Rumoerig voor de les en in de les

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Turdus

Rumoerig voor de les en in de les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 22:51

Hallo,

Ik weet niet goed of ik dit bericht hier bij kan zetten, maar probeer het gewoon :p.

Ik geef al een tijd les. Sinds een paar jaar werk ik bij een manege. En geef op vaste tijden les.
Ik geef met name aan volwassenen les, maar er zitten ook kindergroepen bij.
We hebben 1 kindergroep erbij zitten die zo ontzettend rumoerig en druk kan zijn. Ze komen al met veel kabaal binnen, rennen en vliegen heen en weer. Er wordt vaak gezegd ( vooral als het nodig is ) dat ze rustig bij de pony's moeten blijven, omdat deze anders mee gaan doen. 9 van de 10 keer wordt daar tijdelijk naar geluisterd. Hebben ze bijna vakantie, of slaat het weer om, dan is het feest weer begonnen.
Dan begin je op een rustige manier, van let op, wees niet te druk want..... bij de 2e keer, nog een keer op een rustige manier, let op want.... Maar bij de 3e keer verhef ik toch wel mijn stem ( om boven het kabaal uit te komen ) En dan zijn ze wel stil.
Maar wat ik graag wil is dat ze dat bij de 1e keer al doen. 1 keer in de zoveel tijd geven we theorie lesjes, waar ook dit aan bod komt. Het gedrag wat ze zelf over brengen op de pony.
Iemand een tip om het op een andere manier op een rustige manier duidelijk te maken?

Alvast bedankt!

kleinvosje

Re: Rumoerig voor de les en in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:54

Misschien niet zo leuk, maar wel noodzakelijk. Als ze niet rustig kunnen doen wordt er niet gereden. Hier moet je even heel hard in zijn i het begin, maar ze hebben het dan zo door en zullen zich wel gedragen!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:57

Heb je ook de papieren om kinderrijlessen te geven? Daar zit ook een stuk didactiek bij hoe je dit aan kunt pakken.

Je zou moeten zoeken naar de spil in de groep en die zo ver krijgen dat ze gaan meewerken. Je moet proberen de energie van de kinderen om te zetten in activiteit. Kinderen zijn graag bezig en zeker als je kinderen hebt die zich moeilijker kunnen concentreren moet je ze dingen laten doen.

Je kunt ze namelijk wel regels opleggen maar als je geen respect van de kinderen krijgt zullen ze gewoon over je heen lopen. Eigenlijk moet namelijk 1x zeggen voldoende zijn. Een keer een 2x opnieuw melden ok maar dan moet je al duidelijk zijn.

In dit geval consequent zijn naar de kinderen toe maar niets afdwingen maar laat ze maar werken. Pony poetsen, wateremmers vullen, stal even netjes vegen etc. In de les ook zorg dat je ze aan het werk houd. Spelletjes zijn hier ook een ideale oplossing voor. Wie het eerst zijn pony netjes schoon gepoetst heeft volgens de regels mag volgende week kiezen op wie die wil rijden etc. Dus juist goed gedrag belonen.
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 13-10-11 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:57

Precies, zo "eenvoudig" is het: consequent zijn :j
3x waarschuwen? stijg jij maar af.
ben je nu weer kalm? stijg maar weer op.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:58

Gelijk als het gedonder begint ze aanspreken en event. consequenties eraan verbinden. 'Als ik jullie de volgende keer weer hoor donderjagen, stopt de les 5 minuten eerder'. Of ze naar buiten sturen als ze zich binnen bij de stal kunnen gedragen.

Theorieles kun je dmv spelletjes opleuken, quiz, memory etc.

Zijn er geen ouders die je kunt aanspreken?

Caira

Re: Rumoerig voor de les en in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 07:55

Daarom duurt de Pabo ook 4 jaar, kinderen lesgeven is een vak apart. Ik kan niet vanaf de computer zien wat er gebeurt en hoe je daarop kunt anticiperen.