paard 'hangt' soms aan halstertouw

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

swaatje

paard 'hangt' soms aan halstertouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 12:03

Hey hallo,

Iets valt me op aan een jong paard waar ik mee werk.
Na het rijden verzorg ik, met die blubber van nu, lekker zn beentjes door ze af te spuiten en goed na te drogen ( lees; lekkere massage door droogwrijven met handdoeken ;) ) k poets hem lekker en hij wordt wat verwend als hij braaf heeft gelopen...

Dit paardje vind alles goed, is ook super relaxed met alles wat ik bij hem doe maar soms gaat hij echt uit het niets met zn volle gewicht 'hangen' aan zn halstertouw... :? hij doet dit door tot op zn billen op de grond te gaan zitten en zn hele gewicht in de strijd te gooien. Niets helpt behalve even een klap met de hand op zn kont. Dan springt hij weer naar voren, briest een keer en twee tellen daarna staat hij weer te slapen zowat ( oortjes op zij, hoofdje lekker omlaag)... ik ga dan gewoon weer door waar ik gebleven was en ben zelf niet gespannen ofzo...

Ik heb dit nu een paar keer meegemaakt met hem en kijk er niet meer van op. Weet ook wat ik kan doen als 'het weer eens zover is'... en heb goed opgelet wat ik zelf telkens doe op de moment van zn bevliegingen... maar kan er geen halstertouw aan vastknopen...

Iemand een idee?

Ik weet van zn baasje dat hij vaak succes ervaringen heeft gehad door los komende halstertouwen, knappende halsters e.d. Zou hij soms af en toe nog willen kijken 'of hij het nog in zich heeft'... := en stel dat dit het geval is... wat kan ik dan het beste doen? Wil niet dat beest zich wat verrekt met zn kapriolen... :n

Alvast bedankt... :wave:

Boompje1985

Re: paard 'hangt' soms aan halstertouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:44

misschien een halstertouw met elastiek erin, dit geeft een beetje mee zodat de druk achter de oren niet zo heftig is maar hij komt niet makkelijk los je hebt ook nog de tie-ring is misschien ook het proberen waard,
http://www.youtube.com/watch?v=evul8o7AHyE

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:02

Hmm.. Het zou kunnen komen dat hij het bij zijn vorige eigenaar wel deed met een duidelijke reden en is tot de ontdekking gekomen dat hangen werkt op het moment dat hij er even geen zin meer in heeft. De oorzaak van het hangen is denk ik lastig te achterhalen. Je zal consequent moeten zijn en hem elke keer terug op zijn plek zetten op het moment dat hij hangt. Stel hij doet het op het moment dat hij hem net los wilt halen na het poetsen, zet hem dan terug en laat hem nog even staan. Neem hem niet meteen mee dan associeert hij het hangen met dat hij weg mag :)

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 23:32

NEEE.. zeker niet laten winnen... :) die heb ik wel door hoor... haha.. en ik ga ook altijd door met waar ik mee bezig was zogauw hij weer 'uit zn trip is'....

Maar het is denk ik een kwestie van wie de langste adem heeft en herhalen herhalen herhalen... Maar goed, dat is hoe ik over dit probleem denk. Kan zijn dat er meer mensen ervaring mee hebben en misschien een tip hebben die hen heeft geholpen dit een paard snel en duidelijk af te leren...

bedankt voor de tip trouwens boompje! Was totaal niet bekend met een blocker tie ring... erg interessant... :)

ben benieuwd...

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 23:57

Lekker verder gaan zoals je het nu doet. Het kwartje valt vanzelf een keer dat zijn gedrag niet loont. Ik heb ook zo'n clown staan. Een keer gaan hangen omdat hij ergens van schrok, halstertouw geknapt en meneer had het uitgevonden en ging het vaker proberen. Klap op zijn kont werkte prima. Inmiddels doet hij het nauwelijks tot niet meer. Typisch geval van de aanhouder wint, zeker als het paard verder niet in paniek is. Één troost, als er geen sprake is van paniek zal hij zichzelf niet zo gauw opzettelijk schade toebrengen dus hoef je je daarover niet heel druk te maken denk ik ;) .

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 00:25

hey, bedankt voor je bericht!
Ja.. lastig te zeggen.. ikzelf heb niet het idee dat het "echte paniek" is... Heb wel es een paard echt zien flippen en dan slaan ze dus echt alles kort en klein... 8)7 Hij gaat gewoon hangen als een gek, slaat soms een been naar voren, maar dan heb je het ook echt gehad... Hoewel het elke keer dat hij tot op zn kont gaat zitten hangen toch wel even heftig is... Maar goed, hij heeft er nooit iets aan over gehouden tot nu toe...

Ik zelf ben bang dat hij gewoon een paar keer geluk heeft gehad met een makkelijk kapot te krijgen halster of halster touw... En nu zoiets heeft van:" Hey, dat lukte toen ook..."

