Tsja...En nu ben ik écht bang.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RoosvanBlue

Tsja...En nu ben ik écht bang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 07:18

Ik ga toch even een topic openen hierover. Ik ben benieuwd of meer mensen dit gevoel ervaren.

Mijn paard is geweldig lief. Ik rijd haar al vanaf haar derde jaar buiten, ook alleen! We hebben al heel wat uurtjes samen doorgebracht in het bos, in de buitenlucht. We doen alles, door smalle paadjes, onder viaducten door, over bruggetjes heen, van de zomer zelfs nog over een bouwplaats gereden. Blue vindt het prima. Maar ik ben altijd al bang geweest, heel bang. Ik zie bij elke situatie wat er allemaal kán gebeuren. En dat is veel. Als er auto's of fietsers langskomen zie ik al zo ongeveer gebeuren wat er mis kan gaan. Ook langs het water zit ik met knikkende knietjes op mijn paard. Na een heerlijk gecontroleerd galopje zit ik met trillende handen. En als ze ook maar iets gaat dribbelen of even stilstaat slaat mijn hart over.

Nu is het zo dat ik gewoon een aantal keren heb ervaren wat een paard kán. Ik weet dat ze kan bokken. Dit heeft ze een periode gedaan toen ze een blokkade had in haar onderrug. Ook buiten heeft ze wel eens een bokje gegeven maar eigenlijk totaal niet spannend. Sowieso weet ik ook in welke situaties ze dit kan doen en daar kan ik dus mee omgaan. Dan heb ik het dus niet over een paard wat constant onwijs loopt te bokken maar het een paar keer heeft gedaan waardoor ik 'geconditioneerd' ben om in die situaties op te letten/bang te zijn.

Blue is 1,5 jaar geleden een keer buiten uitgegleden waardoor ze dus op mij viel. Knie bezeerd maar het viel allemaal mee gelukkig. Maar toen had ik daar dus ook de angst voor te pakken. Een paard kan ook vallen. Die angst is er ook altijd bij als ik buiten rijd.

Deze zomer ben ik veel met haar op pad geweest. Naar de Veluwe toen het flink had geregend, met gladde paadjes met boomstronken. Ze deed dit geweldig. Hierdoor ben ik een stuk zekerder geworden van haar behendigheid en voelde me toch een stuk veiliger op mijn paard.

Dus op donderdag 29 september ging ik dan ook vol vertrouwen op mijn paard zitten voor een avondritje met een stalgenootje. Heel stoer meteen bij stal opgestapt (normaal loop ik het eerste stuk langs de weg ernaast omdat ik het eng vind). Voor het bos is een lange strook met gras. We letten hier altijd goed op hoe het eruit ziet en dit keer durfden we het wel aan om een drafje te pakken. Een heerlijk ontspannen drafje, met een genietende brave Blue. Tot ik dus opeens voelde dat ze struikelde. Op dat moment dacht ik wel dat het met een sisser af zou lopen, maar ze viel toch. Ik voelde mijn been/voet verdraaiien. Gelukkig stond ze wel snel op. Ik had nog een puntje teugel vast maar Blue bleef braaf (en geschrokken) staan. Er kwamen meteen mensen helpen en na een paar minuten kon ik weer opstaan. Paardje bekeken, even laten draven, weer opgestapt en verder gereden. Ze was de rest van de rit heel braaf, en zelfs in het donker in het bos voelde het goed. Behalve mijn voet, die deed nogal zeer.

De avond liep ik steeds moeilijker en ben in bad gaan zitten om te koelen met koud water. Daar kwam ik dus vervolgens niet meer uit. De volgende dag heeft een collega me toch maar even naar de huisarts gebracht, die me naar het ziekenhuis verwees voor een foto. Ik mocht na 2 uur vertrekken met gips tot aan mijn knie. De breuk valt gelukkig mee dus nu ben ik na 10 dagen gips aan het revalideren met een tapeverband. Ik heb gelukkig niet veel pijn als ik rustig aan doe maar het is wel frustrerend dat ik niet zelf naar mijn paard kan en bij alles op moet letten wat ik doe.

Nu heb ik dus wederom bevestigd gekregen dat dingen fout kunnen gaan en ook nog eens dat ik niet van staal ben. En nu zit het er dus echt goed in, die angst. Ik lees/hoor ook nog eens overal enge berichten waar het nog wel vervelender af is gelopen of had kunnen zijn. Daar word ik helemaal naar van ;(

Ik zal gewoon weer alles gaan doen met mijn paard wat we normaal doen. Wedstrijden, buitenritjes. Ik weet alleen nog niet hóe. Wat ga ik doen met die angst?

