Bokken!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjoleins01

Bokken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 20:10

Misschien dat jullie me tips kunnen geven hoe ik mijn paard kan straffen / iets af kan leren.

Mijn ontzettende lieve paard in de omgang en met rijden gaat als ze in de wei is gigantisch bokken en rennen.. Op zich vind ik het heerlijk dat het beestje zich lekker laat gaan, maar ze bokt naar mij toe! En dat vind ik niet zo fijn. Mijn moeder moet namelijk mijn paard ook wel eens in de wei doen, maar ook zij wordt er een beetje bang van.
Het bokken doet ze soms ook aan de longeerlijn (zoals vanavond).. Maar dan ook lekker met haar bibs naar me toe...

Iemand tips??

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:08

Ik heb altijd de vaste gewoonte als ik een paard in de wei zet, dat ik ze mee neem aan een halster met touw.
Bij het hek van de wei stoppen, en rustig samen de wei in lopen.
In de wei weer omkeren naar de uitgang toe. En dan pas losmaken.
Een paard/ pony moet zich dan eerst weer omkeren en dat geeft jouw of je moeder tijd om al de wei
uit te lopen en het hek oid dicht te doen. En geen achterbenen in je buurt te hebben.

Bij het longeren zorg ik er voor dat de longeerzweep de achterhand begrenst. Zodat die niet naar binnen komt.
Heb ook eigenlijk verder geen ervaring met paarden die dan zo gericht bokken.
Maar in het ergste geval gebruik zou ik wel de longeerzweep gebruiken om mijn ruimte te bewaken.
In eerste instantie door te dreigen, en anders aan te tikken.
Daarbij de hand waarin de longeerlijn zit te gebruiken om het hoofd juist mijn richting op te trekken.

liannee001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:12

simpel gezegd lekker respectloos...
Ik had een shetlander die dat deed, sjah daar was ik niet bang voor. die kan mij toch niet raken.
Maar met een groter dier...

Sjah, ik kan alleen maar zeggen.. Doorlopen, absoluut niet twijfelen en even zweep mee het land in. Mochten ze toch te dicht bij komen.. kun je als het ware op een veilige afstand even flink terug tikken.

Mocht dat het plan van de pony zijn, dan gaat hij ongetwijfeld nadenken voordat hij het weer doet.

Als je dat niet wilt.. breng hem dan niet in de verleiding en neem iets te rammelen mee het land in.
Elke slimme pony weet; ETEN! en zal dan echt niet met de kont op je af komen lopen.

aan de longeerlijn... Hetzelfde, respectloos. vooral zorgen dat hij snel verder gaat..! Het is echt uit den boze dat ze dat bokken richting jou doen.. Ze hebben om je te denken. Jij bent de baas!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:17

Sorry hoor maar wat heeft dit nou weer met respectloos te maken....paard is gewoon vrolijk, niks mis mee. Als hij je had willen raken, had ie dat allang gedaan.

In de wei: Eerst omdraaien, dan pas loslaten en eventueel even een snoepje geven zodat hij net iets langer rustig blijft staan en jij de kans hebt om terug te stappen terwijl hij kauwt.
Aan de longe: Paard kan alleen maar met de kont naar jou toe bokken als je hem aan de voorkant van je af laat lopen...is gewoon slecht longeren. Hoofd meer naar je toe houden dus en als hij blijft bokken een keer goed vooruit laten gaan. Meer aan het werk zetten helpt ook, netjes bijzetten. Longeren = werktijd, geen speeltijd!

marjoleins01

Re: Bokken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 22:30

Als ik mijn paard uit land moet halen of haar lint moet verzetten krijgt ze van die gekke neigingen.. En bij longeren doet ze het soms.. Maar dan ook als ik bv van hand verander (dus ze is dan bij me)..

Ik dacht zelf dat het met respect heeft te maken.. Als het respect is, hoe krijg ik respect?? Mijn paard loopt denk ik tegen de 1.70m en mijn moeder mag niet bang voor haar zijn.. Met rijden doet ze trouwens echt niks...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:54

marjoleins01 schreef:
Als ik mijn paard uit land moet halen of haar lint moet verzetten krijgt ze van die gekke neigingen.. En bij longeren doet ze het soms.. Maar dan ook als ik bv van hand verander (dus ze is dan bij me)..

