Wat moeten we met deze Shetlander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linsey_X

Wat moeten we met deze Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 19:00

Hallo,

We weten nu even niet meer wat met deze pony aan moeten.

Ik help nu sinds half augustus een vrouw, ze heeft samen met haar zoontje een verzorg shetlander (van de buurvrouw).
Toen ze net begon met de pony (shetlander) verzorgen is hij hoefbevangen geweest dus heeft ze niks met hem
kunnen doen.
Toen hij weer beter was en weer wat met hem mocht gaan doen bleek hij vrij dominant/eigenwijs.
Hij heeft dan wel 3 jaar niks gedaan en alleen maar op de wei gestaan en werd af en toe gepoetst.
Ze hebben mij toen gevraagd of ik wou helpen, met hem weer een beetje respect laten krijgen en uiteindelijk haar zoontje
er weer op te kunnen laten rijden.
Ik ben een hele tijd om de dag mee geweest en hebben veel gelongeert, de eerste keren ben ik letterlijk skieend achter hem aan
aan de longeerlijn door de wei gegaan. Uiteindelijk besloten een hoofdstelletje te kopen hij was een stuk braver en liep netjes zijn rondje.
Na een tijdje is die vrouw hem zelf gaan longeren, ze is nu zo ongeveer een jaar met paarden bezig, ook dat ging goed.
Ze is in die tijd zelf een stuk zelfverzekerder geworden, en durft hem terug te zetten op zijn plaats als hij wat verkeert doet.

Uiteindelijk heeft haar zoontje er een paar keer op gereden, we zijn naar buiten geweest met hem en dat ging allememaal helemaal goed.
Ik ben een tijdje niet mee geweest i.v.m school, maar werd regelmatig op de hoogte gehouden hoe het ging. Nu kreeg ik van de week een
berichtje dat het niet meer zo goed ging, hij was erg druk en heeft haar zoontje omver gelopen hij was ook erg druk.

Dus zaterdag ben ik weer meegeweest, we hebben gelongeert hij was heel druk dus heb hem even lekker laten lopen. Volgende dag heeft
haar zoontje er weer op gereden ook dat ging goed. Nu krijg ik net het bericht dat hij super druk is.
Hij heeft zijn eigen paddockje voor zijn stal, daar stond hij te stijgeren en te bokken (maandag) toen is ze met hem gaan lopen tot hij luisterde.
En vandaag is hij weer helemaal uit zijn dak gegaan in zijn paddock toen haar zoontje erbij was, hij is door het schrik draad gegaan en ze hebben hem
niet meer te pakken gekregen en zijn naar huis gegaan.
Ik weet nu echt niet meer wat ik moet doen, de ene keer is hij super braaf en de andere keer gaat hij helemaal los en luistert hij niet meer.
Hij staat verder elke dag op de wei dus hij kan gewoon zijn energie kwijt.

Ook heeft zij de keus gekregen om hem over te nemen van haar buurvrouw, voor haar zoontje zijn verjaardag (28 oktober)
Hier heeft ze zaterdag mee ingestemt.

Ik weet dus echt niet meer wat ik er mee aan moet, we hebben al zoveel geprobeert.
Ik hoop dat jullie iets weten waardoor dit komt en/of hoe we dit op kunnen lossen.

Kukkie

Re: Wat moeten we met deze Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:03

Staat ie alleen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:05

Kleine paddock, koud weer, te weinig beweging dus misschien erg fris.
Hele dag op de wei is misschien niet zo goed ivm eerdere bevangendheid, kan zijn dat de pony toch weer pijn begint te krijgen, koude nachten en zonnige dagen betekend toch weer verandering van suikers in het gras en dat hij daarom zo te keer gaat.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 19:05

Hij staat samen met een andere (oudere) Shetlander.
Hij is trouwens +/- 16 jaar.

Hij staat overdag op de wei en snacht op stal (vlas)
op de wei heeft hij een graasmasker om.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:07

Waar gaat het hier om hengst, ruin,merrie?