Daantje1981

Re: Tsja...En nu ben ik écht bang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 07:26

Het is best lastig als je jezelf zo bang praat.
Wat ik lees in je verhaal is dat je een heel braaf paard hebt, die geen stap verkeerd zet. Op een paar kleine bokkesprongetjes na, waarschijnlijk van enthousiasme. Doordat je continu ''wat als'' aan het denken bent kun je toch niet of nauwelijks genieten van je paard? En de spanning die jij bij je draagt komt niet tot uiting bij het paard.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 07:28

Ik denk dat je hier een rijtechnisch probleem moet oplossen. (ge even uit van mijn eigen ervaring, hoe minder goed een paard oplet en doorloopt, hoe sneller hij struikelt.) Dus werk eraan dat je paard oplet, en actief meekijkt en denkt, dus niet : oh, een kuil, kijk nou vrouwtje, wat moet ik er mee, kladder! Maar: hee, een kuil, even eroverheen. Zodra je voelt dat het aandachtsniveau weg zakt, been geven. Zodra je het begin van een struikel voelt: been. Hou ze actief. En als je dit een tijdje hebt gedaan merk je (normaal gesproken dan) dat je paard veel minder snel struikelt en veel fijner wordt om te rijden.
Uitglijden over een gladde plek is pech hebben.
Mijn vriendin is eens onderuit gegaan met een drachtige merrie, en heeft ook op deze manier langzaamaan weer geleerd vertrouwen te hebben.
In ieder geval heel veel succes!

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 07:34

Alsof ik hier mijn eigen verhaal aan het lezen ben..... alleen ben ik er tot nu toe tijdens een buitenrit nog niet afgevallen.
Vroeger wel, toen ik nog op de manege reed. Waarschijnlijk komt daar mijn angst vandaan. Ik heb ook een echt super braaf paardje, en toch blijft die angst er inzitten.
Bij mij helpt het om zo vaak mogelijk buiten te rijden, ik merk dat wanneer ik dat lang niet meer heb gedaan, ik het weer een stuk enger vind.
Daarnaast hebben we laatst schriktraining gedaan. Gewoon om te kijken wat er nou zou gebeuren als er plotseling iets engs is. Mijn paardje reageerde natuurlijk nergens op...
En toch vind ik het buitenrijden eng, dat is toch anders dan een schriktraining in de bak. En ik doe hetzelfde als jij: ik zie alle doemscenario's voor me die er maar kunnen gebeuren.
Daarnaast ga ik nooit alleen op pad, dat scheelt voor mij wel.
Ik lees hier verder maar mee, misschien kom ik ook wel bruikbare tips tegen ;).
Succes iig.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 07:37

@ Daantje; Ik geniet elke dag van mijn paard :D Alleen de angst maakt het soms wel nogal...Intensief :')

@ Fanci_mike; Bedankt voor je tips. Maar omdat mijn paard één keer struikelt heb ik meteen een rijtechnisch probleem? Had ik natuurlijk kunnen verwachten op bokt :P Maar geloof me maar als ik zeg dat ze buiten echt wel flink doorloopt. En ik rijd trail met haar, dus dat opletten werken we zeer regelmatig aan. Deze kuil was niet te zien door het gras, het was dikke pech. Het gaat hier echt om mijn angst.

@ Corinne; Zou mooi zijn als meer mensen hier iets aan zullen hebben :j

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 07:45

Mijn paard is in de omgang ook heel erg braaf, ik durf een kind van 4 hem uit de wei laten halen, maar als hij in een vervelende bui is, gaat hij heel erg hard crossen en daar begint hij meestal aan door eerst gewoon zijn tegenovergestelde richting op te gaan :)
In de bak geen probleem, maar als je buiten iets engs tegen komt en paardlief gaat er blind vandoor is dit niet erg handig.
Ik heb een tijd alleen buitengereden met hem, weinig problemen, het kan dus ook 9/10 keer goed gaan..
Tot in juni, paard schoot op hol, ik wilde draaien op een veld omdat ik anders op een asfaltbaan met autos terecht kwam, aan de rand van dat veld een overgroeide gracht, dus beide niet gezien..
Paard ging dus een halve meter naar beneden en op zijn knieën in volle galop, jah dus ik er naast, enkel op 3 plaatsen gebroken, erg vervelende breuken dan ook nog. Dezelfde dag geopereerd en 1 pin, 1 plaat en 8 bouten ben ik rijker :)
Sindsdien zie ik toch ook geregeld doemscenario's opspelen. Ik probeer wel alles met hem te blijven doen en niks uit de weg te gaan, maar alleen buitenrijden doe ik dus echt niet meer :)

