Gedrag bij longeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NesG

Gedrag bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 09:47

Ik heb mijn Haflingermerrie sinds begin juni dit jaar. Ze was op de manege gekomen als pensionpony maar de eigenaresse moest d'r verkopen. Zo werd ze manege pony. Daar was ze totaal niet geschikt voor. Volwassenen vonden d'r te klein en kleine kinderen konden er niet op rijden door haar bokgedrag.
Het rijden en haar bokken komt wel goed. Ik loop alleen tegen een ander probleem aan.

Bij het longeren.
De rechterhand gaat redelijk goed. Madam doet wat ze moet doen. Mooi op een rondje, luisterd super naar stem.
De linkerhand is een drama. Zo gauw je haar op die hand wil zetten doet ze alles om recht voor je te gaan staan. Zo gauw jij probeerd zijwaarts van d'r te komen, draait ze gewoon met je mee. Probeer je d'r aan te sporen om te lopen, probeerd ze voor je omhoog te komen.

Ze is voor mij mijn eerste pony, ik rijd sinds mijn 12de en ben nu 28. Ik krijg wel al wat hulp hiermee van andere pensionklanten, maar tips zouden echt super zijn.
Ze loopt onder een passoa tuig tijdens het longeren om haar kont er wat meer onder te krijgen.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 12:34

Hoi NesG.

Probeer het eerst eens zonder passoa, eerst even alles weg om te kijken of dat verschil maakt.
Heb je een longeercircel of longeer je in een open ruimte? Als je een longeercircel hebt is het wel handig om even zonder touw te longeren om de basis te bevestigen. Je kunt dan ook richting omheining stappen en het paard van je wegjagen waardoor ze wel de goede kant op moet gaan.
Ook zonder longeercircel en met een touw: stap richting achterhand en "jaag" het paard van je weg. Dat kan best lastig zijn als ze niet van je weg willen en met je mee draaien. Probeer genoeg afstand te creeren waardoor je haar met de zweep van je weg kunt jagen. Is dat een probleem, dat ze te dichtbij staat waardoor je haar niet met de zweep van je weg kunt krijgen? (dat ken ik namelijk :) )
Het helpt ook om een paar keer met z'n tweeen te longeren. Degene met de longe kan het paard vast op een kleine circel laten lopen en degene met de zweep erachter. Dan maak je steeds meer ruimte tussen jou en het paard terwijl de ander ervoor zorgt dat ze door blijft lopen.
Het is ook wat gevoel dat je moet ontwikkelen, en soms gaat het gewoon een tijd moeilijk voor het beter gaat. Ik heb het met jonge paarden ook vaker meegemaakt. Dan was het toch een kwestie van volhouden en als het echt niet ging een keer met z'n tweeen longeren. En na verloop van tijd leren ze het wel. Succes! +:)+

amyz

Re: Gedrag bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 12:44

Hoe oud is ze?
Je kunt hier grofweg 2 dingen doen... Ofwel je pakt flink door en maakt haar duidelijk dat jíj degene bent die bedenkt welke kant ze op loopt, ofwel je laat die kant even een hele tijd voor wat het is.

Heb dat met een jonge merrie ook meegemaakt, die wilde ook echt met geen mogelijkheid een bepaalde kant op. Dan kun je elke keer gaan knokken natuurlijk, maar dat was ook niet de weg. Bleek dat haar moeder ook ooit die tic had gehad en dat dat vanzelf over is gegaan. We hebben toen een maand of 2 die kant gewoon gelaten voor wat het was, dan maar niet (longeerden overigens niet idioot veel) en daarna weer een keer geprobeerd, ging als een zonnetje, nooit meer problemen mee gehad.

Aan de andere kant is het niet best dat ze omhoog komt. Zou voor mij een reden zijn om haar dan maar iets steviger te vertellen welke kant ze op moet.

Het is een beetje afhankelijk van het paard denk ik... Zou het idd eens proberen zonder hulpteugels of whatsoever, kijken wat ze dan doet. Het lijkt me toch dat ze het prima snapt en dat omhoogkomen is wel een beetje een ding, dat heeft de eerder genoemde merrie echt nooit gedaan.

