Paard rent dwars door alles en iedereen heen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

muppetmayo

Paard rent dwars door alles en iedereen heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 13:08

Sinds enkele weken speelt er een probleem op stal af, en ik weet inmiddels niet meer hoe ik het op moet lossen.
Mijn haflinger heeft 0,0 respect voor mijn stalgenoten. Rent dwars door ze heen, rukt zich los, rent weg en laat zich niet vangen.
Biks rammelen zorgt ervoor dat hij wel komt, maar sleurt ze gewoon mee met halster en al.
Dit doet hij als ze hem bijvoorbeeld op het land willen zetten, maar ook als ze hun paard eruit willen halen.
Hij loopt dan mee naar het hek om eruit te gaan, drukt zich door het hek en laat zich niet meer vangen. Terwijl hij echt niet op stal wil staan (ja een half uurtje maar daarna is het wel weer mooi, maar wil hij ook weer niet door de blubber het land in).
Probleem met het land op zetten is dat de 1e paar meter erg nat is, modder. Hij draait zich dan om en rent weg van het land.
Je moet echt door dat stuk, je kan niet anders op het land komen.
Iedereen is inmiddels "bang" voor hem en zijn streken.

Vervelend is dat hij het bij mij dus niet doet. Wel beetje tutten omdat hij geen natte voeten wil, maar uiteindelijk gaat hij toch wel. Gaat hij niet, longeerzweepje mee, en alleen achter zn kont houden is voldoende.
Ook andere paarden kan ik zonder probleem in/uit het land halen.
Hij heeft dus voor mij wel respect.

Is er een manier waarop ik kan zorgen dat hij wel respect heeft voor mijn stalgenootjes? Want ik ben heel bang dat hij anders eenzame opsluiting krijgt, omdat ze hem niet meer in het land willen hebben.

Angela

Re: Paard rent dwars door alles en iedereen heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:27

En hoe gaat het als een stalgenoot hem in de hand heeft, en jij op enkele meters afstand aanwijzingen geeft?

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 15:39

Dan doet ie dus niks (tot nu toe)
heb helaas nog niet met die personen kunnen oefenen, maar dat was met andere vriendinnen. als ik erbij ben kan ik m aan een kind meegeven zo braaf, dat is dus t probleem..
zal eens met de meiden van stal gaan oefenen, misschien helpt t.

Ben gewoon enorm bang dat er ongelukken gebeuren, of dat die draak het toch bij mij ook gaat proberen. Hij heeft t namelijk toen ik m kocht ook geprobeerd, maar ben niet bang van m dus dat was snel afgelopen (nadat ik wel even het hele terrein van de opfok achter m aan gevlogen ben toen :+ )

lampinaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:22

Ik vraag me nog steeds af wie er precies verantwoordelijk is , als een andere een hard geluid maakt en mijn paar ellende aanricht daarna.

KusNiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:39

Is t een hengst???

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:41

KusNiek schreef:
Is t een hengst???

8)7 :x
Lekker boeiend.

Vraag me af hoe die anderen je paard dan aanpakken, dat kan er ook mee te maken hebben.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:45

Wat voor hek is het ?

Heb hier ook een paar plakkers in de wei, maar het hek is een lintje met stroom, dus zo lang je je eigen paard aan de hand goed kan draaien, is het hek alweer dicht zonder dat er een ander paard doorheen kan. Of hij moet door stroomdraad gaan. :D

Kunnen je stalgenoten ook hun paarden niet uit de wei halen als ze met zijn tweeën zijn? jaagt eentje hem weg, ander pakt paarden. Zelfde met in de wei zetten. eentje met longeerzweep de achter, ander houdt hem vast.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 09:18

KusNiek het is geen hengst, doet er ook niet toe denk ik...

MelanieB ze zijn volgens mij nogal overdonderd door hem, en enigszins bang voor hem nu. Speelt natuurlijk ookwel mee. T is gewoon een dominante clown.
Het is voor hem gewoon een spelletje, maar voor mijn stalgenoten erg vervelend en ben ontzettend bang dat er ongelukken gebeuren. Zowel met hem als met stalgenoten. Hij hoeft zich maar verkeerd door t hek te drukken en zich open te halen, of een stalgenootje ondersteboven te lopen en de ellende is compleet, zit ik niet op te wachten..

Skygirl het is een zwaar ijzeren hek wat niet heel soepel draait.. En hij is zeer behendig, hij duwt zich ertussen voordat je t hek dicht kunt doen.
Vaak zijn de stalgenoten alleen. Heb ookal geopperd een longeerzweep mee te nemen inderdaad.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:27

maak een sluis in de wei, een extra stukje voor de in/uit gang wat je afzet, zo heb je nog een beetje meer speling en kan hij er niet zomaar tussen door eruit floepen! dit lost het probleem met je stal genoten niet op zij zullen toch wat sterken in hun schoenen moeten gaan staan met behulp van jou en dit gebeurt niet over een nacht veel oefenen met je maatjes is hier wel belangrijk! Bedenk dat je bijde partijen helpt je paard krijgt meer respect voor andere en je stalmaatjes leren omgaan met een uitdaging!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:30

Hoi muppetmayo! Ik heb hetzelfde gehad met Ankie een tijdje terug. Eigenlijk al vanaf dat ze 2 was. Ik had zelf geen problemen met buiten en binnenzetten, maar vanaf een bepaald moment had ineens iedereen problemen met Ankie (lostrekken, en ook een keer lostrekken en achteruit schoppen, terwijl ze mij in dik 4 jaar tijd nog nooit geschopt heeft of zelfs maar een been naar me op heeft getild, kan zo onder haar door kruipen als ik wil). Toen ik ging verhuizen, had ik hetzelfde (oa iemand die met ankie aan het modderskien is geslagen, waarna zij met haar mobiel in de modder is geeindigd...oeps). Ik weet niet zo goed waarom ze dat alleen bij anderen deed want zo streng ben ik niet voor haar. Maar weet wel dat als ze 1 keer hebben aangeleerd dat ze zoiets kunnen doen bij anderen dat het moeilijk is ze weer af te leren.