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 07:47

@ Yontheke; Bedankt voor het delen van je ervaring. Maar...Dit verhaal helpt niet echt :')

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 07:47

Nee, ik denk niet aan een rijtechnisch probleem.
Eerder een mentaal probleem. En ik herken het. Het is jammer daarmee behept te zijn, want het kan maken dat je niet optimaal geniet. Ik heb een cursus mindfulness gevolgd. Niet helemaal mijn ding, maar zeker wel effectief bij mij om te leren in het hier en nu te leven. Niet piekeren over alles wat mis zou kunnen gaan of is. Werkt bevrijdend kan ik je zeggen. Maar er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik zou er wel iets mee gaan doen, het zal je blijer maken.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 07:48

@ Boris; Ik ga er eens iets over opzoeken. Ik ben blij, maar altijd bezorgd. Ik heb dit overigens met alles. Dus wellicht zou zoiets me kunnen helpen!

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 07:59

x
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 29-09-23 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 08:00

Roosje1987 schreef:
@ Boris; Ik ga er eens iets over opzoeken. Ik ben blij, maar altijd bezorgd. Ik heb dit overigens met alles. Dus wellicht zou zoiets me kunnen helpen!

Heel herkenbaar! En als je niet uitkijkt, gaat het steeds verder. Althans bij miij.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 08:26

:wave:
ik zou het oplossen met kleine stapjes tegelijk
Je maakt het heel groot door te verzinnen wat er allemaal mis kan gaan.
Dus als je straks weer opstapt niet meteen een grote buitenrit maken omdat het moet van jezelf omdat je niet bang wilt zijn
Alles wat goed gaat opschrijven, alles wat fout gaat ook.
Ik las gister op stal ergens in de Hoefslag een verhaal over valtraining en mental coaching wat me wel aansprak.
Ik weet alleen natuurlijk niet welke dat was.

T is volgens mij een algemeen probleem. Ik ben ook geen held maar ik kan inmiddels wel gewoon alleen naar buiten. Altijd iets van zenuwen van te voren maar niet meer als ik er eenmaal opzit.
t is ook een kwestie van slijten en kilometers maken alleen dan beginnen met meters :P

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 08:39

Je kunt angst ombuigen met je gedachten.
Wil je echt zo leven in angst?

Heb je dit ook in andere situaties? Dus als je in een auto zit, bedenk je dan ook allemaal dingen die er kunnen gaan gebeuren en die fout kunnen aflopen? Zo ja...dan scoor je waarschijnlijk hoog op neuroticisme en is het wellicht handig om eens een psycholoog te raadplegen om deze karaktertrek wat minder scherp te laten zijn.

Zo nee....dan maak je het paardrijden in je hoofd irreëel spannend.
In het laatste geval kun je dit ombuigen door je gedachten te sturen. Wil je dit echt zo? "Nee" anders had je hier geen topic over geopend. Bedenk dan dat er in het leven altijd wat kan gebeuren.
Maak het in gedachten een beetje belachelijk....zodat je er om kun lachen. Humor helpt. Als jij wilt paardrijden moet je aanvaarden dat je hiermee risico's kunt lopen...maar hé....hoe erg is dat nu werkelijk.
Het hele leven is één groot risico! Je kunt van de trap vallen (een vriendin van mij is daaraan overleden aan een val van de trap), je kunt onder een bus komen, je kunt een auto ongeluk krijgen.... En ja...je kunt van je paard vallen.
Je kunt ook met je paard achter de geraniums blijven zitten...maar daar word je leven niet leuker van.

Kortom...wil je je leven echt leven....leef dan....en zet je angst overboord. En dat kun je.

