Gelijke rechten tussen dressuur en springruiter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

happyhop

Gelijke rechten tussen dressuur en springruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 10:32

Waarom mogen springruiter flexibel starten en ik als dressuur ruiter niet?
Als de rede is dat ik dan de lintjes of evt. geld prijzen in pik door naar lagere klasse te gaan,
is dit probleem ook aanwezig bij het springen.
Ik vind dat wij dezelfde rechten moeten hebben, onze paarden moeten soms ook even stapje terug.
door lange slechte winter, blessure ect. Het maakt eigenlijk niet uit wat de rede is, je mag volgens mij niet
als vereniging met 2 maten meten .
Dus zijn er meer mensen die er hetzelfde over denken?
Laatst bijgewerkt door happyhop op 12-10-11 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Irene2

Re: GELIJKE RECHTEN TUSSEN DRESSUUR EN SPRINGRUITERS!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:33

stuur een brief naar de knhs zou ik zeggen.. misschien wel in een wat nettere toonsoort. ;)

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:37

Nee, daar ben ik het niet mee eens. De spring- en dressuursport zijn wat dat betreft totaal verschillend. Dressuur is prima thuis te trainen voordat je op wedstrijd gaat.

En inderdaad, de tip van Irene2 is een goeie.

En misschien iets minder schreeuwen in je titel?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:39

Leg uit Celano :) Waarom is het beter te trainen? Jij kan toch ook een parcours uitzetten? Ik heb niet de mogelijkheid van een mooie 20x60 afgezette baan thuis.... En wat met paarden die 'weten' dat ze op concours dingen kunnen flikken in de ring? = thuis niet na te bootsen.

Edit: en dan maar niet te spreken van kleding/harnachement wat minder streng wordt gecheckt.... zomerkleding, wel of niet winterjas aan met slecht weer etc.

Geen_idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:41

Als je paard een blessure heeft gehad oid mag je ook een klasse lager starten, moet je alleen even toestemming aan de KNHS vragen ;)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:43

Nee, dan wordt het helemaal een gezellige sport. Nu heb je al mensen die speciaal voor kampioenschappen blijven "hangen" in een klasse....dan mogen ze dan gewoon even voor een kampioenschap oid een klasse lager starten.

Wat ik me wel kan voorstellen, is dat je inderdaad in een periode kan zitten dat je (vanwege bijv. vertrouwensissues) lager wilt starten. Daar zouden ze wel een optie voor kunnen maken door mensen HC te kunnen laten starten. Zij kunnen lager starten en voor de rest blijft het eerlijk. Iedereen blij. Vroeger mocht dat ook, maar volgens mij is dat op een gegeven moment afgeschaft.

Hoe zit dat bij het springen dan? Doe je daar gewoon voor het "echie" mee als je lager start dan je eigen niveau?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:46

Kampioenschap mag alleen verreden worden in de hoogste klasse van het flexibel springen en HC is ook voor dressuur mogelijk.

happyhop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 10:47

Heb al met knhs "gepraat" dat is dus hetzelfde als bellen met Beatrix.
En voor springen train je ook thuis dus daat gaat niet op. En het uitgangs punt achter flexibel springen is
voor de training van het paard. Die is voor ons toch net zo? Ik zie heel veel frustratie op wedstrijden en denk dat sommige beter stapje terug kunnen doen dan door een te hoge proef heen ploeteren met lage punten, rot gevoel en gespannen paard. Maar het gaat mij erom dat knhs dus zelf maar even die verdeling maakt zonder zich af te vragen of je dit zo maar kan doen, met 2 maten meten.
Zal mijn titel wijzingen

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:48

Ik ben het met je eens. Het is het een of het ander. Wij moeten maar thuis blijven als het niet gaat en hun kunnen mooi een klasse terug.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:49

overigens mag het ook niet in de andere disciplines, in de eventing lijkt het me nog veel relevanter om dit in te voeren dan in de dressuur. Met springen (en eventing) heb je veel meer te maken met vertrouwensissues bij het paard, dan bij dressuur.

Er staat nergens dat je thuis moet blijven, je kunt ook HC starten.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:49

Als het voor de punten toch niet meer uitmaakt, kun je toch gewoon HC dressuur starten na een blessure/lange winter etc?

Edit: Lielle, ik sluit me wat het vertrouwen verhaal betreft bij je aan :j

happyhop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 10:50

Ik denk dat het ook best wat gezelliger mag zijn, het is ook een hobby.
En inderdaad is het vervelend dat mensen er misbruk van maken zie je bij springen veel omdat er dan wel geld prijzen zijn. Hier moet een stokje voor gestoken worden dat is oneerlijk maar is ander onderwerp.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:52

Lielle schreef:
overigens mag het ook niet in de andere disciplines, in de eventing lijkt het me nog veel relevanter om dit in te voeren dan in de dressuur. Met springen (en eventing) heb je veel meer te maken met vertrouwensissues bij het paard, dan bij dressuur.

Er staat nergens dat je thuis moet blijven, je kunt ook HC starten.

Ik ben het met je eens dat eventing daarbij zeker hoort maar een springruiter mag blijkbaar wel voor de prijzen dan meedingen en wij voor spek en bonen terwijl iemand bijv in de m2 het zwaar heeft maar die mag niet terug. Een springruiter wel. En of het nou wel of niet vertrouwen is dan kunnen springruiters toch ook HC starten of naar oefenwedstrijden gaan of thuis mee oefenen? Net zoals wij... :)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:54

bij het springen springen de ruiters wel mee, maar niet voor de punten of prijzen. ze krijgen dus niks. Al het goed is heet dit HC starten. Indien je meer dan 40 winstpunten in de B hebt mag je sowiewo niet meer voor de punten starten op dat niveau en moet je eigenlijk over. Volgens mij mag je nog wel HC starten, maar behalve de oefening win je er niks mee

Ik zou je ook adviseren ok de KNHS een brief te schrijven. Wellicht is hier wel een opening voor, voor in de toekomst

happyhop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 10:55

Eventing zou dit helemaal moeten kunnen, belachelijk toch maar WIE heeft dan besloten dat alleen de springruiters dit voordeel hebben?
Het is toch onze knhs voor iedereen?

