Verliespunten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn1989

Verliespunten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 13:50

Hallo allemaal,

Ik zat afgelopen weekend op het secretariaat bij onze wedstrijd. In de Klasse L1 L2 had een jurylid gejureerd die nogal weinig punten aan de ruiters had gegeven. Naar zijn eigen zeggen werd er gewoon bar slecht gereden.
De jury is gebleven tot ong 10 min na de prijsuitreiking en daarna vertrokken.
Een van de ruiters had een verliespunt in 1 van haar proeven, maar kwam haar coupons pas na de prijsuitreiking ophalen en had de jury dus niet gesproken. De ruiter was 'not amused' over haar verliespunt en ons werd gevraagd om de coupon te verscheuren, waar wij geen gehoor aan hebben gegeven.

Hoe gaan jullie om met dit soort zaken?

EllyC

Re: Verliespunten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:23

Mocht ik verlies geven ga ik altijd gelijk in gesprek met de deelnemer.
Verscheuren vind ik not done, je geeft verlies tenslotte al niet makkelijk dus dan moeten ze hem ook daadwerkelijk krijgen.
Mocht ik vermoeden dat het secretariaat ze wegmoffelt, dan neem ik zelf de envelop mee en als dat niet mogelijk is (omdat ik niet de laatste jury ben) dan bel ik even met knhs.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:16

Ik ben zelf secretariaat bij een r.v en wij hadden de vorige wedstrijd ook 2 verliespunten ( wel 2 andere ruiters.. ) maar die tellen gewoon mee hoor, als je mee doet, doe je mee. Ben je bang dat het een verliespunt wordt groet je toch op tijd af?

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 16:53

Ja, dat vindt ik persoonlijk ook. Maar het is wel heel vervelend, zeker wanneer ruiters gaan zeggen dat ze niet willen terug komen (in dit geval gelukkig niet gebeurt met het verliespunt, maar wel met andere ruiters met lage punten). En ik weet dat het vaak genoeg wel gebeurt...

Het is tenslotte vaak genoeg zo dat alleen de juryleden die wat minder zuinig punten worden aangenomen...

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:54

Als je als secretariaat voldoende nette service bied, maar ze wel weten waar ze bij je aan toe zijn ( betreft regels) dan komen ze echt wel terug en anders maar niet?
Nou staan wij ook altijd binnen een dag vol hoor.. zeker winter seizoen, dus ik heb niet klagen haha !

Edit: ik heb zelf ook wel aardig zicht op of iemand goed rijd of niet maar wij als r.v hebben wel door de jaren heen een zwarte lijst met juryleden die wij niet meer vragen..
Er is er 1 bij ons in de regio die haast op iedere wedstrijd verlies geeft, klopt gewoon niet.. dan zeg ik als je geen zin er meer in heb, moet je gewoon stoppen met jureren.
Die vragen wij dus ook niet, het is een hobby en het moet wel leuk blijven!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:45

Als een ruiter verlies rijdt, zet ik dit ook altijd op het juryrapport. Zo kan er niet gesjoemeld worden door secretariaat. Dat een ruiter zelf vraagt de coupon te verscheuren vind ik echt niet kunnen, goed dat je het niet gedaan hebt.
Als ik een ruiter in de ring heb die echt zo slecht heeft gereden, stap ik uit de auto/juryhokje en meld mijn bevindingen en beoordeling. Het is dan aan de ruiter om daarnaar te luisteren en het advies ter harte te nemen (heb ook wel eens meegemaakt dat ik tegen een muur stond te praten).

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:55

Dit is denk ik straks ook gelijk afgelopen door het invoeren van de startpas.....dan is het al verwerkt tegen de tijd dat de prijsuitreiking komt gok ik zo dus die discussies hoef je dan niet meer te voeren.

Iemand die goed met de sport bezig is, neemt zijn verlies voor lief, net zo goed als dat ze dat met winst doen. Ooit wel eens iemand aan je tafel gehad die zijn prijs terug kwam geven omdat dat wellicht niet terecht was?

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:12

daffodil schreef:
Dit is denk ik straks ook gelijk afgelopen door het invoeren van de startpas.....dan is het al verwerkt tegen de tijd dat de prijsuitreiking komt gok ik zo dus die discussies hoef je dan niet meer te voeren.

Iemand die goed met de sport bezig is, neemt zijn verlies voor lief, net zo goed als dat ze dat met winst doen. Ooit wel eens iemand aan je tafel gehad die zijn prijs terug kwam geven omdat dat wellicht niet terecht was?