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 19:07

Hij is zelf een ruin en staat met een merrie op de wei.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 19:15

die paddock is een stukje gras voor zijn stal, hij stond daar toen hij hoefbevangen was.
hij staat er nu alleen als we hem poetsen en met opzadelen etc.
en soms een (paar) uurtje(s) sochtends/savonds

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:27

Zie jij het zoontje wel eens met de pony omgaan? Zoals ik het lees ben jij soms met hem bezig en op een ander moment rijdt het zoontje. Ik wil hem niet de schuld geven, maar misschien wordt de pony hier onzeker/agressief van? Het kan zijn dat hij onbewust te hard is voor de pony, of juist te onzeker waardoor de pony denkt dat hij met hem een loopje kan nemen.

Ik zou eens kijken of daar winst te boeken valt, bijvoorbeeld door eens mee te kijken hoe dat gaat als ze met z'n 2en bij de pony bezig zijn. Dan zie je zelf misschien ook hoe het loopt en hoe het gebeurd!

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 19:31

Die vrouw is zelf nog vrij onzeker, haar zoontje heeft adhd en nog iets.
Maar ze zijn allebei eerlijk tegen over hem, zolang hij gewoon braaf is is het goed, maar als hij iets doet wat niet mag wordt hij (op een eerlijke manier!) gecorrigeerd.
Ik heb wel aangeboden om het zoontje af en toe te komen helpen in de bak etc.

Maar de ene keer gaat het super en de andere keer gewoon helemaal mis

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:22

Op welke eerlijke manier word hij op zn plaats gezet als hij iets fout doet?
Mijn ruintje reageerd namelijk juist opstandig als hij ten onrechte of op het verkeerde moment straf krijgt.
Ze worden daardoor onzeker en boos...

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 21:01

Hij wordt niet geslagen, hij wordt als hij bijvoorbeeld doorloopt terwijl hij moet wachten
terug gezet waar hij moest wachten.
Verder proberen we veel dingen te linken aan stem commandoos zoals wachten, ga maar, hij komt naar hun toe als ze hem roepen
en natuurlijk stap draf en galop.

We vinden het gewoon heel raar dat hij soms ineens zo heftig reageert terwijl we niks anders doen.

Hoe straf jij je shetlander dan?
kunnen altijd wat anders proberen wie weet werkt het, we hebben er alles voor over.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:33

Ik zou eens beginnen met grondwerk zodat de shet leert waar zijn grenzen zijn..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:54

En ik vind een shet meestal geen kinderpony.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:56

Shetten kunnen prima kinderpony´s zijn maar zo heb je met elk ras wel een paar donders

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:00

Mischien is deze pony niet geschikt als ''hobbel'' pony.
Mischien af en toe maar ik krijg het idee dat deze pony gewoon aan het werk wil en anders maak hij zichzelf wel moe met alle gevolgens van dien. Dus of ze moeten er niet meer op rijden of die vrouw moet zelf ook vlink bezig gaan met longeren, dresuur aan de lange teugel, vrij springen, kunstjes enz :)

liannee001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:04

Af en toe heb je van die pony's waar alleen volwassen personen mee om kunnen gaan.

Pony's, en al helemaal shetlanders weten nou eenmaal precies wie ze voor zich hebben.
Ze zijn slim. Als hij al 16 is, dan hoef je er eigenlijk niet op te rekenen dat dit ooit een 'brave' kinderpony zal worden.
Hij wil duidelijk een grote leider... Zolang je er bij bent is alles goed, maar oh zodra ze alleen zijn.

Misschien te lang hengst geweest?

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 22:05

Dat willen we ook gaan doen, haar zoontje gaat 3x in de week mee.
Hij heeft dan wel adhd maar,zodra hij bij de paarden is is hij rustig, dan voelt hij zich op zijn gemak
juist daarom is het zo goed voor hem.