Bedenk: Een mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 08:48

Roosje1987 schreef:
@ Yontheke; Bedankt voor het delen van je ervaring. Maar...Dit verhaal helpt niet echt :')

Sorry :+
Ik ben tijdens mijn revalidatie periode (omdat ik toch nog niet kon rijden) heel erg begonnen met grondwerk. Mijn lesgeefster werkt samen met Alissa Mayer uit hawaii (www.equiloha.com) en we hebben zo even er voor gezorgd dat ik zeker al controle over hem had op de grond en dit heeft voor mij heel erg gezorgd dat ik terug vertrouwen in hem kreeg..
Zo hebben we ook dat omdraaien en wegcrossen kunnen afleren (dit durfde hij met longeren ook doen) en sindsdien (hout vasthouden) heeft hij het onder het zadel geen 1x meer gedaan..

Maar grondwerk helpt voor mij heel erg om me veilig te voelen en het gevoel te krijgen dat ik hem kan vertrouwen en dat hij zo reageert op mijn lichaamstaal.. :)

Misschien heb je hier wat meer aan :D

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:07

Voor mij ook erg herkenbaar. Ik ben vorig jaar zomer door een onnozel akkefietje met onze pup van Romeo gevallen. Het was tijdens het opstappen, dus ik zat ook niet stevig.
Hij heeft daarbij op mijn hoofd gestaan, waarbij ik enorme mazzel had dat er in verhouding weinig aan de hand was. Ik had een flinke wond die begon tussen wenkbrauw en oog en eindigde voorbij de haargrens opzij. Gelukkig had ik een cap op.
Toen mijn hoofd weer een beetje normale proporties had heb ik weer 2 keer op hem gezeten terwijl mijn man erbij liep. Niks aan de hand, want veel braver als Romeo worden ze niet geboren.
Toen door de honden in het land van de sokken gelopen, knie flink verdraaid. Toen de knie weer goed was, was alles bevroren en kon ik niets.
In het voorjaar wou ik het weer oppakken, maar de drempel is zo enorm hoog.
Mijn grote angst is dat hij zo atheletisch is, ik moet op een paard wat fysiek niet de vermogens heeft om de kont hoger dan 10 cm. in de lucht te krijgen.
Voorheen reed ik altijd op Indiana, Romeo's moeder, die eigenlijk veel lastiger was, maar waar ik 200% vertrouwen in had.

Als jij een manier weet om over die angst heen te komen, laat het me dan alsjeblieft weten. Ik hoef helemaal geen held te worden, maar gewoon zonder stress over paardrijden denken zou wel fijn zijn.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:48

Hier één van de schuldigen die haar enge verhalen heeft verteld over wat er gebeuren kan :o Maar dan zal ik je nu ook een hart onder de riem steken dat het goed kan komen! Want ook ik herken dingen uit je verhaal, juist door al die ongelukken. Ik besef me terdege wat er kan gebeuren, omdat ik het zelf meegemaakt heb.

Ook ik was mijn vertrouwen compleet kwijt en heb het rijden zelfs (een week) afgezworen :D Maarja belachelijk genoeg bleef ik het toch opzoeken en ben ik elke keer na herstel weer opgestapt. Mijn grote probleem was dat ik dus geen betrouwbaar paard had hiervoor (in tegenstelling tot jou dus ;) ) en mijn eerste stap dus was: zoeken naar een betrouwbaar paard om verder te kunnen. Die heb ik gevonden! Maar nog heeft het zeker 2 jaar geduurd voor ik mijn vertrouwen terug had.

Zelf heb ik heel veel baat gehad bij het oefenen met een vriendin en haar broer door (in het bos) schrikreacties na te bootsen. Ik weet namelijk dat bij mij het grootste probleem is dat ik geen controle meer heb over mijn paard, waardoor ik dan ongelukken krijg.
We zijn anderhalf uur aan de wandel geweest en haar broer 'sprong' elke keer uit de bosjes, of achter een boom vandaan alsof hij een wandelaar was. Ik hàd het niet meer, dat zul je begrijpen. Maar mijn vriendin heeft het heel goed begeleid en telkens gezegd wat ik doen moest. Na die rit ging het al zoveel beter, juist omdat ik wist hoe ik met de angst om kon gaan en dat ik wist dat ik hem kon controleren in zulke gevallen.

Nu is dit verhaal wellicht iets anders dan het jouwe hoor, dat besef ik me, maar wat ik eigenlijk ook wilde zeggen is dat het alleen slijt door doen, doen, doen... Kilometers maken! En elke positieve ervaring bovenaan in je hoofd zetten :j

Ik durf nu te beweren dat ik geen angst meer heb in de dingen die ik met Jagger doe. Op de momenten dat ik iets eng vind, sleept hij mij erdoor en andersom ook. Door dat continu te ervaren is het vertrouwen in hem ontzettend sterk geworden en durf ik steeds meer aan. Ik doe de gekste dingen met hem en dat allemaal om mijn vertrouwen nóg groter te laten worden en het beste van alles: Onbevangen plezier van het rijden te hebben!