Ankie gaat binnenkort naar een stal waar anderen haar steeds binnen en buiten zetten. Zal de staleigenaren wel ff uitleggen dat ze voor Ankie uit moeten blijven lopen als ze aan het touw meeloopt: zodra ankie ook maar 10 centimeter voor je loopt zal ze haar kans grijpen :D Misschien is het nu helemaal geen probleem meer, we zullen zien! Het hangt ook af van de mensen die haar binnen en buiten zetten natuurlijk.

Heb je al eens overwogen om je stalgenoten hem met een hengstenketting binnen en buiten te laten zetten? Heb het zelf wel overwogen, maar weet nog niet of dat nou een goed plan is.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 15:21

Boompje1985 helaas is een sluis niet mogelijk om te maken.

Hinke "fijn" om te horen dat ik niet de enige ben.
Hengstenketting hangt al aan het halster, durf alleen niet te zeggen of ze deze nu wel of niet gebruiken. Ik zal het eens navragen, misschien helpt dit ook weer een beetje..

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:03

;) Nou ja fijn.. heb niet echt nuttige tips voor je! Heb het zelf ook niet op kunnen lossen. Probleem is dat je niet weet hoe anderen met je paard om gaan als je er niet bent, en het dus ook lastig is om te zien wat er mis gaat.

Waarom ze het bij mij niet deed bij het binnen en buitenzetten, en bij anderen wel had er mss ook mee te maken dat ik Ankie altijd voor was; als je weet wat je paard uit kan vreten (langs je door het hek stormen, zich los trekken of je meesleuren) kan je je paard voor blijven (door hem van het hek weg te jagen, en er voor zorgen dat je paard altijd met zn neus achter je blijft lopen).

Hoe vaak doet daims zoiets?

Okielove75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:03

Je kan het misschien vaak oefenen, dat jij er in de buurt staat enzo. Misschien krijgt hij zo meer vertrouwen en meer respect voor je stalgenootjes. Ik ken het probleem niet echt. Die van mij volgt echt iedereen... Heel handig soms, maar ook wel irritant als je een ander paardje er uit wil halen :o

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:00

Lastig gezien hij het bij meerdere stalgenootjes doet. Is het niet mogelijk hem wat meer "vastigheid" te geven?

eline902

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 00:43

een tip voor in het land zetten : Neem een wortel in je hand zo dat hij ziet dat je hem hebt , loop het land in , druk zijn achterhand naar buiten zodat hij met zijn hoofd tegenover jou staat (omkeren dus)doe het hek dicht en geef de wortel , een beetje oefenen en in een mum van tijd keert hij zich zo naar je toe ;)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:48

Lastig probleem. Haflingers zijn vaak brutaal en kunnen erg lomp zijn.
Dit is duidelijk een brutaliteitsprobleem. Hij weet dat hij zulke kunsten bij jou niet kan flikken, maar doet het bij een ander wel.
Als het mogelijk is zou ik je pony alleen buiten laten zetten door iemand die overwicht op hem heeft/kan hebben. Iemand die hem de baas is, ipv andersom....

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 13:39

Eline het probleem is niet wegrennen of niet omdraaien. Het probleem is het geen natte voeten willen krijgen :+ Het eerste stukje is vrij nat, en dan wil hij geen natte voeten krijgen. Als hij door dit stukje heen is, blijft hij braaf staan om het halster los te doen.

Jessix helaas is dit niet mogelijk. Alle stalgenoten komen op een eigen tijd, en willen hun paardje gewoon uit het land halen wanneer het hun uitkomt (en volledig normaal). Dus kan hem hier helaas niet meer vastigheid in bieden.

Hinke hij heeft het nu een paar dagen gedaan. Het stomme is dat hij het soms ineens besluit te doen, en dan weer niet. Het is echt een moment opname, zo van nu zet ik mijn pret pet op :+

Nadita helaas wordt dat erg lastig, omdat het ook is als mensen hun paard uit het land willen halen.

Heb trouwens besloten dat ik van het weekend met stalgenootjes ga oefenen. Heb ook een longeerzweep bij het hek gezet, zodat ze hem weg kunnen jagen (alles voor de veiligheid).
Tevens ga ik een briefje ophangen dat ze hem alleen met een halster + eventueel ketting onder de kin langs in/uit het land mogen halen, en niet met alleen een touwtje om de nek. Dit deden zij blijkbaar ook enkele keren, en hij ziet dit als spelletje (kijk persoontje, ik ben sterker, whieeeeeeeej! :+ )
Hoop dat het op die manier toch meer opgelost wordt, want ik wil gewoon geen ongelukken.

Iedereen enorm bedankt voor het meedenken!

goldyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:46

herkenbaar...
mijn verzorgpony deed dit altijd, nu niet meer.
en triomfantelijk lopen, maar vervolgens niet terug willen komen O:)
dus heb heel wat minuutjes lopend door de blub doorgebracht. :+

je kan het touwtje onder de kin door doen, of over de neus.
of met het touwtje voor de neus rondjes draaien, zodra ze voorbij je gaan krijgen ze een tik, de meeste pony's proberen het dan niet meer. al zitten er wel clowns tussen :o

idd met z'n tweeën is het handigst, de 1 houd het hek open, de ander leid de pony er doorheen.
en meteen de pony omdraaien, zodat hij geen kans heeft om ervandoor te gaan.
of achteruit het weiland in.
suc6! ;)