Transport / verkoop naar zweden, wie info/ ervaring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

diega

Transport / verkoop naar zweden, wie info/ ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 01:12

Wat moet er geregeld worden indien je een paard naar Zweden verkoopt.

Ga morgen wel even rondbellen, een dierenarts zal waarschijnlijk ook wel weten of er speciale douane eisen zijn oid, maar misschien heeft iemand hier evaring of goede tips.

Anoniem

Re: Transport / verkoop naar zweden, wie info/ ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 01:48

Ik heb een paard verkocht naar Tsjechië. De kopers (Nederlanders) hadden veel meer ervaring dan wij met het exporteren van paarden en hebben dus alles verder geregeld. Wat ik me ervan kan herinneren moest er een dierenarts langs komen voor een verklaring dat het paard gezond genoeg verklaard was om de grens over te gaan. Wat ik me ervan herinner doet/mag niet iedere dierenarts dit doen, onze eigen arts mocht dit wel dus we hebben haar destijds gewoon laten komen. Die verklaring was volgens mij het voornaamste.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 07:01

VWA even bellen, als het paard naar het buitenland gaat moet je een gezondheidsverklaring hebben (soort van exportpapieren). Ik heb toendertijd (had kopers uit finland) mijn eigen da het paard laten keuren.
Mijn da heeft het paard in het paspoort alle kenmerken van mijn paard getekend plus de zweelvratten. En een stempel met handtekening gezet. De keuring van de VWA stelde op zich niets meer voor deze man controleerde wat de da heeft gedaan de papieren ingevuld en een stempel gezet. De papieren van het paard zijn een paar dagen geldig. Mocht de koop/ transport niet door gaan even VWA bellen.
Oja ze willen wel graag weten hoelang het transport gaat duren, en waar je je paard een rustplaats (stal) kan aan bieden zodat het paard "normaal" kan rusten, eten enz.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:22

Potijk rijdt veel op Zweden, die kunnen ook de RVV keuring voor je regelen. Die keuring moet je niet zien als een veterinaire aankoopskeuring, maar puur een check of de papieren kloppen en of het paard fit voor transport is. Zij hebben vaste routes en vaste overnachtingsplaatsen voor de paarden die naar noord-Scandinavie rijden. Ze doen dat meerdere keren per week dus die chauffeurs zijn erg ervaren. De kosten wegen ook niet op tegen eigen transport. Dat laatste zou ik alleen overwegen als je in het zuiden moet zijn wat je in een goede 8 uur kunt bereizen.

Maak goede afspraken over wie wat betaalt - ik zou de koper het vervoer en bijkomende kosten laten betalen, zij willen immers per se een paard in het buitenland kopen. En check ook of dat werkelijk betaalt is voor het transport plaatsvind zodat je achteraf niet met gezeur en een dikke rekening blijft zitten. Het is gebruikelijk om een handgeld van ca 10% te vragen, ook om dit soort dingen af te kunnen vangen mocht de koper om welke reden dan ook toch afhaken.

Maak duidelijke afspraken over keuren en over wat je daarbij wel of niet acceptabel vindt. In Zweden is het redelijk gebruikelijk om je paard vrij vergaand te verzekeren en in Zweedse standaard verkoopcontracten zit dus opgenomen dat de koop ongedaan kan worden gemaakt als het paard niet opgenomen wordt door de verzekering. Het kan voorkomen dat er een positief aankoopadvies uit de keuring rolt maar dat de verzekering het paard vervolgens alsnog voor een deel wil uitsluiten. Maak daar dus duidelijke afspraken over. Ik zou zelf vastleggen dat het advies van de DA bindend is en dat de koop alleen bij een negatief aankoopadvies kan worden afgeblazen.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 09:45

Het gaat om de verkoop van een veulen.

Ik heb met de dame in kwestie al afgesproken dat zij de kosten voor keuren en het transport betaald, en moet nu gaan informeren wat dat allemaal ongeveer gaat kosten. Zo wil ze inschatten hoeveel kosten er nog bijkomen.
Daarna laat ik haar zelf een afspraak maken met dit transportbedrijf zodat zij de opdracht geeftster is voor dit transport en dus de rekening betaald. Ze komt wel naar Nederland wanneer het veulen gekeurd wordt, daarna willen wij het veulen afleveren bij het transport bedrijf, zij rekend het veulen af en het transportbedrijf is daarna "verantwoordelijk" dat het veulen bij haar komt.
Ze wil ook een volledige dierenarts keuring voor het veulen. (Foto's), misschien kunnen deze foto's eerst verstuurd worden naar haar verzekering, dus dat ze voor de reis weet of dit ok is bij haar verzekering.

Ik kom uit (als ik google op transportbedrijven) uit op Gellissen.
Maar nu ga ik ook even navragen bij Potijk, bedankt voor de tip @EM.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:00

Ik vraag me alleen af hoe nuttig het is om een veulen op de foto's te zetten. Veel kleine chipjes e.d. kunnen nog verdwijnen in het eerste levensjaar. Verder heb ik geen enkel verstand van export.

Orlandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:12

Wij hebben al diverse keren pony's geëxporteerd naar Zweden en zij zijn steeds via Potijk gegaan! Echt super geregeld, chauffeurs met veel ervaring, en ze houden je echt ook op de hoogte waar ze zijn.
Zou ze zeker even vragen! VWA keuring regelen zij ook voor je.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:23

En het transportbedrijf haalt het dier bij je thuis op ;)

diega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 09:52

Inderdaad, en regelen iemand die een gezondheidsverklaring mag afgeven etc.
Het is voor zo'n transportbedrijf dagelijkse kost en ze helpen je er goed mee, geven veel info.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:49

Wij halen vaak paarden uit Zweden of ze gaan erheen. Ook veulens. Potdijk is idd een goede.

Voor een groot paard zijn wij per keer gemiddeld 600 euro uit en dat is van adres naar adres incl vet-check

Cyrain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:07

Ik heb mijn paard vervoerd met GELISSEN paarden transport, van nederland naar spanje. Zij regelden alle papieren, dierenarts alles. Ik beveel ze echt aan. Lieve mensen ook.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 21:23

Het transport wordt geregeld door BBS paarden transporten. Deze mensen geven ook goed advies ed en hebben hun site in verschillende talen waaronder ook zweeds, dus dat is erg handig voor de zweedse klanten :D

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:32

Je hebt een verklaring nodig van een DA van het VWA, aanvraagformulier kun je zo downloaden via de website. Keuring moet binnen 48 uur voor vertrek plaatsvinden. Voor grote transportbedrijven gelden andere regels dan voor particulieren, zij zijn namelijk verplicht een logboek bij te houden en evt ergens te overnachten, voor particulieren geldt dit niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:46

Ik heb ook al een paar keer potijk gebruikt.
Ik heb zelf niets hoeven doen behalve een afspraak maken. Zij halen hem thuis op en regelen voor 75 euro de papieren. Het transport over ongeveer 700km kostte ongeveer 500 euro voor 1 paard of veulen.