rijden op de ginkelse heide in Ede

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

skippy94

rijden op de ginkelse heide in Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 08:36

Hoi,

Ik wil binnenkort in Ede op de Hei gaan rijden, maar weet niet zo goed waar de betere paden zijn.
Is het het beste om te parkeren bij rest. juffrouw Tok of is het beter aan de overkant bij de schaapskooi?
Staan er ruiterroutes aangegeven die je makkelijk kan volgen of heb je een kaart nodig?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:26

Een kaart kan handig zijn, maar op zich liggen er in de regio diverse uitgezette routes die je kunt volgen. De routes hebben paaltjes met witte kopjes en nummers erop, gewoon nummers volgen en je komt weer uit waar je gestart bent.
Het maakt niet veel uit aan welke kant van de weg je parkeert, aan beide zijden liggen routes. Zou wel parkeren aan de kant waar je ook wil gaan rijden, beetje zinloos om met een paard over te steken als het niet nodig is.
Voordeel van Juffrouw Tok is dat je na afloop van je rit de paarden daar ook in een overdekte stand kunt zetten.
Als je hier nog niet eerder hebt gereden maakt het niet veel uit of je de ene of de andere kant van de N224 kiest, het is allebei mooi rijgebied. ;)

skippy94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 16:21

Bedankt voor de tip!
Dan denk ik dat we maar voor de kant van juffrouw tok gaan, volgens mij is het met mooi weer aan de kant van de schaapskooi ook veel drukker met wandelaars en vliegers e.d.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:29

Klopt :D

WiskyBokjes

Re: rijden op de ginkelse heide in Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:07

Wij zetten 'm altijd net iets verder dan Juffrouw Tok. Dus de zijweg daarna en dan parkeren we gewoon tussen de bomen. Vanuit daar kan je zo de hei op rijden (begin van een brede lange zandweg met fietspad er langs). Heerlijk om daar te rijden trouwens!

jemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:37

Als je in Ede wilt rijden kan je tegenover Steakhouse Amadeus (driesprong) het bos in en na 100 m rechts parkeren. Dan verder het bos in en nadat je op de hei gekomen bent na 100 m links het ruiterpad op. Dan begint na ongeveer 500 m een ruiterroute. Als je meer tips wil hoor ik het wel, er zijn heel veel mooie stukken, ook met grote kans om wild te zien.
Have fun.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:42

De kant van Juffrouw Tok is de Edese Hei en de kant van de schaapskooi is de Ginkelse Hei :+
Beide zijn ontzettend mooi en genoeg ruiterpaden. Paden zijn duidelijk aangegeven, maar dat zie je ter plaatse wel.

Veel plezier :D

skippy94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 19:19

Bedankt voor alle tips! Heb hier echt wat aan!
Keuze genoeg dus om de trailer kwijt te kunnen.

Het wordt weer prachtig weer dit weekend dus dan gaan we de edese hei verkennen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:25

Als je op zondag komt, komen we elkaar misschien tegen ;) (onze paarden staan vlakbij de Driesprong)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:51

Wij parkeren meestal bij het hondenlosloopgebied tegenover Pannenkoekhuis de Langenberg (omdat we de hond altijd meenemen en die kan dan het eerste stuk los mee) of we nemen de zijweg bij het natuurcentrum dan gelijk linksaf het parkeerhaventje op vanuit de richting Ede is dat net voor juffrouw Tok. Kaart heb je echt niet nodig, het zijn brede rechte paden en je kan prima zien welke kant je weer op moet om terug te komen. Helaas moet ik werken zondag, maar vorige week heb ik er nog heerlijk gereden.

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:54

De ruiterpaden zijn makkelijk te vinden, maar als ik jou was, zou ik ook, net voor Juf Tok parkeren, je hebt meer ruimte, minder druk dan op t parkeer terrein van Juf Tok.
En bij de schaapskooi is het altijd erg druk met vliegers en honden enz. (is eigenlijk geen losloop gebied, maar wij laten ze toch eigenlijk altijd los :$)

skippy94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 22:27

Nogmaals bedankt voor alle tips!
Wij gaan morgen, zaterdag middag, en komen vanaf Ede over de N224.
Begrijp ik het goed dat we dan het beste net VOOR juffrouw tok beter kunnen parkeren, en is deze afslag makkelijk te herkennen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:36

skippy94 schreef:
Nogmaals bedankt voor alle tips!
Wij gaan morgen, zaterdag middag, en komen vanaf Ede over de N224.
Begrijp ik het goed dat we dan het beste net VOOR juffrouw tok beter kunnen parkeren, en is deze afslag makkelijk te herkennen?

