Deken probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gekee

Deken probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 15:54

Heey iedereen,

Ik ben van plan om nu met dekens te beginnen, want het vriest hier in de nacht al een beetje.
Ik hou eigenlijk helemaal niet van dekens, maar mijn paard is gevoelig en begint nu weer een snotneus te krijgen.

Maar ik weet dus niet waar ik nu mee moet beginnen..
Moet ik gewoon beginnen met een zomerdeken en later als het echt winter is overgaan op een dikke winterdeken
of nu eerst een dunne winterdeken en dan een dikkere winterdeken..
Ik heb nu(omdat ik alleen nog maar een dikke winterdeken in bezit heb) een zweet/fleace deken op in de nacht.

Hoe doen jullie het en wat is het beste om te doen?

(weten jullie nog wat goedkopere sites voor dekens?)

Alvast bedankt :D

Groetjes,
Geke&Rona :)

_KellyAV

Re: Deken probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:46

ik denk dat je nu het beste een 0 grams regendeken op kunt doen. Als het wat kouder is kan je er een fleecedeken onder doen en als het echt koud is een 200 grams ofzo.

Ik scheer mijn paard (is nu nog niet gedaan) en die loopt nu met een 200 grams deken op. Als hij geschoren is krijgt hij een 300 op met hals en later 400 :) (als het echt goed vriest)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:48

Het snotteren ga je niet oplossen met een deken, eerder verergeren.
Dat is gewoon een gezondheidsprobleem, paard moet meer weerstand krijgen. Misschien eens de veearts bellen en vragen wat je evt kunt bijvoeren oid.

Gekee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 13:22

@Kelly

Ja dat vind ik een goed 'plan'', zo bouw je het wel goed op enzo.

@Annelies
Mijn paard is gevoelig voor de kou etc. dus die kan ik niet zomaar zonder deken laten staan
Ze is 2 keer ziek geweest vorige winter en toen is er ook telkens een da bij geweest,
die zei dat ze uit de tocht moest en dat is zoiezo gebeurt en die zei dat ze dus gewoon gevoelig is, omdat ze waarschijnlijk eerder in haar leven iets had opgelopen.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:20

Na het rijden even binnen laten staan met een zweet dekentje, daarna kun je er toch gewoon een 200 grams dekentje opleggen? :)

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:18

Wij hebben er nu een 200 grams deken op liggen, want 's nachts is het al aardig koud! Als hij geschoren is dan krijgt hij er nog een onderdeken bij en als het dan gaat vriezen gaat er nog een onderdeken onder.

Ik weet niet of je paard al een beetje een wintervacht heeft? Maar als dat niet zo is moet je misschien toch al gaan denken aan een 200 grams deken. :)

Gekee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 16:13

De wintervacht zit er een beetje door te komen, maar ik ga nu nog geen 200 gram opdoen.
Ik denk dat ik dan begin met regendeken, daarna fleace deken eronder en als het echt koud begint te worden 200 gram. het word nog veeeel kouder dus ga nog niet met 200 beginnen :P

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:23

Ik ben 1,5 week terug (met die regen :') ) begonnen met een ongevoerde regendeken, maar omdat het nu snachts toch al wel tegen het vriespunt komt ligt er nu een 100 grams op. Deze laat ik in prinipe overdag ook op want hij vind het volgens mij wel prima zo! :o (geen klamme, warme billetjes of iets dergelijks) Wanneer het echt gaat vriezen snachts (vanaf -2 ongeveer) en overdag ook niet warmer dan 5 graden is doe ik er een 200 grams op. :brr:

KusNiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:41

Ik denk ook niet dat een deken de oplossing is voor t snotteren van je paard.. Ik zou indd ook even de Veearts bellen.. Misschien is t met een homeopatisch druppeltje (heeft bij de mijne onwijs goed geholpen) opgelost.. En als je m een deken op legt terwijl hij dat nooit heeft gehad zou ik een ongevoerde deken op leggen.. Anders is hij ddlk helemaal ziek.. zn wintervacht word door een deken ook een stuk minder..

Succes ermee

Gekee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 22:23

Ze heeft vorig jaar ook een winterdeken opgehad,
ze is vorige winter 2 keer ziek geweest en is de da erbij geweest zoals ik al eerder zei..

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:39

Gezien dat je al bent begonnen met een fleecedeken, zou ik niet terug gaan naar een (ongevoerde?) regendeken. Maar al wel richting de 200 gr gaan. Of regendeken nu over je fleecedeken. Heb zelf al 200 gr op en ga binnenkort over op 300 gr. (Op het moment dat ik mijn winterjas aantrek.) Daarna bij 'echte' kou de 400 gr.
Probeer anders eens een vitaminekuur of weerstandkuur. Veel verschillende soorten en prijzen. Kan ook nog weleens helpen!

Gekee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 16:12

Ik ga nu nog geen 200 gram opdoen,
ik zou er wel een regendeken overheen kunnen doen..
en dan later als het echt koud is 200 gram.
Maar ik hoor van anderen weer dat een fleace, regen en zomerdeken niets helpen tegen kou.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:23

@ gekee ; 200 grams is op dit moment idd een beetje te warm, vind ik. Je zou een fleecedeken onder je ongevoerde regendeken kunnen doen. (een goede fleecedeken staat voor 100 gram) of je kan, als je het geld hebt natuurlijk, gwn een 100 grams deken kopen. Over die snotneus zou ik voor de zekerheid de da bellen! Persoonlijk heb ik zoiets van dat die paaden het beter zelf op kunnen lossen, ipv allerlei middeltjes en druppeltjes, daar krijgen ze teminste een beetje weerstand van. :o maar bij twijfel, gwn de da bellen!

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:55

ik zou inderdaad ook eerst een regendeken over je fleecedeken doen en daarna als het echt koud wordt de 200 grams deken op je paard doen en als ze het daarna nog koud heeft kan je altijd je fleecedeken onder je 200 grams deken doen.

je kan volgend jaar om te voorkomen dat je paard gaat snotteren in september al een zomer deken er op gooien als het weer het natuurlijk toelaat.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:00

Blijft een fleecedeken wel netjes liggen onder een deken? Heb eerder eens gelezen dat zo'n deken eronder niet fijn is.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:48

@ it_is_me : Bij mij blijft het prima liggen :j !

@ TS: Mijn paard is ook gevoelig voor de kou, hij kan zich moeilijk warm houden en steekt hier dan dus veel energie in waardoor hij (ondanks onbeperkt ruwvoer + bijvoeren) enorm afvalt. Daarnaast zet hij zijn rug helemaal vast van de kou en dit is niet echt bevorderend voor zijn rug.

Ik ben begonnen met een regendeken, toen een fleece eronder, en momenteel 200 gr. (Paard begon toch een wintervacht aan te maken, en als ik dan tóch dekens op doe wil ik dit ook graag voorkomen zodat ik nog redelijk kan rijden zonder een drijfnat paard :+ ).

Salvatore01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:40

Ik houd de dekens nog even af. Mijn Engels Volbloed kan steeds beter de kou. Als hij het echt koud krijgt, dan kan ik ze zo opdoen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:08

PP --> SV