Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
angelzambezi schreef:Hee!
-wat verwachten jullie van een proef?
Ik denk, nette proef, met vooral voldoende impuls, die heel constant oogt, met correcte constante aanleuning, vloeiende overgangen,
ze hoeven in de M1 nog niet klats boem is ho.
-Hoe willen jullie de hoofdhouding zien? hoog? of Normaal?
Wat vind jij hoog of normaal? Ik neig naar Normaal, want het is M1, pas als paard eraan toe is kan je hem hoger instellen,
zou hem zeker niet hoger instellen dan wat hij al aankan.
-Hoe willen jullie achterwaarts/schouderbinnenwaarts zien?
Zie proevenboekje, staat er heel netjes in.
Achterwaarts probeer ik altijd voor de 5 passen te gaan (tik van mij) en staat ook in het boekje hoe het moet,
vloeiend, recht diagonaalsgewijs achterwaarts, maar daarbij wordt meegenomen je correcte halthouden en weer wegrijden.
En dit alles netjes doen valt vies tegen.
Ik heb wel eens gehoort dat jury's het netter vinden als de ruiter zichzelf aanmeld klopt dit?
Afhankelijk van of er een ringmeester is of niet, of je lezer hebt die je aan kan melden of niet en wat de vereniging graag wil.
Mist er een ruiter of heb je het idee dat er wat anders mis is, even melden wie je bent, dan weet je zeker dat ze goede protocol invullen.
Heb het idee dat het ook nogal regio gebonden is.
Me dit weekeind wel gemeld, maar dat kwam omdat er ruiters uitvielen.
Ik heb best wel een nerveuze pony, hoe kijken jullie er tegen aan? ik kijg heel vaak op mijn staatje, te veel spanning.
Alleen op wedstrijd? Of thuis ook? nerveus typje? Aangezien je de beste proeven kunt rijden vanuit ontspanning en dan actief,
vind ik persoonlijk. Omdat dan hele paard in staat is om mee te swingen en los te laten in zijn lijf en correct.
En hoe kan ik eraan werken dat het lijkt of ze minder spanning heeft?
Dat gaat lastig op wedstrijd, of het moet met jouw wedstrijd stress te maken hebben, dan moet je daar aan werken.
Vaak op wedstrijd gaan, routine krijgen.
Als het spanning is die je thuis ook hebt (in je paard) dan thuis al gaan trainen op de ontspanning en rust.
angelzambezi schreef:Hee!
Ik ben dit seizoen begonnen in het M1.
Nu had ik eigenlijk een paar vragen(voor jury's):
-wat verwachten jullie van een proef?
-Hoe willen jullie de hoofdhouding zien? hoog? of Normaal?
-Hoe willen jullie achterwaarts/schouderbinnenwaarts zien?
Dit staat allemaal beschreven in het proevenboekje, ga eens kijken bij een wedstrijd hoe andere mensen in deze rubriek rijden, maar als je dit niet weet, ik bedoel als je deze vragen hier moet stellen, is het dan wel zo verstandig dat je al M1 start
Ik heb wel eens gehoort dat jury's het netter vinden als de ruiter zichzelf aanmeld klopt dit?
Als ik ergens binnen kom stappen, stel ik me toch ook voor aan de mensen die ik niet ken. Lijkt me niet meer dan normaal dat je jezelf even keurig voorsteld zodat je de jury de gelegenheid geeft te controleren of deze het juiste protocol gebruikt voor de beoordeling van jou proef![]()
Ik heb best wel een nerveuze pony, hoe kijken jullie er tegen aan? ik kijg heel vaak op mijn staatje, te veel spanning.
En hoe kan ik eraan werken dat het lijkt of ze minder spanning heeft?
Dit lijkt me iets want je met jij instructeur moet bespreken, hier kan geen enkele jury op bokt een goed advies voor geven omdat ziji de combinatie niet IRL beoordelen op dit moment. Maar het is wel belangrijk dit serieus te gaan opnemen in je rijden als je in de klasse M1 rijd, ontspanning is namelijk toch 1 van de basisbegrippen uit het skala van de africhting
Mvg angelzambezi

Verder is het fijn als je je pony goed op de hulpen hebt en oefeningen dus makkelijk kunt inzetten,
)