Is een ruiterbewijs verplicht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lauraennala

Is een ruiterbewijs verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 12:22

Hallo allemaal,

Ik krijg binnenkort mijn eigen paardje, en gisteren kwam mijn moeder ineens met een vraag wat betreft buiten rijden.
Hoe zit dat met de verzekering als ik aan het buitenrijden ben en ik rijd tegen een auto aan?
( denk aan geparkeerde auto en er zit door mij een grote schram op )
Gaat mijn WA verzekering dit betalen? Of moet ik eerst verplicht een ruiterbewijs hebben?
Of ben ik sowieso verplicht een ruiterbewijs te hebben om legaal over de straat te gaan?

Wie o wie kan mij helpen? :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:39

Schade die jij en/of je paard aanricht valt onder je AVP (WA) verzekering. Als je wel een ruiterbewijs hebt betaalt die pas uit als je eigen AVP niet voldoende dekking geeft.
Ruiterbewijs is verplicht op een paar plekken in Nederland, als je daar niet komt met je paard is het redelijk nutteloos.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 12:41

Waratje schreef:
Schade die jij en/of je paard aanricht valt onder je AVP (WA) verzekering. Als je wel een ruiterbewijs hebt betaalt die pas uit als je eigen AVP niet voldoende dekking geeft.
Ruiterbewijs is verplicht op een paar plekken in Nederland, als je daar niet komt met je paard is het redelijk nutteloos.

Okee! Want het viel me al op dat mensen die ik ken vrijwel allemaal geen ruiterbewijs hebben!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:03

kijk op site van de knhs daar staat heel veel info kwam ik gister ook achter! ook waar wat verplicht kwa ruiterbewijs, bij ons op stal heeft bijna iedereen hem, maar kwam erachter door verhalen hier dat de meerderheid hem niet had.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 13:10

Boompje1985 schreef:
kijk op site van de knhs daar staat heel veel info kwam ik gister ook achter! ook waar wat verplicht kwa ruiterbewijs, bij ons op stal heeft bijna iedereen hem, maar kwam erachter door verhalen hier dat de meerderheid hem niet had.

Ik heb even op de site gekeken maar daar stond ook dat het in delen van nederland verplicht is en dat je dan een verzekering hebt voor schade die je bij andere aanbrengt. Maar ik vraag me af waarom je het zou doen dan, als je WA verzekring het ook 'gewoon' betaalt. ( behalve dan dat het in sommige delen verplicht is )

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:05

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 15:50

LDRD schreef:
Hier staat alles in: Tanja @ [TAO] FAQ TAO

Maar het maakt dus niet uit of je dan een ruiterbewijs hebt of niet?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:40

Lauraennala schreef:
LDRD schreef:
Hier staat alles in: Tanja @ [TAO] FAQ TAO

Maar het maakt dus niet uit of je dan een ruiterbewijs hebt of niet?

Juist......

Het ruiterbewijs heeft geen enkele toegevoegde waarde, behalve als je de pech hebt bij een van die gebieden te wonen (en te willen rijden) waar het wel verplicht is.
Het is zo waardevol dat je op de site van de SRR bij de FAQ moet kijken welke gebieden het ruiterbewijs hanteren; het staat niet eens gewoon op de site vermeldt!!! Dat zegt genoeg, denk ik zo.......

Boompje1985

Re: Is een ruiterbewijs verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:59

nou ja geen toegevoegde waarde, je leert ook dingen van ziekte herkenning, verkeers regels en ga zo maar door het blijf voor mij een mistery waarom bij de een gemeente is het wel verplicht en de ander niet? doe het landelijk wel of niet!!!

Dennis_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:10

Het zal mij niets verbazen als ze deze in de toekomst landelijk gaan verplichten.
Zelf heb ik geen ruiterbewijs maar als de manege de mogelijkheid aanbied dan ben ik wel van plan deze te gaan halen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:20

Dennis_D schreef:
Het zal mij niets verbazen als ze deze in de toekomst landelijk gaan verplichten.
Zelf heb ik geen ruiterbewijs maar als de manege de mogelijkheid aanbied dan ben ik wel van plan deze te gaan halen.

Ehm, ik haalde mijn ruiterbewijs in '87.... Toen riepen ze ook al dat het binnen enkele jaren overal verplicht zou worden.......

Dennis_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:27

Ze roepen het inderdaad allang.
Daarom als de mogelijkheid daar is via de manege dan wil ik deze wel gaan halen.
Voor het geval het toch "ooit" verplicht gaat worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:30

Dennis_D schreef:
Ze roepen het inderdaad allang.
Daarom als de mogelijkheid daar is via de manege dan wil ik deze wel gaan halen.
Voor het geval het toch "ooit" verplicht gaat worden.

Joh, maak je niet druk. Het kan simpelweg nooit verplicht worden, omdat het juridisch niet dicht te timmeren valt!

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 21:52

Bedankt allemaal! :D

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 07:29

Bel wel even met je eigen WA verzekering om te vragen of ze schade aangebracht op een paard wel vergoeden en tot welk bedrag. Een klein aantal verzekeringen kan moeilijk doen, dus vraag dit even na :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:51

x_spekkie_x schreef:
Bel wel even met je eigen WA verzekering om te vragen of ze schade aangebracht op een paard wel vergoeden en tot welk bedrag. Een klein aantal verzekeringen kan moeilijk doen, dus vraag dit even na :)

En heb je de pech zo'n moeilijke verzekeraar te hebben, dan is dit een goede aanleiding om ze eruit te trappen.....