paard springt bak uit, 2 verliespunten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miepie77

paard springt bak uit, 2 verliespunten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 15:33

een tijdje geleden was ik met een kennis mee op wedstrijd M1 en halverwege de 2de proef sprong, was meer stapte, het paard net buiten de hekjes en weer terug, ging dus niet aan de kletter.
Mn kennis maakte een ophouding en eigenlijk heel braaf ging het paard mee naar buiten en zo ook weer terug als je even geknipperd had was het je niet eens opgevallen.
Ze werd uitgebeld door de jury en dus uitgesloten wegens 4 benen buiten de ring, waar we nog erg om gelachen hebben, want hadden er ook 3 kunnen zijn :p maar goed, jammer van het proefje maar niets aan te doen.
Nu krijgt ze ineens bericht van de kNHS dat ze 2 verliespunten heeft gekregen voor deze actie, is dit niet wat veel, ik heb wel eens eerder iemand met paard en al de ring uit zien gaan en die moest alleen de proef stoppen en hoorde er nooit meer wat van.
waarom verliespunten en nogwel 2 ook? weet iemand dat? is dit standaard of hangt dit ook wel een beetje af van het jurylid wat dit beoordeeld?
ze had 9 punten in de m1 dus staat nu ineens weer op 7 wat erg balen is natuurlijk

Dianneb

Re: paard springt bak uit, 2 verliespunten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:43

als je paard de baan uit spring en/of rent dat ben je uitgesloten, en als je uitgesloten bent heb je automatisch 2 verliespunten...
wel sneu je kon er uiteindelijk niets aan doen, maarja sommige jury's... :?

AxS136

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:44

Tja, ik hoor het wel vaker. En soms mogen mensen van de jury weer helemaal overnieuw beginnen nadat het paard op de kletter was gegaan.
Denk dat het voor een groot deel aan de jury ligt.

Ben op wedstrijd 2 keer afgestapt, beide keren omdat het paard gestruikeld was.(ze vind niets aan wedstrijden dus begint ze inte sukkelen op een gegeven moment)
1 keer toen er niets was weer opgestapt en veder gereden. Niets van gehoort.
Andere keer paard bloeden, en ben toen nadat me vader het paard vasthad gezegt dat ik zo niet veder rij.
Ook 2 min punten...

Denk dat het aan de jury ligt of ze het door de vingers zien.

Belle_Siem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:46

Ik heb even het wedstrijdreglement dressuur erbij gepakt. Was dit een geheel gesloten ring? Dan klopt het. Dan volgt uitsluiting en 2 verliespunten. Wel een beetje flauw van de jury. 2 strafpunten op het totaal puntenaantal is dan meer in proportie vind ik.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 15:52

Belle_Siem schreef:
Ik heb even het wedstrijdreglement dressuur erbij gepakt. Was dit een geheel gesloten ring? Dan klopt het. Dan volgt uitsluiting en 2 verliespunten. Wel een beetje flauw van de jury. 2 strafpunten op het totaal puntenaantal is dan meer in proportie vind ik.

nee ring was niet gesloten, A stond iets terug zodat je zelf binnen kon rijden, net voorbij de opening gebeurde dit

jury was zowiezo niet heel scheutig, van die groep 25 starts had er maar 1 een winstpunt en dat was een professionele ruiter die maar 180 punten kreeg, denk dat ze idd pech heeft gehad met dit jurylid

Telstar2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:57

Belle_Siem schreef:

Dit is dan altijd jammer, dat je als jury de stempel 'flauw' krijgt als je de reglementen volgt. De reglementen zeggen dat als het paard met 4 benen buiten de ring is geweest je de combinatie uit moet sluiten. Echter wordt er wel aangeleerd, bij twijfel in het voordeel beslissen, dus twijfel je als jury of het 3 of 4 benen waren, door laten rijden en niet uitsluiten. Gebeurt het in een niet gesloten ring (je rijdt bijvoorbeeld achter een bordje langs, dan is het -2.
Die 2 verliespunten is geen keuze van de jury, de beoordeling voor het gebeueren doet daar niets aan, uitsluiting is 2 verliespunten, zo door het KNHS bepaald.

Telstar2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:59

Miepie77 schreef:
Belle_Siem schreef:

nee ring was niet gesloten, A stond iets terug zodat je zelf binnen kon rijden, net voorbij de opening gebeurde dit

Alleen bij de A open en verder dicht geldt (helaas) ook als gesloten ring, staat letterlijk in de reglementen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 15:59

oh, oke dat wist ik niet

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:02

Telstar2000 schreef:
Die 2 verliespunten is geen keuze van de jury, de beoordeling voor het gebeueren doet daar niets aan, uitsluiting is 2 verliespunten, zo door het KNHS bepaald.

Dan is het correct van de jury en misschien een beetje flauw van de knhs. Misschien moet een jurylid deze situatie zelf kunnen beoordelen en passend straffen. Maar ook een jurylid kan soepel met de regels om gaan. Ik krijg ook niet bij iedere agent een boete als ik over de stoep fiets. Dat heeft niks te maken met flauw zijn, maar meer met mazzel hebben wanneer het wel wordt goedgekeurd.

Telstar2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:38

Daar ben ik het mee eens. Je hebt mazzel als een jury het door de vingers ziet (en er dus problemen mee kan krijgen als er iemand protest indient, die kant zit er namelijk ook nog aan), bedankje bijna op zn plaats :P . En als je wel uitgesloten wordt is het correct, conform reglementen.
Neemt niet weg dat die 2 verliespunten wel heel zuur zijn en dat ik er zelf ook ziek van zou zijn :+

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:20

shirleyp schreef:
Dan is het correct van de jury en misschien een beetje flauw van de knhs.

Waarom is het flauw van de KNHS? Het staat immers zo in het reglement.
Maar ik snap best dat het zuur is als zoiets je twee verliespunten oplevert.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:12

Dit is een reglementsvraag. Je kunt zelf opzoeken in de reglementen van www.knhs.nl waarvoor en hoeveel verliespunten je krijgt. Daarom hier een slotje.