Niet gevangen willen worden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steffiee_

Niet gevangen willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 19:53

Hoi medebokkers,

Ik heb een best groot probleem...
En ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik heb 2 paarden, en de ene laat zich makkelijk vangen,
Maar mijn andere paard, blijft steeds wegrennen, wil niet naar me toe komen,
Als ik bijv net voor haar neus sta, en het halstertouw vast wil maken, rent ze weg.
Ze heeft me zelfs al een keer raakgetrapt...
Ik vind het echt niet meer gaan, en in het begin ging dit nog goed..
maar ik kan haar nu ook niet rijden/poetsen/verzorgen etc etc.
Iemand die me heeft geholpen met het opnieuw inrijden van ze,
heeft ook al geprobeert te helpen, maar haar lukte het ook niet,
Terwijl zij toch echt goede ervaring heeft!

Hopelijk hebben jullie tips die mij echt kunnen helpen,
want ik weet echt geen raad meer...

Alvast bedank!

:evaw:

Cossie

Re: Niet gevangen willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 20:06

Weet je zeker dat dat paard niet ergens last van heeft? Op een of andere manier probeert ze je wat te vertellen.

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 20:08

ik heb geen idee, ze rent wel altijd weg, met haar oortjes naar voor, staart in de lucht...
Je zou zegmaar niet snel zeggen dat ze ergens last van heeft,
maar het kan natuurlijk ook van binnen zijn,
maar als ik haar dan eenmaal gevangen heb, dan vind ze alles heeeerlijk!!

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 20:15

Hoe gaat het met het rijden? En wat is jouw "procedure" als je haar uit wei haalt en wat doe je met haar en hoe sluit je af? En hoe lang staat ze dan op wei? Zit daar verschil in?

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 21:55

Met rijden is ze altijd braaf, soms met galop wel is even een bokje, maar verder is ze ook erg dressuurgericht, en lijkt ze het leuk te vinden! Ik loop meestal eerst naar mn ene paard, om te kijken wat Kavely dan probeert, dan staart ze me heel uitdagend aan.
Als ik haar uit de wei haal, meestal op regenachtige dagen, neem ik haar mee naar de poetsplaats, poets ik haar, en oefen ik een beetje vrijheidsdressuur met haar. Dan beloon ik haar, en als ik haar terug breng, zorg ik dat ze met haar kont naar de achterkant van de wei staat. Ook als ik haar loslaat rent ze keihard weg...
Ze staat in de lente/zomer/halve herfst 24 uur per dag in de wei ( tenzij ik ga rijden natuurlijk!)
Ik probeer me echt heel erg in te houden om niet boos op haar te worden, want dat word het alleen maar erger, maar veel geduld heb ik ook niet...

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:04

wat een gedoe! je zult vast wel eens gedacht hebben: zoek het maar lekker uit dan!! misschien kun je iemand erbij halen die de paardentaal kan? paardenfluisteraar.... ik geloofde daar nooit zo in maar ze hadden een keer een paard nodig voor een cursus avond die ze niet kenden. toen vroegen z` n mijn paard. maar ik zat vol bewondering te kijken hoe ze daar op reageerde! zij kunnen de lichaamstaal echt zo goed lezen, misschien kunnen ze jou paard verstaan?

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 22:06

Jaa dat heb ik heel vaak gedacht! Heb zelfs een keer geroepen; ALS JE NU NIET KOMT MAAK IK EEN FRIKANDEL VAN JE := :o had ik later wel spijt van hoor :o!
zou wel is kunnen werken! zal het er eens met mijn moeder & vader over hebben.
Morgenmiddag komt er een vriendin mee (Emily_ @bokt) die kan ook goed met paarden overweg, hopen dat het haar lukt!!

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 12:52

Mijn paard heeft dit ook. Is voor haar gewoon een leuk spelletje. Wat ik doe:
- potje met brokken mee de wei in nemen, ermee schudden zodat ze duidelijk hoort dat er iets lekkers is
- Ze loopt dan meestel weg. Ik ga niet rennen maar wandel er rustig achteraan. Het idee is dat ze niet meer kan gaan grazen. Ofwel laat ze zich vangen, ofwel blijft ze weglopen, maar grazen is er niet meer bij
- zorg dat jij alle tijd van de wereld hebt. De eerste keer heb ik ruim 3 kwartier achter haar aan gewandeld. Het is héél belangrijk dat je niet opgeeft.
- uiteindelijk leren ze dat het spelletje niet meer leuk is: baas gaat niet rennen, ze kunnen niet meer gaan eten en uiteindelijk worden ze toch gevangen. Ik kan die van mij nu meestal na een paar minuten al pakken
- en als je ze hebt natuurlijk uitgebreid belonen met de brokken

