jury kijkt niet tijdens de proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odini

jury kijkt niet tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 13:37

Het is mij vaker overkomen, en ook vaak opgevallen, gisteren weer....tijdens de proef (van mijzelf of anderen) zit de jury totaal niet naar de combinatie in de ring te kijken. Dit zie ik omdat de jury met iemand zit te kletsen die even binnen komt (om koffie te brengen, protocollen te halen etc) of omdat de jury totaal een andere kant op kijkt, duidelijk zit te genieten van zijn broodje en dit even met de schrijver bespreekt (inclusief gebaren). Vaak zie je dan later op het protocol dat er bij die onderdelen dan een 6 staat, zonder commentaar....dit is voor de ruiter een teleurstelling, en je leert er bar weinig van....

Wat doen jullie als je dit ervaart op wedstrijd?

Ga je naar de jury toe? Dien je een klacht in bij de organisatie?

Ik vind namelijk wel dat een jury, ongeacht de grootte van de ring, het aantal deelnemers of de klasse waarin jij /zij jureert, bij iedere combinatie volledige aandacht moet geven aan de combinatie in de ring. Alle deelnemers hebben stuk voor stuk naar dat moment toe gewerkt, komen keurig gepoetst in de ring, gaan er een eind voor van huis, en last but not least, ze betalen ervoor om dat moment te mogen hebben.....Als jury is het minst wat je kan doen dan er volledige aandacht bij hebben en afleiding niet toelaten, of indien mogelijk wegsturen.

Ben benieuwd naar jullie ervaring, en ook naar de reacties van de juryleden op dit forum....

Zooist

Re: jury kijkt niet tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:40

Echt nog nooit gemerkt of last van gehad... Nu let ik ook niet op de jury want ik ben een proef aan het rijden :)
Heb zelf tig keer geschreven en ook wel zitten kletsen maar de jury ziet echt wel wat er in de ring gebeurd hoor!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:00

Herken dit ook niet, zal best wel eens een onderdeel gebeuren maar over het algemeen kijk ik bewust en zie ik andere juryleden ook bewust kijken.
Heb nu wel al 2 x geconstateerd dat een grote fout (overgang draf werd galop en verkeerde galop aanspringen met mooie wissel) werd gemist en ook eindigde op een 6.

Odini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 14:01

ik was gisteren aan het voorlezen en toen viel het me echt enorm op....als ik zelf aan het rijden ben, let ik er minder op moet ik zeggen, maar inderdaad....ook grove fouten worden niet bestraft waardoor je dan toch het gevoel krijgt dat de jury even niet zit op te letten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:01

Odini, ik ben zelf jury. Ik snap je gedachte dat de jury zijn volledige aandacht bij alle combinaties moet houden, dat is de taak van de jury. Maar weet je hoe moeilijk dat is als je al 25 combinaties gehad hebt en er nog een aantal moet? Dat je dan even een keer opzij kijkt om te kijken naar de koffiemevrouw, is echt niet raar hoor. Voor jouw gevoel duurt dat wegkijken wel heel lang, maar dat is echt niet zo. Vaak is dat maar een seconde of 2. Zelf doe ik dat ook, en dan vaak kijk ik vanuit mijn ooghoeken nog steeds naar de combinatie die aan het rijden is. Ik ben van mening dat je als rijdende combinatie in de ring niet goed kunt beoordelen wat de jury in het hokje doet.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:07

Ik ben er wel eens van beschuldigd (helaas niet na de proef, maar later hier op bokt) dat ik een hele proef niet had gekeken. Dat had ik best, maar de amazone nam aan dat mijn schrijfster de jury was omdat zij ouder was. Dus niet te snel conclusies trekken zou ik zeggen. Ik kan overigens prima genieten van een broodje en toch de hele proef zien.

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:11

Eerlijk gezegt vind ik het geen excuus als je een groot aantal combinaties moet jureren. Als je dat vervelend vind of moeilijk vol te houden moet je het niet doen. Ik heb het ook wel eens meegemaakt op onderlinge wedstrijdjes en ik had dan ook het gevoel dat ik eigenlijk voor niks mee deed. Betaalde 10 euro om met een manege paard een proefje te rijden die je in de les een keer doorneemt. Losrijden was vaak ook niet zo bijzonder dus moest je het echt van je proefje hebben. Er zullen natuurlijk ook zat jury's zijn die wel gewoon hun werk doen, dikke meerderheid zelfs. Maar ze bestaan wel helaas.

