Wanneer stoppen met rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zuske

Wanneer stoppen met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 11:22

Wanneer stoppen jullie met rijden?

Stel je hebt een proef gereden en je paard was ontzettend vervelend. Rijd je dan nog door in de losrijdbaan totdat hij luistert? (ookal hoef je niet meer te starten) of stop je na de proef en stap je gelijk uit?

Zooist

Re: Wanneer stoppen met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:27

Ik ben van mening dat een paard reageert op de hulpen van de ruiter. Wanneer de ruiter niet duidelijk is gaat het paard zoeken wat dan als 'vervelend' bestempeld wordt.

Dus uitstappen en bij jezelf te rade gaan wat je fout gedaan hebt :)

Odini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:17

daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. Ik denk dat je als ruiter op wedstrijd wat meer kans maakt om dingen te doen die je thuis niet zou doen doordat je misschien iets meer gespannen bent :+ Dus de kans dat jouw paard of pony daardoor 'vervelend' doet is heel groot.

Echter, indien het paard zijn ogen uitkijkt en het allemaal heel spannend vind, zou je kunnen overwegen om nog even spelenderwijs door te rijden, totdat de spanning eruit is. Dit kan leerzaam zijn.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik me dood irriteer aan die mensen die na de proef dat paard nog even alle hoeken van de baan laten zien omdat ie 'niet braaf was'. Doe dat maar thuis, nadat je goed in de spiegel hebt gekeken want je maakt er meer mee kapot dan goed en je rijdt de andere combinaties mateloos in de weg.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:20

Jijzelf en je paard zijn waarschijnlijk anders dan thuis. Je paard voelt de spanning van jou en kijkt z'n ogen uit in een nieuwe omgeving. Mag je m hiervoor dan straffen? Nee toch? Zou hetzelfde zijn dat jij op je donder krijgt omdat je vol spanning zit!

Ik laat soms ook mijn proeven filmen, zodat ik achteraf kan zien wat ik nou eigenlijk fout deed. Eigenlijk liggen de fouten altijd bij de ruiter....doet het paard niet wat jij wilt, dan was jij niet duidelijk voor het paard. En omdat jij dus niet duidelijk was, krijgt je paard straf?? :?
Ik zeg dus: lekker uitstappen als je klaar bent en thuis gaan werken aan wat er mis ging

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 14:02

Ik weet ook wel wat er fout is gegaan. Maar als ze daarna nog 'ontspannen' gereden kan worden dan is dat een goede afsluiting en is dat geen straf toch?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:43

Ik rijd op wedstrijd hetzelfde als thuis. Dus dat betekend laag en rond losrijden, in de proef bovenin zetten en na de proeven stap/draaf/galoppeer ik nog even ontspannen en rond in de losrijdbaan. Mocht mijn paard in de proef vervelend zijn geweest rijd ik in de losrijbaan wel tot ze gewoon ontspannen en naar wens rondlopen. Niet zozeer omdat ik mijn paard wil straffen, maar ik wil gewoon met een ontspannen paard naar huis gaan.

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 21:56

Aukelizzy schreef:
Ik rijd op wedstrijd hetzelfde als thuis. Dus dat betekend laag en rond losrijden, in de proef bovenin zetten en na de proeven stap/draaf/galoppeer ik nog even ontspannen en rond in de losrijdbaan. Mocht mijn paard in de proef vervelend zijn geweest rijd ik in de losrijbaan wel tot ze gewoon ontspannen en naar wens rondlopen. Niet zozeer omdat ik mijn paard wil straffen, maar ik wil gewoon met een ontspannen paard naar huis gaan.

Dat lijkt mij ook het meest logisch.