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:03

ik vind het erg lastig via het forum hier iets over te zeggen... Zou je eigenlijk wel eens willen zien en vooral je paardje eens willen zien op het moment dat je haar uit de wei probeerd te halen... een paard wat voor je aan de ant gat is eigenlijk een heel onderdanig paard. Ze snappen dat jouw aanwezigheid en jouw ruimte gerespecteerd moet worden. Probeer haar dus ook uit te nodigen ipv 'op te jagen'... ( opjagen is al achter haar aanlopen in paardentaal...) een rammelende brokje in een voerschep kan al genoeg zijn om haar uit te nodigen in het beginsel.. maar ook je houding zal belangrijk zijn als ze hiervoor gevoelig is... Heb je wel eens twee begroetende paarden gezien? Is je opgevallen hoe hun hals zich buigt en hoe voorzichtig hun neus zich omlaag buigt? Dit kun je nabootsen met je arm en je hoofd. Buig je gezicht wat naar voren en ga van opzij naar je paard toe staan... Recht van voren vraag je namelijk om ruimte en respect ( aan de kant zeg je dan min of meer..)

Het eerste wat in me opkomt is vaker naar haar in wei lopen en enkel wat brokjes voeren en kroelen... als je dit gedaan hebt weer weg gaan. Haar laten merken dat je niet alleen maar haar aandacht of nabijheid wilt als je haar wilt rijden/ met haar wilt oefenen...

Ik heb altijd paardjes gehad die al hinnikend in volle galop op me af komen als ik de wei in kwam lopen... :)
Maar ik ga dan ook vaker gewoon in de wei bij ze kroelen en wat lekkers brengen. heeft ze bijvoorbeeld een speciaal jeuk plekje ofzo? of iets wat ze extreem lekker vind om te eten?

Dit een paar keer gaan brengen of haar lekker kroelen en daarna weer weglopen... Echt twee weken dit doen en ik durf bijna te wedden dat ze daarna meteen naar je toe komt rennen als ze je ziet... en dat is altijd zo een lief gezicht, geniet elke keer weer van zo'n warm onthaal... :)

succes ermee!

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 16:14

Bedankt voor de tips, zal ze opschrijven ( doe ik altijd als ik tips krijg := ) En meenemen, zodat ik goed kan oefenen!
Vandaag lag ze in de wei, en liep ik er een beetje gebogen bij, en ze bleeg liggen! Dus ik kon gewoon naast haar gaan zitten, ik zat gehurkt naast haar, en na een tijdje kroelen stond ze toch op, maar ze wilde verder kroelen! Dus toen duwde ze haar neus tussen mijn handen, en heb ik nog even staan kroelen met haar!
Afbeelding Dit is Kavely! Het paard waar het dus om gaat..

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 16:21

Haal je haar ook wel eens uit de wei om gewoon iets te doen wat ze leuk/lekker vind? Zonder te rijden weer terugzetten in de wei?

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 17:31

Ja, ik ben bezig met een beginsel van Vrijheidsdressuur,
Ze lijkt dit erg leuk te vinden!
Wat ze tot nu toe kan is been & kusje geven.
Dus we rijden niet altijd.
Soms longeer ik haar ook, of laat ik haar vrijspringen, dat vind ze ook leuk!

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:37

Ik heb dit ook gehad.. Veeel geduld en helemaal neit boos worden.. En probeer ook niet op te geven.. Bij mij was het gelukkig meestal in de vakantie, dus dan stond ik met gemak 3,5 uur in de wei :+ Neem wat lekkers mee waarmee je haar evt kan lokken.
Wat bij mij ook werkte;
als je dichtbij bent voetje bijv. laten geven of iets anders van vd, zodat ze wacht op een beloning en naar haar toe lopen en belonen en snel een halstertouw eerst om haar nek doen, zodat je haar igg hebt :)

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 17:39

Dankjewel, zal het ook opschrijven! Ik ga vanavond even alles controleren ( heb mijn peesjes nog buiten hangen, waren aan het drogen, heb ze gewassen := ) dus zal misschien even proberen, dan ga ik haar wel even poetsen ofzo!