Ik dacht zelf dat het met respect heeft te maken.. Als het respect is, hoe krijg ik respect?? Mijn paard loopt denk ik tegen de 1.70m en mijn moeder mag niet bang voor haar zijn.. Met rijden doet ze trouwens echt niks...

Hmz, ik vind dat je het nu anders omschrijft dan in de beginpost..Het is dus niet alleen als je haar naar de wei toebrengt, maar ook als ze er al even instaat? Wil ze met je spelen of is het echt rottigheid denk je? Sowieso heel duidelijk zijn, als je haar aan de lijn hebt mag ze niet bokken, gebruik je stem en zorg dat je haar met het hoofd bij je houd.
Wat betreft het lint verzetten, kan je dat niet gewoon vanaf de andere kant, dat je niet door haar wei loopt? Ik neem aan dat ze extra gras krijgt als het lint verzet is, dat kan dus gewoon ongeduld zijn...Zorg in ieder geval dat je moeder dit dan niet hoeft te doen, doe het zelf de dag van te voren al bijvoorbeeld.

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 17:23

Het is niet als ik haar naar de wei breng.. Idd ook als ze er al in staat.. Ik denk idd altijd dat ze aan het spelen is, maar ergens wel een grens... Ze rent dan los in de wei (niet aan de lijn)... Lastig uitleggen eigenlijk.. :s

KusNiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:33

marjoleins01 schreef:

Wij hebben exact t zelfde probleem gehad.. Tis echt respectloos! heeft niks met blij te maken.
Wat je paard nu doet is domineren.. ze heeft door dat ze groter en sterker is en ze voelt de angst aan.
Wij zijn begonnen met n zweep mee de wei op nemen.. als ze ook maar iets uithaalde konden we op een veilige manier afstand houde.. Ze voelt ook de angst aan.. Dus als je er vanuit gaat dat t gaat gebeuren gebeurt t 9 van de 10 keer ook. Ik zeg wanneer ze iets doet wat je niet aan staat hou haar op afstand en reageer en als het kan helemaal niet op..ze heeft snel genoeg door dat je er niet van onder de indruk bent.. komt ze ineens op je af stormen vooral blijven staan.. heb je t idee dat ze je omver loop maak je je ineens heel groot !!! *\o/* Wanneer ze zich dan wel goed gedraagt als je dr naar de wei brengt eruit haalt etc beloon haar dan.. Ze snapt t snel genoeg!

Succes

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 10:57

Oke, dank je... Ik zal een zweep meenemen...

StoeterijPB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:49

Bij het hek van de wei omkeren voordat je ze loslaat? En idd een zweep kan ook helpen!

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 19:41

Het gebeurt echt in de wei.. Niet bij het loslaten oid.. Bah zaterdag stond ik met mijn rug tegen de muur, ging net goed.. Het is ook sporadisch dat het gebeurt... Dat is ook het vreemde d'r aan..

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:17

_Esther_87_ schreef:
Sorry hoor maar wat heeft dit nou weer met respectloos te maken....paard is gewoon vrolijk, niks mis mee. Als hij je had willen raken, had ie dat allang gedaan.

In de wei: Eerst omdraaien, dan pas loslaten en eventueel even een snoepje geven zodat hij net iets langer rustig blijft staan en jij de kans hebt om terug te stappen terwijl hij kauwt.
Aan de longe: Paard kan alleen maar met de kont naar jou toe bokken als je hem aan de voorkant van je af laat lopen...is gewoon slecht longeren. Hoofd meer naar je toe houden dus en als hij blijft bokken een keer goed vooruit laten gaan. Meer aan het werk zetten helpt ook, netjes bijzetten. Longeren = werktijd, geen speeltijd!

