Mijn pony bijt :s

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mtoto

Mijn pony bijt :s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 19:24

Hello ,
Ik heb thuis een kleine shetlander van 1.5j staan , Ik heb hem nu 1jaar maar ik heb denk ik een fout gemaakt met hem 'op te voeden' want hij reageerd niet als ik 'nee' zeg of hem een tik op zijn neus geef :s als hijj me wilt bijten of iets anders verkeerd doet(maar hij bijt niet om stout te zijn hij doet het precies gewoon om het me moeilijk te maken, want hij legt zijn oren helemaal niet plat ofzo) , ik weet helemaal niet hoe ik dit probleem moet oplossen , weet iemand van julie hoe ik dat moet doen , Danku (:

lisetteexx

Re: Mijn pony bijt :s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:26

geef je hem vaak snoepjes?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:27

Omdat ON (Overig Nieuws) alleen bedoelt is voor nieuws over paarden ga ik je topic naar OPG (Omgang en Paardengedrag) verplaatsen.

ON --> OPG

mtoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 19:28

nee eigenlijk niet

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:29

okee ik denk dat hij niet echt bijt maar gewoon hapt ( misschien omdat hij denkt dat je wat lekker hebt )
is het een hengst/merrie of ruin?
gewoon corrigeren met je stem en geduld hebben gaat er niet in 1 keer uit

mtoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 19:31

het is nu nog een hengst , we zijn wel van plan hem te castreren ,
Jaa ik probeer dat wel , maar hij reageerd niet op mijn stem zoals het zou moeten :s

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:31

Het kan wezen omdat hij nog jong is. Is het een hengstje? Erg consequent blijven. Je mag gerust wat bozer worden ik denk namelijk dat hij je uitprobeerd. Ook kan het komen omdat hij misschien aan het wisselen is, dan zetten ze graag hun tanden ergens in.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:32

ja hengsten happen/bijten altijd in het begin.
dan moet je toch duidelijker zijn

mtoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 19:34

oke dankje dat wist ik niet (: , ik zal nog duidelijker/strenger worden en veel blijven oefenen ;)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:37

Ik had het vandaag toevallig met mijn merrietje van 2 en half jaar....ze stond even lekker te grazen,maar ik wilde doorlopen.
Ze ging gelijk schrap en weigerde mee te lopen...nadat ik haar dringend had verzocht om normaal mee te lopen,werd ze zo nijdig dat ze naar mn hand hapte....
Ze weet nu dus,dat het vrouwtje ook boos kan worden en ze haar tandjes maar beter bij zich kan houden..heb haar voor het eerst een pets verkocht. :+

mtoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 19:40

Oei , hopelijk onthoud ze het (:
want die van mij reageert niks als je hem een tik geeft ;o
:s

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:42

Afleren:
- Boze harde stem roepen(ik zeg altijd HE)
- Een pets(ik geeft altijd een tik met de buiten kant van mijn hand, niet hard maar ze voelen het) geven
- veel oefenen bij de situaties waar hij het meeste het doet.
Succes

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:51

Nooit of te nimmer mag je je pony/paard mishandelen!....... Maar een tik ter correctie mag altijd!

Ik denk, als je nu je pony een tik geeft dat hij dat niet zo makkelijk accepteerd van je. Toch moet je doorzetten en hem goed laten weten dat jij de baas bent.
Een hengstje is nu eenmaal altijd meer bijteriger dan een merrie of ruin. Maar dat moet je niet accepteren.
Geen snoep etc. geven, een aai mag natuurlijk wel en dat moet dan ook voldoende zijn.

danaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:57

Ik heb een nu 6 jarige ruin, hij is op zijn 3e jaar pas gecrastreerd. Hij hapt nu ook maar al veel minder dan eerst. Gewoon streng blijven en het zijn tijd gunnen!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:51

Die tik werkt dus duidelijk niet als je al aangeeft dat hij daar niet op reageerd. Wat je wel kan proberen is als hij echt bijt zijn lip een paar seconde even goed vast houden. Mocht hij knabbelen kan je met je handen zijn lippen omhoog doen en even naar zijn tanden kijken. Over het algemeen vinden paarden dit niet leuk en leren ze het na een paar keer af. Su6 in elk geval

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 23:25

Wat je ook doet, hij moet wel laten zien dat hij begrijpt dat hij straf krijgt. Zie je geen reactie bij hem (even terugdeinzen, b.v.) dan ben je niet duidelijk genoeg.

mtoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 16:06

Ja dat is denk ik vooral het probleem , hij weet zelf niet dat hij iets verkeerd doet ;s (en ik zie niet goed hoe ik nog duidelijker kan zijn , want vb: zijn lip omhoog doen enz.. werkt dus ookal niet :S

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:14

Hij weet pas dat ie iets fout doet als jij het hem hebt uitgelegd.. Wees duidelijk en consequent, dat ten eerste. Bijten mag niet, happen ook niet. Wees daar duidelijk in en sta het niet de ene keer wel toe en de andere keer niet. Wees op tijd met een tik geven, dus écht op het moment dat hij hapt of bijt, let goed op je timing! Zo snel mogelijk castreren en ook daarna consequent blijven. Vind het overigens heel goed van je dat je inziet dat je een foutje hebt gemaakt in zn opvoeding! :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:19

mtoto schreef:
Oei , hopelijk onthoud ze het (:
want die van mij reageert niks als je hem een tik geeft ;o
:s

Dan sla je vast niet hard genoeg :D :D
Nee grapje natuurlijk, maar je komt duidelijk niet over anders zou ze moeten reageren door in elk geval even een soort van schrik reactie te geven.
Let wel op dat belonen nog belangrijker is dan straffen!
Dus heb je die verschrikkelijke klap gegeven :D en ponylief is daarna braaf, belonen!

mtoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 20:53

jaa oke ik zal eens proberen om meer te belonen (:
ik zal dan vertellen hoe het lukt ;)

Aniek2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:57

Klinkt raar maar ken gevallen waarbij het echt hielp: Terugbijten! Niet hard natuurlijk, even voor het 'verrassingseffect' zachtjes in z'n oor bijv

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:12

Inderdaad terug bijten. Maar wel meteen, binnen 15 seconden.
Kan je ook in zijn neus doen. Maar bij een shetlander is het wat lastig.
Doen paarden onderling ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:14

Of een 'nepbeet', over het algemeen wat makkelijker uit te voeren.
Grijp gewoon stevig in z'n borst tussen z'n benen en knijp een keertje.

mtoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 16:14

oke ik zal het eens proberen ;) Dankje

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:18

Denk eraan dat hengsten onderling vaak happen, speelsigheid. Mijn hengstje bijt alleen als je hem over zijn hoofd aait, omdat hij dan mij als mede hengst ziet en dus in mijn hand gaat happen. Ik kan dan meppen wat ik wil, maar dat is alleen maar meespelen.
Aai je hengst enkel over zijn lichaam, niet over het hoofd. Denk dat je dan al heel wat bijtneigingen zult onderdrukken.

Als mijn hengstje beet als ik niet over zijn hoofd aaide, dan kneep ik hem met nagels kort in één van de neusvleugels. Dat is zó vervelend dat hij het echt wel uit zijn hoofd laat de komende keer :)