Aanhanger rijden in het buitenland, welk rijbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenmeis1

Aanhanger rijden in het buitenland, welk rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 13:58

Stel, je gaat met auto+trailer+paard door België en Frankrijk.

Is dan alleen een BE rijbewijs voldoende?
Of hoeft dat in die landen niet, of juist iets anders?
Of gewoon Nederlandse regels, omdat je een Nlse combinatie rijdt?

Iemand die het weet?

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:02

Voor zover ik weet gelden de regels voor heel Europa, dus zul je net als in Nederland over een BE rijbewijs moeten beschikken.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:07

Winddancer schreef:
Voor zover ik weet gelden de regels voor heel Europa, dus zul je net als in Nederland over een BE rijbewijs moeten beschikken.

Volgens mij ook..

Angela

Re: Aanhanger rijden in het buitenland, welk rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:16

Ik dacht ook dat de regels in de EU overal hetzelfde waren mbt het rijbewijs. Een BE uit nederland is in ieder geval ook geldig in de rest van de EU.

Bedenk je wel dat je paard officieel wel een gezondheidskeuring moet ondergaan als het de grens over gaat. Zie deze link: http://www.paardensport.nl/news.asp?pCa ... =11&men=09

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:26

Als je een lange reis maakt, en de VWA moet komen voor die gezonheidskeuring, kunnen ze je vragen waar je naar toe gaat. Afhankelijk van de duur van reis, kunnen ze je vragen waar je je paard(en) eventueel laat rusten/ overnachten.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 09:29

Oke bedankt voor alle tips, zal het doorgeven!

annastasia

Re: Aanhanger rijden in het buitenland, welk rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 18:02

In ieder geval in Duitsland moet een aanhanger met een eigen kenteken (trailer/ caravan) over een EIGEN groene kaart beschikken.
Ik zou deze dus ook nog even bij de verzekering opvragen.
Kost niets en wellicht dat andere landen deze regel ook hanteren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 08:03

annastasia schreef:
In ieder geval in Duitsland moet een aanhanger met een eigen kenteken (trailer/ caravan) over een EIGEN groene kaart beschikken.
Ik zou deze dus ook nog even bij de verzekering opvragen.
Kost niets en wellicht dat andere landen deze regel ook hanteren.

:? Waarom wordt er in de NL groene kaart dan expliciet "F" voor de eventuele aanhanger vermeldt?

Komt dit wellicht omdat in Duitsland aanhangers niet standaard in de autoverzekering worden meegenomen??

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 11:03

Ik heb expliciet mijn aanhanger speciaal laten vermelden op de groene kaart.
Dus handelsbenaming+typenummer en kenteken van de aanghanger.

Citaat:
Door de invoering van het eigen kenteken voor caravans lijkt het er misschien op, dat de caravans nu ook een eigen zogenaamde groene kaart moeten hebben. Dat is slechts in een beperkt aantal gevallen nodig.
De groene kaart is een bewijs dat een voertuig verzekerd is voor wettelijke aansprakelijkheid. In Nederland staat op de groene kaart meestal de code AF, waarbij de F aangeeft, dat ook een aanhanger verzekerd is. In Spanje, Polen en sinds 2004 ook Duitsland gelden weer afwijkende regels. Daar moet een caravan een eigen groene kaart hebben, met het kenteken van de caravan. Deze groene kaart moet echter worden afgegeven door de verzekeraar van het trekkende voertuig! Dit moet u zelf tijdig regelen.

Dus, als u naar Spanje vertrekt met één van onze caravans, of door Duitsland rijdt op weg naar bijvoorbeeld Italië, vraag dan een aparte groene kaart aan voor de caravan bij uw eigen autoverzekering. Het kenteken en chassisnummer van de caravan vindt u op de huurovereenkomst.
http://www.adcars.nl/groene_kaart

Citaat:
In Polen moet u voor uw caravan een aparte groene kaart hebben. Die is ook aanbevolen voor Duitsland en Spanje.

Het gaat hierbij om caravans met een eigen kenteken, oftewel caravans zwaarder dan 750 kg. Gaat u naar een van deze landen, neem dan twee groene kaarten mee, één voor uw auto en één voor uw caravan. De ‘tweede’ groene kaart voor Duitsland, Polen en Spanje is nodig na het invoeren van het kentekenregistratiesysteem voor caravans zwaarder dan 750 kg. In Nederland en de meeste andere Europese landen heeft u geen aparte groene kaart nodig.

.Meeverzekerd
In Nederland worden aanhangwagens en caravans (mee)verzekerd op de wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (WA) van het trekkende motorrijtuig. Er wordt één internationaal verzekeringsbewijs (de groene kaart) afgegeven. Hierop staat dan de code 'AF'.

.Aanvragen
De groene kaart voor uw caravan kunt u aanvragen bij de verzekeringsmaatschappij van uw auto door een kopie van uw caravankentekenbewijs op te sturen. Wijzigingen in de toekomst moet u, net als bij uw auto, aan de verzekeringsmaatschappij doorgeven.
http://www.anwb.nl/kamperen/voorbereidi ... kaart.html

En deze van Interpolis
http://www.interpolis.nl/vraag_en_antwo ... anger.aspx