Rechten mede-eigenaar paard, even lezen aub!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meliszy

Rechten mede-eigenaar paard, even lezen aub!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 13:07

Hallo,

Een kennis van mij heeft een gezamelijk paard met nog een meid.
Ze zijn beide 50/50 eigenaar.
Nou hebben ze een enorme ruzie gehad in april 2010, en hebben ze nooit weer contact gehad.
Mijn kennis heeft via een advocaat en via kennissen contact gezocht maar nergens wordt door hun op gereageerd en als hij belt dan knallen ze de hoorn er snel op.
En als hij daar heen gaat dan is het ook niet te best.
Ik kan niet teveel op details ingaan maar het is gewoon een hele ingewikkelde situatie.
Vorige week kwam er een brief op de deurmat dat ze even 750 euro zadelmakerskosten wouden, even voor 17 maanden stalgeld (rekenen ze 200 euro per maand voor, terwijl dit bij hun 80 euro is) Een castratie van 150 euro, een tandarts, de hoefsmid, weidegang etc, etc.
Nu zijn we gister al bij de advocaat geweest en ik heb ook gezegd dat sommige kosten echt belachelijk zijn. Zoals de zadelmaker bijv.
Het paard is niet eens onder het zadel en dan nog hebben ze mijn kennis niet eens om toestemming gevraagd. En hij had daar ook nooit toestemming voor gegeven.
Nouja, lang verhaal. Ik zal maar niet alles vertellen haha.
Maar de advocaat was het met mijn eens.

Nou is het zo, dat die meid even wil dat mijn kennis al die kosten gaat betalen, en dan afstand doet van zijn deel. Dat het paard dan volledig voor haar is :') Beetje scheef toch?
Maar mijn kennis zegt op zijn beurt, ja ik wil dat paard ook in volledig eigendom hebben en hij denkt dat hij meer rechten heeft omdat het paard uit zijn merrie gefokt is. (dit denk ik overigens niet trouwens omdat het gewoon gaat om een 50/50 eigenaarsschap dus dan maakt dat toch niet uit uit welke merrie het gefokt is?)

Wie heeft tips? Wie heeft dit al eens eerder meegemaakt?
Want we zouden erg graag willen weten wat we een beetje kunnen verwachten.
Ik ben namelijk bang, dat als ze beide hun poot stijf houden dat het voor het gerecht komt en dat de rechter dan beslist om het paard dan te verkopen en dan de opbrengst te verdelen...

Maargoed, wie weet raad??

petraaken

Re: Rechten mede-eigenaar paard, even lezen aub!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:15

F-AM --> TAO

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 13:15

Oke hij is dus verplaatst, ik wist niet zo goed waar ik het topic moest neerzetten. Sorry!

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:16

ik kan je niet helpen maar ben wel even benieuwd, dus wil graag even mee lezen.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:23

De andere partij moet de officiele rekeningen kunnen tonen van de bedrijven (zadelmaker, dierenarts, stalling, etc) om daar uberhaupt aanspraak op te kunnen maken.
Verder denk ik dat het toch op de verkoop van het paard uit komt als de beide partijen niet tot overeenstemming kunnen komen. Ieder wil het paard even graag en zal waarschijnlijk niets toe willen geven.
Hebben ze geen duidelijk contract opgesteld mocht het (zoals nu) ooit misgaan tussen de partijen?
Ik deel jouw mening over de 50/50 van het paard. Denk niet dat jouw kennis meer recht tot eigendom heeft omdat het paard uit zijn merrie komt. Wanneer het een 70/30 overeenkomst was geweest dan had hij inderdaad meer recht op eigendom gehad.

edit: wat zegt zijn advocaat ervan? Heeft hij meerdere van dit soort zaken gehad en hoe zijn die afgelopen?

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 13:25

Oke, precies wat ik dus al dacht.
En inderdaad van die rekeningen,,, laten ze eerst maar bewijzen dat die kosten ook echt gemaakt zijn.
Want de hoefsmid komt vaak vrijwillig nog bij hun omdat mijn kennis daar altijd gratis klusjes voor heeft gedaan.
Maargoed, ik ben dus ook bang dat het uiteindelijke verhaal wordt dat niemand krijgt wat hij/zij wil.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:25

Pffff wat een toestanden allemaal.... ik heb ook een paard samen met iemand gehad, maar ik heb niet voor de kosten en aanschaf op hoeven draaien. Eigenlijk kon je me beter een fulltime verzorgmeisje noemen dus....:=. Maar toen ik "storing"kreeg met haar was het dus "makkelijk" , zij alles en ik niks ;( .
Hoe het in jouw bovenstaand verhaal zal kunnen aflopen heb ik geen idee van, heb gelukkig nog nooit met een rechter oid in aanraking hoeven komen. Hopelijk wordt het paard er niet de dupe van!