Net voor Juffrouw Tok is niet heel gemakkelijk te herkennen en de N224 is best druk, als je rustig wil parkeren kun je beter vanaf de N224 bij Ede zelf de weg naar Otterlo/Hoenderloo/Apeldoorn (N304) opdraaien en bij de tweede rotonde rechtsaf slaan. Genoeg parkeerplek en je hoeft alleen maar het hek door om bij de hei te komen. Dit is ook de parkeerplaats die @jemmen bedoelde. Als je dan een route oppikt die linksaf gaat heb je ook minder last van wandelaars en fietsers ;)

skippy94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 12:15

Super bedankt voor de tip!
Gaan we straks doen!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 14:07

Zo druk is die weg toch ook niet? Wij parkeren daar altijd vanuit de richting Ede en hebben nog nooit moeite gehad om de weg over te komen, en is er altijd ruim voldoende parkeergelegeheid. Ook vind ik dat het met de drukte van wandelaars en fietsers best mee valt, het fietspad ligt vrij van het brede ruiterpad en de meeste wandelaars lopen niet op de brede paden waar je met je paard mag komen.

Maar goed, die andere parkeerplaats is idd ook een goede optie alleen vind ik zelf dat lange rechte pad wat je af moet rijden voor je op de hei komt best wel saai, en je moet er op de terug weg nog een keer langs. Als je langs de N 224 parkeert kun je gelijk de hei op.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:13

En? Lekker gereden? Het was in ieder geval prachtig weer om over de hei te rijden :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:33

Nou...ik baal ook wel dat ik moet werken gister en vandaag en niet lekker op de hei kan rijden nu. Ben ook wel benieuwd of je lekker gereden hebt.

skippy94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 20:38

Hoi,
Was echt super leuk!
We hebben tegenover Amadeus geparkeerd en natuurlijk gingen wij toen door het verkeerde hek. (er bleken 2 hekken te zijn waar je doorheen kon)
Maar uiteindelijk waren we maar omgedraaid en toen zijn we door dat andere hek gegaan en toen zaten we goed!
Aan het eind van dat lange pad, zijn we rechtsom het ruiterpad opgegaan en de ruiterroute gevolgd en wat een heerlijke paden zeg, super! We gingen helemaal los ha..ha!

We vonden het zo leuk dat we vandaag weer zijn gegaan, maar nu bij de schaapskooi, want mijn vriend ging mee om foto's te maken en dat was voor hem daar handiger.

Hier volgens een paar foto's en kun je zien dat we veel plezier hadden!
(ik zit op het bruine paard en mijn stalgenootje op een fries.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FHDF6ABF.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VQVJCWKS.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-E3WKGHUR.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-DS7BDQJT.jpg

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:05

Leuk om te horen dat jullie zo hebben genoten, foto's zijn ook fraaie actie foto's +:)+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:44

Moet een keer met jullie mee geloof ik, zo hard gaat die van ons nooit! Je kan idd lekker gaan op die brede paden en zo te zien hebben jullie er echt plezier in gehad.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:56

Voor een flinke galop ga ik meestal alleen, de meeste anderen willen niet zo hard en mijn merrie wil harder...... ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:15

Geloof dat die van ons dat niet zo nodig vindt, hij wil altijd goed kunnen inspecteren of er geen tijgers in de bosjes zitten en dat kan niet als je er in volle vaart aan voorbij komt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:22

Maar als je in volle vaart voorbij komt maakt het toch ook niet meer uit of er een tijger zit of niet? :)*

skippy94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 20:28

Ha. ha dank voor de reakties!
Zaterdag ging ze niet voluit, ze trok niet aan zeg maar, bleef echt onder me, alsof ze niet durfde.
Maar zondag wel, dit was voor ons echt de eerste keer dat we voluit gegaan zijn en was heerlijk.
Ik durfde eerlijk gezegd ook nooit, maar ze geeft een vertrouwd gevoel en de paden zorgen ervoor dat ik ook meer lef had, hi.hi!
Zodra ik wilde stoppen, kwam ze ook gelijk terug, werd helemaal niet sterk, echt heel fijn!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:42

Dat is het fijne van die brede paden en je kan gewoon ver kijken het is dus heel safe.

Waratje: mijn /3 is :o? die snapt dat niet.