Er is 13jaar van alles met hem gedaan, hij was altyd braaf maar de laatste 3 jaar is er
Heel weinig met hem gedaan

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:08

Linsey_X schreef:
Hij heeft dan wel adhd maar,zodra hij bij de paarden is is hij rustig, dan voelt hij zich op zijn gemak

Er is 13jaar van alles met hem gedaan, hij was altyd braaf maar de laatste 3 jaar is er

Dan lijkt mij het wel duidelijk, het beesie wil zweten :D :')
Hoe intensief is het jochie met hem bezig?

Ik merk het zelf ook hoor, idefix is bij mij echt een schatje, en bij mijn verzorgstertje echt een draak.
Ik probeer kinderen ook altijd aan te leren om zich te gedragen als een ''koning(in)''. Neusje de lucht in en
iedereen (het paard) moet doen wat de koning(in) zecht :) Werkt super omdat de hele houding van die kleintjes dan verandert ;)

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 22:14

Jaa er wordt op dit moment niet veel gedaan omdat ze het zelf spannend vindt.
Vorige weken toen het lekker weer was is ze elke dag buiten wezen lopen, zowel
met haar zoontje als zonder.
Nu de laatste week is het minder weer dus is er minder gedaan en is hij drukker.
Dus denk dat dat stuk daar inderdaad aan ligt :j

Hij moet alleen wel meer respect krijgen voor mensen, we gaan nu grondwerk proberen.
Misschien dat hij dat beter accepteert

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:22

Het lijkt mij niet zo handig als die vrouw de pony overneemt van de buurvrouw.
Er zijn ook dergelijke pony's te vinden waarmee het wél goed gaat.
Of hij moet in omgang heel braaf zijn, zoals zich braaf laten poetsen, nooit bijten of trappen etc., zodat ze er een brave knuffel pony aan hebben, terwijl het zoontje elders kan rijden/lessen.
Hij heeft ADHD, kan hij niet therapeutisch rijden,elders?

Waar het hem bij deze pony in zit?
De drukte is waarsch door de herfst, dat herken ik wel van o.a. mijn shet.
Die overigens ook niet echt een rijpony is, ze wordt shagarijnig van een kind op haar rug.
In het tuig lopen doet ze ondertussen weer wel heel braaf.
Verder lijkt de shet me een beetje ondeugende pony en heeft gemerkt dat hij ermee wegkomt vanwege de onzekerheid / onervarenheid van moeder en zoontje.
Er zit vast geen kwaad in, en echt heel extreem raar gedrag vind ik het niet,
dus ja,

"wat moeten we doen met deze shetlander" vroeg je, ik denk óf strenger zijn en goed weten wat ze doen, óf lekker op het landje laten staan.

NB: beetje fout eigenlijk, dat ik nog niet over de bevangenheid nadacht.
Het kan ook zijn dat hij nog pijn heeft, of voor zover mogelijk angst voor pijn, of beginnende pijn die soms op komt.
Het is met nachtvorst en overdag zonlicht niet handig een pony die gevoelig is voor bevangenheid op een kort weiland te zetten, omdat in (vooral nog groeiend) gras dan een fructaan piek komt.

Hoe is de conditie van de pony eigenlijk, en loopt hij helemaal goed na de bevangenheid?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:25

Een Shet is ZEKER niet een geslaagde kinderpony omdat het 'een Shet" is (en dus klein)!
Een Shet is gewoon een paard, waarmee moet worden omgegaan als zijnde een volwaardig PAARD.
Er zijn niet veel Shetten die van nature ECHT "kinderponies" zijn (wat daar dan onder verstaan mag worden).
Ik bezig deze term wel voor mijn eigen Shetlander "Bartje", van 8 jaar, die ik van de week voor het eerst helemaal alleen met de kinderen (1 vast jochie) er op uit heb laten gaan. (Ik had geen gerust moment, maar okee, Bartje de pony en Hugo kennen mekaar nu wel..)
Maar ook dit jochie is Shetten tegengekomen, die hij zelf geweldig vond, en er ook op heeft gereden, maar die Shetten zelf vonden het dus NIKS. Liepen hem uit de hand, beten, etcetera.
Dat wordt dan al gauw knauwen, vervelend doen, en zulke jonge kinderen weten (nog) niet hoe ze daar iets tegen moeten doen.
Die zien zo'n Shet als een lieve hond !
Dat nu, is een Shetland Pony in geen enkel geval!