Ben het helemaal met je eens! Zo zou ik het ook doen.
En als je paard naar je toe bokt in de longe dan laat je hem even hart galoperen met de zweep achter zijn kont, zodat hij begrijpt dat hij niet hoeft te bokken. Naar buiten bokken gaat immers niet (meestal) want er zit meestal een hek om de kraal. Tenzij je in de bak longeert ;)

PS: Ga nou niet meteen met een zweep in het land staan. De kans als je hem 1 keer op zijn kop geeft dat je hem niet te pakken krijgt is groot. Probeer eens vrijheidsdressuur te doen.

MxP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 01:06

Straffen kan je beter sowieso niet doen.
Want het paard gaat je dan eerder vermijden als denken 'dat mocht ik niet doen'

Couple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:26

Ik ben het volledig eens met _Esther_87_, maar eigenlijk is dit de standaard manier zoals het in de boekjes staat en als het aan mij ligt hoor je dit altijd gewoon al te doen.

Als je dit niet doet zou ik het dus gewoon zo doen vanaf nu en als het paard niet bokt dan beloon je. Bokt het paard wel dan beloon je niet maar loop je gewoon weg. Straffen heeft geen zin want veel paarden zien het dan alleen maar als iets om meer aandacht te kunnen krijgen van hun baas. Alleen positieve aandacht is goed en negatieve aandacht door middel van straffen dus niet.

sammy_rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:36

ik heb precies hetzelfde gehad alleen die van mij was eeen hengst... :P
wat ik eerst heb gedaan is zorgen dat hij mij ging vertrouwen (kan het ook aan liggen ) is er iets bekend over het verleden of was er iets anders orr ie ging bokken?
ik zou eerst het vertrouwen winnen op een plek waar hij jou niet kan raken
buiten het hek bijv. wanneer hij dan braaf is ga je naar binnen en doe precies het zelfde wat doen zn oren wanneer hij bokt en zn lichaamstaal?

succes!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:24

Het is me nou niet helemaal duidelijk wanneer het paard het in de wei doet? Niet bij het losklikken van het halster maar als je gewoon in de wei loopt komt hij even bokkent op je afgerend? Dát doe je natuurlijk niet naar de leider! Ik loop zelf altijd met leadrope in de wei, geen normaal halstertouw. Is toch net even wat langer en handiger te gebruiken.

Het ligt hem vooral aan de timing en je intentie. Eigenlijk moet je het paard al corrigeren vóór dat hij op je af komt gerend, of echt bokt. Op het moment dat hij het bedenkt, moet jij al duidelijk maken dat dát NIET het goeie idee is. Dan ben je meteen klaar.

Of het nou een shetlander of een paard van 1.70 is, het principe blijft hetzelfde. Het gaat om mentaal overwicht en niet om fysiek overwicht. Dus je niet laten intimideren door grootte, wat hij doet mág gewoon niet.

Corrigeer je terwijl je eigenlijk bang bent of emotioneel, dan kun je een reactie terug verwachten. Ga dus geen dingen doen die je eigenlijk niet kunt. Als je bang bent kun je het beter in stapjes proberen op te lossen en veel positiviteit in te brengen. (Denk bijv. aan VD combineren met longeren)
Maar áls jij (of je moeder natuurlijk) bang bent, kun je het beste hulp inschakelen. Niet om het voor je te doen, maar om je te leren om het te doen. (Les in correct longeren, kunnen je moeder en jij samen een lesje delen bijvoorbeeld?)

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 20:23

Ik heb even in de 'gaten gehouden' wanneer mijn merrie 'gek' gaat doen..
Als ik haar in de wei zet: niks aan de hand...
Als ik haar 's avonds uit de wei wil halen: niks aan de hand...
Maar als ik haar op bv een vrijdagmiddag uit de wei haal voor les, dan loop ik de wei in naar haar toe (zoals ook 's avonds) en dan gaat ze dus bokken en rennen... Zo van nananananana je krijgt me lekker toch niet.. Heb haar nu een paar keer overdag uit de wei gehaald met een paar brokjes in mijn hand, want ook al zeg ik met mijn grote mond dat ik haar op de donder moet geven, ik kan het niet over mijn hartje verkrijgen... Tja, wat een watje ben ik misschien, maar ik hou gewoon teveel van mijn paard..