Greentea01

Re: Gelijke rechten tussen dressuur en springruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:56

Mag je met dressuur bij verliespunten niet een klasse terug dan? Ik weet het van het springen en het HC starten.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:57

Idd ook niet mee eens redenen zijn al gegeven ;)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:59

1carryke schreef:
Ik denk dat het ook best wat gezelliger mag zijn, het is ook een hobby.
En inderdaad is het vervelend dat mensen er misbruk van maken zie je bij springen veel omdat er dan wel geld prijzen zijn. Hier moet een stokje voor gestoken worden dat is oneerlijk maar is ander onderwerp.

Jou manier van schrijven is nu niet direct gezellig te noemen, eerder aanvallend.
Daarnaast vind ik het voor dressuur absoluut niet noodzaklijk om flexibel starten in te voeren.

Ik heb maar 1 tip voor je, leg je erbij neer of ga springen...............

Anon1mus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:59

Marcella: Het gaat de TS om het flexibel starten, niet om het HC starten. HC starten mag in alle disciplines, flexibel starten alleen bij het springen.
Ik vind flexibel starten voor eventing ook wel een goed idee, om de reden die Lielle al noemt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:00

Ik zie die misbruik echt niet zo, iig niet in de klasses en wedstrijden die ik rijd. Ik start nu bv graag B en L, ook al omdat ik dan niet voor maar 1 minuut op pad ben (twee parcoursen voor punten komt in onze regio maar zelden voor).

Het grote verschil zit hem erin dat je in springen en eventing met een vertrouwenskwestie van je paard te maken hebt. In de dressuur kun je hooguit een proef verkloten en 140 rijden, maar je belandt niet middenin in een hindernis. Bovendien is het (zeker in de eventing) heel gebruikelijk om eens een (veel) lager te rijden (zo zie je bv paarden die Boekelo hebben gelopen ook wel eens in de reguliere Z rubrieken starten), om het paard een vertrouwensrondje te geven.

Ik snpa echt je ophef niet, vind het nogal wat relschoppen en jaloezie. De grote waarde zit hem in het welzijn voor het paard, en niet in de prijzen voor de ruiter.

Je kunt natuurlijk ook nog gaan springen ;)

Marcella, het werkt anders met springen. Je mag tegenwoordig in twee aaneengesloten klasses starten voor punten en prijzen (mits je daarin startgerechtigd bent). dat is dus iets anders dan HC starten. En idd, ook met dressuur kun je degraderen (uit mijn hoofd bij 5 verliespunten, kan ook 10 zijn), of je kunt dispensatie aanvragen.

Zonnetje81

Re: Gelijke rechten tussen dressuur en springruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:04

Daarom is het toch helemaal krom lielle dat de eventing niet meegenomen is!? Zeker omdat dat juist wel moeilijk te trainen thuis en er weinig wedstrijden in zijn.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:04

Lielle schreef:
Het grote verschil zit hem erin dat je in springen en eventing met een vertrouwenskwestie van je paard te maken hebt. In de dressuur kun je hooguit een proef verkloten en 140 rijden, maar je belandt niet middenin in een hindernis. Bovendien is het (zeker in de eventing) heel gebruikelijk om eens een (veel) lager te rijden (zo zie je bv paarden die Boekelo hebben gelopen ook wel eens in de reguliere Z rubrieken starten), om het paard een vertrouwensrondje te geven.

Het kromme met de eventing is dan weer dat die wel weer voor prijzen mee mogen rijden, maar dat het op B t/mZ nivo weer hc moet.

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:08

Lielle schreef:

Ik snpa echt je ophef niet, vind het nogal wat relschoppen en jaloezie. De grote waarde zit hem in het welzijn voor het paard, en niet in de prijzen voor de ruiter.

Je kunt natuurlijk ook nog gaan springen ;)

Ik sluit me hier helemaal bij aan :j liever 140 punten rijden dan midden in een hindernis

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:11

Toch blijf ik erbij dat ook jullie toch thuis moeten oefenen voor je op wedstrijd gaat? Niemand gaat op wedstrijd lijkt me als je weet dat je in de hindernis valt? Je gaat toch pas op wedstrijd als je weet dat je fatsoenlijk rondkomt en ja er kan altijd iets gebeuren.

Iemand die in de dressuur naast zijn paard ligt omdat dat beest spatjes heeft in de ring op vreemd terein wordt dan uitgelachen dat ze eerst maar thuis moet oefenen.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:12

Zonnetje81 schreef:
Toch blijf ik erbij dat ook jullie toch thuis moeten oefenen voor je op wedstrijd gaat? Niemand gaat op wedstrijd lijkt me als je weet dat je in de hindernis valt? Je gaat toch pas op wedstrijd als je weet dat je fatsoenlijk rondkomt en ja er kan altijd iets gebeuren.

:roll:
Het gaat het natuurlijk om dat het risico bij het springen (en zeker bij SGW) groter is dan de dressuur.
Iedere zichzelf respecterende ruiter gaat niet zonder goede voorbereiding op stap. Maar daar gaat de discussie ook helemaal niet over..