Ik weet dat heel veel mensen bij het zien van mij en Jagger denken: Tsss.. zo kan ik het ook met zo'n makke pony. Maar weet dus dat het écht niet vanzelf is gegaan bij mij hoor ;)

Moraal van dit verhaal: Er is hoop! Kijk maar naar mij :+

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 09:57

Wow, wat een fijne en nuttige reacties. Heb zelfs een paar Pb'tjes gehad. Ik reageer er later nog uitgebreid op +:)+

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:11

Ik zit in de fase dat ik wel heel erg graag weer wil, maar tegelijkertijd constant excuses heb. Te warm, te koud, te veel wind, regen, natte bak, nog stront in de bak, moet boodschappen doen, beetje moe .....
Ik ben trouwens nooit een extreme held geweest, maar wat Susan schrijft over Jagger dat had ik met Indiana als ik iets eng vond dat nam Indiana mij mee alsof ik haar veulen was.
Lastig hoor!

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:12

Roos, ik herken je verhaal ook. Ben enorm bang dat mijn paard struikelt (is ook een bomproof paard, vorige paard ook).
Gekke is dat het me nog niet eens overkomen is, dat ik met paard en al gevallen ben en toch ben ik bang.
Wat mij wel helpt is als ik de angst sterk voel dan ga ik eraf en ga verder met grondwerk, voel ik het voor het opstijgen al, dan begin ik met grondwerk. Dan zie ik het paard bewegen en kan ik mij zelf weer overtuigen dat ze echt wel ziet waar ze haar voeten neerzet.
Vorige week struikelde ze toch in de galop (ze is nog niet zo stabiel op eigen benen in galop) en moest ik echt mezelf even overwinnen om toch weer opnieuw te galopperen.

Sterkte meid, en stap voor stap.
Het is moediger je angst onder ogen te zien dan geen angst te hebben.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:22

Roosje, ik ga mee met Justkid dat je gewoon hele kleine stapjes moet maken. Niet meteen denken en van jezelf verwachten dat je gelijk een dagtocht moet gaan maken bijvoorbeeld!
Bouw het rustig en langzaam op, ga niet te ver van huis in het begin en ga ook weer terug als het nog goed voelt en niet op het moment dat je angstig begint te worden, probeer dat moment voor te zijn.

Ga ook alleen naar buiten op dagen dat je jezelf goed en stoer genoeg voelt, en ook je paardje lekker aanvoelt. Zit het bij een van beide net die dag niet helemaal lekker, dan ga je niet naar buiten.
Op deze manier begin je met het opbouwen van fijne momenten, waardoor het vertrouwen bij haar groeit en bij jou het vertrouwen in haar.

Verder is het alleen maar goed om voorzichtig te zijn en bepaalde gevaren vooraf in te schatten om daar rekening mee te houden. Zo ga ik bijvoorbeeld niet naar buiten als er net die dag heel veel boerenvrachtverkeer is en de tractoren af en aan razen over de wegen en paden. Of zoals afgelopen zaterdag als er een men-evenmenet is waarbij tientallen aanspanningen over het bospad kwamen denderen. Daar ga ik dan niet tussen rijden.

Dus proberen het een beetje te timen en gunstige omstandigheden uit te zoeken, klein beginnen en vooral ... genieten van de goede momenten! :D :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:49

ik heb het ook gehad met mijn verzorgpony, een paar keer heel hard afgevallen (op mijn nek enzo) en toen werd het winter (bak bevroren, niet meer kunnen rijden) nou toen werd het dus steeds erger, en toen in de lente was ik nogsteeds wel een beetje bang, alleen met de les niet, want dan was er iemand bij die me kon helpen en dan was het helemaal weg. en toen ging ik een keer zelf rijden en toen kwam er nog iemand rijden en toen had een vriendin van mij me veel tips gegeven en toen was mijn vertrouwen weer helemaal terug, en toen had ik ook weer plezier in het rijden... afentoe heb ik het nog, maar mijn pony kan echt heel erg vervelend zijn, zeker als we als enige in de bak zijn, schrikken, helemaal gespannen (op elk moment weg kunnen schieten gevoel) bij een bepaalde hoek schrikken, wegrennen, soms lelijk bokken.. maar daarom probeer ik nu gewoon nooit in mijn eentje te rijden en als ik dat wel moet ga ik haar eers even los laten rennen en even vrijheids dressuur en een beetje grondwerken oefenen en dan heb ik een beetje meer vertrouwen, heeft zij haar energie kwijt en de omgeving al gezien en dan gaat het eigenlijk altijd weer heel goed.

