mijn haflinger sleurt me mee...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ls1983

mijn haflinger sleurt me mee...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 16:48

hallo,

Ik zit met het volgende...
Mijn 4 jarige haflinger is super lief, aanhankelijk en knuffelig. Maar zodra ze vast moet staan om te poetsen en zadelen etc probeert ze weg te lopen als ze geen zin meer heeft of iets interessants ziet. Ze trekt dan aan het touw en draait heen en weer. Laatst was ik met haar bezig en de andere paarden werden naar binnen gebracht waar ze eten krijgen. Uiteraard wou mevrouw ook naar binnen om te eten en er was niks meer met haar te beginnen! Toen ik haar losmaakte om naar binnen te brengen sleurde ze me gewoon mee! Ik heb met mijn elleboog in haar borst geprikt en HEY geroepen, dan stopt ze 1 tel en gooit haar hoofd omhoog om vervolgens als een tanker door te stampen! Ik heb haar met heeel veel moeite nog een beetje rustig in stal gekregen,maar eigenlijk had ik dus zo goed als geen controle over haar...

(maar als ik in de bak met haar werk aan de hand, volgt ze netjes, meestal ook los)

Hoe zorg ik er voor op een nette manier haar respect te krijgen en dat ze luistert???

thanx!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:50

Ga je eens verdiepen in grondwerk. Je paard ziet je duidelijk niet als leider, en daar moet je verandering in brengen.

Dat je paard in de bak wel volgt, maakt dat je het grondwerk moet gaan uitbreiden, en ook goed moet kijken of ze ook echt de aandacht wel bij jou heeft. Als het werk in de bak zo goed gaat (en ik heb het niet alleen over volgen), dan zou je paard het in in haar hoofd halen om op andere momenten over je heen te walsen.

Magrathea

Re: mijn haflinger sleurt me mee...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:52

Inderdaad :j grondwerken, evt. met instructie erbij. Dat ze in de bak netjes is maakt dan ook niet heel veel uit, als ze daarbuiten gewoon haar eigen ding doet

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:52

Ja wat Angela zegt grondwerk bij ons op de manege was er ook een paard met zo iets heel lief maar als een zadel in de buurt komt ging het mis maar de eigen aar is met het paard naar een grondwerk cursus gegaan en vind het nu heel leuk en het paard doet niks meer!

ls1983

Re: mijn haflinger sleurt me mee...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 17:31

zal idd het grondwerk weer oppakken en meer mee bezig gaan. wat doen jullie vaak tijdens het grondwerk voor oefeningen?

AmandaCupido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:24

met mijn haflinger had ik dit probleem ook....
wat ik nu elke keer doe... is waar ik ook heen loop hem constant stil te zetten en 3 passen achterwaarts te zetten.. doet hij dit braaf
dan beloon ik hem en loop ik weer verder...doet hij dit niet doen we het gewoon weer overnieuw...
loop ik nou naar de paddock of gewoon over het terrein... ik doe het gewoon overal
hoop dat je er wat aan hebt...