20

Jumpie schreef:
Joolien schreef:

Ja dat of hij speelt gewoon een spelletje met haar ...

Paarden hebben geen denkvermogen om een 'spelletje' te spelen, paarden hebben alleen maar reactie vermogen. Ze reageren op het moment, paarden zijn in principe hele meegaande dieren.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 15:35

Naar mijn gevoel doet hij het echt puur om onder het werk uit te komen. Want het gaat eigenlijk goed, en opeens heeft ie zoiets van 'ok genoeg, ik ga terug naar mn stal'.
Maar DA kon ook niet direct iets vinden (wel geen foto's genomen). Ik heb wel al gemerkt dat als hij naar links wil en ik trek em naar rechts, dat hij dat dus echt niet leuk vind (ja sorry, is een beetje mijn reactie om hem te trekken) en dan gaat hij dus bokken en springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:43

Fleur1984 schreef:
Naar mijn gevoel doet hij het echt puur om onder het werk uit te komen. Want het gaat eigenlijk goed, en opeens heeft ie zoiets van 'ok genoeg, ik ga terug naar mn stal'.
Maar DA kon ook niet direct iets vinden (wel geen foto's genomen). Ik heb wel al gemerkt dat als hij naar links wil en ik trek em naar rechts, dat hij dat dus echt niet leuk vind (ja sorry, is een beetje mijn reactie om hem te trekken) en dan gaat hij dus bokken en springen.

Tja trekken is sowieso niet echt goed nee ;)
Misschien doet zn mond hem wel zeer, heb je er een tandarts bij gehad?
Er is toch vaak een reden waarom ze dit doen, ook het geen zin hebben heeft vaak een reden.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 15:49

Ik zal er idd eens een tandarts bij halen. Al moet ik zetten dat hij net hetzelfde deed toen ik bitloos reed.
Omdat ik hem beter in de hand wou hebben (ja fout van mij hoor), ben ik hem met bit beginnen rijden. En dan ging het dus beter. Tot twee weken geleden dus.

Ok, heel domme vraag Zou het kunnen dat het te maken heeft met de seizoenen? Want vorig jaar was dit net zo, toen hij zn wintervacht begon te krijgen. In het voorjaar en zomer gaat het fantastisch, nu het kouder en slechter weer wordt, begint hij te staken. Lijkt precies of hij niet wil rijden als het koud wordt :-)
Of zou er iets anders zijn (hoeven ofzo?) dat gevoeliger wordt nu het kouder wordt? Ik heb echt geen idee hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:54

Mmm raar dat hij het alleen op bepaalde momenten doet. Weet je heel toevallig of hij ooit een keer spierbevangen is geweest? Is hij ook wel eens stijf?

Hij kan ook scherpe kiezen hebben wat hem pijn doet, dan doet dan ook zeer zonder bit en bitloos kan dan van buiten op de pijnlijke plek drukken.

Rij je op ander terrein in de winter? Ga je meer 'dressuurmatig' trainen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:56

Ja kan. Dat wist ik ook niet totdat een dierenarts mij dat vertelde. Bij het wisselen van de seizoenen wisselt ook de vacht en sommige paarden zijn in die periode overgevoelig op de huid. Maar dat zou je dan ook moeten merken bij bv poetsen.

Waar ik ook aan denk.... als je paard wat last heeft van de spieren, kan dat verergeren met kou. Net als artrose. Dat is dus een ander ding waar je aan kunt denken.

Lijkt me iig om dit soort zaken te onderzoeken. Veelal komt staken toch voort uit lichamelijke problemen of zijn het rijtechnische fouten. Maar in jouw geval, bij erger worden bij kou, denk ik toch richting artrose/spierprobleem.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:58

Paard even compleet door de molen halen, rug laten controleren, laten controleren of dat nog past, kijken of het gebit in orde is.

Als je vermoed dat hij ergens pijn heeft kun je na uitsluitsel van de dingen die hierboven staan, als diagnostische tool ook een keertje een pijnstiller geven en kijken of het dan beter gaat.
Op momenten dat hij in de staak gaat en bevriest, voeten blijven bewegen, klein cirkeltje laten maken. Maar als jij rechtsom wilt, dan zal hij ook rechtsom moeten.
Als jij geintimideert wordt door het feit dat hij omhoog komt, niet te lang aanmodderen, ter correctie uit handen geven.

Maar pas als je zeker weet dat er niets lichamelijks is.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 16:06

Ik ben natuurlijk nog niet zo lang bezig met het rijden, omdat ik dus eerst dat grondwerk ok wil hebben.
Ik rij 'western' maar dat houdt eigenlijk gewoon in dat ik met een westernzadel rijd en ook af en toe bitloos. Mijn bedoeling is gewoon leuke buitenritten te maken en verder rondhobbelen in de wei. ik wil hem nu leren ontspannen te lopen en soepeler te maken. dus voltes rijden, ontspanning zoeken, sturen met zit, actief aan het been maken. meestal gewoon stap en draf, op rechte stukken eens een galopje. Ik zou het eigenlijk meer moeten doen, of toch meer longeren met dubbele lijnen, eventueel bijzetten.
Ik merk zelf dat hij (wanneer ik rijd) goed kan ontspannen in stap. Loopt quasi met zn neus op de grond. Wanneer ik vraag om te draven, gaat het hoofd omhoog en het is ook dan dat hij gaat staken, hoewel dat ook kan komen wanneer ik gewoon aan het stappen ben.

Ik merk niet dat hij anders stijf is, maar ik zal er wat op letten. Misschien kan ik hem beter eerst wat los opwarmen, voor ik erop kruip?

Ander terrein heb ik voorlopig niet. Volgend voorjaar zou er een zandbodum op een stukje wei moeten komen. verder ga ik wandelen op straat en heeft hij een stuk uitloop met puin waar hij probleemloos op loopt.

Ik ga het toch eens verder bekijken van dat stijf zijn en artrose.

Thanx

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:11

Ik zou beginnen bij het zadel. Als een paard wat meer in het werk komt te staan, krijgt hij meer spieren en dan zou het zomaar kunnen dat het zadel te krap is. En in tegenstelling tot wat sommigen beweren past een westernzadel echt niet op ieder paard.

IK rij zelf western, dus ik begrijp wat je bedoelt. Maar om een probleem aan te pakken en gericht aan te pakken heb je ook een accomodatie nodig (cq rijbak) waar je - als je een conflict krijgt - daar aan kunt gaan werken.

Wat voor zadel heb je? En heb je instructie? Zit er ergens een westernstal bij je in de buurt?