Ik blijf hem vast zetten en ik blijf hem een klets op zn kont geven als hij gaan hangen... Veel meer zit er ( ben ik bang) niet op...

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:42

rhian schreef:
hey, bedankt voor je bericht!
Ja.. lastig te zeggen.. ikzelf heb niet het idee dat het "echte paniek" is... Heb wel es een paard echt zien flippen en dan slaan ze dus echt alles kort en klein... 8)7 Hij gaat gewoon hangen als een gek, slaat soms een been naar voren, maar dan heb je het ook echt gehad... Hoewel het elke keer dat hij tot op zn kont gaat zitten hangen toch wel even heftig is... Maar goed, hij heeft er nooit iets aan over gehouden tot nu toe...

Ik zelf ben bang dat hij gewoon een paar keer geluk heeft gehad met een makkelijk kapot te krijgen halster of halster touw... En nu zoiets heeft van:" Hey, dat lukte toen ook..."

Ik blijf hem vast zetten en ik blijf hem een klets op zn kont geven als hij gaan hangen... Veel meer zit er ( ben ik bang) niet op...

Veel meer moet je ook niet doen. Je doet alles goed en ik denk dat je het gedrag zoveel mogelijk moet negeren. Alleen die tik op z'n kont. Daarna gewoon verder gaan waar je mee bezig was. Ook niks aan je stem laten horen dat je er ook maar enigsinds van onder de indruk was.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:13

hoe gaat het ondertussen?

Tylerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:24

Gewoon een middag vast zetten aan 2 touwen, lekker laten hangen desnoods in een afspoel ruimt oid waarbij hij zich niet kan bezeren.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 19:31

Boompje1985 schreef:
hoe gaat het ondertussen?

Ach, t is gewoon een beest met een tik in zn zender... ;)
Af en toe doet ie dit ( eens per maand ongeveer)... "It's all in the package" denk ik dan maar...

Ja, Tylerte, ik blijf hem gewoon vast zetten hoor... Niet vaker dan normaal maar zeker ook niet minder...

1susanne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:54

ik heb precies het zelfde met mijn jonge pony, dus ik ga al deze dingen ook maar is uitproberen

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 23:34

Tylerte schreef:
Gewoon een middag vast zetten aan 2 touwen, lekker laten hangen desnoods in een afspoel ruimt oid waarbij hij zich niet kan bezeren.

dit is absoluut niet DE oplossing want dan krijgt hij niet op zijn donder met oog op het hangen dan stimuleer je hem alleen maar mee dat hij het wel mag doen.

je moet gewoon verder gaan hoe je nu bezig bent en heb ook straffen als hij uit het niets gaat hangen(is natuurlijk een ander verhaal als hij bang is voor iets wat gebeurt) en als hij dan heel de poetsbeurt braaf blijft staan zonder te hangen dan flink belonen. dus de slechte dingen bestraffen en de goede dingen flink belonen, want ze worden liever beloond dan gestraft.

Ik had ook een paard (toen 12jaar oud)die steeds ging hangen uit het niets die kon niet aan 2 touwen in het gangpad staan na 1 minuut ging ze hangen en dan was me halster kapot toen heb ik het ook zo gedaan hoe ik het boven heb beschreven na een paar maanden was het over en nu (nu 20) kan ik er gewoon normaal vast zetten zonder dat ze gaat hangen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 23:40

this belangerijk om te weten of die in paniek , dus als een gek gaat hangen .
Of zet ie rustig zijn gewicht in tegen het touwtje

bij het rustig gaan hangen kunnnen alle bovenstaande tips werken .
Mijn pony hing als een idioot leek wel paniek in ene , om deze reden heb ik besloten het dier nooit meer vast te zetten alleen in de trailer dan zit er een stang achter.Echter dit is al meer dan 10 jaar geleden , ik was erg jong toen ik de pony net kreeg veel tips gehad niet gewerkt toendertijd .
Zou ik hem aan twee touwen vastzetten dan trekt ie ze eigen helemaal stuk.Dat moet je er niet voor over hebben vind ik.Nu ik er zo aan gewend ben een paard niet vast te zetten doe ik het bij de rest van mijn paarden ook niet meer.Vind het risico op zelfbeschadiging vrij groot en dat vind ik zonde.
Eingelijk als je er over nadenkt is het best vreemd een vluchtdier aan een kort touwtje te binden , niet dat ik er fel op tegen ben iedereen moet het zelf weten natuurlijk

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 23:52

liberty22 schreef:
Eingelijk als je er over nadenkt is het best vreemd een vluchtdier aan een kort touwtje te binden , niet dat ik er fel op tegen ben iedereen moet het zelf weten natuurlijk

daar heb je inderdaad groot gelijk in !!

ik zet eigenlijk mijn paarden ook nooit vast maar als ik ze een keer vast moet zetten kan het nu wel.