trailerrijbewijs of klein vrachtwagenrijbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sanne1221

trailerrijbewijs of klein vrachtwagenrijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 11:39

Binnenkort wil ik gaan starten. Ik heb geen auto/ trailer/ vrachtwagen, maar die zou ik wel kunnen huren.
Wat is handiger/goedkoper om te halen? Wie heeft ervaring hiermee? Advies is meer dan welkom!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:09

Trailerrijbewijs heb je vanaf ongeveer 400 euro (dagcursus).
Vrachtwagenrijbewijs kost je zo'n 2500 euro...Dus ;)

_Reneee

Re: trailerrijbewijs of klein vrachtwagenrijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:12

Je kunt ook een vrachtwagentje rijden met alleen een b rijbewijs :) sommige trailers trouwens ook...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:27

Eddy_Rocks schreef:
Je kunt ook een vrachtwagentje rijden met alleen een b rijbewijs :) sommige trailers trouwens ook...

Dan krijg je van die vrachtwagentjes waar je met pijn en moeite één paard in mag vervoeren en dat paard kan dan nog maar beter niet te groot zijn...Dat kan ook inderdaad, als je niet van plan bent zelf een trailer oid te kopen en echt maar een niet te groot paard hebt is het zelfs een prima oplossing. Maar TS vroeg specifiek om vrachtwagenrijbewijs dus daar was ook mijn antwoord op gebaseerd...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:15

Als je wil huren zou ik eerst kijken wat er bij jou in de regio te huur is. Als je voor een vrachtwagentje ver moet reizen, lijkt dat me geen handige keuze. En volgens mij zijn er niet heel veel bedrijven waar je een C-rijbewijs wagen kunt huren.
Dus als je puur praktisch kijkt op je huidige situatie zou ik zeggen doe maar E-rijbewijs, trailers en busjes zijn meestal in je eigen regio wel te huur en meestal ook voor heel redelijke prijzen. Ook de kosten voor het halen van dat rijbewijs liggen duidelijk lager dan dat van het C-rijbewijs.
C-rijbewijs is vooral handig als je een eigen wagen wil kopen en regelmatig gebruiken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:30

Ik ga helemaal met Waratje mee. Ga voor een trailerrijbewijs, dat is vele malen praktischer. Als je met 1 paard op pad wilt, kun je ook zoeken naar een anderhalf paardstrailer dat met B rijbewijs getrokken mag worden in combinatie met de huurauto. Dan heb je helemaal geen extra rijbewijs nodig (al zou ik wel wat lessen nemen om het trailerrijden onder de knie te krijgen..)

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:34

Ik zou voor het trailerrijbewijs gaan.
En stel je wilt bijvoorbeeld 4 paarden vervoeren, dan kan je altijd nog een vrachtwagentje nemen die een trailer erachter kan trekken. Daar heb je er genoeg van, zoals van Anemone of Roelofs.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:53

Hmmm, tweepaardstrailer achter zo'n B-rijbewijs ding klinkt wel leuk, maar dan moet je je route wel helemaal heuvelaf plannen. :P
Als je een keer met 4 paarden op stap wil gaan kun je beter een vrachtwagen met chauffeur huren. Dat is een stuk relaxter :D

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:56

Ja met zo'n oud dingetje moet je inderdaad een route heuvelaf hebben, maar die nieuwere dingen kunnen dat trekken.