Iig, je kunt een heleboel gaan proberen, maar ik zou zeggen grofweg die 2 manieren; even helemaal laten of gewoon even doorzetten en gaan met die banaan (en dan idd proberen met cirkeltje afzetten, geen pessoa, enz enz).

Succes iig :)

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 12:45

ga in t advies van eerste reactie mee!

wat je ook kunt proberen is eerst aan de 'moeilijke kant' te gaan staan en meelopen in een rondje... Uiteindelijk, als dit goed gaat en zij ontspant, ga je de afstand tussen jou en je paardje vergroten. Elke rondje een beetje meer, zo bouw je dit op. Als ze zich omdraait, niet straffen, niet aaien gewoon op haar aflopen en weer opnieuw beginnen met meelopen, en de afstand tussen jullie opvoeren... elk pasje weer iets meer...

ik heb dit met een jong paard waar ik nu mee werk ook gehad. Op de één of andere manier snapte hij gewoon niet dat hij andersom gewoon hetzelfde trucje moest doen als op de kant die hij wel braaf deed... :) maf beest...

rustig blijven, en blijven herhalen herhalen herhalen... en beginnen op de moeilijke kant wil ook wel es helpen...! trapte die slimmerik van mij toen ook mooi in... ;)

succes!

NesG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 13:49

Dank jullie wel voor de tips.
Punky is nu 9 jaar en ik weet van de vorige eigenaresse dat ze het bij haar ook deed. Toen ze aan de manege werd verkocht is ze dus nooit meer gelongeerd.
Ik wil dit dus wel vaker met haar doen, om haar rug wat meer te gebruiken.
Ze is heel koppig en laat duidelijk merken als ze iets niet wil doen.

Ik zal jullie tips eens proberen bij d'r. Het is niet dat ze het niet snapt. Ze probeerd gewoon op die hand voor het werk weg te komen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:31

Tsja, dan zou ik toch zeggen; aanpakken. Zeker als ze het al eerder deed is ze waarschijnlijk gewend haar zin te krijgen.

Wat ik ook vaak doe bij koppige paarden is gebruik maken van het aangeboden gedrag. Mn pony bijv toen ie het trappen ontdekte zn been gepakt op het moment dat hij uithaalde en m een paar minuten op 3 benen laten staan (vinden veulens niet zo tof := ). Hij heeft t nooooit meer gedaan :+ Paard wat steeds in galop wegspurtte aan de longe flink laten galopperen, maar dan stoppen als ík het zeg. Die snapte het toen ook :+
Dus als ze bijv bij het staken pasjes achteruit doet, prima. Jij wil achteruit? Dan gá je achteruit. En een eind ook.
Vaak werkt het wel, ineens is t spelletje dan namelijk niet zo leuk meer :+ Plus dat je je paard geen mep hoeft te verkopen oid, je geeft m gewoon zn zin maar dan op een manier dat jij de boel in de hand hebt. Wel een kwestie van timen, je moet dan echt doorzetten op het moment dat zíj iets initieert.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:28

geeft ook aan dat die kant haar moeilijke zijde is.
misschien verstandig om je pony ook eens oged na te laten kijken door een paardenmasseur/fysio of iets dergelijks.
kan zijn dat ze vast zit en daardoor ook moeilijk gaat doen :j

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:31

ja misschien is ze scheef in het lijf/rug zou het wel ff in gedachten houden....... misschien een wervel die niet lekker zit of een zenuw die klem zit, kan allemaal en zeker als je dan meer rug-gebruik vraagt door de pessoa gaat dit misschien wel meer pijn doen dan anders. Het feit dat ze op de andere hand wel goed loopt geeft toch aan dat er iets niet goed zit als je het mij vraagt.
Laatst bijgewerkt door Boompje1985 op 17-10-11 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:35

let ook vooral heel goed op jouw eigen positie tov van je paard, sta jij wel 'achter' haar waardoor je haar naar voren kunt drijven of blokkeer je haar niet toevallig zelf met je lichaamstaal?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:27

ja indd goed longeren is een vak apart!