Mee eens!!!

Verliespunten zijn ook risico van het vak! :+
De jury is trouwens ook lang genoeg gebleven naar mijn mening, dus daar ligt het niet aan.. Maar nee ik was ook niet op het verzoek ingegaan. Op zo'n moment moet je sowieso het voordeel van de twijfel bij de jury leggen. Anders kun je net zo goed je jury's afbellen en onder iedere coupon 180 punten zetten...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:03

Volgens mij gaat het in dit verhaal alleen om de vraag of een wedstrijdsecretariaat zulke coupons wel/niet verscheurt. Of de jury nu lang of kort blijft heeft niks te maken met de reeds gegeven punten. Dat de amazone niet blij was snap ik volkomen, maar ja, dat is de sport.
Verliespunten op het jury rapport vermelden is eigenlijk wel verstandig, een extra bevestiging van die punten richting KNHS.
Een secretariaat dat hier gehoor aangeeft pleegt in wezen gewoon fraude, lijkt me niet slim en erg onsportief naar de andere deelnemers.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:07

ik zou zelf als ik het gevoel heb dat het zo slecht gaat, gewoon afgroeten, dat had ze ook kunnen doen, wat er is vast iets in die proef gebeurd,anders kun je niet zo weinig pn krijgen

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 18:06

Nou er was bij mij in de regio in de buurt een selectie wedstrijd voor de pony's en ik ben echt geschrokken van de absurde lage punten die zijn gegeven (als mensen nog prijs hebben met 169..dan gaat er toch iets fout) dit noem ik zeker voor kinderen niet meer positief jureren. Deze lage punten waren in de L-M ringen...vond het een schande dat er hier verlies werd gereden.Tuurlijk ging niet alles goed maar ik ben er niet voor om kinderen verlies te laten rijden. Met 160 punten is de boodschap ook al goed duidelijk hoor.

Nee ik verwacht dat ze deze jury niet meer gaan uitnodigen voor de pony's (en terecht is mijn mening), je hoeft geen sinterklaas uit te hangen..maar dit sloeg ook alles.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:18

@studiemiep: en wat heeft deze klaagzang met het topic te maken???
Wat betreft je verhaal: kind gaat niet dood van lage punten of zelfs een keer verlies, hou op zeg.
buurjongetje verloor met zijn pupillen team laatst een voetbalwedstrijd met 1-9. Ach gossie wat zielig zou je zeggen, maar de scheidsrechter besluit heus niet om maar eerder te stoppen ofzo, omdat het zo zielig is.
Ik wordt zo moe van die kinderen/zielig verhalen. Ga dan niet op een jurysport is mijn advies, kun je ook de jury niet de schuld geven.
Allemaal offtopic, maar ik moest het effies kwijt :)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:22

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:38

CharleyT schreef:
@studiemiep: en wat heeft deze klaagzang met het topic te maken???
Wat betreft je verhaal: kind gaat niet dood van lage punten of zelfs een keer verlies, hou op zeg.
buurjongetje verloor met zijn pupillen team laatst een voetbalwedstrijd met 1-9. Ach gossie wat zielig zou je zeggen, maar de scheidsrechter besluit heus niet om maar eerder te stoppen ofzo, omdat het zo zielig is.
Ik wordt zo moe van die kinderen/zielig verhalen. Ga dan niet op een jurysport is mijn advies, kun je ook de jury niet de schuld geven.
Allemaal offtopic, maar ik moest het effies kwijt :)

_/-\o_

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:17

Ik ben het niet met jullie eens. Kinderen weten bij 160 ook wel hoe de vlag er voor staat. Wat voor waarde heeft het voor een kind om deze met verlies naar huis te laten gaan? Leuk joh, die paardensport, vooral gemotiveerd houden die kinderen. Gelukkig studiemiep zijn er dus ook juryleden die zich wel in je mening kunnen vinden ;)

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:28

ik vind, vooral in de B en het L dat je niet echt 160 pn moet geven of er moet dus echt iets heel erg mis gaan. in de B moet het nooit en zeker niet aan kleine kinderen. in het M en het Z vind ik wel dat het mag, daar moeten ze toch wel een beetje kunnen rijden en kunnen in schatten hoeveel pn je hebt. dus als ik denk dat ik een verliespunt ga rijden dan groet ik gewoon af

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:31

Ik moest daar schrijven en de jury wist niet eens met boeveel pnt ke verlies hebt.. Aangezien ik het niet (rijd geen wedstrijden) vroev ik het maar hij wist het niet dus kan hij geen gesprek aangaan met diegene.. Ik vond het ook wel erg vreemd...

