buiten staan 24/7?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xAnnouk

buiten staan 24/7?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 15:36

weet niet of het goed staat :o

ik heb een vraag.
kan een pony 24/7 buiten staan in de winter met een winterdeken met hals rond ?
geen schuilstal wel een rij bomen aan 1 kant (hangt een klein beetje over het weiland)

ben benieuwd :)

Angela

Re: buiten staan 24/7?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:41

Ja, dat kan. Wel zorgen voor onbeperkt ruwvoer (kan ook stro zijn). Paarden houden zichzelf warm door te eten, dus als er geen beschutting is, zou ik wel voor onbeperkt ruwvoer gaan. Is er geen extra beschutting te maken door bijvoorbeeld 2 tuinschermen haaks op elkaar te plaatsen (kant waar de wind meestal vandaan komt afschermen)?

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 15:52

oke.

er mag niets gebauwd worden vanwege dat de mensen naast het weiland dan gaan zeuren, helaas.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:54

Het zou wel kunnen inderdaad, ikzelf heb graag dat mijn paarden kunnen schuilen.. Ik heb een tent van packroom.nl hoef je niet te bouwen en je pony kan schuilen :p

Of hij wel of niet kan schuilen, lekker veel hooi geven zou ik zoiezo doen!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:41

Al het voorgaande zijn reeds goede info tips.
Maar je kunt er wel bij zeggen dat en deken helemaal niet nodig is, een paard kan best tegen een beetje kou hoor, wel idd voldoende hooi geven.en zonder deken dus, zelfs in de sneeuw zal je zien dat de sneeuw op het paard zal blijven liggen, dit wil zeggen goede warmte isolatie want anders zou die direkt smelten.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 16:44

oke.

ja snap ik wel maar,, als ik wil gaan rijden en alles wil ik dat liever wel doen ;)

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:47

Als je pony ziek word kan je hem dan wel eventueel naar binnen doen??

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:50

xAnnouk schreef:
oke.

ja snap ik wel maar,, als ik wil gaan rijden en alles wil ik dat liever wel doen ;)

Ik blijf ook gewoon rijden maar komen geen dekens tepas :P

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:01

OPG -> SV

nele_cairan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:24

Ik zou toch eens nagaan of er geen mogelijkheid is om een schuilstal te plaatsen (tenzij je echt niet tegen je buren in wilt gaan). In België mag er als ik het mij goed herinner op elke weide schuilmogelijkheid voorzien worden zolang 1 van de 4 kanten openblijft. Geen idee of die regel ook voor Nederland geldt.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 17:42

nee als dat gebeurd dan krijgen we de gemeente op ons dak helaas.

we dachten misschien aan een zeil tussen de bomen spannen?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:14

xAnnouk schreef:

Ik kan me niet voorstellen dat dat gaat houden bij fikse wind of storm. Ook blijft het water er waarschijnlijk te snel opliggen, waardoor het zal gaan scheuren door het gewicht. Met schuin laten aflopen gaat het weer meer wind vangen. Ik zou niet zo zeer proberen om tegen regen te beschermen, maar meer tegen de wind. Dat geeft de echte kou.

Verder mag er soms wel een echte opverkapping (a-la-carport) staan, maar dan maar met 1 zijde dicht. Ga dus in overleg met de gemeente wat er in jou gemeente mogelijk is.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 18:20

Angela schreef:
xAnnouk schreef:

Ik kan me niet voorstellen dat dat gaat houden bij fikse wind of storm. Ook blijft het water er waarschijnlijk te snel opliggen, waardoor het zal gaan scheuren door het gewicht. Met schuin laten aflopen gaat het weer meer wind vangen. Ik zou niet zo zeer proberen om tegen regen te beschermen, maar meer tegen de wind. Dat geeft de echte kou.

Verder mag er soms wel een echte opverkapping (a-la-carport) staan, maar dan maar met 1 zijde dicht. Ga dus in overleg met de gemeente wat er in jou gemeente mogelijk is.

oke.
het weiland huren wij van een boer.
we hadden al is gevraagd of der iets op kon staan maar hij zei dat dat niet kon....

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 17:14

verder nog iemand?

Sunny2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:24

Je hebt idd een vergunning nodig voor een schuilstal, al zal het natuurlijk wel ideaal zijn.

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:38

Zeker kan dat. Die van mij lopen ook 24/7 buiten, hebben wel een inloopstal met genoeg hooi en stro. Maar de dekens komen pas uit de kast als het heel hard gaat vriezen. En ik tref ze heel vaak gewoon buiten aan als het regent/waait/sneeuwt. En ze slapen zelfs in de sneeuw :+

justjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:52

Bij mij staan mijn 2 paarden altijd buiten, weer of geen weer en zonder deken. Ze hebben wel een schuilstal, maar mijn ervaring is dat ze hier alleen in de zomer de hele dag binnenstaan tegen de zon en de vliegen (zefls al hebben ze ook voldoende bomen en schaduw in het land)

Ik heb persoonlijk dus de neiging om te zeggen dat het eerder een probleem kan zijn in de zomer dan in de winter om geen schuilstal te hebben. Zelfs, zodra het regent of stormt in de zomer weten ze niet hoe snel ze weer de stal uit kunnen komen.

Ik zou zelf geen deken opdoen, vooral omdat je dus geen overdekking hebt. Ik vind dat er toch wel vaak probleempjes kunnen optreden met dekens (ze schuren ze eraf, het is waterdicht maar er zit een scheur in, het is simpelweg niet waterdicht, of zelfs dat ze ervan zweten gaan als t warmer is omdat het niet goed ademt.) Gezien het feit dat ze in weer en wind buiten moeten staan, lijkt me het riskant als ze niet kunnen rekenen op hun natuurlijke bescherming, hun vacht. Gewoon langer uitstappen, doe ik ook, of niet in het zweet rijden. Dat is de consequentie van het buiten staan.

Verder idd genoeg ruwvoer, tenzij je echt genoeg land per paard hebt, meer dan 1 hectare per paard.. En zelfs dan is ruwvoer in de echte wintermaanden noodzakelijk (dec, jan, fev)
Probleem is dan natuurlijk wel dat je elke dag dit moet komen geven, want als je geen overdekking hebt blijft je hooi niet lang goed. Ik zet zelf in de hoek van de schuilstal een enorme ronde baal hooi die ze eten tot t op is en dan krijgen ze de volgende. Dus je moet wel plek hebben om dat ruwvoer ergens droog op te slaan en het hun elke dag te kunnen voeren.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 12:54

er zit wel een rij bomen naast het weiland waar ze in de zomer wel schaduw van hebben ;)

carley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:29

Hee,
Mijn pony"s staan ook 24/7 buiten met aan 2 kanten van de wei een bomenrand buiten de wei waarvan ze onder de takken konden schuilen.
Heb ze geschoren helemaal. Dikke deken op en na lange regenbui even een droge deken op leggen en die van mij hebben geen kuchlje gelaten.
Wel 2x oper dag een flinke bak hooi gegeven maar zeker niet onbeperkt! Worden ze veelste dik en daar worden ze ook niet gezonder van ;)

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:31

Wij hebben een trailer in het weiland staan voor beschutting en hooiopslag.
De buurt vindt dat gelukkig geen probleem.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 10:42

slim idee eigenlijk (: