kopen of niet ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quinty97

kopen of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 20:57

is het handig om een paard van 20 jaar te kopen als ik er nog recreatief, veel mee wil rijden ?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:54

Persoonlijk zou ik het niet doen tenzij ik het paard al jaren ken en het dus een emotionele waarde voor me heeft.
Maar anders ga ik voor een jonger exemplaar zo vanaf 12 tot 15. Kan zijn dat het paard nog jaren actief mee kan gaan. Rust roest maar ook moet je wel rekening gaan houden met eventuele mankementen. In 1 jaar tijd kan veel veranderen.
Daarbij komt ook nog dat ze voor die "oudjes" vaak behoorlijk wat centen willen hebben en voor mij zal een 20 jarige niet meer dan 500 euro mogen kosten.

In_Black

Re: kopen of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:56

Als je er veel mee wilt rijden moet je hem laten staan, en een jonger dier zoeken.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 07:05

Geheel afhankelijk hoe de gezondheid van het nu 'oudere' paard en nog belangrijker wordt hij nu ook regelmatig gereden en is hij goed op conditie en kun je met het paard doen wat je zou willen? Indien dit zo zou zijn zou ik er geen probleem mee hebben een ouder paard te kopen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 07:10

ik zelf zou het niet doen, ga dan voor een wat jonger dier vanaf ongeveer 10 tot 15 jaar.

20 hoeft echt niet oud te zijn voor een dier, zo is er vorig jaar een pony heengegaan van 43 pony was tot op de laatste dag springlevend maar zo staat er ook een merrie die is nu 24 en is op kan echt niet meer, blind, loopt slecht en ga maar door.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:43

Dat kan prima. De meeste paarden van 20 die nu nog lekker in hun vel zitten, en altijd gezond geweest zijn, kunnen nog prima een paar jaar mee onder het zadel (rust roest, dus rijden is juist goed voor ze). Bedenk alleen wel goed wat je gaat doen als het paard over bijvoorbeeld 5 jaar niet meer te berijden is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:47

Quinty97 schreef:
is het handig om een paard van 20 jaar te kopen als ik er nog recreatief, veel mee wil rijden ?

Nee. Wat hier ook gezegd wordt, een twintigjarige is over zijn top. Als je "veel" wilt rijden kun je beter omzien naar een jonger dier.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:49

Licht er een beetje aan: als het paard tot nu toe altijd regelmatig/vaak gereden is en een goede conditie heeft, zou ik sprong wel wagen. Als het paard al een paar jaar niets tot weinig heeft gedaan en weinig conditie heeft zou er nog eens over denken.
Als voorbeeld: ik ken een 24-jarige haflinger die nog steeds vrolijk doordieselt. Daar wordt iedere dag intensief op gereden en hij mankeert niets.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:52

Ik ken ook meerdere paarden die met 20+ nog met veel plezier een uur per dag (en sommige zelf 2) lopen. Wel is belangrijk dat het paard nog steeds regelmatig gereden wordt. Een ouder paard kopen dat je intensief wilt berijden, maar dat nu stil staat, is niet geschikt.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:53

Als het paard in goede gezondheid verkeert en de prijs er naar is. Waarom niet.
Paarden in Nederland zijn al snel te oud.

Quinty97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 15:59

het paard word gratis aan een goed tehuis gegeven, heeft ook in de sport gezeten, hij staat hier op bokt te koop, maar ik denk dat ik toch nog even door spaar voor een jonger paard is misschien handiger want ik ben 14 jaar (bijna 15) en wil dus lekkere buitenritten enso maken, dus relatief veel rijden.

bedankt voor jullie meningen en tips.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:02

hoelang wil je met het paard rijden? een ouder paard is gevoeliger voor gebreken en je kunt hem niet meer volledige verzekeren en kun je zelf voor alle kosten opdraaien. Wil je dat? Kun je een goede verzekering van het paard overnemen?

Quinty97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 16:10

ik wil nog wel vele jaren rijden, dus ik ga toch maar voor een jonger dier want die kan ik ook nog beetje naar me eigen hand rijden, een ouder paard is al helemaal ingereden.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:16

Vele jaren, dan lijkt me dat je zelf het antwoord ook al wel had kunnen bedenken voor dat je het topic opende.

Paarden/Ponys van 20 zijn trouwens niet per definitie op hoor. Wij hebben een pony van 22 op stal, loopt nog in de wedstrijdsport!! Beestje gaat nog 2x per maand mee op concour en komt niet zonder 1e of 2e prijs terug ;)

Quinty97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 18:25

ja sorry wou gewoon weten wat andere ervan vonden
allemaal bedankt