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:12

@anoeska27; dat dacht ik dus ook. eten en kijken moet toch makkelijk samen gaan :P

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:14

Het is ook geen excuus, maar wordt vaak wel als excuus aangevoerd door combinaties die zich benadeeld voelen. Wat ik bedoel te zeggen, is dat je echt niet 25 combinaties lang je hoofd naar de ring gedraaid kunt houden, en als er dan iemand achter je staat en je je hoofd er even naartoe draait, dat niet raar is. Dat de ruiter dan denkt dat er niet naar hun gekeken wordt is helemaal niet war.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:17

Vrouwen kunnen sowieso toch meerder dingen tegelijkertijd. Als het nou een man was die een broodje at onder je proef zou ik ook mijn bedenkingen hebben :P . Nee alle gekheid op een stokje.

Ik heb een paar weken een jurylid gehad die bij mij (ik was de eerste die ze moest jureren) al met de hand onder de kin en onderuitgezakt zat. Het enthousiasme straalde ervan af :? Ik snap dat als je een tiental ruiters voorbij hebt zien komen je wel een keertje wat anders wilt zien. Maar bij de eerste combinatie al zo'n houding....het hoeft niet :n

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:21

Ik heb dit ook nog nooit in deze mate gezien :n
Ik draai toch al heel wat jaartjes mee als ruiter en schrijver, maar heb maar 1x meegemaakt tijdens het schrijven (bij de subtop) dat de jury onderdelen vergat te becijferen. Nadat ik dit opmerkte, wist de jury ook precies hoe dat onderdeel gereden was door de ruiter.
Ik ben het bij mijn eigen protocollen eigenlijk altijd eens geweest met het commentaar of de cijfers.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:22

dat jullie dat allemaal in de gaten houden. Daar heb ik tijdens mijn proef echt geen tijd voor hoor.
De amazone die op mijn paard start hoor ik ook vaak zeggen, daar en daar ging het niet goed maar de jury keek net even de andere kant op. Zij kan vaak nog net niet vertellen wat de schrijfster op het protocol heeft gezet als ze lang het juryhokje ging :)

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:25

Ik zie af en toe wel eens wat bewegen tijdens een proef, maar ik ben veel te druk om dan ook echt op te kijken. Ik kan er dus niks van zeggen. Maar op filmpjes zie ik af en toe de jury 'voorbij komen' en dan zitten ze toch echt netjes naar de proef te kijken.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:25

Niemand kan 4 uur lang geconcentreerd zijn. Klaar! Is heel vervelend, maar als een jury een dagdeel zit te jureren, gaat ze niet alles zien. Ik probeer als jury zo veel als menselijk mogelijk is mee te krijgen van een proef. Maar ik moet eerlijk zijn, je mist wel eens een stukje. Iemand komt binnen, je draait je in een reflex om... je moet niezen, en valt op het losrijterrein iemand van z'n paard. Soms ben je gewoon even afgeleid.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:27

daarom zijn er ook pauzes Anoeska ;)

Heb het wel ooit gehad! Maar dat maakt niet uit want kon van die gelegenheid even gebruik maken om het naar voren te schoppen :)) Hij was namelijk heel sloom..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:29

Ik heb niet het idee dat TS het had over als ze zelf rijdt, maar als ze met een combinatie mee is.

Er zijn delen tussen de beoordeelde onderdelen door die niet echt beoordeeld worden, alleen in het totaal.
Als jij je volte af hebt en je rijdt een stukje hoefslag tot de volgende oefening (figuur of overgang) wordt dat niet echt beoordeeld en dat hoeft de jury ook niet echt te zien. Daarbij kunnen er dingen ook wel redelijk ingeschat worden. Een paard dat netjes loopt zal niet plots hele gekke dingen gaan doen, en zowel, dan trekt dat wel genoeg aandacht om toch te kijken. Je hoeft bv niet de hele volte af te kijken als 3 kwart al correct was. Behalve als het paard bv op zijn achterbenen de ander kant op zou gaan bij de afsluiting van de volte kun je aannemen dat hij correct wordt uitgereden als het paard nog in stelling en buiging is als je even wegkijkt en daarnaar een cijfer geven.

Aan de andere kant verdient een ruiter wel aandacht en erger ik me ook een beetje aan weinig commentaar op protocollen. Als er geen 7 tot 10 wordt gegeven, dan graag even erbij waarom niet, want een 6 is voor mij niet een cijfer waar ik naar streef, en ik kan me voorstellen dat het voor andere ruiters ook zo is. Terwijl het voor de jury als snel een 6 is, tenzij veel beter of veel slechter gereden. Als je niet weet waar het aan ligt dat je niet hoger scoort, kun je het niet verbeteren. De taak van de jury is om je proef per onderdeel te beoordelen, niet om een eindcijfer te geven waarbij de plaatsbepaling beslist wordt.
Het wedstrijdrijden zou moeten helpen in het vinden van problemen en hoe die op te lossen. Bij een 6 zonder commentaar is dit niet het geval. Bij een 6 plus "onvoldoende stelling en buiging" of iets dergelijks, weer wel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:43

