Waarom deed hij dat ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cha_biske

Waarom deed hij dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 20:08

hey, oke hier is de situatie. ik was vandaag bij mijn vz pony en wou hem late wennen aan een paraplu ( hier had hij nl. schrik van). eerst legde ik gewoon de paraplu in de wei dat hij het rustig kon bekijken, dan liet ik hem er een paar keer langs lopen. dat ging allemaal goed. dus ik pak de paraplu op en wandelde wat rond in de wei, hij kijkt me zo echt aan van ' wat doe jij nu weer raar ' dan bleef ik gewoon wat staan in de wei. een beetje later komt hij naar me toe, wel een beetje voorzichtig 'want die paraplu moest eens willen aanvallen' :+ . en toen kwam ie gewoon met zijn hoofd er mee onder staan! hij had geen bang meer van dat ding ! Maar nu mijn vraag : toen begon ie opeens heel overdreven te kauwen, maar echt als je paard geeuwt zo wijt open maar dan zo kauwen. en hij hield zijn hoofd der ook schuin bij. dat had ik hem nog nooit zien doen. wel wat kauwen van onderdanigheid maar ZO overdreven! waarom deed ie dat ?

antje_vip

Re: Waarom deed hij dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:14

Je zegt het zelf al: onderdanigheid. Hij heeft zich 'overgegeven' aan de paraplu :P Hij ontspande. Om zo'n soort reden deed hij dat waarschijnlijk.

lovejoris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:18

@antje_vip ja, dat denk ik ook. ik kan geen andere reden bedenken :p

cha_biske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 20:44

ah, oke maar ik dacht dat het mss iets anders was omdat hij het zo overdreven deed :) zijn er nog mensen met een mening over waarom ? :o

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:17

dat kauwen is idd onderdanig heid. dit natuurlijkgedrag! als in een kudde een jong paard niet luistert houdt de leidende merrie hem net zo lan weg tot hij dit zelfde onderdanigheids gedrag vertoont

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:30

Lik-kauwen betekent dat ze iets aan het verwerken zijn. Dat doen ze inderdaad niet als ze nog iets eng vinden, pas als ze een beetje ontspannen. Daar is het gapen voor.

Lekker laten kauwen dus :)

cha_biske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 22:40

ah oke bedankt voor jullie reacties :D

jorienm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:43

Dat is dan een heel mooi teken!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:20

Verwerking. Geen onderdanigheid, maar eenvoudigweg verwerken van de spanning die er vooraf was en in de regel een goed teken.
Ik zie het hier steeds bij nieuwe dingen. Eerst onzekerheid of angst en als ze dan de tijd krijgen, overwinnen ze het geheel/begrijpen wat er wordt gevraagd etc en als de oefening dan klaar is en ze weer kunnen ontspannen beginnen ze uitgebreid te kauwen en geeuwen.

Soms gebeurt het ook wel eens halverweg een oefening, tijdens een rustmoment. Dan geef ik hen gewoon de tijd om het te verwerken, alvorens we weer verder gaan,.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:29

liljebo schreef:
Verwerking. Geen onderdanigheid, maar eenvoudigweg verwerken van de spanning die er vooraf was en in de regel een goed teken.
Ik zie het hier steeds bij nieuwe dingen. Eerst onzekerheid of angst en als ze dan de tijd krijgen, overwinnen ze het geheel/begrijpen wat er wordt gevraagd etc en als de oefening dan klaar is en ze weer kunnen ontspannen beginnen ze uitgebreid te kauwen en geeuwen.

Soms gebeurt het ook wel eens halverweg een oefening, tijdens een rustmoment. Dan geef ik hen gewoon de tijd om het te verwerken, alvorens we weer verder gaan,.

Amen!

cha_biske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 23:00

liljebo schreef:

wauw mooi uitgelegt en dankje !!! :D na hij dit deed was hij er ook niet meer bang voor! ik denk dat hij het begrepen heeft :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:11

Ik denk dat hij zich onderdanig stelde :D

LindseyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:16

ik heb op het horse event van de Two Lazy Seven Ranch geleerd dat kauwen betekent dat een paard de situatie opslaat en dus iets leert.
over onderdanigheid heb ik nooit iets gehoord. maar goed, het paard verwerkt de situatie dus, en zal zich door de positieve ervaring die hij verwerkt heeft volgende keer sneller aan de situatie overgeven, dus er valt iets voor te zeggen...

omgekeerd werd het daar trouwens ook toegepast: als een paard een verkeerde reactie geeft op wat jij vraagt moet je hem in beweging houden, zodat hij niet kan kauwen en de ervaring niet kan gaan verwerken en dus geen verkeerde gewoonte leert.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:31

Kauwen en lippen liggen is nadenken en verwerken. Het kauwen/mond open en dicht doen wat veulens doen is onderdanigheid.

dewittehemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:18

luchtkauwen doen veulens heel vaak, ga maar eens kijken, heeft te maken met spanningen, is trouwens niet erg maar hoort bij het opgroeien.
Later wordt dit tandenknarsen...

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:23

nou.... het is gewoon verwerken hoor!
ik ben nu mn paardje aan het doorrijden (met proffesionele hulp. voordat ik heel bokt over me heen krijg :) ) en die kauwt ook heel vaak als ik erop zit. het is eigenlijk een menpaardje, dus als ik beenhulpen geef kauwt ie ;)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:46

Wat jij omschrijft klinkt als veulenbekken. Dat kan een volwassen paard laten zien als hij zich onzeker voelt over de situatie. Veulens redden zich vaak met dit gedrag uit gespannen situaties: kijk, ik ben een lief klein veulentje, mij moet je niet hebben. Meestal ontlopen ze zo een aframmeling van een volwassende. Nogmaals: volwassen paarden die laag in rangorde zijn maken graag gebruik van deze tactiek

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 07:59

cha_biske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 11:11

dewittehemel schreef:
luchtkauwen doen veulens heel vaak, ga maar eens kijken, heeft te maken met spanningen, is trouwens niet erg maar hoort bij het opgroeien.
Later wordt dit tandenknarsen...

even voor de duidelijkheid het is geen veulen :j

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:12

Volgens mij had ik al uitgelegd dat je dit veulengedrag ook bij volwassen paarden kunt zien die onzeker zijn...

cha_biske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 11:13

liljebo schreef:
Dat is niet hetzelfde als het geeuwen en kauwen wat ze bij verwerking doen.
Het veulenbekkentrekken is ook een soort kauwen, maar vanuit een ander perspectief met een andere houding

Gapen bij verwerking
http://www.youtube.com/watch?v=uAM7T01VMBQ

Veulengedrag om aan te geven dat ze geen kwaad in zin hebben (veulenbekken)
http://www.youtube.com/watch?v=1h8L4P3O ... re=related

bedankt het zag er uit zoals op het eerste filmpje dus verwerken denk ik dat is toch de mening die hier overheerst denk ik.
bedankt voor iedereen zijn reactie :)

cha_biske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 11:13

dianaw33 schreef:
Volgens mij had ik al uitgelegd dat je dit veulengedrag ook bij volwassen paarden kunt zien die onzeker zijn...

ow sorry over gelezen :o maar het zag eruit zaols eerste filmpje niet het veulen bekken :)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:19

Dat is dus idd gewoon afreageren van spanning, het was blijkbaar erg eng

cha_biske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 11:23

dianaw33 schreef:
Dat is dus idd gewoon afreageren van spanning, het was blijkbaar erg eng

ja hij vond het een heel eng ding :') maar nu heeft ie er geen bang meer van *\o/*