Een Shet is geen "kinderpony" omdat-ie zo klein is.
Het moet een beetje in het karakter zitten, dat verdraagzame, die vriendelijkheid.
Is niet anders dan met "grote paarden".

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:29

@Terpentijn, ik ben het volledig met je eens!

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 22:39

Ik weet dat een Shetlander niet altijd een kinderpony is!
Maar dat betekent niet dat deze pony dat ook niet is, sommige kunnen prima kinderponies zijn.

We willen gewoon alles proberen.
Het jongetje rijd ook ergens therapeutisch maar dat is 1x in de week (samen met zijn moeder) het zou gewoon heel fijn zijn als ze bijvoorbeeld na school of savonds gewoon een rondje kunnen gaan lopen voor de rust.
Je merkt aan de pony dat hij het leuk vindt, de aandacht. Hij is de laatste 2 maanden al zo verandert, hij kijkt blijer uit zijn ogen, komt hinnikend naar het hek toe (vooral als het jongetje hem roept).
In de omgang kwa poeten is hij heel braaf, je kan alles met hem dan dat vindt hij helemaal best.
Maar het probleem zit hem in het rijden/lopen/longeren daar is hij de ene keer heel braaf maar de andere keer is hij heel druk en loopt hij gewoon een beetje over je heen.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:11

terpentijn schreef:
Een Shet is ZEKER niet een geslaagde kinderpony omdat het 'een Shet" is (en dus klein)!
Een Shet is gewoon een paard, waarmee moet worden omgegaan als zijnde een volwaardig PAARD.
Er zijn niet veel Shetten die van nature ECHT "kinderponies" zijn (wat daar dan onder verstaan mag worden).
Ik bezig deze term wel voor mijn eigen Shetlander "Bartje", van 8 jaar, die ik van de week voor het eerst helemaal alleen met de kinderen (1 vast jochie) er op uit heb laten gaan. (Ik had geen gerust moment, maar okee, Bartje de pony en Hugo kennen mekaar nu wel..)
Maar ook dit jochie is Shetten tegengekomen, die hij zelf geweldig vond, en er ook op heeft gereden, maar die Shetten zelf vonden het dus NIKS. Liepen hem uit de hand, beten, etcetera.
Dat wordt dan al gauw knauwen, vervelend doen, en zulke jonge kinderen weten (nog) niet hoe ze daar iets tegen moeten doen.
Die zien zo'n Shet als een lieve hond !
Dat nu, is een Shetland Pony in geen enkel geval!

Een Shet is geen "kinderpony" omdat-ie zo klein is.
Het moet een beetje in het karakter zitten, dat verdraagzame, die vriendelijkheid.
Is niet anders dan met "grote paarden".

Ik kan niet anders als je totaal gelijk geven...
Zelfs ik als volwassen persoon merk gewoon,dat op het moment dat ik denk lastig klein opdondertje....ik pak je wel even aan....dat hij juist er tegenin gaat.
Inmiddels ken ik mn paardje door en door,en weet precies hoe ik met hem moet omgaan...maar als je daarin onzeker zou zijn of worden,of een kind zou hem aanpakken,dan word hij alleen maar bozer en opstandiger.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:13

Linsey_X schreef:

Na 3 jaar zal het ook wel wat tijd kosten om weer even alle verhoudingen duidelijk te krijgen.
Daarbij kan het jongetje dan wel rustig worden in de nabijheid van het paardje....maar het paardje kan wel degelijk dingen aanvoelen of opvangen en daar onrustig van worden?