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:35

waar moest je schrijven?

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:37

Bij de betreffende jury, aangezien er eerder vemeld werd om als jury gesprek met ruiter aan te gaan.. Vandaar..;)

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:38

oow op die fiets

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:40

nicky_rilana schreef:
ik vind, vooral in de B en het L dat je niet echt 160 pn moet geven of er moet dus echt iets heel erg mis gaan. in de B moet het nooit en zeker niet aan kleine kinderen.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Voorbeeld, ik heb een pony in de ring gehad, grote D met een klein meisje. Pony was 4, meisje was net 10. Meisje had erg veel moeite met rondsturen van de pony, ze heeft de gehele proef geen hoek doorgereden, de hoefslag nauwelijks aangeraakt. Pony had het hoofd lekker hoog, de neus was meerdere malen niet het laagste punt van het hoofd, oftewel, sterrenkijken. Meiske had ook geen contact op de teugel, kon het dier dus ook geen zetje in de goede richting geven. Moet ik die dan maar 170 punten geven omdat het anders zielig is voor het meisje? Dat is dan toch niet eerlijk voor de andere deelnemers? Dan zit je niet op 1 lijn qua jureren, je laat de schattigheidsfactor meewegen. Meisje is naar huis gegaan met 159 en 157 punten, ze reed ook nog een keer verkeerd.

Ik ga niet mijn punten aanpassen omdat het sneu is, zeker bij die jongere kinderen kan het ook een boodschap naar de ouders zijn om aan te geven dat het B-niveau voor hun kind nog net iets te hoog gegrepen is en ze misschien beter nog even een paar keer Bixie kunnen gaan starten.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:44

ik vindt dat dat niet kan, z'n kind moet leren dat ze dan zo slecht rijd geeft d'r dat 170 pn of zo. zo motieveer je een kind ook niet als je iedere keer 160 pn krijgt dan stop je er zo mee

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:46

nicky_rilana schreef:
ik vind, vooral in de B en het L dat je niet echt 160 pn moet geven of er moet dus echt iets heel erg mis gaan. in de B moet het nooit en zeker niet aan kleine kinderen. in het M en het Z vind ik wel dat het mag, daar moeten ze toch wel een beetje kunnen rijden en kunnen in schatten hoeveel pn je hebt. dus als ik denk dat ik een verliespunt ga rijden dan groet ik gewoon af
En daar ben ik het als instructeur dan weer niet mee eens. Als je een proef die 145 punten waard is 160 geeft dan traint zo'n ruiter een hele tijd en verbetert enorm maar blijft bij die 160 punten. Dat is ook weinig motiverend.
Daarbij worden er in de klasse B geen verliespunten geregistreerd dus je benadeelt een ruiter ook niet.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:47

Verdorie als je toch zo beroerd rijdt, dan voel je dat toch zelf ook wel en groet je toch vlak voor het eind van de proef af? Dan heb je namelijk geen verliespunt.
Ik geloof best, dat punten eens tegen kunnen vallen, maar een verliespunt.... Kom op, dat moet je in de gaten hebben!!!

En verder: Volgens mij is een jury verplicht om tot een half uur na de laatste proef nog vragen te beantwoorden, dus 10 minuten lijkt me vreemd om dan al weg te gaan. Ik neem aan, dat de prijsuitreiking dan dus 20 minuten na de laatste proef waren? Anders had de jury namelijk moeten blijven.

En als laatste... Natuurlijk verscheur je een coupon niet. Een winstpunt bepaal/verdien je, maar een verliespunt net zo. Je doet mee en dan is er een risico, maar ik blijf erbij als je verliespuntwaardig rijdt, dan groet je voortijdig af!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:48

Fitzroy schreef:
Ik ben het niet met jullie eens. Kinderen weten bij 160 ook wel hoe de vlag er voor staat. Wat voor waarde heeft het voor een kind om deze met verlies naar huis te laten gaan? Leuk joh, die paardensport, vooral gemotiveerd houden die kinderen. Gelukkig studiemiep zijn er dus ook juryleden die zich wel in je mening kunnen vinden ;)

Gelukkig ben ik zelf ook een jurylid die vind dat je kinderen wel positief moet blijven beoordelen..met 160 punten is de boodschap ook al heel ver duidelijk en dat hoeven er dan niet 150 te zijn.. ;)