0ojillo0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:59

Aukelizzy schreef:

helemaal mee eens!!

annelotten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:11

hmm.. Als ik met springen een parcours uitga (weet dat dat niet gevraagd werd, maar is misschien te vergelijken) en t ging voor mijn gevoel niet zo fijn, vind ik het toch fijner om in de losrijbak nog een aantal lage sprongetjes mee te nemen. Gewoon voor je eigen gevoel, en ook voor het vertrouwen van je paard.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:44

Ik rijd NOG :P geen wedstrijden, dus wat dat betreft kan ik je niet zo goed helpen.
Maar ik heb eigenlijk zelf altijd geleerd om het rijden positief te beëndigen, dus ik denk dat als voor je gevoel de wedstrijd niet helemaal goed ging, kun je altijd nog even in de losrijdbak rustig aan doen. Ik zou hem/haar echter niet nog eens keihard aan het werk zetten.

Ook wat Aukelizzy schrijft, daar ben ik het helemaal mee eens! Gewoon met een lekker ontspannen paardje naar huis gaan :)

Miesjaa_vifa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:09

0ojillo0 schreef:
Aukelizzy schreef:

helemaal mee eens!!

sluit ik me ook bij aan..

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 23:24

Ik denk inderdaad dat dat ook het beste is.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:28

ik zou denk ik nog even kijken waar het aan ligt, dus kijken of hij het na de proef wel doet. misschien zijn het smoesjes, dat je een keer met zweep moet starten, misschien is het spanning van mij uit, of misschien heeft ze wel ergens last van

Shareek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:28

daar sluit ik me ook bij aan.. alleen even als voorbeeld: mijn paard heeft 1x in de zoveel tijd een bui dat hij om draait wanneer we rechts om galopperen en dan rij ik hem net zo lang tot dat hij gewoon een volte kan galopperen zonder om te draaien.

Parel1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 00:55

nog eventjes rijden tot je paard ontspannen is op een fijne en voor het paard respectvolle manier is zeker geen slecht idee denk ik, zolang je weet de frustratie uit je wedstrijd van je af te zetten kan het een zinvolle training zijn :)

Succes ermee!

Celine1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:29

0ojillo0 schreef:
Aukelizzy schreef:

helemaal mee eens!!

zo denk ik er ook over!

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:44

Ik stop met rijden wanneer ik denk dat ik zo veel woede heb opgebouwd dat het niet meer eerlijk is tegen over het paard om door te rijden.. Ik wil mezelf voor zijn en probeer het liever de dag erop nog een keer. Wanneer het op een wedstrijd niet goed is gegaan stap ik gewoon uit en dan is het helaas pindakaas morgen weer een nieuwe dag...

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:20

gewoon uit gaan stappen, een ruiter is op wedstrijden altijd al wat gespannen en dat voelt je paardje wel. Hoe langer je doorgaat hoe erger het meestal word! Morgen is er weer een dag ;)

Ivana22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:29

0ojillo0 schreef:
Aukelizzy schreef:
Ik rijd op wedstrijd hetzelfde als thuis. Dus dat betekend laag en rond losrijden, in de proef bovenin zetten en na de proeven stap/draaf/galoppeer ik nog even ontspannen en rond in de losrijdbaan. Mocht mijn paard in de proef vervelend zijn geweest rijd ik in de losrijbaan wel tot ze gewoon ontspannen en naar wens rondlopen. Niet zozeer omdat mijn paard wil straffen, maar ik wil gewoon met een ontspannen paard naar huis gaan.

helemaal mee eens!!

Helemaal mee eens ,
Maar ik vind je heb je wedstrijd gereden , je bent klaar en je gaat je paard niet door rijden
Omdat hij volgens Jou "vervelend" was !! Een wedstrijd is en blijft maar een moment opname,
De ene keer rijden jullie de sterren van de hemel en de anderen keer niet , jammer Dan volgende keer beter toch ?!
Ik zou zelf na mijn wedstrijd Lekker uitstappen en mijn paard Lekker verwennen !! ;)

Tamaraa18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:37

Als je paard heel vervelend is geweest, dan zou ik gewoon doorrijden tot je het wel goed vind.
Dat moet natuurlijk niet heel lang duren.