emirr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:59

Nou, voor mij ook héél herkenbaar hoor. Ik ga het hier even volgen. Ik herken het zó voorzichtig zijn dat het bijna niet leuk meer is. Doemscenario's. Ik kan prima verzinnen waar en wat er allemaal kan gebeuren. Ik heb overigens nog nooit iets gebroken of ernstig gevallen of zo (afkloppen).

Het stomme is dat ik "vroegah" helemaal nooit ergens last van had. Paarden gek? Oh, dan ging ik er wel op. Buitenrit met een groep langs het strand of zo? Geef mij de lastigste maar... Er is ook vaak zat wat mis gegaan. Ik ben met mijn pony over de kop gevlogen, omdat we in een hele harde galop ineens in mul zand terecht kwamen. Ze ging over de kop, landde bovenop me en ik kon me vervolgens helemaal niet meer bewegen. Ook geen adem halen. Ben me bijna dood geschrokken. Pony bleef netjes bij me staan en na een tijdje paniek in mijn kop, kon ik weer ademen en uiteindelijk ook alles weer bewegen. Niks aan de hand. Er weer op en verder. Galop ietsje minder hard.

Maar.... toen eenmaal mijn 2 dochters kwamen, werd ik toch wel ineens heel voorzichtig. Bálen. Ook met skiën werd ik een schijtebroek. Het werd nog eens 10x zo erg toen 7 jaar geleden mijn ex er vandoor ging en ik alleen en altijd verantwoordelijk voor de kinderen werd. Telt allemaal mee. Ik kan me niet eens een gebroken poot permitteren.

Dus nu ben ik een oud wijf. Zie overal spoken. Ben héél voorzichtig. Altijd cap op. Wees maar niet bang. Ik ben de laatste 3 jaar weer heel veel aan het rijden en ook op een paard dat spoken ziet. Daar werd het niet beter van. Ik ben een aantal keren gevallen en de schrik zat weer goed in mijn benen. Het werd een wisselwerking, want het paard was heel gevoelig voor mijn angst. Nu rij ik sinds een aantal maanden weer een vreselijk lief bomproof paard en dat helpt zeker. Ik vertrouw hem helemaal en als ik iets eng vind, dan heeft hij daar geen last van. Ook fijn!

Ik denk dat ik het hier maar mee doe. Ik neem geen gekke risico's. Ben altijd voorzichtig. Heb altijd een cap op en als ik "bijna zeker weet dat het misschien wel fout gaat", dan doe ik het gewoon NIET. Niks gek. Da's dus voor nu de oplossing voor mij. Ik wil blijven rijden. Als de angst te groot wordt, stop ik. Maar voorlopig nog niet ;-)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:06

Ik vond paardrijden heel eng toen ik klein was (het gevoel van toen is misschien een klein beetje hiermee te vergelijken), maar gelukkig ben ik er door een goede manege die zich vooral richtte om op spelenderwijs met paarden om te gaan en het motto was zo ongeveer ''lol met je knol'', daardoor ben ik er helemaal vanaf gekomen. De paarden waren er ook altijd heel lief en braaf. Daardoor geniet ik nu volop van mijn eigen paardje. Gelukkig ben ik nooit meer bang.

Neem vooral kleine stapjes en neem voor lief dat het soms weer minder gaat. Hopelijk wordt je er sterker van.
@ Roosje: Een cursus Mindfulness zou geen gek idee zijn, omdat je ook zegt dat je het buiten het paardrijden om hebt. Probeer het in z'n geheel op te lossen en niet alleen bij het paardrijden.

Allemaal heel veel succes met dit probleem +:)+

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:15

misschien zeg ik nou iets heel raars maar kan een pschyotherapeut je hier niet mee helpen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:16

Wat een gaaf verhaal van susanW! Echt de manier om vertrouwen terug te krijgen. Ga ik onthouden voor de toekomst.