Last van stalbenen, wat er tegen tedoen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sonraffie

Last van stalbenen, wat er tegen tedoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 20:36

Hoihoi,
Mijn paard heeft last van stalbenen, ze staat overdag buiten in een paddock samen met 6 andere paarden, maar toch heeft ze als ik haar in de namiddag uit de paddock haal stalbenen, nou las ik laatst op bokt dat bier door het voer doen helpt, is dat echt zo?
wat doen jullie er tegen?

Groetjes sanne.

Ps ik weet niet of het hier goed staat..

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:20

De naam stalbenen zegt het al, het zijn stalbenen en komt niet van in de paddock staan met 6 andere paarden. Dus tenzij de paddock dermate klein is dat de ruimte per paard kleiner is dan op stal, kan je er van uit gaan dat het geen stalbenen zijn. Dat krijgen ze namelijk omdat er door te weinig beweging vocht in de benen blijft zitten.
Het lijkt mij dat er hier wat anders aan de hand is. Is de paddock erg nat, doet ze gek, maakt ze veel korte draaien? Ik zou meer denken aan last van vocht of wat overbelasting :o .

Angela

Re: Last van stalbenen, wat er tegen tedoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:37

Ik ga helemaal met Inoterry mee. Ik heb nog nooit gehoord van een paard dat stalbenen krijgt terwijl het buiten in de paddock staat. En heeft je paard er in de nacht geen last van? Zo niet, dan zou het eerder overbelasting zijn, bijvoorbeeld doordat de paddock te zwaar is.

Turdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:38

Zal je ook eens moeten kijken aan welke benen het zijn. Mijn paard heeft nu sinds 2 dagen last van stalbenen, nooit eerder met haar mee gemaakt, maar het zijn alleen haar achterbenen. Na een paar rondjes stappen zakt het weer weg. Ik ga er nu nog vanuit dat het vanzelf wel weer wegzakt. Komt het aan alle 4 haar benen, is er toch een andere oorzaak... Ook heeft ze al artrose aan haar benen, dus moet wel extra voorzichtig zijn.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:40

Stalbenen komen idd van het op stal staan ;) Ik vraag me dus ook hetzelfde af als mijn voorgangers: is de paddock dermate klein ze amper kan bewegen?

Is het bij alle 4 de benen het geval, of niet bij allemaal? Zijn de benen warm? Kapot? En wat is haar ruwvoer... als een paard te eiwitrijk ruwvoer krijgt kan het zijn dat ze daar hele dikke benen van krijgen. Hoeft niet, maar ik heb het ook al eens meegemaakt.

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 20:19

Ehmm,,, Alles bij elkaar, Ze heeft het alleen aan haar achterbenen, als ze een kwartiertje heeft gestapt zakt het af, de paddock is erg groot,,, zeker niet te klein voor 6 paarden. De benen zijn niet warm, kapot ect.

Turdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:53

Staat ze dan de hele dag stil? Als je het zeker wilt weten is het misschien toch handig om iemand er te naar laten kijken die er verstand van heeft....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 07:59

Zorgen dat hooi, liksteen en waterbak in verschillende hoeken van de paddock staan, dat moet ze zowiezo al meer bewegen

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 20:32

Turdus schreef:
Staat ze dan de hele dag stil? Als je het zeker wilt weten is het misschien toch handig om iemand er te naar laten kijken die er verstand van heeft....

Ze lopen af en toe wel naar een andere plek, maar niet echt vaak

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 20:35

die van mij had het ook een tijdje, ik ben toen van kuil op hooi overgestapt en weg was het

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 20:57

Caira schreef:
Zorgen dat hooi, liksteen en waterbak in verschillende hoeken van de paddock staan, dat moet ze zowiezo al meer bewegen

Dat staat het allemaal al ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:00

Rond deze tijd zijn er meer paarden die daar last van hebben, ze moeten winterharen vormen en dat kost energie en soms gaat dat ook ten koste van de weerstand. Pas op dat je niet te veel suikers voert want dan krijgen ze ook stalbenen..een 2e optie is dat je smid je paard net niet goed heeft gezet waardoor de pezen overvult raken.

