Bijna een jaar geleden heb ik een paard gekocht bij een handelsstal. Deze stal had dit paard al 5x weer opgehaald (bij 5 verschillende gezinnen!) vanwege mishandeling en/of verwaarlozing. (Je vraagt je werkelijk af hoe het mogelijk is...)
In ieder geval, zag ik haar en was meteen verliefd, ze was niet om aan te zien! Maar ze bleef er zo onwijs lief onder, dat ik heb besloten haar te gaan helpen. Ik heb haar de eerste maanden op deze stal laten staan ( in pension) zodat ze niet meteen weer aan een andere omgeving zou hoeven wennen, en ben langzaam met haar aan de slag gegaan. Veel wandelen, knuffelen, poetsen en af en toe een klein ritje. We gaan nogsteeds vooruit.
Nu was het altijd zo, dat ze alles erg leuk vond (vooral het knuffelen) maar dat ze in het rijden gewoonweg niet zoveel zin meer had. Een buitenritje af en toe vond ze leuk, maar in de bak was het erg moeilijk haar te motiveren.
Toen we (voor mijn gevoel) erg aan elkaar gehecht waren heb ik besloten een stalling op te zoeken waar ze lekker de weide op kan, zodat ze zelf lekker veel kan bewegen. Ook is dit een stal waar de sfeer erg leuk is, en er érg goed voor de beestjes wordt gezorgd.
Daar staan we nu een week, en het gaat opzich erg goed. Ze is goed opgenomen in de groep waarmee ze de wei opgaat, en ze heeft in een keer weer erg veel zin om te rijden ! in de bak gaan we erg goed vooruit, en ook buitenritten, longeren etc. begint ze weer echt leuk te vinden.
Nu treedt er echter een ander probleem op: ze is erg braaf bij het uit de wei halen, maar zodra je haar vastzet om met haar te gaan knuffelen/poetsen wordt ze erg onrustig. Ze begint met haar voorbenen de "graven" en te "stampen." ze draait heen en weer, krijgt grote wijde ogen en trilt zelfs van de zenuwen. Zodra je het zadel en hoofdstel erop hebt, en aan het rijden bent "vergeet" ze haar zenuwachtigheid en doet ze het super! Hebben jullie tips en/of ideen om haar meer op haar gemakt te stellen? Zijn er oefeningen die ik kan doen? Ze blijft erg goed luisteren, maar het is zo raar dat ze ineens nietmeer wil poetsen knuffelen etc!
Alvast bedankt voor het meedenken. Groetjes!
Elanor
Geplaatst: 12-10-11 13:18
Op het rehabilitatiecentrum waar ik een poosje heb gewerkt, werden paarden niet vastgezet, maar losstaand gepoetst. Het duurt uiteraard eventjes voor je ze dat hebt aangeleerd, maar als je consequent bent niet lang. Dat stilstaan met een "open deur" brengt vaak heel veel rust voor het paard. Bouw het qua tijd rustig en stop zeker in het begin ruim vóórdat je paard er geen zin meer in heeft. Ga sowieso niet extra staan "knuffelen" als het paard duidelijk aangeeft daar geen behoefte aan te hebben.
Veel succes!
Moonlightt
Geplaatst: 12-10-11 15:03
Vriendin van mij op bokt heeft hier ervaring mee, door haar eigenpaard. PB haar anders even. *Dreamerr op bokt*
Behalve los zetten, kan je er misschien ook eens aan denken om er een ander -rustig- paard bij te zetten? Mijne heeft ook soms van die momenten dat hij paniekerig is als hij alleen staat. Maar als je dat rustig opbouwt, komt het echt goed! Verder heel belangrijk om, zoals hiervoor gezegd, niet over de grens te gaan... Good luck!
Of is het misschien zo dat ze nu genoeg paardenknuffels krijgt en die van jou minder nodig heeft? Dan zou het vooruitgang zijn.
ellepel
Geplaatst: 13-10-11 19:15
kan ze de andere paarden wel zien? zit er dik in dat ze onrustig is omdat ze de andere paarden niet ziet. eventueel haar zo neer zetten dat ze ze wel ziet en na verloop van tijd word haar "kleef"gedrag dan ook wel minder. kan soms helpen om een pluk hooi te geven als afleding dan heeft ze wat te kauwen
Ik lees even mee, want ik ken het probleem gedeeltelijk... Die van mij en mn vriend, die wil ook niet stilstaan tijdens het borstelen, en gaat ook lopen heen-en weren....Erg vervelend!! En als we der hooi geven is het wel een stuk minder..dus misschien wat hooi geven???? Succes
ik had er ook last van dat mijn paard absoluuT niet stil wou staan tijdens het poetsen ... maar afgelopen jaar zette ik haar een keer niet vast , toen bleef ze juist keurig staan. ik poets haar nu gewoon als ze los staat . ze staat dan voor een schuur waar mijn zadel inlicht en als ik het zadel dan ga halen en uit het zicht verdwijn blijft ze gewoon staan wachten op me
Ik heb het gevoel dat daar de oorzaak van alle ellende is begonnen, als ze bij een van de vorige eigenaars vast is gezet en toen mishandeld is geweest vind ik het logish dat de angst weer terug komt....
De adviezen hierboven kan je het beste opvolgen want ik lees uit jou verhaal dat ze je behoorlijk vertrouwd.
En ik denk dat je na verloop van tijd een paard terug krijgt waar je mee lezen en schrijven kunt!
Ik denk dat het komt doordat je paard de andere paarden om zich heen mist en daardoor een beetje onrustig word. Je kan haar op een plek poetsen dichtbij de wei, zodat ze de andere paarden kan zien. Als dat niet werkt heeft het denk ik met de mishandeling bij haar vorige eigenaren te maken.
sammy_rockey
Geplaatst: 27-10-11 21:33
ik weet niet of je wel eens van aromatherapie hebt gehoord? werkt altijd erg goed misschien kan je de essentiele olie honeysuckle dat is te gebruiken voor paarden die in het verleden leven of mimulus dat is voor angsten en het nerveus worden daarvan. gebruik de verhouding 8 druppels olie op 10 mL draagolie(dit kan amandelolie zijn) en masseer je paard aan de onderkant van zijn hals en zn neusvleugels
veel succes!
MxP
Geplaatst: 27-10-11 21:56
Ten eerste.. wat goed van je dat je haar genomen hebt! En zo te lezen gaat het al heel wat beter als in het begin!
Misschien wat meer grondwerk met haar gaan doen? Een goede band is erg belangrijk!
Goed dat je zo weloverwogen voor dit paard gekozen hebt! Wauw, compliment. Ik heb zelf een érg moeilijk paard gehad (Mek) maar met heel consequent zijn is veel gedrag verbeterd. Wat ik vaak merk is dat mensen iets zielig vinden, een paard zielig vinden en dan vergeten om gedrag te corrigeren. Beloon goed gedrag, negeer slecht gedrag zoveel mogelijk. Dat stampen, zolang ze zich niet verwondt, laat maar gaan, negeer het en corrigeer het daar waar je er last van hebt. Komt echt wel goed.
StephanieR
Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-11 21:02
Bedankt voor alle reacties!
Ik heb het los staan nu een poosje geprobeert, en ze wordt er steeds rustiger onder, Hartstikke fijn!