Van de zomer, zat de jury naar mijn tweede proef te kijken terwijl de volgende combi al aan hun proef bezig was. (hoorde het van mensen aan de kant, ik weet zelfs bijna nooit wie er in het hokje zit :z )

en nee, vind het niet kunnen, dan is het tijd voor pauze imo :D

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:49

Een foutje maken of iets missen kan natuurlijk altijd. Toch moet dat tot een minimum worden beperkt, wedstrijden rijden kost namelijk een hoop geld en daarbij mag je op zijn minst verwachten dat tijdens jouw rit van zeven minuten je ook je aandacht krijgt. Startgeld, startkaart, coupons, ik vind het nogal wat. Dan moet je als organiserende vereniging en jurylid je taak wel serieus nemen.

Ruiters moeten dat overigens ook doen, als ik soms combinaties onvoorbereid rond zie tuffen...

oline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:52

Ik jureer al heel wat jaartjes en doe altijd vreselijk mijn best om dit aandachtig en zorgvuldig te doen. Maar in 4 uur of meer niet een keer op of omkijken nee dat gaat niet!
En om alleen in de pauze (als die al in het programma zit) iets te mogen zeggen tegen de koffiebrengservice.......

Wat iemand anders als onderuitgezakt zitten kwalificeert kan voor de ander een perfect ontspannen zitten zijn om het lang vol te houden zijn. Enneeh, jureren is niemands "werk". Een jurylid krijgt een erg schamele vergoeding, krijgt veel commentaar en veelal matige combinaties om naar te kijken. (Bij)scholing is verplicht en al helemaal op eigen kosten. En ondanks alles komen ze ieder weekend weer opdraven om combinaties en de sport vooruit te helpen.

Ik hou wel van een coupon met commentaar. Soms is het commentaar iets wat de hele proef terugkomt dan zet ik het meestal maar 1 of 2 keer op de coupon, ruiters snappen ook zonder 20 x hetzelfde commentaar wel wat er is was.( hoop ik...)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:55

Ik snap wat de TS bedoelt,
zo ken ik iemand die dat probleem ook had, alleen had haar man, die filmde, heel toevallig ook een paar keer ingezoomd op de jury.
die blijkbaar met hele andere dingen bezig was. deze vrouw kreeg ook geen winst, terwijl ze dat wel had verdiend.
Dit is naderhand naar de KNHS opgestuurd, jury heeft een waarschuwing gekregen. Ook heeft de KNHS toegegeven dat de proef zeker winstwaardig was.
Het gebeurt dus wel eens. Ik DENK (dus ik denk, spreek hier voor mezelf) vooral bij combinaties waarvan jury bij binnenkomst al niet overtuigd is.
Als iemand met een echte "krack" aankomt, motiveert het voor de jury's ook meer om te kijken dan wanneer er een gemiddelde boerenknol binnenkomt.
En ik weet dat ik het niet mag zeggen, maar goed, het blijven mensenogen...en zo werkt het nu eenmaal. Niet voor iedereen, maar voor sommige jury's nu eenmaal wel.

En zeg nu zelf, als er een lekkere vent langs komt lopen letten we toch ook beter op dan wanneer de oude opa langs komt lopen......

ps: betekent niet dat ik het goedkeur! ik vind dat iedereen gelijk behandeld moet worden, maar zo werkt de realiteit niet altijd.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:58

@sky-as: Hoe kan de KNHS nou bepalen dat het winstwaardig was als ze de rest niet hebben zien rijden?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:59

anoukie88 schreef:
@sky-as: Hoe kan de KNHS nou bepalen dat het winstwaardig was als ze de rest niet hebben zien rijden?

wat heeft een winstwaardige proef met de rest te maken?
ik bedoel overigens winstpuntwaardige ;)
(dus niet winst van nr. 1...maar winst van winstpunt!)....miscommunicatie!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:00

anoukie88 schreef:

Eh, ik weet het niet hoor, je verdient geen punt op basis van hoe anderen gereden hebben, maar op je eigen rijden. Daar hoef je geen andere combinaties voor gezien te hebben. Dat zou betekenen dat je als eerste starter van een rubriek ook nooit winst rijdt, want de jury heeft nog geen andere combinaties gezien...

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:02

kleinvosje, anoukie88 dacht winst van winnen...niet winst van winstPUNT ;)

(ik moest ook even 2 keer lezen, maar winstwaardig is natuurlijk ook echt paardentaal )

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:03

Ja, ik las het al hihi.