In paddocks lopen ze m.i. genoeg, want als ze behoefte hebben om te lopen, doen ze dat, dat is een instinct.

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 21:15

russel schreef:
Rond deze tijd zijn er meer paarden die daar last van hebben, ze moeten winterharen vormen en dat kost energie en soms gaat dat ook ten koste van de weerstand. Pas op dat je niet te veel suikers voert want dan krijgen ze ook stalbenen..een 2e optie is dat je smid je paard net niet goed heeft gezet waardoor de pezen overvult raken.

In paddocks lopen ze m.i. genoeg, want als ze behoefte hebben om te lopen, doen ze dat, dat is een instinct.

Mijn paard heeft het bijna het helejaar door, behalve wanneer ze 24/7 op de wei staat in de zomer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:17

Dan zou ik maar eens de voeding onder de loep nemen. Om een voorbeeld te noemen, van Havens krijgt mijn paard subiet de volgende dag al dikke benen, ook van slobber en zo is er meer....bietenpulp of maismeel...

Maar als hij niet correct op de voeten staat ook...maar voeding is bij mjn paard de boosdoener.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 06:51

Maar wat voor ruwvoer krijgt ze dan? Hooi, of voordroog?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:31

Stalbenen kan zeker wel buiten ook ontstaan, als ze niet voldoende bewegen. Als ze amper lopt in een paddock, dan is het niet gek dat de stalbenen blijven. Mijn merrie loopt ook niet altijd haar stalbenen eraf, en dat terwijl ze in het land loopt! Soms zijn ze smiddags nog gewoon dik terwijl ze dan al een aantal uur op het land staat, maar blijkbaar loopt ze niet voldoende. Gaan we buiten een eindje wandelen, zijn ze binnen no time weer dun.

Voer kan ook van invloed zijn idd, niet te rijk voer voeren. Als mijn merrie kuil krijgt, heeft ze het sneller en erngstiger dan dat ze alleen heel arm hooi krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 16:22

Paarden die overdag buiten staan, horen geen stalbenen te hebben, is of voerkwestie of smidkwestie.

liannee001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 18:49

Lekker laten bewegen is punt 1.

Heb je al nagekeken of hij misschien kleine wondjes op zijn benen heeft?

Die van mij heeft ook hele erge stalbenen.. En dus ook mok. Daarvan krijgen ze ook iets opgezette benen.

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 09:04

Ze krijgt kuilgras, mok heeft ze vorigjaar gehad, heb alle middeltjes inhuis, maar nee ze heeft geen mok ! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 09:09

Het kuilgras kan de boosdoener zijn, is eigenlijk ook geen paardenvoer.

Longeer haar 5 minuten op beide zijden voor je haar binnen zet of als je op stal komt en niet gaat rijden.

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 09:12

russel schreef:
Het kuilgras kan de boosdoener zijn, is eigenlijk ook geen paardenvoer.

Longeer haar 5 minuten op beide zijden voor je haar binnen zet of als je op stal komt en niet gaat rijden.

Ja,ik zorg altijd dat haar achterbenen weer "normaal" zijn als ze op stal gaat, we hebben ook een stapmolen, dus dat is wel handig,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 09:22

Maar je moet je voorstellen als ze net niet goed op haar voeten staat waardoor de pezen te veel onder spanning staan en er vocht ophoping komt, ga je dat zo niet oplossen, maar dat moet een smid doen, eens wisselen van smid en het probleem voorleggen, kan het probleem wel eens oplossen...