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 13:27

@ Kobuss1:
Ik ben dus bang dat het paard in welk geval dan ook de dupe wordt, het is namelijk een kruising tuigerxspringpaard en hij is nog niet beleerd of wat dan ook.
En aangezien de paardenmarkt al zo op zn gat ligt, moet je dan echt geluk hebben dat hij goed verkocht wordt.
We zullen zien...
Ik hoop gewoon echt dat mijn kennis het paard krijgt, hij heeft er namelijk veel emotionele waarde aan.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:30

Weet je kennis de namen van de personen waar de andere partij 'de rekeningen' van heeft? Anders moet hij die opbellen en vragen naar de rekeningen voordat de andere partij vraagt of ze een neprekening op laten stellen (wordt vaak genoeg gedaan). Wanneer de instantie geen rekening heeft uitgegeven de afgelopen anderhalf jaar dat op papier laten zetten. Als ze wel rekeningen hebben dan ook gelijk op papier laten zetten voor hoeveel. Vaak als je de situatie uitlegt en persoonlijk langs gaat (op afspraak) willen bedrijven wel helpen.

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 13:31

@Juud87:
Jaa hier waren wij dus ook al bang voor.
De advocaat zou hier achter aangaan.
Maar het is een goede tip en ik ga dit zeker even doorgeven aan mijn kennis vanmiddag!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:31

Heeft hij het paard in die 17 maanden ook gezien en verzorgd? Of heeft de andere partij alle verzorging op haar genomen?

Je hebt nl ook nog kans dat als hij dus afgelopen 17 maanden niets heeft betaalt en ook niets heeft verzorgd dat dan een rechter vrij automatisch het paard zal toewijzen aan de ander.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:33

Maar waarom worden er nu stallingskosten verhaald op je kennis? Als het dier voor de helft van hem is zal ie al die tijd al hebben moeten betalen... Heeft ie dat niet dan is het paard voor de wet zelfs van die ander. Want voor de wet is degene die het paard betaald en verzorgd eigenaar toch?...

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 13:33

Nee, hij mocht daar niet komen want dan zou hij een mes door zijn donder krijgen werd hem verteld de laatste keer dat hij daar was. Toen is dus een advocaat ingeschakeld en die heeft tevergeefs contact met hun geprobeerd op te nemen en ook nog een vriend van mijn kennis maar bij hem werd dus de hoorn er opgegooid.
Voor hem was het dus onmogelijk het paard te zien/verzorgen. En daarom is ook direct de advocaat ingeschakeld, maarja als hun nergens op reageren en alles negeren moet mijn kennis daar dan de dupe van worden? Hij wou heus wel betalen voor de stalling, maar nog liever had hij het paard zelf thuis op stal gehad. Maar nogmaals, hun reageerden nergens op.
Hij heeft imo gedaan wat hij kon, alleen is de andere partij alleen maar aan het dwarsliggen geweest.

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 13:36

@Needje:
Ik snap wat je bedoeld, en mijn kennis wou ook wel betalen. Maar als hun nergens op in gaan, niet om tafel willen om afspraken te maken.
Dan houd het toch ergens op...
En nu de advocaat hun goed achter de broek aan zit kunnen ze ineens wel een brief sturen met alle kosten.
Laatst bijgewerkt door Meliszy op 13-10-11 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:36

als als jou kennis niet betaald heeft en niet voor de verzorging van het paard betaald heeft, heeft hij heel weinig kans. De andere partij kan dan ook recht maken op het retentierecht? paard is in de beginnen wel eerlijk half half betaald?

edit: als de advocaat ook geen verhaal kon halen daar, zou ik het voor de rechter laten komen, succes

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:38

Wat dat betreft is die ander dus niet zo slim :)) Als ze had gewild had ze dus gewoon naar de rechter kunnen stappen met 'hij betaalt niets en komt ook niet verzorgen, ik heb verzorging en kosten op mij genomen, lijkt me dat het nu mijn paard is'

Aan de andere kant, nu de rekening indienen kan een tussenstap zijn: 'rechter, ik heb kosten gemaakt, hem de rekening gepresenteerd, die wordt niet betaald dus nu is het mijn paard'.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:40

Is er ooit iets van een contract op gesteld hoe het geregeld zou worden met kosten end?
Anders ben ik bang dat als hij nooit betaald heeft en dus de andere partij wel dat hij weinig in te brengen heeft. Gezien er ook niet op papier staat heb je niet echt bewijs dat hij mede eigenaar is.

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 13:42

@Apple,

Ja, ze had het op die manier aan kunnen pakken. Maar dan was mijn kennis daarentegen met het verhaal gekomen dat hij daar niet mocht komen en dat hun nergens op reageerden omtrent het feit dat er afspraken gemaakt moesten worden.
Mijn kennis heeft alles wat in zijn vermogen lag geprobeerd. Maar hun gaven niet thuis.
Dus ik denk als dit goed wordt uitgelegd, dat een rechter ook wel ziet dat mijn kennis wel degelijk heeft geprobeerd afspraken te maken mbt kosten en verzorging.
Het is niet zo dat mijn kennis hem niet wou verzorgen, het werd hem door hun onmogelijk gemaakt.

@Tigra:
Er is geen contract opgesteld maar er zijn wel papieren dat hij mede eigenaar is. Dus er is wel degelijk bewijs dat hij ook eigenaar is.
En wat betreft dat je zegt dat hij weinig in te brengen heeft, dat lijkt me tocht niet aangezien hij vaak genoeg heeft geprobeerd afspraken te maken maar dat hun nergens op reageerden... (zie mijn andere posts)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:44

Rijdende rechter?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:01

Meliszy schreef:
@Tigra:
Er is geen contract opgesteld maar er zijn wel papieren dat hij mede eigenaar is. Dus er is wel degelijk bewijs dat hij ook eigenaar is.
En wat betreft dat je zegt dat hij weinig in te brengen heeft, dat lijkt me tocht niet aangezien hij vaak genoeg heeft geprobeerd afspraken te maken maar dat hun nergens op reageerden... (zie mijn andere posts)

Dat snap ik maar je zult het wel moeten bewijzen. Ik hoop dat hij het meeste via mail en brief gedaan heeft en het op die manier kan bewijzen dat hij wel actie ondernomen heeft. Via telefoon heb je weinig bewijs wat er gezegd is. En dat is wel waar het nu omgaat wat kan hij allemaal bewijzen wat hij ondernomen heeft. Gezien de tegenpartij nu voor het paard zorgt en betaald zal hij moeten bewijzen dat ook hij dat wilde. Van de tegenpartij is dat al duidelijk.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:04

Kan jouw kennis op de een of andere manier bewijzen dat hij alles gedaan heeft wat in zijn vermogen lag. (behalve die advocaat)
Zijn er bijv. mensen die voor hem willen getuigen dat ze gezien hebben dat hij die mensen probeerde te bellen. Mensen die bij die bedreiging zijn geweest, dat hij daar weg werd gestuurd. Maar ook bijv brieven, smsjes, mailtjes, naar die mensen toe.
Anders ben ik inderdaad ook bang dat hij aan het korste eind trekt. Want de tegenpartij heeft "alle zorg op zich genomen en alles betaald". Voorzover ze alles betaald hebben...
Ik zou eens gaan praten met bijv. die hoefsmid.. (als hij een bekende is van jou kennis) misschien dat hij nog iets voor hem kan betekenen.
Maar ook met die andere mensen waar nu een "rekening" van gekomen is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:12

Meliszy schreef:
Nee, hij mocht daar niet komen want dan zou hij een mes door zijn donder krijgen werd hem verteld de laatste keer dat hij daar was. Toen is dus een advocaat ingeschakeld en die heeft tevergeefs contact met hun geprobeerd op te nemen en ook nog een vriend van mijn kennis maar bij hem werd dus de hoorn er opgegooid.

En hij heeft niet onmiddelijk aangifte gedaan van bedreiging, etc.? Advocaat is leuk voor juridisch gedoe, maar ik had hier toch echt eerst politie bij gehaald en toegang tot mijn paard geeist. Al dan niet daarna paard inladen en op stal plaatsen waar of geen van beide erbij kunnen of waar beide partijen op het erf mogen (en paard er niet af). Brieven sturen, etc. is erg netjes, maar als andere partij niet wil meewerken gaat dat jaren kosten en die werken nu tegen hem.

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:34

Politie werkt aan dit soort dingen niet mee(als je aankomt met diefstal en het achterliggende verhaal verteld), dat noemen ze een civiele zaak...Daarbij als je aangifte wilt doen van bedreiging moet je ook écht bewijs hebben...Politie doet niet veel aan dat soort zaken...

Verder heb ik niet echt tips of idee'en. Wat ik wel weet is als diegene die alles heeft betaald voor het paard dit kan aantonen (denk dan ook aan een notitie/bon waarbij stalgeld is ontvangen e.d.), dat hij/zij dit paard als eigen mag beschouwen na geloof ik 6 maanden.

Wel een ingewikkeld verhaal...Succes igg.

*edit: wat vergeten*

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:10

Maar TS, als ie nooit een cent betaald heeft voor het dier, hoe kan je dan zeggen dat het 50/50 is?
Of is er eerder wel voor betaald?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:19

Laat dit nou voor veel mensen een wijze les zijn! Geen paard delen met een 'vriendin'of kennis ............
Ts Dat meisje kan het volgesmij niet echt eisen. Tenzij de da rekening op naam van je kennis staat en de zadelkosten ook ect...