Als het kuil te zuur is, te veel eiwitten bevat, maar misschien ook te veel suikers, dan krijg je afvalstoffen en vocht wat de lymfe moeten afvoeren, het zakt naar het laagste punt, maar omdat er te weinig beweging is, kan het lichaam het niet goed afvoeren. Er zijn geen paarden die zichzelf genoeg beweging geven zonder aanleiding. Spelen, eten zoeken, grazen bv weer wel, maar met elkaar in het zand staan is voor hun niet interessant, zeker niet als ze geen honger hebben. Veel paarden houden niet van natte voeten, het gesop in het zand en het gekletter van de modder tegen hun buik en benen en zoeken een plekje op waar ze heel de middag op 3 benen kunnen staan. Niet bevorderlijk voor een lichaam dat veel moet doen om de voedingsresten weg te werken.

Je zult wellicht geen keuze hebben met het kuilvoer, maar probeer dan je brokken erop aan te passen. Zo zo eiwitarm en suikerarm bij te voeren. let hierbij ook op met brood, appels, wortels, suikerklontjes, paardensnoepjes...

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 09:34

russel schreef:
Maar je moet je voorstellen als ze net niet goed op haar voeten staat waardoor de pezen te veel onder spanning staan en er vocht ophoping komt, ga je dat zo niet oplossen, maar dat moet een smid doen, eens wisselen van smid en het probleem voorleggen, kan het probleem wel eens oplossen...

Als het kuil te zuur is, te veel eiwitten bevat, maar misschien ook te veel suikers, dan krijg je afvalstoffen en vocht wat de lymfe moeten afvoeren, het zakt naar het laagste punt, maar omdat er te weinig beweging is, kan het lichaam het niet goed afvoeren. Er zijn geen paarden die zichzelf genoeg beweging geven zonder aanleiding. Spelen, eten zoeken, grazen bv weer wel, maar met elkaar in het zand staan is voor hun niet interessant, zeker niet als ze geen honger hebben. Veel paarden houden niet van natte voeten, het gesop in het zand en het gekletter van de modder tegen hun buik en benen en zoeken een plekje op waar ze heel de middag op 3 benen kunnen staan. Niet bevorderlijk voor een lichaam dat veel moet doen om de voedingsresten weg te werken.

Je zult wellicht geen keuze hebben met het kuilvoer, maar probeer dan je brokken erop aan te passen. Zo zo eiwitarm en suikerarm bij te voeren. let hierbij ook op met brood, appels, wortels, suikerklontjes, paardensnoepjes...

Bedankt ! als ik binnekort weer bix ga halen zal ik me wel even laten informeren over welke eiwit+suikerarm is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 09:39

Mijn ervaring is dat het allemaal het zelfde is, er wordt ook veel via de voederindustrie verwerkt onder het mom van dierenvoer...gewoon afval dus,want veel groente wat er wordt doorgedraaid.

Kijk eens op je zak slobber, restanten van de bakkerij????? is je paard een paard of niet??? dat alleen al is pure afval en natuurlijk komen schrale paarden er van aan, zouden wij ook, maar gezond?? Nee!

Kijk eens op bokt, zijn een paar die healthy herbs verkopen...

Ik heb een nieuw paard dat bijna niets kan verwerken wat als paardenvoer op de handel is, het is echt heel moeilijk.

Nu zit hij aan de overjarige graszaadhooi, armer kan je het niet vinden...zit helemaal niets in, maar nu eindelijk komt zijn lijf tot rust en gaat hij fatsoenlijk mesten.....nu moet ik nog gaan zoeken naar iets wat ook erg arm is voor onze hedendaagse paarden, maar net genoeg voor het wezen paard. Dus feitelijk gewoon echt paardenvoer.......iets waar ze wat mee kunnen doen, ipv die darmen en organen belasten..

Turdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:05

Soms moet het ook niet te ingewikkeld bekeken worden denk ik. Die van mij had een paar dagen last van stalbenen. Heb haar ijslands zeewier gegeven, en beweging gegeven voordat ze op stal kwam, Vroeg eraf gehaald, normale tijd weer naar binnen. Niks meer mee aan de hand. Dus proberen wat jezelf goed lijkt, en anders de veearts er misschien even bijhalen, mocht het weer niet goed lijken.